اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

سؤال عن مكاتب محامين الهجرة

Recommended Posts

افضل من ان توكل عنك محامى و انت تبقى قاعد على نار مش عارف المواضيع راحت لفين و لا وصلت لفين

تمام كده....قاعد على نار...مع إني مش مستعجل بس مش قادر أثق في المحامي 100% من كتر اللي بنسمع عنه

لكن واضح من قلة الردود إن الموضوع ده مش خطير يعني ..وأنا بس اللي مزودها حبتين...

يلا آدينا هنشوف...

أكتفي بهذا القدر..

رابط هذا التعليق

• بعد 5 أسابيع...

ســـلام لكم ..

سمعت عن مستشار هجرة لكندا .. إسمه / سامى أندرو ... (مكتب برزى للإستشارات الكندية)

المكتب بتاعه موجود فى شارع أبو بكر الصديق بمصر الجديدة ...

يا ترى حد سمع عنه حاجة .. او حد شغال معاه ... يقول لى على سمعه المكتب ده ..

او يا ترى حد سافر من خلاله ؟؟

أفيدونى .. أفادكم الله

رابط هذا التعليق

ســـلام لكم ..

سمعت عن مستشار هجرة لكندا .. إسمه / سامى أندرو ... (مكتب برزى للإستشارات الكندية)

أفيدونى .. أفادكم الله

احسن مستشار هجرة في مصر هو المنتدي ده, استحالة تلاقي حد يديك المعلومات دي كلها ولا يتابع الملفات بالطريقة دي الا رجالة المنتدي, يا عم ده احنا وصلنا اننا بنكلم السفارة و مفيش محامي حيعملها ابدا

رابط هذا التعليق

ســـلام لكم ..

أفيدونى .. أفادكم الله

احسن مستشار هجرة في مصر هو المنتدي ده, استحالة تلاقي حد يديك المعلومات دي كلها ولا يتابع الملفات بالطريقة دي الا رجالة المنتدي, يا عم ده احنا وصلنا اننا بنكلم السفارة و مفيش محامي حيعملها ابدا

انا كنت مقدم مع محامى وندمت نصيحة لاخى وفر الفلوس اللى هتدفعها للمحامى وبص انوى انك لو الفايل هيعدى فى السفارة انا هاطلع مبلغ كذا للغلابة يبقى وفرت فلوسك وطلعت جزء للغلابه

[font="Arial Black"]اا اهجر العشق والغرام والحب المحرم فإنه عذاب للروح ومرض للقلب، وافرغ إلى حب الله وإلى ذكره وطاعته

• سئل أحدهم : هل عرفت ربك .؟ فسكت ساعة ثم قال : من عرف الله تعالى قل كلامه .. و دام تحيره .. و فني عن صور الأعمال .. و تحير مع الاتصال .. متقرباً في جميع الأحوال.

رابط هذا التعليق

ســـلام لكم ..

أفيدونى .. أفادكم الله

مش قوي كدة..

انا اعاتب دهرا لا يلين ناصحي

واخفي الجوا في القلب و الدمع فاضحي

وقد ابعدوني عن حبيب احبه

فاصبحت في كفر عن الأنس نازحي

رابط هذا التعليق

ســـلام لكم ..

أفيدونى .. أفادكم الله

ممكن تظبط الفايل بنفسك..هي صور حتبعتها في الاول و شيك..و السلام ختام.

انا اعاتب دهرا لا يلين ناصحي

واخفي الجوا في القلب و الدمع فاضحي

وقد ابعدوني عن حبيب احبه

فاصبحت في كفر عن الأنس نازحي

رابط هذا التعليق

ســـلام لكم ..

أفيدونى .. أفادكم الله

مش قوي كدة..

لا قوى كده

ادخل على موضوع كيف تهاجر بدون محامى بتاع دكتور قناوى

رابط هذا التعليق

حد يسيب الناس الحلوة اللي هنا ويروح يفكر في محامي يا راجل

دا فيه هنا عشرات المواضيع اللي بتتكلم بالتفصيل الممل على كل حاجة ، ولا يمكن أي محامي يفيدك زي الناس اللي هنا ما بتعمل

ربنا يتقبل من الجميع ويجعله في موازين حسناتهم

رابط هذا التعليق

صدقني والله ماحد بيبالغ انا شايف ان احسن محامي فعلا هو المنتدى وصدره رحب وواسع وكمان نصايحه ابويه واحسن حتى من موقع الحكومه الكندية وفى كام واحد كانوا مقدمين مع محامين لما شافوا المنتدى قالوا يارتنا وفرنا الدولارات وعلى فكره المحامي هاتاخد من الابتسام عند التعاقد وبعد كده مش هايريحكولا يديك عقاد نافع عن اى حاجه بس هايبلغك بمواعيد المقابله عايبلغك انك تجهز على العموم كل الاراء مجمعه عىل الى بقوله ده قياريت تريح نفسك وتوفر فلوسك

حتى الاعداء بينهم شرف في التعامل

رابط هذا التعليق

انا عضو جديد في المنتدى فلسطيني من سكان دبي بصراحة ان كنت بدي اقدم عن طريق المحامي بس والله اقتنعت اننو مافيش داعي بس شفت المنتدى هدا انا راح اقدم بعد عيد ان شاء بس خليكم معاية ممكن اعوز اي شي في مستقبل مش اتسبوني :roseop: لاننو في اختلافات يسيطة في تقديم بالامارات عن مصر و اذا في حد قدم من الامارات من غير محامي ياريت يضيف في توبيك تبع (كيف تهاجر بدون محامى بتاع دكتور قناوى ) ما هي الاختلافات في تقديم من الامارات وشكرا للجميع خاصة دكتور فناوي و مدام نونا

رابط هذا التعليق

انا عضو جديد في المنتدى فلسطيني من سكان دبي بصراحة ان كنت بدي اقدم عن طريق المحامي بس والله اقتنعت اننو مافيش داعي بس شفت المنتدى هدا انا راح اقدم بعد عيد ان شاء بس خليكم معاية ممكن اعوز اي شي في مستقبل مش اتسبوني :roseop: لاننو في اختلافات يسيطة في تقديم بالامارات عن مصر و اذا في حد قدم من الامارات من غير محامي ياريت يضيف في توبيك تبع (كيف تهاجر بدون محامى بتاع دكتور قناوى ) ما هي الاختلافات في تقديم من الامارات وشكرا للجميع خاصة دكتور فناوي و مدام نونا

اهلا بك استاذ تامر

احنا كلنا معك لا تقلق

الاختلاف الوحيد مكان التقديم

لكن الابليكشن فى اى مكان فى العالم واحدة و المبلغ المدفوع واحد

لو كنت فى فلسطين كنت هتقدم فى سفارة كندا فى القاهرة

و لكنك فى الامارات مش عارفة هتقدم فين اغلب الظن فى لندن

تحياتى

رابط هذا التعليق

اه صح انا حكولي كل الدول الخليج من لندن ... بس مش عارف كيف ارسل الابلكيشن الى لندن انا راح اسئل السغارة في ابوظبي ممكن يفيدون و راح احكيلكم شو صار معي علشان الكل يستفيد

رابط هذا التعليق

اه صح انا حكولي كل الدول الخليج من لندن ... بس مش عارف كيف ارسل الابلكيشن الى لندن انا راح اسئل السغارة في ابوظبي ممكن يفيدون و راح احكيلكم شو صار معي علشان الكل يستفيد

يا ريس الناس اللي مقدمه على كندا في المنتدى معظمهم مصريين مقيمين في الخليج، وبالتالي ظروفهم زيك بالظبط

انتا بس اتعب شويه واقرأ سايت CIC canada Immigration والمواضيع في باب الحياة والهجرة الى كندا وانتا هاتبقى أستاذ وممكن تدّي كورسات في الهجرة

عموما إنتا أدرى بظروفك ... وربنا يوفقك

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

ســـلام لكم ..

أفيدونى .. أفادكم الله

مش قوي كدة..

لا قوى كده

صح الكلام ....أسمع كلام عمنا جادولى و أختنا العزيزه نونا ووفر فلوسك , هنا حتلاقى اللى يساعدك عندك و فى كندا كمان لو قربت من الناس أكتر ....المحامى مش سهل كده تسأله عن أى عقبه فى الطريق و لا تطور حاله الملف ايه , هنا حتلاقى ناس كتير مقدمه معاك و بتتواصلوا سوا ..... أنا بس قلت أستغل مداخله أختى العزيزه نونا و أمسى على الجميع ...أحلى تحيه لأحلى ناس ..... :roseop: :roseop:

أيا وطني: جعلوك مسلسل رعبٍ

نتابع أحداثه في المساء.

فكيف نراك إذا قطعوا الكهرباء؟؟

رابط هذا التعليق

ســـلام لكم ..

أفيدونى .. أفادكم الله

مش قوي كدة..

لا قوى كده

صح الكلام ....أسمع كلام عمنا جادولى و أختنا العزيزه نونا ووفر فلوسك , هنا حتلاقى اللى يساعدك عندك و فى كندا كمان لو قربت من الناس أكتر ....المحامى مش سهل كده تسأله عن أى عقبه فى الطريق و لا تطور حاله الملف ايه , هنا حتلاقى ناس كتير مقدمه معاك و بتتواصلوا سوا ..... أنا بس قلت أستغل مداخله أختى العزيزه نونا و أمسى على الجميع ...أحلى تحيه لأحلى ناس ..... :roseop: :lol:

منور يا استاذ ياسر فى كل مكن تدخله

و كل سنة و حضرتك طيب

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

يا جماعة حد يعرف المحامى شريف اديب؟ اية رايكم فية لانى هتعامل معاة ؟ وهل سمعتم عن مسيو عصام؟ كويس بردو ولا لا لانة محامى وكمان بيدى دروس فرنسية

دا عشان احس بشىء بسيط في محبتك محتاج ياربي لألف عمر اعيشه ليك...عمر اتعلم كلامك ...عمر اعيش افهم سلامك..والف عمر اتأمل ازاي اني ليك ...عمر افكر ليه قابلني ...وعمر تاني علشان حاببني ..والف عمر اكتب كلام عن حبي فيك........ ميكفنيييييييييييش

رابط هذا التعليق

يا جماعة حد يعرف المحامى شريف اديب؟ اية رايكم فية لانى هتعامل معاة ؟ وهل سمعتم عن مسيو عصام؟ كويس بردو ولا لا لانة محامى وكمان بيدى دروس فرنسية

نصيحه مني بللا محامين بلا وجع قلب اسمعي كلام اخوكي المحامين اكذوبة كبرى

لو انتى عايز مجرد تدفعي 3000 دولار وخلاص انتى حره

اقرئي الموقع جيد ا هايفيدك

او ممكن تروحي لتوبيك كيف تهاجر الى كندا بدون محامي

رجاء حار

ونصيحه من اخ مجرب بلاش محامين انا واقع فى اصدق محامي ممكن حديقع معاه وماقدمليش حاجه تضييع فلوس على الفاضي الحاجه الوحيده الى ممكن يعملها هي تقديم الابليكيشن وكمان بيغلطوا فيه اعملى استطلاع للراي كده عن المحامين هاتلاقى ولاواحد استفاد من محاميه

حتى الاعداء بينهم شرف في التعامل

رابط هذا التعليق

نصيحه مني بللا محامين بلا وجع قلب اسمعي كلام اخوكي المحامين اكذوبة كبرى

لو انتى عايز مجرد تدفعي 3000 دولار وخلاص انتى حره

اقرئي الموقع جيد ا هايفيدك

او ممكن تروحي لتوبيك كيف تهاجر الى كندا بدون محامي

رجاء حار

ونصيحه من اخ مجرب بلاش محامين انا واقع فى اصدق محامي ممكن حديقع معاه وماقدمليش حاجه تضييع فلوس على الفاضي الحاجه الوحيده الى ممكن يعملها هي تقديم الابليكيشن وكمان بيغلطوا فيه اعملى استطلاع للراي كده عن المحامين هاتلاقى ولاواحد استفاد من محاميه

موقع ال CIC

يقولها صراحتا انه لا تميز بين المتقدمين عن طريق محامى او عن طريق نفسك

المحامى كما قال الاخوة الافاضل لن يقدم لكى اى اضافة عما يقدم هنا

بل على العكس لن ترتاحى حتى لو قدمتى عن طريق محامى الا بالتحاور هنا

المحامى سيملىء لكى الابليكشن فقط .... و يجعلك تتصورين انه عمل لكى معجزة .... و الابليكشن اسهل ما يكون

باقى الاجراءات هتكون على السفارة و عليكى ... لا دخل للمحامى فيها

السفارة اللى هتبحث و حضرتك اللى هتذكرى و تمتحنى ايلتس و تبحثى عن المعلومات عن كندا و تدخلى الانترفيو

و بعدين ايه حكاية يوضب لك الورق ده

الورق مش بيقدم فى اى دوسيه

و لو قدمتى الورق فى دوسيه الموظفة اللى بتستلموا منك بتشيله من الدوسية و تعطيكى الدوسيه و ترتب الورق بمعرفتها فى دوسيه ابيض خاص بيهم و تضع عليه استيكر برقم الفايل و تعطيكى ورقة بها نفس الرقم

اللهم ما بلغنا اللهم فشهد

اللى لسه مصر على محامى يتفضل بس ميرجعش يعيط

و على فكرة المحامين المصريين الان بياخذوا 4 الاف دولار

و الاجانب حوالى 1.7 الاف دولار

و لو مصرة برضه على محامى نصيحة لكى ابعدى عن مكتب وهيب انا معرفهوش بس سمعت من هنا و من اصدقاء لى انه عقد ناس كتير و ضرره اكثر من فيدته و مش كويس خاااالص ...

تحياتى

تم تعديل بواسطة nona alawaal
رابط هذا التعليق

اشكرك اخت نونا بس خايفة اكتب معلومة غلط والملف يرجع لانى مليش خبرة وكمان علشان يتابعلى السفارة لو حصل تاخير او اى شىء انا كنت بسال حد يعرف المحامى شريف اديب؟ يسمع عنة انة كويس او وحش؟ والمحامى عصام؟

دا عشان احس بشىء بسيط في محبتك محتاج ياربي لألف عمر اعيشه ليك...عمر اتعلم كلامك ...عمر اعيش افهم سلامك..والف عمر اتأمل ازاي اني ليك ...عمر افكر ليه قابلني ...وعمر تاني علشان حاببني ..والف عمر اكتب كلام عن حبي فيك........ ميكفنيييييييييييش

رابط هذا التعليق

اشكرك اخت نونا بس خايفة اكتب معلومة غلط والملف يرجع لانى مليش خبرة وكمان علشان يتابعلى السفارة لو حصل تاخير او اى شىء انا كنت بسال حد يعرف المحامى شريف اديب؟ يسمع عنة انة كويس او وحش؟ والمحامى عصام؟

والله انا قلبي حاسس انك خلاص قدمتي اوراقك مع شريف اديب والفأس وقعت في الرأس

لكن ان كنتي لسه مقدمتيش

انا معنديش مانع تبعتيلي بيانات زوجك وبيناتك علي اليل بتاعي وانا اكتب ليكي كل المعلومات صحيحه 100%

وابعتهالك تاني علي الميل بتاعكوا

اما عن لو حصل تاخير ولا حاجه شريف اديب مش هيعرف اي حاجه بس هيقول لكم اي حاجه وخلاص

اما عن التكاليف الي هاخدها منكم

وكل ده ب100 جنيه بس

ولا بلاش كفايه 30 جنيه بس ادفعهم انا اشتراك النت

ولا اقولك من غير فلوس خالص بس ادعيلي ربنا يعديني في المقابله علي خير

وان كان زوجك هو المعترض وعاوز مكتب يقدمله هو الورق بتاعكوا

ابعتيلي تلفون زوجك علي الخاص وانا هكلمه واقنعه

بس تكونوا ساكنين في مصر علشان انا مش معايا فلوس ادفع فاتوره التلفون الدولي

كفايه الي انا دفعته قبل كده

l'important dans la vie

c'est de quelle maniére tu te perçois

انااااااااااااااااااااااااااا انا مش هرد

لالالا

وانا بعرف اصد

ده انا وانا رافع ايدي بكتب علي الكيبورد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...