اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عاوز أعمل مشروع تجارة الكاوتش( أطارات السيارات)

Recommended Posts

بسم الله الرحمن الرحيم

انا شاب مصرى مقيم خارج مصر منذ عشرة سنوات تقريبا انزل زيارات لمصر واجازات وبصراحه كرهة السفر والغربه والواحد برده مرجوعه لبلده وفكرت انزل مصر واستقر وفكرت فى مشروع تجارى علشان انا عندى خبره فى البيع والشراء اعيش منه انا واولادى وعندى مكان لعمل المشروع فكرت فى تجارة اطارات السيارات وانا لا اعرف شىء سوى تبديل اطار سيارتى طرأت ببالى الفكره وخاصه المنطقه المقيم بها بمصر لا يوجد بها هذا النوع من التجاره بكثره المهم انا معنديش خبره ولا اعرف اسعار ولا المطلوب من المال للتجاره وعن كيفيه البيع بمصر هل كاش ام اقساط ومنين اجيب الاطارات وكم مكسبى مش عارف فكره بديله للغربه خاصه انى قرفت من السفر وبعدى عن اولادى هل حد يقدر يساعدنى او يدلنى على الطريق ازاى ابداء مشروعى وخاصه ان المال متوفر وشكرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اخى الكريم مينفعش تسأل عن حاجة زى كده فى منتدى

انت فى الاجازة الجاية تعمل اللفه التمام وتجمع كل البيانات المطلوبة

و تحس السوق وفى الاخر تاخد قرارك

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

انا لا مهندس ولا بفهم فى الكاوتش اخى العزيز

لكن زى ما قالك الباشمهندس ياسر

انت محتاج تلف لفة

أو زى ما بنسمية PROSPECTING

بالبلدى لم المعلومات

والشمشمة اسف فى الكلمة

حجم التجارة دى قد اية؟

مين همة المنافسين؟

محتاج رأس مال قد اية؟

الشغل ماشى ازاى؟

ااجل ولا توتو على كبوتو؟

المعلومة هية اهم حاجة فى بدء اى نشاط

والتجارة ممكن ترفع لفوق

وممكن لا قدر الله تجيب الأرض

ربنايكرمك فى غربتك

وكل سنة وانت طيب

تم تعديل بواسطة حسام يوسف
رابط هذا التعليق

انا لا مهندس ولا بفهم فى الكاوتش اخى العزيز

لكن زى ما قالك الباشمهندس ياسر

انت محتاج تلف لفة

أو زى ما بنسمية PROSPECTING

بالبلدى لم المعلومات

والشمشمة اسف فى الكلمة

حجم التجارة دى قد اية؟

مين همة المنافسين؟

محتاج رأس مال قد اية؟

الشغل ماشى ازاى؟

ااجل ولا توتو على كبوتو؟

المعلومة هية اهم حاجة فى بدء اى نشاط

والتجارة ممكن ترفع لفوق

وممكن لا قدر الله تجيب الأرض

ربنايكرمك فى غربتك

وكل سنة وانت طيب

مهندس ايه وبتاع ايه يا دكتور حسام

مانت قطعت علينا السكة اه

بصراحة الله ينور يا دكتره

كده الشغل ولا بلاشى

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

عزيزي الشاب المصري

بداية أحييك على رغبتك في العودة لوطننا العزيز الغالي

أسأل الله أن يبارك لك وأن يوسع لك في رزقك وأن يكتب لك الخير في الدنيا والآخرة

أوصيك إلى جانب بذل الجهد والأخذ بالأسباب بالدعاء والإكثار من الاستغفار والصدقة فهذه من أسباب زيادة الرزق إلى جانب صلة الرحم

بخصوص مشروع الكاوتش فلن أضيف أكثر مما أضاف م.ياسر والدكتور حسام، فيلزم توافر معلومات عن حجم السوق ومدى الطلب على هذا الأمر في المنطقة التي تتواجد بها حضرتك، وسعر التكلفة للكاوتش وأجرة من يقوم بتركيبه، وذلك لعمل business plan مبدئية تقرر بعدها البدء في المشروع أم لا.

من أبسط خطوات البحث عن المعلومات أن تذهب لأكبر موقف سيارات في منطقتكم وتركب مايكروباص وتقعد جنب السواق وتحجز الكرسيين الأماميين وتدردش معاه عن تغيير الكاوتش وأكيد هو خبرة فحيقوللك والله بنغير عن الواد بلية ودماغه العالية في حارة مش عارف ايه، أو يقوللك والله البيه رئيس الحي ليه محل كاوتش بنغير عنده [طبعا في الحالة دي غالبا انسى موضوع الكاوتش لأن رئيس الحي ح يسلط عليك الجني الأزرق عشان ما يبقاش غيره محتكر ويبقى كده بأجرة الميكروباص وفرنا وجع الدماغ وفلوس مكتب دراسة الجدوى ويا دار ما دخلك شر].

ثم إذا ثبتت جدوى المشروع يكون لدينا حسابات أخرى مثل اشتراطات الحكومة هل يشترطون مثلا إقامة المكان خارج العمران، أو بعيدا عن السكان لعدم الإزعاج، وإن كانت هذه الحسابات توضع بشكل آو بآخر في دراسة الجدوىbusiness plan سواء عند الحديث عن بند تأجير أو شراء مكان مزاولة النشاط.

أخيرا نصيحة لا تظن أو تعتقد أن فكرة ما غير موجودة في مكان ما أن هذا يعني أن شخصا لو قام بها ستنجح، أرجوك احسب حساباتك بالعلم والمتطق والورقة والقلم وليس من الاعتقاد أو التصور الذهني.

تم تعديل بواسطة abdulmuttaleb

يا رب عفوك ورضاك

رابط هذا التعليق

انا لو منك وبعد راســه السوق من الناحيـه النظريه والفنيـه والاقتصاديــه . وغيرها وبعد ما تستقر على راي لتنفيذ الفكره انصحك

انك تشوف محل كاوتشات كبير بيع جمـله مش محل تغيـر الكفرات . تشتغل في محل البيع فتــره معينــه ومنها تعرف اسرار المهنــه وتعرف مشاكل واسرار البيع والتوزيـع ومين اللي مسيطرين على السوق وما يعانيه الموزعين من التاجر الكبير . وهتشوف المشكله نعينيك لانها هتواجهــك .. مشاكل التسويق والتوزيع وضبط الاسعار . والمنافســين . وغيرها من الامور الي مش متوقع تسمعها او حد يقول لها لك .

ولكن حبذا لو دخلت شريع مع اكثر من موزع للكفرات من الناس الي بالسوق بنسبه معاهم براس المال .

دمت بود

تستغرق مناقشة المسائل التافهة وقتاً طويلاً لأن بعضنا يعرف عنها أكثر مما يعرف عن المسائل الهامة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...