اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ازدواج الجنسية ومدخلتش جيش

Recommended Posts

هو مش ازدواج الجنسية بيعفيك من الجيش برضه ولا ممكن يطلبوك أفيدوني في هذا الموضوع يعني لو تحت 30 سنة ومدخلتش جيش ومزدوج الجنسية قالولي تدخل وتخرج من مصر بجوازك الاجنبي بدون مشاكل.حد عندة معلومات او مر بنفس الظروف...افيدوني مع الشكر

رابط هذا التعليق

اى مزدوج جنسية معفى من الجيش بس لازم تقدم شهادة الجنسية فى الجوازات عشان يختمو ليك ختم الاعفاء من التجنيد على الباسبور المصرى لو عايز تستخدم الباسبور المصرى

بس انا بحتاجو لما بنزل مصر بس و ساعات مبحتاجوش خالص لانى بستعمل باسبورى التانى على طول عشان الامتيازات

رابط هذا التعليق

اى مزدوج جنسية معفى من الجيش بس لازم تقدم شهادة الجنسية فى الجوازات عشان يختمو ليك ختم الاعفاء من التجنيد على الباسبور المصرى لو عايز تستخدم الباسبور المصرى

بس انا بحتاجو لما بنزل مصر بس و ساعات مبحتاجوش خالص لانى بستعمل باسبورى التانى على طول عشان الامتيازات

شكرا وبس اجابتك لسهمش واضحةبالنسة لي

يعني لودخلت مصر بالجواز الاجنبي وهستخدمه في الخروج,مفيش مشاكل. بفكر انزل مصر اجازة بعد سنين غربة بس مش مطمن لموضوع ده خصوصا اني تحت 30 سنة ..

رابط هذا التعليق

لما تتعامل بجواز اجنبى اكيد محدش هيسالك على التجنيد لان صفتك مش مصرية عمرك شوفت ضابط جوازات ماسك فى رقبت واحد ايطالى مثلا بيقولو انت متهرب من التجنيد؟

رابط هذا التعليق

بالنسبة لسؤالك ....خصوصا ملاحظة ان حضرتك اسمك كعضو هنا ...اسبانيول .

بالنسبة للمواليد فى اسبانيا. من اول سنة 19983 .. يوجد قانون ....مفيش جيش اجبارى .

يعنى اعفاء اكيد..

لو حضرتك مواليد قبل كدة ...ممكن لو معاك شهادة اعفاء من الجيش الاسبانى ...تقدمها وقت اللزوم فى مصر .

اسبانيا (( لو معك جنسية اسبانية )) لاتسمح بان يكون لك جنسيتين ..

اما لو حضرتك معك الجنسية الاسبانية لاى سبب آخر .

ولست من مواليد اسبانيا ...

..او لانك مقيم اكثر من عشر سنوات متواصلة ...او متزوج من اسبانية ...او لاى اسباب اخرى .

...!! فبالتأكيد ...حضرتك وقت حصولك على الجنسية اقسمت بانك

لن تستخدم جنسيتك كمصرى .

لو حصلت اى مشاكل عند العودة ...ممكن تذهب للخارجية وتحصل على شهادة مختومة انك اجنبى ..

او تختصر الطريق وتحصل على هذه الشهادة فور نزولك مصر ....لكنك بهذا ...سوف تضطر للدخول بفيزا ..

والله اعلم ..

وهذه هى معلوماتى عن هذا الامر ..

شكرا ..

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

لما تتعامل بجواز اجنبى اكيد محدش هيسالك على التجنيد لان صفتك مش مصرية عمرك شوفت ضابط جوازات ماسك فى رقبت واحد ايطالى مثلا بيقولو انت متهرب من التجنيد؟

لا طبعا.بس انا اسمي مصري ومولود في مصر.بمعنى انه يقدر يسالك لو كنت مصري..ويعاملك كمصري داخل مصر حتى لو معاك جواز اوربي.ايه رايك?

رابط هذا التعليق

انا عن نفسى مشفتش الموضوع ده قبل كده انا بتعامل بجواز المانى و محدش قالى انت مصرى و لا لا و مش هقدر افيدك فى الموضوع ده قوى لان الباسسبور المصرى بتاعى مختوم فيه غير مطلوب للتجنيد لكن انا بتعامل بالجواز الالمانى و مفيش حد سالنى قبل كده على الباسبور المصرى خالص

رابط هذا التعليق

انا عن نفسى مشفتش الموضوع ده قبل كده انا بتعامل بجواز المانى و محدش قالى انت مصرى و لا لا و مش هقدر افيدك فى الموضوع ده قوى لان الباسسبور المصرى بتاعى مختوم فيه غير مطلوب للتجنيد لكن انا بتعامل بالجواز الالمانى و مفيش حد سالنى قبل كده على الباسبور المصرى خالص

ألمانيا؟ هيه مش ألمانيا لا تسمح بازدواج الجنسية؟ ولازم تتنازل عن المصرية عشان تاخد الألمانية؟ أنا أعرف واحد اضطر يعمل كده.

واللي كانت زيها السويد ، وسمعت إنهم تنازلوا عن الشرط ده مؤخراً!

السؤال التاني ، لو انتا داخل مصر بالباسبور الأجنبي ، ما بيطلبوش منك تدفع مصاريف ، وتاخد فيزا مصرية ع الباسبور؟

ولا مصر دي عزبة مفتوحة ع البحري للأجانب؟

وشكراً أ. محمد طا wst::

فيجيب الدمع والماضي الجريح *** لم عدنا؟ ليت أنّا لم نعُد!

رابط هذا التعليق

على حسب نوع الجنسية الى انت واخدها ان فيها شروط مختلفة بس فى العموم هما بيسمحو بجنسيةو احدة ملازمة للالمانية و انت مش مضطر تعلمهم باكتسابك اى جنسية اخرى

و طبعا لازم تاخد تاشيرة سياحة عشان تنزل مصر تقريبا ب 300 جنيه ربعمائة جنيه مش فاكر

رابط هذا التعليق

على حسب نوع الجنسية الى انت واخدها ان فيها شروط مختلفة بس فى العموم هما بيسمحو بجنسيةو احدة ملازمة للالمانية و انت مش مضطر تعلمهم باكتسابك اى جنسية اخرى

و طبعا لازم تاخد تاشيرة سياحة عشان تنزل مصر تقريبا ب 300 جنيه ربعمائة جنيه مش فاكر

شكرا محمد.في حدياجماعة نزل مصر في نفس ظروفي نزل مصر بجواز اجنبي من غير ما يكون خلص جيشه يحكيلى عن تجربتة

رابط هذا التعليق

ياجماعة ...

البلد الاجنبى اللى مش بتسمح بازدواج الجنسية ....لكن مصر بتعتبرك مصرى ومش بتاخد منك جنسيتك ...!!!

ولو نزلت مصر ...

ببطاقتك...او الرقم القومى لو كان عندك...او حتى بشهادة ميلادك....بتقدمها مع جواز السفر الاجنبى ..

ومش بتدفع حاجة ..

لو انت عاوز تدفع ....انت حر.

لو انت مصمم على انك اجنبى ....انت حر.

وحكاية ان مصر بقى عزبة مفتوحة للاجانب ...؟؟؟....لاياسيدى الفاضل.

مصر ليست عزبة مفتوحة للاجانب ....ولكن ؟؟ ....مصر هى الوطن الام الذى يرحب بابنائه المغتربين الذين

((( اضطرتهم هى ...للهجرة والحصول على جواز سفر مختلف ..)) مهما تغربوا ومهما تغيرت ....جوازات سفرهم ...فهم مصريون .

مصر تعترف بأبنائها ............حتى ولو اضطرتهم ...للرحيل.

كلمة للسيد / اسبانيول .

سافر مفيش مشكلة ..

المشكلة لو كان معاك اقامة ...لكن حضرتك معاك جنسية والوضع كدة بيختلف تماما ..

نتمنى لك التوفيق..

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

ياجماعة ...

البلد الاجنبى اللى مش بتسمح بازدواج الجنسية ....لكن مصر بتعتبرك مصرى ومش بتاخد منك جنسيتك ...!!!

ولو نزلت مصر ...

ببطاقتك...او الرقم القومى لو كان عندك...او حتى بشهادة ميلادك....بتقدمها مع جواز السفر الاجنبى ..

ومش بتدفع حاجة ..

لو انت عاوز تدفع ....انت حر.

لو انت مصمم على انك اجنبى ....انت حر.

وحكاية ان مصر بقى عزبة مفتوحة للاجانب ...؟؟؟....لاياسيدى الفاضل.

مصر ليست عزبة مفتوحة للاجانب ....ولكن ؟؟ ....مصر هى الوطن الام الذى يرحب بابنائه المغتربين الذين

((( اضطرتهم هى ...للهجرة والحصول على جواز سفر مختلف ..)) مهما تغربوا ومهما تغيرت ....جوازات سفرهم ...فهم مصريون .

مصر تعترف بأبنائها ............حتى ولو اضطرتهم ...للرحيل.

كلمة للسيد / اسبانيول .

سافر مفيش مشكلة ..

المشكلة لو كان معاك اقامة ...لكن حضرتك معاك جنسية والوضع كدة بيختلف تماما ..

نتمنى لك التوفيق..

شكرا سلوى.كلامك طمني ربنا يطمنك

نفسي اسمع حد من الاعضاء يكون مر بنفس ظروفي اكيد هيفيدني اكتر..

رابط هذا التعليق

مفيش اي مشاكل عند نزولك بجواز اجنبي وكمان انت مش لازم تاخد فيزا لانك من اصل مصري

انا نزلت مصر بجواز سفري الالماني سنه 1986 وكان عندي وقتها 27 سنه

رابط هذا التعليق

• بعد 9 سنة...

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...