اذهب الي المحتوي
ArabHosters
جويرية

ليه بنقول عليهم متشددين ؟

Recommended Posts

السلام عليكم و رحمة الله وبركاته

ليه بنقول علي بعض علماء الدين أن هما متشددين ؟ او دول مذهبهم و هابي و الدين يسر و في مشايخ بيسهلوا الأمور علي الناس

مع ان العلماء دول مش بيجيبوا حرف واحد من دماغهم ويعني كلامهم كله مستند علي اية أو حديث صحيح

أما العلماء اللي مسهلين الأمور بيشوفوا الواقع عامل أزاي و بعدين بيقولوه فتواهم علي أساسه

و الله أعلم الأحاديث اللي بيستندوا أليها ضعيفة

لكن ليه شايفين ان العلماء دول متشددين

عشان الأحكام الشرعية مش مطبقة بالكامل

لما نيجي نطبق الدين في حاجة و حاجة لأ بتبقي هنا المشكلة

اللي اعرفه ان المسلمين في مكة 13 سنة قبل الهجرة كان كلها بناء للعقيدة

أما الشريعة فاطبقت في المدينة مع الهجرة

يعني تحريم الخمر و الصيام و الحجاب أتفرضوا في مكة

يعني الشريعة وقت ما أطبقت كانت بالكامل

فكدة مبقاش الدين بيقيد الناس

طيب حقول امثلة بس عشان أوضح كلامي

1- واحد باعت سؤال للشيخ بيقولوه عليا دين أخد قرض و لا أتحبس

طبعا الشيخ قاله حرام الربا و تتحبس

هوه كلام الشيخ صح

بس يا تري هوه في عقوبة في الأسلام اسمها الحبس أصلا

تاني حاجة لو واحد عليه دين المفروض الدولة تسده من الزكاة

أرجو أني أكون نجحت في توصيل فكرتي مع أني اشك :lol:

أكيد الموضوع عايز توضيح تاني

شكرا لكم

تم تعديل بواسطة جويرية

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السلام عليكم

الاخت الكريمه جزاك الله خيرا على هذا الطرح

تعالى نتفق اولا

- و لله الحمد الدين الاسلامى مكتمل بنص القرأن و السنه الصحيحه.

- ستتفرق الامه على ثلاث و سبعون شعبه كما صح عن النبى صلى الله عليه و سلم كلها فى النار الا واحده التى تتبع النهج النبوى كما صح عنه صلى الله عليه و سلم و نهج الصحابه الكرام

إذن هناك 72 شعبه بعيده عن المنهج الذى اشار اليه القرأن و هو الصراط المستقيم المذكور فى اول القرأن فى سوره الفاتحه و ايضا

(وَأَنَّ هَـذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيماً فَاتَّبِعُوهُ وَلاَ تَتَّبِعُواْ السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَن سَبِيلِهِ ذَلِكُمْ وَصَّاكُم بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ {153}

متبعى هذا الصراط هم داخلوا الجنه و هم اهل الشعبه الناجيه و هم الامه الوسط الناجيه باذن الله من النار.

اهل الشُعَب الاخرى هم اصحاب الاتهام للفرقه الناجيه و هم المتطرفون بالفعل (نسبه الى الطرف البعيد عن الوسط )

هذا من ناحيه المبداء و يمكن الحكم على اى فرقه من هذا المنطلق الا و هو الالتزام بالمنهج الربانى القرأن و السنه النبويه الصحيحه .

(أكل الربا) سيحكم على الشيخ الذى يحرمه بانه متشدد و القبوريين سيحكمون على الشيوخ الذين يفتون بحرمه ذلك (بنا على نصوص ثابته و ليس اراء شخصيه )

بانهم متشددين و العلمانيين الذين يريدون فصل الدين عن الحياه و عدم تطبيق الشرع سيقولون نفس الاتهام و هكذا........

العبره فى النهايه القرأن و السنه الصحيحه .........و دمتم بخير

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

المذاهب الاربعة كلها ماخوذة من القران و السنة الصحيحة

(يعي من نفس المصدر) بس برضة كلنا عارفين ان المذهب الحنبلي هو اكثرهم تشددا

الفرق بيكون في طريقة التفسير و الطبيق

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
السلام عليكم

الاخت الكريمه جزاك الله خيرا على هذا الطرح

تعالى نتفق اولا

- و لله الحمد الدين الاسلامى مكتمل بنص القرأن و السنه الصحيحه.

- ستتفرق الامه على ثلاث و سبعون شعبه كما صح عن النبى صلى الله عليه و سلم كلها فى النار الا واحده التى تتبع النهج النبوى كما صح عنه صلى الله عليه و سلم و نهج الصحابه الكرام

إذن هناك 72 شعبه بعيده عن المنهج الذى اشار اليه القرأن و هو الصراط المستقيم المذكور فى اول القرأن فى سوره الفاتحه و ايضا

(وَأَنَّ هَـذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيماً فَاتَّبِعُوهُ وَلاَ تَتَّبِعُواْ السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَن سَبِيلِهِ ذَلِكُمْ وَصَّاكُم بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ {153}

متبعى هذا الصراط هم داخلوا الجنه و هم اهل الشعبه الناجيه و هم الامه الوسط الناجيه باذن الله من النار.

اهل الشُعَب الاخرى هم اصحاب الاتهام للفرقه الناجيه و هم المتطرفون بالفعل (نسبه الى الطرف البعيد عن الوسط )

هذا من ناحيه المبداء و يمكن الحكم على اى فرقه من هذا المنطلق الا و هو الالتزام بالمنهج الربانى القرأن و السنه النبويه الصحيحه .

(أكل الربا) سيحكم على الشيخ الذى يحرمه بانه متشدد و القبوريين سيحكمون على الشيوخ الذين يفتون بحرمه ذلك (بنا على نصوص ثابته و ليس اراء شخصيه )

بانهم متشددين و العلمانيين الذين يريدون فصل الدين عن الحياه و عدم تطبيق الشرع سيقولون نفس الاتهام و هكذا........

العبره فى النهايه القرأن و السنه الصحيحه .........و دمتم بخير

وعليكم السلام و رحمة الله وبركاته

جزانا و اياك أخي الكريم

لأ مش ده برده اللي أقصده من طرح الموضوع

أرجو أني أكون نجحت في توصيل فكرتي مع أني اشك

أكيد الموضوع عايز توضيح تاني

أصل الموضوع ده عايزة اكتبه من بدري بس فكرته مش راضية تييجي معايا

حاحاول أوضح قصدي تاني

أقصد مفروض الشريعة تطبق بالكامل عشان الناس متحسش ان العلماء دول متشددين

مثلا شيخ حيقول للممثل ان التمثيل حرام اكيد الممثل حيقول عليه متشدد

ليه ؟

لأن علماء الدين من الأول مفروض ماكنوش يسكتوا علي ان في معهد اسمه معهد السنيما بيقدم فيه الطالب وهوه عنده 17 سنةو خلاص هوه حب التمثيل ده وبقي مهنته و أكل عيشه

مثل تاني

لو واحد سأل شيخ و قاله عن صلة الرحم حيقولهوه طبعا غير جائز في حال قطع الرحم

طيب ازاي واحد يكون فيه بينه و بين ابن عمه قضية في المحكمة ليها 5 سنين ازاي حيكلمه طول الفترة دي

مثل تالت

واحدة عايزة تشتغل في دولة تانية الشيخ يقولها لأ حرام السفر من غير محرم

طيب لو قعدت هنا مش حتلاقي حد يصرف عليها

اللي اقصده ان الشريعة مطبقتش في مكة عشان نظام الدولة كان بيحكموا الكفار و بدأ تطبيق الشريعة في المدينة بشكل متكامل فهنا محدش حيحس ان الدين ده بيقيد الناس

و ارجو من حضرتك مزيد من الأضافة و التوضيح للموضوع

تم تعديل بواسطة جويرية

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

وعليكم السلام

موضوع ممتاذ فعلآ

ليه بنقول علي بعض علماء الدين أن هما متشددين ؟ او دول مذهبهم و هابي و الدين يسر و في مشايخ بيسهلوا الأمور علي الناس

مع ان العلماء دول مش بيجيبوا حرف واحد من دماغهم ويعني كلامهم كله مستند علي اية أو حديث صحيح

بيستند لاكن برده تفسير. أللي أقصده أن في مساءل كتيره في الأسلام يأما ماكانتش واضخه في القرأن أو لم تزكر بالمره زي ما أنت سألت عن التمثيل. فلازم نعتمد علي علماء الدين و الفقه.

وطاما العلماء دول كلهم بني أدمين سواء منهم من عصر قديو أو عايشين, يبقي في أختلف.

ففي أللي يفضل يأخ1 أبعد طريق عن الحرام والمكروه وفي اللي يقولك الدين يسر وليس عسر وهكذا.

أنا شخصبآ بقرأ علي قدر ما أستطي من كل المذاهب وأقرر علي حسب أقتناعي. طول ما أحنا عاييشين طوا ما حنسمع تفسير وراي جديد.

تم تعديل بواسطة Automatic

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
المذاهب الاربعة كلها ماخوذة من القران و السنة الصحيحة

(يعي من نفس المصدر) بس برضة كلنا عارفين ان المذهب الحنبلي هو اكثرهم تشددا

الفرق بيكون في طريقة التفسير و الطبيق

اللي أقصده يا اختي

............... أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ .......(البقرة : 85)

المجتمع كله مفروض يطبق الشريعة عشان نعرف نعيش

لكن الفرد يطبقها لوحده حتبقي صعبة وجايز تبقي مستحيلة

تم تعديل بواسطة أبو محمد
تصحيح خطأ إملائى فى الآية الكريمة ورقمها (85 وليس 185)

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
وعليكم السلام

موضوع ممتاذ فعلآ

ليه بنقول علي بعض علماء الدين أن هما متشددين ؟ او دول مذهبهم و هابي و الدين يسر و في مشايخ بيسهلوا الأمور علي الناس

مع ان العلماء دول مش بيجيبوا حرف واحد من دماغهم ويعني كلامهم كله مستند علي اية أو حديث صحيح

بيستند لاكن برده تفسير. أللي أقصده أن في مساءل كتيره في الأسلام يأما ماكانتش واضخه في القرأن أو لم تزكر بالمره زي ما أنت سألت عن التمثيل. فلازم نعتمد علي علماء الدين و الفقه.

وطاما العلماء دول كلهم بني أدمين سواء منهم من عصر قديو أو عايشين, يبقي في أختلف.

ففي أللي يفضل يأخ1 أبعد طريق عن الحرام والمكروه وفي اللي يقولك الدين يسر وليس عسر وهكذا.

أنا شخصبآ بقرأ علي قدر ما أستطي من كل المذاهب وأقرر علي حسب أقتناعي. طول ما أحنا عاييشين طوا ما حنسمع تفسير وراي جديد.

اللي اعرفه ان الأختلافات بين المذاهب في حاجات بسيطة

لكن في شيوخ بيحبوا يسهلوا علي الناس

عشان شايفين حال الدنيا عامل ازاي

فبيوفقوا فتاويهم علي الموجود

لكن الكلام ده حينفع لغاية أمتي

الله أعلم

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
لكن الكلام ده حينفع لغاية أمتي

الله أعلم

حينفع لأخر ازمن...............لأنه مش زي منتا بتقل بس مجرد تسهيل علشان حاله الدنيا وبغض النظر عن القرآن والسنه..........لأ ده مبقاش دين!

أللي أنتا بتشوفو تسهيل ده تفسر مختلف ولو بحثت فيه حتلاقي أن برده أن بيختلفوا بطريقه علميه ومش فهلوه.

طول ماحنا عايشيين طول محنسمع تفسيرات مختلفه عن المذاهب الأربعه.

ألمذاهب الأربعه دول منزولش من عند ربنا فمن الواضع أن حنختلف معاهم مع مرور الزمن ومع زياده علمنا.

والعلماء القدام مش أحسن من العلماء الجداد والعكس صحيح. فمسؤليه كل مسلم أن يبحث ويقرأ آراء مختلفه ويقرره بنفسه كيف يعيش خياته.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

يعني يا اخت جويريه عايزه تقولي ان الشيخ اللي افتى بأن جلوس المرأه على الكرسي حرام

ده مش شيخ متشدد؟

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
يعني يا اخت جويريه عايزه تقولي ان الشيخ اللي افتى بأن جلوس المرأه على الكرسي حرام

ده مش شيخ متشدد؟

لأ مش متشدد ولا حاجة بس فيه ناس بتحب تطلع في التليفزيون تقول اي حاجة و خلاص

بس عشان تضحك الناس علي علماء الدين

و المقابل المكافأة اللي بياخدها في نهاية الحلقة

زي شيخ سمعته بيقول ان الطلاق ميقعش الا اذا كان مكتوب عند المأذون و يعني الطلاق الشفوي ده مش محسوب

وكان فيه شيخ قدامه قاعد بيناقشه في الكلام ده

يعني اللي يعرف ألف به الدين مش حيقول الكلام ده

بعض القنوات الفضائية بتستغل الحاجة المادية لبعض الناس أو طمعهم في المال

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
المذاهب الاربعة كلها ماخوذة من القران و السنة الصحيحة

(يعي من نفس المصدر) بس برضة كلنا عارفين ان المذهب الحنبلي هو اكثرهم تشددا

الفرق بيكون في طريقة التفسير و الطبيق

اللي أقصده يا اختي

............... أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ .......(البقرة : 85)

المجتمع كله مفروض يطبق الشريعة عشان نعرف نعيش

لكن الفرد يطبقها لوحده حتبقي صعبة وجايز تبقي مستحيلة

بصراحة انا مش فاهمة معنى الجملة دي

, كل اللي اقدر اقولة ان زي ما بتقولي فعلا في شيوخ بتقول كلام بعيد عن روح الاسلام (بغض النظر عن انة بيكون متشدد او متساهل ) و كلا الفريقين بيكون معتمد على القران و السنة , بس الاختلاف بيكون ازاي الشيخ استقى الحكم .....

في الاخر برضة زي ماحضرتك حكمتى على شيخ انة متساهل , في ناس بتقول على شيخ تاني انة متشدد.. مح احترامنا لكل علماء الدين

يا اخت جويرية , انا اعتقد ان احنا كلنا بشر حتى في حياتنا العامة نتشدد في امور و نتساهل في امور لاننا نراها من وجة نظرنا لاضرر منها ,ويبقى ان تكون مسؤلية كل مسلم في جميع الازمنة البحث و التقصي

شكرا على هذا الموضوع القيم

تم تعديل بواسطة أبو محمد
تصحيح الآية الكريمة فى الاقتباس تبعا لتصحيح الأصل

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
زي شيخ سمعته بيقول ان الطلاق ميقعش الا اذا كان مكتوب عند المأذون و يعني الطلاق الشفوي ده مش محسوب

وكان فيه شيخ قدامه قاعد بيناقشه في الكلام ده

يعني اللي يعرف ألف به الدين مش حيقول الكلام ده

بعض القنوات الفضائية بتستغل الحاجة المادية لبعض الناس أو طمعهم في المال

ممكن تفسري انتي ليه مقتنعه أن الطلاق الشفوي كافي وايه كانت نظريه الشيخ الي ماكانش موافق؟

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
ممكن تفسري انتي ليه مقتنعه أن الطلاق الشفوي كافي وايه كانت نظريه الشيخ الي ماكانش موافق؟

طول عمرنا نسمع ان الواحد لو قال لمراته أنتي طالق يبقي كدة خلاص وقع الطلاق

لكن الشيخ بيقول لازم ياخد مراته و يدوها مشوار لغاية المأذون عشان يطلقها علي الورق

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

الحمد لله وكفي والصلاة والسلام علي الحبيب المصطفي وبعد :

أختي جويرية سألت سؤالا ليه بنقول عليهم متشددين ؟

وإجابتي : لأن فيه غيرهم متساهلين بس خلاص

واحد "مفكر إسلامي" أفتي السجائر لا تفطر وأنا مزاجي في سجاره إذن هو متساهل والدين يسر

واحد "مفكر إسلامي" أفتي أن الطلاق الشفهي لا يقع والناس بتحلف بالطلاق ميت مرة إذن هم متساهل والدين يسر

واحد أفتي أن فوائد البنوك الربوية ليست ربا والدوله عاوزه الناس تحط فلوسها وفيه ناس مستفيده إذن هو كتساهل والدين

ايه ...يسر

واحد أفتي أن الغناء حلال والتمثيل حلال والقبلات من اللمم والزواج العرفي السري حلال وأولاد هذا الزواج أولاد حلال وكله حلال

حتي أصبح الأمر إنحلال والدين ايه ...........يسر اصح معايا

واحد لا يصلي يا عم ولا يهمك ربك رب قلوب والدين يسر

واحده لا تتحجب ولا يهمك الحجاب حجاب القلب وطالما ده نضيف مش مهم الحجاب وياما محجبات عملوا وسوو والدين يسر

ولا يخشون الآية التي تقول "كلا إنهم عن ربهم يومئذ لمحجوبون "وغيره وغيره...................

لذا فأنا أظن "وبعض الظن ليس إثم" أنه لو بعث رسول الله صلي الله عليه وسلم اليوم ما اتبعه هؤلاء الناس لأنه سيكون من

وجهة نظر هؤلاء إنسان متشدد متعصب .

أنا فعلا باتعجب من هؤلاء القوم وتتردد في ذهني هذه الأيات " ألا يظن أولئك أنهم مبعوثون ليوم عظيم, يوم يقوم الناس لرب العالمين والله لو في أنفسهم خشية من الله لفكروا كثيرا قبل أن يتكلموا والله لإني أتعجب ممن يتصيد أي فتوي ليشن الهجوم علي الدين ألا يظن أولئك أنهم مبعوثون ليوم عظيم سيسألهم الله وحدهم بلا مال ولا منصب تري هل سيجادلون الله تعالي كما كانوا يجادلون في الدنيا ..هل سيقول أحدهم له أصل لم أقتنع بما أمرت وكنت باشك في كل الشيوخ ماعنديش حد معتدل إلا اللي باقتنع بيه بعقلي (وهو الهوي وليس العقل)

- طب مش قالولك قال الله لماذا لم تستجب ؟؟

- أصل القرآن حمال أوجه وظني الدلاله وأصل هم فاهمين غلط وأنا كنت فاهم صح وووو- طيب ما قالولك رأينا هذا مبني علي السنه

- أصل السنه فيها ضعيف وموضوع وأنا ايش ضمنني أن كلامهم عن السنه صح وان النبي قال هذا الكلام (صلي الله عليه وسلم)طبعا من عندي أنني نادرا ما أجد أحدهم يصلي علي النبي صال الله عليه وسلم

- ما هم نقوا السنه بدليل انك قلت فيها ضعيف وموضوع و العلماء هم الذين قالوا ذلك ولوا ذلك ما عرفت أن هذا ضعيف وهذا صحيح لماذا لم تتبع أقوالهم عن الصحيح

- يعني هم عندهم عقل وأنا لأ ما عقلي زي عقلهم وأحسن لإني ابن القرن الواحد والعشرين باستعمل اللاب توب وهم آخرهم الكتابه علي العظم وركوب الناقه

- هم كتبوا علي العظم مجلدات فماذا كتبت أنت ؟؟ طيب ما دمت ذكي هكذا وبتعرف تنتقدهم ليه ما وضعت مجلدات فيها منهج أفضل؟؟

هه...............ططيببب ماهما كمان كانوا بيغلطوا صح؟ - كل ابن آدم خطاء ولكن كان من عاصرهم ومن يليهم يصححون أخطائهم بحيادية وبعلمية

- وأنا كنت باعمل كده

-كذبت إنما صححت ما وافق هواك وضعفت ما لم يوافقه وو

-طيب أنا باعتذر و sorry

أنا تخيلت هذا الحوار وهو وليد اللحظة قد يكون بين بعض هؤلاء وقلبه أو ضميره الذي لا يزال حي فتكون الإجابة من الضمير

عذرك مقبول إن شاء الله وتبتك إن كانت نصوح فهي مقبوله إن شاء الله و احمد الله أن رجعت إلي صوابك قبل أن يأتي أجلك

أو يكون هذا الحوار وهذا الشخص يغرغر في سكرات الموت وقد أقفل باب التوبه وتكون الإجابه

بعد ايه فات الأوان

- ازاي ربنا غفور رحيم

- هذا لمن تاب

- ما انا تبت- بعد أن اغلق الباب

- اغلق ؟؟

- نعم للأسف

- طيب آخد فرصه أخيرة

- لا فرصه قد جاءتك فرص وأقيمت عليك الحجة في الدنيا ولكنك تكبرت وعاندت ونسيت فستنسي

قال تعالي "ولو يؤاخذ الله الناس بظلمهم ما ترك عليها من دابة ولكن يؤخرهم إلى أجل مسمى فإذا جاء أجلهم لا يستأخرون ساعة ولا يستقدمون "

وقال تعالي "وأنذرهم يوم الحسرة إذ قضي الأمر. وهم في غفلة وهم لا يؤمنون"

وقال تعالي"وَيَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى يَدَيْهِ يَقُولُ يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلاً يَا وَيْلَتِي لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلانًا خَلِيلاً لَقَدْ أَضَلَّنِي عَنْ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنِي وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِلإِنسَانِ خَذُولاً "

والأمر جد وأسأل الله أن نكون ممن يتعظون بغيرهم ونعوذ بالله أن يتعظ بنا غيرنا

والحمد لله رب العالمين

-

والله المستعان ولا حول ولا قوة إلا بالله والحمد لله رب العالمين

تم تعديل بواسطة nasr-badr

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

الأخ نصر

الأخت ام مازن

بشكركم كثيرا علي توضيحكم

بس مش هوه ده هدفي من الموضوع ومش هوه ده المعني اللي اقصده

يا جماعة الموضوع بقي زي الفزورة و انا مش عارفة أوضحه

المعني مش راضي يوضح مش عارفة اعمل ايه ؟ أطلب قفل الموضوع ولا أيه :egyflag:

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

قبل ما تقفلي الموضوع يا جويريه عندي شوية فتاوى ياريت تقوليلي اذا كانوا اصحابها متشددون ولا لأ و هل يمكن تطبيق و تفعيل فتواهم على كل المسلمين في العالم أم لا

شكرا

1- هل يجوز للمرأة المسلمة أن تنتعل " الكعب العالي " ؟

بتاريخ 11/11/05 07:32 AM

السؤال إذا ما لبست المرأة كعباً عالياً في الحذاء ، يجوز لها ذلك ؟ وما الحكم ؟

الجواب لا يجوز التشبه بالكافرات أو الفاسقات ، وأصل هذا من اليهوديات ، كُنَّ قديماً قبل الإسلام إذا أرادت الواحدة منهن أن تحضر المجتمع الذي يكون فيه عشيقها ، فلكي يراها كانت تلبس نوع من القبقاب العالي ، فتصبح طويلة فتُرى ، ثم مع الزمن تحَوَّل هذا إلى النعل بالكعب العالي ، أما هذا النعل الذي يجعل المرأة – يعني – تتغير مشيتها تميل يميناً ويساراً ، ومن أجل ذلك اخترع الفساق الكفار هذا النوع من النعال ، فلا ينبغي للمرأة المسلمة الملتزمة أن تلبس نعلاً بكعب عالي ، لاسيما في كثير من الأحيان بيكون سبب في إيذاءها ووقوعها على أم رأسها إذا ما تعثرت في الطريق لأدنى سبب .

المفتي : الشيخ محمد ناصر الدين الألباني

2- تدريس الرجل الأعمى للبنات

بتاريخ 08/10/05 11:04 PM

السؤال هل تدريس الرجل الأعمى للبنات جائز أم لا‏؟‏ وهل يستقيم دليل من استدل بحديث‏:‏ ‏(‏أفعمياوان أنتما‏؟‏‏!‏‏)‏ ‏[‏رواه أبو داود في سننه‏ ‏(‏4/62، 63‏)‏، ورواه الترمذي في سننه‏ ‏(‏8/19‏)‏‏]‏ على عدم الجواز‏؟‏ أفتوني جزاكم الله خيرًا‏.‏

الجواب الأولى والأحوط أن يقوم بتدريس النساء نساء؛ لأن هذا أبعد عن الفتنة، ويجوز عند الحاجة أن يدرسهن رجل أعمى، أو رجل مبصر من وراء حائل، أو عن طريق الشاشة المغلقة‏.‏

أما حديث‏:‏ ‏(‏أعمياوان أنتما‏.‏‏.‏‏.‏‏)‏ ‏[‏رواه أبو داود في سننه‏ ‏(‏4/62، 63‏)‏، ورواه الترمذي في سننه‏ ‏(‏8/19‏)‏‏]‏؛ فلا يدل على عدم جواز تدريس الرجال للنساء مع التحفظ التام؛ لأنه في قضية حكم نظر المرأة إلى الرجل الأعمى، وحول الحديث كلام لأهل العلم من حيث السند ومن حيث الدلالة، يراجع في ‏نيل الأوطار‏‏ للشوكاني أو غيره من شروح الحديث‏.‏ والله أعلم‏.‏

المفتي : الشيخ صالح بن فوزان الفوزان

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

اسمحلي يا اخ زوهيري ارد عليك بالاية الكريمة (‏يا أيها الذين آمنوا لا تحرموا طيبات ما أحل الله لكم )

الاخت جويرية حضرتك تقصدي ان في المدينة كان في تطبيق كامل للشريعة و احنا دلوقت مش بنطبقها زي ما كانت من اربعة عشر قرن مطبقة ؟

اقتباس المجتمع كله مفروض يطبق الشريعة عشان نعرف نعيش

لكن الفرد يطبقها لوحده حتبقي صعبة وجايز تبقي مستحيلة

ازاي هنخلي مجتمع كامل يطبق الشريعة ..المجتمع عبارة عن افراد فيهم متدين و متسيب و ما بينهما , البشر ربنا خلقهم مختلفين في طباعهم و عاداتهم و برضة في درجة تدينهم .. وواجب المسلم الحقيقي مهما كان حوالية فساد انه يحافظ على دينة و دايما يشغل عقلة و يبحث حتى يطمئن قلبة للحكم و يكونش امعة للحاوالية

حتى ايام الرسول في المدينة ماكانتش يوتوبيا ..كان في ايامها المنافقين و الاعراب و غيرهم

يارب يا جويرية يكون دا قصدك ...حيرتينا معاكي

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
قبل ما تقفلي الموضوع يا جويريه عندي شوية فتاوى ياريت تقوليلي اذا كانوا اصحابها متشددون ولا لأ و هل يمكن تطبيق و تفعيل فتواهم على كل المسلمين في العالم أم لا

شكرا

1- هل يجوز للمرأة المسلمة أن تنتعل " الكعب العالي " ؟

بتاريخ 11/11/05 07:32 AM

السؤال إذا ما لبست المرأة كعباً عالياً في الحذاء ، يجوز لها ذلك ؟ وما الحكم ؟

الجواب لا يجوز التشبه بالكافرات أو الفاسقات ، وأصل هذا من اليهوديات ، كُنَّ قديماً قبل الإسلام إذا أرادت الواحدة منهن أن تحضر المجتمع الذي يكون فيه عشيقها ، فلكي يراها كانت تلبس نوع من القبقاب العالي ، فتصبح طويلة فتُرى ، ثم مع الزمن تحَوَّل هذا إلى النعل بالكعب العالي ، أما هذا النعل الذي يجعل المرأة – يعني – تتغير مشيتها تميل يميناً ويساراً ، ومن أجل ذلك اخترع الفساق الكفار هذا النوع من النعال ، فلا ينبغي للمرأة المسلمة الملتزمة أن تلبس نعلاً بكعب عالي ، لاسيما في كثير من الأحيان بيكون سبب في إيذاءها ووقوعها على أم رأسها إذا ما تعثرت في الطريق لأدنى سبب .

المفتي : الشيخ محمد ناصر الدين الألباني

2- تدريس الرجل الأعمى للبنات

بتاريخ 08/10/05 11:04 PM

السؤال هل تدريس الرجل الأعمى للبنات جائز أم لا‏؟‏ وهل يستقيم دليل من استدل بحديث‏:‏ ‏(‏أفعمياوان أنتما‏؟‏‏!‏‏)‏ ‏[‏رواه أبو داود في سننه‏ ‏(‏4/62، 63‏)‏، ورواه الترمذي في سننه‏ ‏(‏8/19‏)‏‏]‏ على عدم الجواز‏؟‏ أفتوني جزاكم الله خيرًا‏.‏

الجواب الأولى والأحوط أن يقوم بتدريس النساء نساء؛ لأن هذا أبعد عن الفتنة، ويجوز عند الحاجة أن يدرسهن رجل أعمى، أو رجل مبصر من وراء حائل، أو عن طريق الشاشة المغلقة‏.‏

أما حديث‏:‏ ‏(‏أعمياوان أنتما‏.‏‏.‏‏.‏‏)‏ ‏[‏رواه أبو داود في سننه‏ ‏(‏4/62، 63‏)‏، ورواه الترمذي في سننه‏ ‏(‏8/19‏)‏‏]‏؛ فلا يدل على عدم جواز تدريس الرجال للنساء مع التحفظ التام؛ لأنه في قضية حكم نظر المرأة إلى الرجل الأعمى، وحول الحديث كلام لأهل العلم من حيث السند ومن حيث الدلالة، يراجع في ‏نيل الأوطار‏‏ للشوكاني أو غيره من شروح الحديث‏.‏ والله أعلم‏.‏

المفتي : الشيخ صالح بن فوزان الفوزان

الحمد لله حمدا كثيرا كما أمر والصلاة والسلام علي سيد البشر وبعد

الأخ الفاضل 'mzohairy'

أولا : تسمح لي أرد مع أن الكلام غير موجه إلي أنا أري أنهم غير متشددين ويمكن تفعيل فتواهم

ثانيا : كنت سألت حضرتك في موضوع سابق أظنه عن القنوات المتشدده ما هو الأساس التي تبني عليه حضرتك رأيك أن

هذه القناة متشدده أو هذا الشيخ متشدد أو هذه الفتوي متشدده ؟؟ ويبدوا أن حضرتك لم تقرأ سؤالي حينها فلم تجيبني

فأرجوا أن توضح لنا ذلك

والحمد لله رب العالمين

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
الأخ نصر

الأخت ام مازن

بشكركم كثيرا علي توضيحكم

بس مش هوه ده هدفي من الموضوع ومش هوه ده المعني اللي اقصده

يا جماعة الموضوع بقي زي الفزورة و انا مش عارفة أوضحه

المعني مش راضي يوضح مش عارفة اعمل ايه ؟ أطلب قفل الموضوع ولا أيه :)

الحمد لله وحده والصلاة والسلام علي من لا نبي بعده وبعد

أختي الفاضلة جويرية

أنا أظن أن ما تعنيه هو غربة الدين صح

بمعني أن الدين غريب والملتزم بالدين غريب فمثلا تكلمين إنسانا عن سنة ويستنكرها جدا طبيعي لأنه لا يلتزم بالفرض أصلا

يعني تنصحين أخت لك بقيام الليل ومتعة قيام الليل فترد عليك وهو انا فاضية من الشغل للعيال وبنام زي القتيلة وووووو فتكون نصيحتك لها تشددا لأنها أصلا لا تصلي الفريضة.

ولكن هناك من المنصفين من تقول لك مثلا عن الحجاب أنا مقتنعه أنه فرض ولكن لا أقدر عليه هنا هي غير مكابره وإن كانت شرعا عاصية - ومن منا لم يعص الله في أمر فنرجوا لنا ولها التوبه قبل الموت- هذه لن تصف قولك لها بالتشدد ولكن ستصف نفسها بالتفريط .

وهكذا

والحمد لله رب العالمين

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
الأخ نصر

الأخت ام مازن

بشكركم كثيرا علي توضيحكم

بس مش هوه ده هدفي من الموضوع ومش هوه ده المعني اللي اقصده

يا جماعة الموضوع بقي زي الفزورة و انا مش عارفة أوضحه

المعني مش راضي يوضح مش عارفة اعمل ايه ؟ أطلب قفل الموضوع ولا أيه :)

الحمد لله وحده والصلاة والسلام علي من لا نبي بعده وبعد

أختي الفاضلة جويرية

أنا أظن أن ما تعنيه هو غربة الدين صح

بمعني أن الدين غريب والملتزم بالدين غريب فمثلا تكلمين إنسانا عن سنة ويستنكرها جدا طبيعي لأنه لا يلتزم بالفرض أصلا

يعني تنصحين أخت لك بقيام الليل ومتعة قيام الليل فترد عليك وهو انا فاضية من الشغل للعيال وبنام زي القتيلة وووووو فتكون نصيحتك لها تشددا لأنها أصلا لا تصلي الفريضة.

ولكن هناك من المنصفين من تقول لك مثلا عن الحجاب أنا مقتنعه أنه فرض ولكن لا أقدر عليه هنا هي غير مكابره وإن كانت شرعا عاصية - ومن منا لم يعص الله في أمر فنرجوا لنا ولها التوبه قبل الموت- هذه لن تصف قولك لها بالتشدد ولكن ستصف نفسها بالتفريط .

وهكذا

والحمد لله رب العالمين

لأ برده مش هوه ده قصدي

معلش انا ححيركم معايا

أقصد مفروض الشريعة تطبق بالكامل عشان الناس متحسش ان العلماء دول متشددين

مثلا شيخ حيقول للممثل ان التمثيل حرام اكيد الممثل حيقول عليه متشدد

ليه ؟

لأن علماء الدين من الأول مفروض ماكنوش يسكتوا علي ان في معهد اسمه معهد السنيما بيقدم فيه الطالب وهوه عنده 17 سنةو خلاص هوه حب التمثيل ده وبقي مهنته و أكل عيشه

مثل تاني

لو واحد سأل شيخ و قاله عن صلة الرحم حيقولهوه طبعا غير جائز في حال قطع الرحم

طيب ازاي واحد يكون فيه بينه و بين ابن عمه قضية في المحكمة ليها 5 سنين ازاي حيكلمه طول الفترة دي

مثل تالت

واحدة عايزة تشتغل في دولة تانية الشيخ يقولها لأ حرام السفر من غير محرم

طيب لو قعدت هنا مش حتلاقي حد يصرف عليها

اللي اقصده ان الشريعة مطبقتش في مكة عشان نظام الدولة كان بيحكموا الكفار و بدأ تطبيق الشريعة في المدينة بشكل متكامل فهنا محدش حيحس ان الدين ده بيقيد الناس

يا ريت حضرتك تقللي بقي فهمت أيه من الكلام ده

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زوار
اضف رد علي هذا الموضوع....

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • محاورات مشابهه

    • أنتم الناس أيها الشعراء

      بداية هل تعلم أن هناك علم يسمى علم القافية وأنه ليس كما يفهم بعض الناس حينما يعتقدون أن القافية : هي الحرف الأخير  في البيت للأسف خطأ شائع فالقافية : ليست حرفا واحد وليست عددا محددا من الحروف ولكنها تقدر دائما : بآخر ساكنين في البيت والمتحرك الذي بينهما والمتحرك الذي قبل الساكن الأول الغرض ليس تعليم بقدر ما هو نقاش مع الشعراء إن أرادوا دعوة للشعر العمودي الغير متحلل من القافية الغير متحلل من الوزن هاتوا شعركم وهقول لكم رأيي وهنقوم بتظبيطه معا

      في أدب و شعر و قراءات

    • سؤال عن الهجرة لكندا من تركيا

      السلام عليكم, أنا عضو جديد معكم من سورية أنا مقيم بتركيا وعملت اختبار الأهلية وطلعت مقبول الحمد لله (في حال جبت علامة الآيلتس اللي بظن إن شاء الله بجيبها), وعندي كم سؤال بتمنى من حضراتكن الإفادة. أول شي اختبار الأيلتس اللي حأعملو هو الجينيرال بس كون كندا تابعة لبريطانيا لازم يكون أيلتس تبع الفيزا لبريطانيا ولا هاد مقبول؟ وكمان إذا حجزت أكتر من واحد وأخذت علامة مناسبة بأول واحد فيني أسترد مصاريي للبقية؟ في شخص قلي هيك. ثاني سؤال.. بالنسبة لشهادة الخبرة في مثال عليها؟ ث

      في الحياة و الهجرة إلى كندا life and immigration to Canada

    • الشيخ الشعراوي (للتعريف به)

      مولده وحياته العلمية ولد محمد متولي الشعراوي في 15 أبريل عام 1911م بقرية دقادوس مركز ميت غمر بمحافظة الدقهلية بمصر، وحفظ القرآن الكريم في الحادية عشرة من عمره. في عام 1922م التحق بمعهد الزقازيق الابتدائي الأزهري، وأظهر نبوغاً منذ الصغر في حفظه للشعر والمأثور من القول والحكم، ثم حصل على الشهادة الابتدائية الأزهرية سنة 1923م، ودخل المعهد الثانوي الأزهري، وزاد اهتمامه بالشعر والأدب، وحظي بمكانة خاصة بين زملائه، فاختاروه رئيسًا لاتحاد الطلبة، ورئيسًا لجمعية الأدباء بالزقازيق، وكان معه في ذلك ال

      في هدى الإسلام

    • مع احترامنا وتقديرنا للشيخ الشعراوي لكن

      https://m.youm7.com/story/2019/11/3/بعد-الهجوم-على-أسما-شريف-منير-اعرف-تعليق-والدها-بعد/4487800 رغم أنني لم أتابع ما حدث من بنت الفنان اشرف منير وردة الفعل على جملة أو جملتين قالتهم لكن أصبح الأمر محفوظا راي مخالف او غلطة أو سقطة لشخص عادي  ردة فعل عنيفة وخروج سافر عن الأخلاق وانفلات وانتهاك الحرمات بدعوى الغضبة للدين  اللي قاله اشرف منير عما حدث له ولابنته شيئ مؤسف أكثر بكثير مما قالته ابنته عن الشيخ في معرض سؤالها عن شيخ تثق فيه وصل أمر هؤلاء المدعين ان يخوضو

      في الإعلام المصرى

    • همسة لفضيلة الإمام … مقال ل أيمن الجندي عن موقف المصريين من الأحاديث النبوية

      كل الاحترام لشيخنا الطيب شخصًا ومنصبًا. ولكن هناك تعقيبات بسيطة على خطابه الأخير. أولا: فضيلته لم يفرق بين السنة العملية والسنة القولية، حين قال إن ثلاثة أرباع القرآن ستصبح فى مهب الريح لو أغفلنا السنة.  فهذه السنة العملية المتواترة قد تناقلها المسلمون أمة عن أمة كحركات الصلاة وشعائر الحج، ولم ينكرها أحد- فيما أعلم- إلا غلاة القرآنيين. ثانيا: بالنسبة للسنة القولية المباركة، هناك آلاف من الأحاديث النبوية ترشدنا لفضائل الأعمال.  وهذه أيضا لم يتكلم فيها

      في مختارات من الصحف

×
×
  • اضف...