اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عن فلم زواج بقرار جمهورى

wa7d

Recommended Posts

شاهدت اليوم فلم " زواج بقرار جمهورى " وموضوع الفلم أن أحد أفراد الشعب قد أرسل دعوة للسيد رئيس الجمهورية حسنى مبارك لحضور حفل عقد قرانه . وقد ظهر حسنى مبارك بشخصه فى الفلم . ومعنى ذلك أنه قد عرف ما جاء فى الفلم تفصيلا . الفلم يتحدث عن المسئولين الذين لا يعملون إلا إذا كانت فيه توجيهات من رئيس الجمهورية ، والبلدية لا تنظف وتسفلت وتدهن إلا الأماكن التى متوقع أن يحضر إليها رئيس الجمهورية ، وأن كل السئولين الكبار منافقين ولصوص . وكنت أنا شخصيا أظن أن حسنى مبارك لا يعلم . ولكن إذا كان يعلم فقد وفر على الشعب نصف المجهود .

عموما إذا كان هذا الفلم للتنفيس فقد نجح معى . أرجو من شاهد الفلم أن يصف ماذا شعر ؟ الفلم نفسه طبعا تافه !

أنصر أخاك ظالما أو مظلوما

رابط هذا التعليق

فيلم طلع فيه رئيس الجمهورية .. تقول عليه فيلم تافه !!!!

على العموم .. سبق له الظهور فى فيلم "وداع فى الفجر" (شادية - كمال الشناوى) .. فيكم حد شافه ؟

الفيلم عرض ايام ان كان نائب رئيس الجمهورية .. و لكنه لم يعرض فى مصر بعد تولية الرئاسة .. الا فى بعض الفضائيات

بسم الله الرحمن الرحيم .. إن المنافقين فى الدرك الأسفل من النار ولن تجد لهم نصيرا .. صدق الله العظيم ( النساء – 145 )
رابط هذا التعليق

فيلم طلع فيه رئيس الجمهورية .. تقول عليه فيلم تافه !!!!

على العموم .. سبق له الظهور فى فيلم "وداع فى الفجر" (شادية - كمال الشناوى) .. فيكم حد شافه ؟

الفيلم عرض ايام ان كان نائب رئيس الجمهورية .. و لكنه لم يعرض فى مصر بعد تولية الرئاسة .. الا فى بعض الفضائيات

أفتكر برضه إنه طلع فى فيلم من أفلام حرب أكتوبر أيام ما كان قائد قوات جوية و هو بيشرح خطة الهجوم للظباط بتوعه...

يعنى الراجل طول عمره غاوى "سينما"...

"وش واحد مش شايف المخبر اللى واقف وراه"

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

و الله انا كنت فاكره نفسى لوحدى اللى شفته فى فيلم شاديه و بالأماره الفيلم ده اللى فيه اغنيه دور عليه تلقاه ... و كان طالع بيدرس لكمال الشناوى فى الكليه الجويه ... اما بخصوص فيلم جواز بقرار جمهورى انا شايفاه فيلم حلو خفيف بس فيه معانى كتير كويسه و من الجمل الجميله لما هانى رمزى اتكومت عنده الطلبات و بيتسأل هو معقول الرئيس حا يقرا ده كله أخوه قاله طبعا لأ لإن اللى حواليه هم اللى حايقوموا بالشغلانه دى فرد عليه و قاله لو اللى حواليه بيشتغلوا ما كناش شفنا الطلبات دى كلها !!!!

*اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى و قلة حيلتى و هوانى على الناس

*اللهم و لى امورنا خيارنا و لا تول امورنا شرارنا

* الساكت عن الحق شيطان أخرس

* الشعوب تستحق حكامها

رابط هذا التعليق

وقد ظهر حسنى مبارك بشخصه فى الفلم . !

طب مش ممكن يكون شبيهه؟!

"وش على دماغه شوية نجوم بتلف ذى اللى فى توم وجيرى"

ربنا لا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منا.

With great power comes great responsibility

وحدة المرء خير ......... من جليس السوء عنده

وجليس الصدق خير ... من جلوس المرء وحده

رابط هذا التعليق

كان فى فيلم تليفزيونىفى أوائل التسعينيات - على ما أعتقد - كان اسمه "الوزير جاى" كان بيحكى نفس المهازل اللى بتحصل فى أى جهة حكومية لما يشموا خبر ان في مسئول كبير هيزورهم و ازاى بيبقى ليهم عيون و ودان فى كل حتة عشان لما حد يعمل عليهم زيارة مفاجأة متبقاش مفاجأة و لا حاجة ؛و هاتك يا كتابة فى قصائد مديح للوزير و هاتك يا بياض و تجديد للمؤسسة . أكتر موقف ضحكنى فى الفيلم لما وحيد سيف"رئيس المؤسسة" وسعت منه شوية فأجر شوية ناس على انهم مواطنين و حفظهم كلمتين مدح فى المؤسسة و الموظفين اللى فيها و كل مواطن قاعد فى ايده كوباية عصير و لما واحد من الموظفين مفهمش حاجة المواطن كان بيفهمهاله راح المواطن ده مديله بالقلم قدام الوزير و وحيد سيف يدافع عن المواطن ده و يقول"سيبه يا افندم ؛احنا شعارنا ان المواطن دايماً على حق" :D

أنا كنت شىء وصبحت شىء ثم شىء

شوف ربنا .. قادر على كل شىء

هز الشجر شواشيه ووشوشنى قال :

لابد ما يموت شىء عشان يحيا شىء

عجبى !!

رابط هذا التعليق

طب مش ممكن يكون شبيهه؟! 

فى بعض المناظر إللى ظهر فيها بظهره كان شبيه ، لكن فيه كام منظر هوه هوه ... أنا حتوه عنه .

وطلع فى أفلام أمريكية بس واخد إسم آخر - روبرت دينارو - ( وش واحد بيهزر )

المهم إنه لازم يكون قد قرأ الفلم وأيضا قد شاهده . علشان لما يعمل زى إللى قبله ماعمل ويقول ماكنتش عارف ، نقوله الفلم أهه ( وش واحد متشلفت )

أنصر أخاك ظالما أو مظلوما

رابط هذا التعليق

الرئيس لم يظهر فى الفيلم بمعنى انه كان موجود فى وقت التصوير وانما هى صورة داخل صورة وهى من الخدع السينمائية والعاملون بالفيلم طلع عينهم لحد ما اخدوا تصريح بادماج صورة الرئيس داخل الفيلم .

فيلم وداع فى الفجر لم يكن مبارك نائبا للرئيس بل كان فى القوات الجوية .

رابط هذا التعليق

الرئيس لم يظهر فى الفيلم بمعنى انه كان موجود فى وقت التصوير وانما هى صورة داخل صورة وهى من الخدع السينمائية والعاملون بالفيلم طلع عينهم لحد ما اخدوا تصريح بادماج صورة الرئيس داخل الفيلم

سؤال يهود بقى:

بياخد فلوس على كده و الا لأ؟؟؟؟؟؟ :D

أنا كنت شىء وصبحت شىء ثم شىء

شوف ربنا .. قادر على كل شىء

هز الشجر شواشيه ووشوشنى قال :

لابد ما يموت شىء عشان يحيا شىء

عجبى !!

رابط هذا التعليق

spider  كتب :

طب مش ممكن يكون شبيهه؟!

ليه هو صدام حسين icon_lol.gificon_lol.gificon_lol.gif

اسألوا الأيام .......... اسألوا الآلام

من الملام إذا ......... وكلنا لوام

رابط هذا التعليق

حسب معلوماتي - قرأتها في مجلة تقريبا - ... اللي ظهر في الفيلم كان شبيه للرئيس ... و ليس صورة موضوعة بالكومبيوتر كما تصور بعض الناس .....

رحم الله الأفاكاتو وإخناتون وإسكنهم فسيح جناته

__

وجوه في العاصفة - هل تحب عملك - كيف تعمل الأشياء - أزمة الحد الأدني

رابط هذا التعليق

كروساية كتبت

سؤال يهود بقى:

بياخد فلوس على كده و الا لأ؟؟؟؟؟؟

يا كرواسون يا بينتي الريس مش محتاج ، لأن إحنا واحد واللى فى جيبنا فى جيبه

وش واحد منفوخ ( 0 1 0 )

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

اللي ظهر في الفيلم كان شبيه للرئيس ... و ليس صورة موضوعة بالكومبيوتر كما تصور بعض الناس .....

الاتنين صح يالانس ..هناك شبيه ظهر بظهره فقط اما لقطات الوجه فهى موضوعه بالكمبيوتر .والفكره فى التنفيذ اخذت من فيلم لتوم هانكس يسلم فيه على كيندى .

رابط هذا التعليق

والفكره فى التنفيذ اخذت من فيلم لتوم هانكس يسلم فيه على كيندى .

مظبوط ... في فيلم "Forrest Gamp" .... و موجودة أيضا في فيلم "In the line of fire" لكلينت إيستوود مع كينيدي أيضا ....

رحم الله الأفاكاتو وإخناتون وإسكنهم فسيح جناته

__

وجوه في العاصفة - هل تحب عملك - كيف تعمل الأشياء - أزمة الحد الأدني

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...