اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لو عايز تسافر السعوديه يامصرى لازم تشوف الملف ده

Recommended Posts

• الزوار
Guest احمد محمد

السلام عليكم انا مدرس انجليزي حديث التخرج معروض عليا اشتغل في مدارس النصر بجده والراتب 3000 او 3500(المقابله الجمعه القادمه ) والتزاكر عليهم ما عدا وانا رايح والسكن عليا هل هزا الراتب مناسب وهل احد من الاخوه عنده معلومه عن المدرسه ؟ جزاكم الله خيرا.

رابط هذا التعليق

• الردود 88
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

5 ساعات مضت, Guest احمد محمد said:

السلام عليكم انا مدرس انجليزي حديث التخرج معروض عليا اشتغل في مدارس النصر بجده والراتب 3000 او 3500(المقابله الجمعه القادمه ) والتزاكر عليهم ما عدا وانا رايح والسكن عليا هل هزا الراتب مناسب وهل احد من الاخوه عنده معلومه عن المدرسه ؟ جزاكم الله خيرا.

٣٥٠٠ ما تنفعش خالص و خاصة السكن عليك و تكلفة المعيشة زادت جدا في جدة

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

طيب لم لا تتعرضوا لموضوع الكفيل هناك ؟! الذي هو إهانة بكل المقاييس هناك قصصا تداولت في الصحف عن كم الإهانات التي يتعرض لها الوافد هناك وفي كل المجالات .؟؟ انه أهم من الراتب  في نظري.

سومة.

رابط هذا التعليق

• بعد 10 شهور...
  • بعد 7 شهور...
  • الزوار
Guest سعودي منتف

والله انكم ناس فاضيه ورايقه

السعودية طفرانه وانتم تدورون زيادة رواتب 

المهم باختصار 

لما تعمل المقابله مع الموارد البشرية او يرسل لك العرض 

لك انت تقبل ولك ان ترفص 

وبالسعودية محد كاسبها الا اللبنانيين والفلسطينين .. وبعض الاردنين 

والسلام ختام 

رابط هذا التعليق

• بعد 6 شهور...
  • الزوار

ممكن سؤال للاخوه اصحاب الخبره مسبقا انا سائق متزوج واعول طفلين معروض عليا السفر بالتأشيره والعقد والتزكره من قبل شركه غذائيه لا اتحمل مصاريف الا الكشف الطبي والاوراق المطلوبه في مصر وللعلم توفر السكن والانتقال ووجبه واحد فقط كل يوم هل راتب 1500 ريال يتناسب مع الوظيفه والعرض السابق من امتيارات .العمل 12 ساعه وان وجد اضافي يطبق الماده 107 من قانون العمل السعودي.ارجو الرد والاهتمام انا العقد اتبعت وخايف اسافر والثمن المقابل للغربه فراق اولادي فقط.

رابط هذا التعليق

5 ساعات مضت, Guest اسلام said:

ممكن سؤال للاخوه اصحاب الخبره مسبقا انا سائق متزوج واعول طفلين معروض عليا السفر بالتأشيره والعقد والتزكره من قبل شركه غذائيه لا اتحمل مصاريف الا الكشف الطبي والاوراق المطلوبه في مصر وللعلم توفر السكن والانتقال ووجبه واحد فقط كل يوم هل راتب 1500 ريال يتناسب مع الوظيفه والعرض السابق من امتيارات .العمل 12 ساعه وان وجد اضافي يطبق الماده 107 من قانون العمل السعودي.ارجو الرد والاهتمام انا العقد اتبعت وخايف اسافر والثمن المقابل للغربه فراق اولادي فقط.

انت وحدك تقدر تقرر لان راتب 1500 نسبيا قليل وخاصة ل 12 ساعة عمل  يومي والقانون 8 ساعات بس

على حسب وضعك الحالي هل دخلك كافي للمصاريف وهل تستطيع الإدخار أو هل عليك ديون وهل فيه هدف محدد مشروع مثلا 

. احسب مصاريفك الشخصية ومصاريف الأولاد ..هل المتبقي الذي يمكن ادخاره يكافئ الغربة وبعدك عن أولادك

هناك مصاريف أخرى زي تجديد الإقامة والتأمين الصحي ومكتب العمل هل الشركة متكفلة بيها ولا لأ لأنها مكلفة

وكمان شغلك سائق بس ولا مندوب توزيع مواد غذائية لأن دي لها نسب فوق الراتب

وكمان الإجازة والسماح بالحج والعمرة ايه أخبارهم

ربنا يوفقك

تم تعديل بواسطة مجرد مواطن
رابط هذا التعليق

• بعد 5 شهور...
  • الزوار
في ٣١‏/٥‏/٢٠٠٨ at 16:38, se_ Elsyed said:

كلام مش مظبوط وعار تماماً من الصحة ....

يمكن يكون إنت نقلته من موقع أو من شخص لديه مشكلة ..

لكن لما تحب تسأل على حاجه يبقى إسأل أصحاب الخبرة واللي موجودين في المكان منذ سنين

على سبيل المثال ..

التقسيمة اللي حضرتك قلتها دي

هل هي قانون ولا لائحة ولا كلام قهاوي ولا إيه بالظبط ؟

لو سمحت حضرتك نا بدرس في كليه اداب برنامج المساحه والخرائط ونظم المعلومات الجغرافيه فكنت عاوز اسأل حضرتك ع راتبي في المملكه انشاء الله وايه الفرق بيني وبين المهندس المدني او المعماري سواء في الراتب او في المكانه وشكرا لحضرتك 

رابط هذا التعليق

• الزوار

لو سمحت حضرتك نا بدرس في كليه اداب برنامج المساحه والخرائط ونظم المعلومات الجغرافيه بجامعه المنصوره من مصر فكنت عاوز اسأل حضرتك ع راتبي في المملكه انشاء الله وايه الفرق بيني وبين المهندس المدني او المعماري سواء في الراتب او في المكانه وشكرا لحضرتك 

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...