اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كيف تكتب في المنتدي...

Lancelot

Recommended Posts

أنت بتهددنى يا لانس ميغركش انى بنت أنا ورايا رجالة يكلوا الزلط

هو إحنا قادرين عليكي لما هتجيبي رجالة بياكلوا الزلط .....

لأ بجد انا بحييك على الموضوع ده لانه هيفيد ناس كتير .يالا استمر و توغل و انتشر

متشكرين يا ستي ....

بس كده بقه مش موضوع بقه مبيد حشري .... :cry: :cry: :cry:

رحم الله الأفاكاتو وإخناتون وإسكنهم فسيح جناته

__

وجوه في العاصفة - هل تحب عملك - كيف تعمل الأشياء - أزمة الحد الأدني

رابط هذا التعليق

آه .آدى اللى كنت خايفة منه :( :cry: :( أدينى احتجت لدرس خصوصى عندك يا لانس و مش هقدر أبم اللى هتقول عليه هدفعه :cry:

عقلى الباطن بيقوللى انه استغلالى :roll:  :roll:  :roll:

مش عارفة ازاى أعمل quote من كذا مداخلة فى مداخلة واحدة.معلش هتعبك معايا بس حاول انت تربى زبون و شوف أنا هجيبلك كام تلموذ بعد كده(و النص بالنص طبعاً). :cry:

عقلى الباطن بيقوللى ان البلية هتلعب معاه و ياكل السوق منى :

twisted: :twisted: :twisted:

أنا كنت شىء وصبحت شىء ثم شىء

شوف ربنا .. قادر على كل شىء

هز الشجر شواشيه ووشوشنى قال :

لابد ما يموت شىء عشان يحيا شىء

عجبى !!

رابط هذا التعليق

يا سيادة المعيدة (الأستاذ المساعد قريبا و الدكتورة بعدها إن شاء الله) .... إحنا تحت أمرك في أي درس خصوصي .... إدفعي في الهول بره و طلعي الكراسة و القلم و الكتاب .....

شوفي يا ستي ... الموضوع بسيط جدا .....

إفتحي نافذة أخري غير التي تكتبين فيها ..... و إنتقلي – في هذه النافذة – إلي الصفحة التي تودين النقل منها ....

أشري بالماوس علي النص الذي تودين نقله ... كوبي و بايست .... و بعدين أشري علي النص نفسه و إضغطي علي زر Quote .... و ممكن تضيفي الإسم كما شرحت سابقا .....

ممكن كمان تعدلي علي الكلام المقتبس .... علشان تحذفي كلام مش مهم في النص ... يعني كلام مش هترودي عليه ...... أو مثلا تحولي كلمات معينة لخط أتخن علشان تظهر أكتر علشان تركزي عليها ...

أو تغيري كلمات في المداخلة و تخلي الواحد قال كلام هو ما قالوش .... :twisted: :twisted:

ممكن تكتبي أوف لاين ... إستخدمي الوورد مثلا لكتابة مداخلاتك كلها ... لو إستخدمتي خط غير الـ Tahoma هتظهر الجمل التي تكتبيها كإقتباس بخط مختلف عن الذي تكتبي بيه و عند نقلها إلي مكان إدخال المداخلة يمكنك التأشيير علي الجمل و تحويلها إلي إقتباس ... و بعدين تروحي أون لاين و تبعتي المداخلات ......

و بعدين بلاش تستخدمي زر Code لعمل الإقتباس ... لأنه يعطل عمل الإيموشنز .....

و يمكنك تعديل مداخلاتك بالضغط علي الزر الأصفر edit في أعلي يسار المداخلة .... بدل من كتابة مداخلة جديدة لتوضيح الخطأ بالمداخلة السابقة .....

الحصة خلصت .... أي سؤال أنا تحت أمرك ....

و بعدين أنا مش إستغلالي ..... أنا عديت المرحلة ديه من زمان ..... و بلاش حكاية النص بالنص .... أنا زي الفريك ما أحبش شريك .... و أيوه أنا هأكل السوق .... بس خايف يوقف في زوري من النق ..... (هو ليه مافيش إيموشنز يخمس في عين اللي بيقرأ) ....

:D :D :D

__

رابط هذا التعليق

شكراً يا لانس .أدامك الله زخراً للمنتدى و كويس ان مفيش ايموشنز تخمس عشان أعرف أشتغل براحتى :lol: :lol: :lol:

عجبى !!

رابط هذا التعليق

معلش يا لانس هتعبك معايا تانى :D :D :D

شوف أنا بصراحة زهقت و شكلى كده داخلة على شيخوخة مبكرة :( أنا نسيت الباس وورد بتاع الايه ميل بتاعى و نسيت الاجابة الخاصة بالسؤال السرى على المسينجر :) :lol: :cry: مش بقولك عجزت؟ المهم عملت ايه ميل جديد و حاولت أغير الأيه ميل القديم على البروفيل بتاعى فى المنتدى و مفيش فايدة لان لازم أدخل الباس وورد القديمة الأول لانها اتسيفت فى الداتا بايز .أنا زهقت أعمل ايه؟؟؟؟؟؟ :?

عجبى !!

رابط هذا التعليق

أولا أنا بأعتذر عن التأخير في الرد لكن مش بيدي ...

حضرتك بتسألي عن تغيير الإيميل ....

سيادتك تدخلي علي البروفيل بتاعك .. و تكتبي الإيميل الجديد بدل القديم ... و تكتبي كلمة السر بتاعتك (بتاعة المنتدي) في الخانة اللي تحت اللي كتبتي فيها الإيميل ... لكن تحذير مهم جدا جدا جدا ... خلي بالك كويس أوي و إنت بتكتبي الإيميل لأن الحساب بتاعك سيصبح غير مفعل ... و سيقوم الموقع بإرسال إيميل علي عنوانك الجديد لتضغطي علي اللينك كي يتم تفعيل الحساب مرة أخري ....

أي خدمة ... و علي فكرة كده حسابك تقل أوي و ليا عندك تمن حصتين .... :) :lol:

__

رابط هذا التعليق

أولا أنا بأعتذر عن التأخير في الرد لكن مش بيدي ...

حضرتك بتسألي عن تغيير الإيميل ....

سيادتك تدخلي علي البروفيل بتاعك .. و تكتبي الإيميل الجديد بدل القديم ... و تكتبي كلمة السر بتاعتك (بتاعة المنتدي) في الخانة اللي تحت اللي كتبتي فيها الإيميل ... لكن تحذير مهم جدا جدا جدا ... خلي بالك كويس أوي و إنت بتكتبي الإيميل لأن الحساب بتاعك سيصبح غير مفعل ... و سيقوم الموقع بإرسال إيميل علي عنوانك الجديد لتضغطي علي اللينك كي يتم تفعيل الحساب مرة أخري ....

أي خدمة ... و علي فكرة كده حسابك تقل أوي و ليا عندك تمن حصتين .... :D  :D

شكراً يا لانس و معلش طباخ السم لازم يدوقه :cry: :cry: :D

عجبى !!

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...
Lancelot

بما انك استاذي المفضل

ممكن تشرحلي ازي ادخل البال توك وحده وحده

زي ماعملت في ازاي تكتب في المنتدي

وشكرآ جذيلا

في موضوع مستقل

و يمكن ان يكون موضوع

غرفة البال توك مفتوحة الان

http://www.egyptiantalks.org/bforums/viewt...opic.php?t=6538

الشعب اراد الحياة و القيد انكسر

رابط هذا التعليق

الاستاذ الفاضل الطفشان

كلمه في سرك متقلش لحد

انا معرفش بيدخلوا علي البال توك ازاي(وش ميت من الكسوف علي وش حاسس بلجهل)

وو ايه يعني؟

و لا انا اعرف برضه!

الشعب اراد الحياة و القيد انكسر

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
أشري بالماوس علي النص الذي تودين نقله ... كوبي و بايست .... و بعدين أشري علي النص نفسه ......

http://www.egyptiantalks.org/bforums/posting.php

شوفت انا شطورة ازاى.....ادينى اتعلمت و عملت زى ما قلت بالضبط:)) !!!

جزاك الله خيرا

عجبت لمن استهان بصغيرة و الجبال من الحصى ....

لا تجعلن اهون الناظرين اليك هو الله ....

رابط هذا التعليق

• بعد 13 سنة...

إستمراراً لما كان قد بدأه العزيز "هشام عبد الوهاب" في موضوعه هذا: كيف تكتب فى المنتدى 1 ... وما كان قد بدأه ايضاً العزيز Lancelot هنا في هذا الموضوع .. فكرت أن اعيد رفعه بهدف أن نتبادل خبراتنا ومعلوماتنا الفنية والتقنية الخاصة بهذا الإصدار الأخير ... وسأبدأ بسؤال العزيز "أبو محمد" هنا في تلك المشاركة:

في 8/12/2016 at 15:08, أبو محمد said:

حد ممكن يقول لى فين ألاقى زر الـ "Undo" ؟

على حسب ما فهمت وماتبين لي من خلال التجربة .. فان هذا الإصدار يعتمد بشكل ما على الذاكرة الحية (المؤقتة) لجهاز المتصل ... فهو يقوم في أثناء كتابتنا لأى مشاركة بعملية حفظ لمحتوى المشاركة في تلك الذاكرة .. وانا أعتبر تلك الآلية ميزة إيجابية صراحة ...  لا اعلم اذا كانت موجودة في الإصدارات السابقة ام لا ... ولكني لاحظتها بوضوح هنا في هذا الإصدار ... وبناء عليه فزر الـــ "Undo" وببساطة سيظهر لنا واثناء كتابتنا للمشاركة بمجرد النقر مرة يمين على الفارة ... على سبيل المثال ... فلنفترض انني أثناء كتابة مشاركة ما قد أخطأت أثناء كتابتي لكلمة  CONTRIBUTION كما نرى في تلك الصورة:
image_0001-96142984.jpg?ts=1471091513

أو أى كلمة أخرى بأى لغة .. أو حتى أخطأت بوضع رابط أو صورة أو حرف ما باللغة العربية .. أى شئ ... فما علينا الا النقر مرة واحدة يمين على الفارة .. لتظهر لنا قائمة صغيرة بها تلك الخيارات كما نرى فى تلك الصورة:
image_0002-31276709.jpg?ts=1471091517

وكما نرى تبدأ بالــ Undo .. وفي كل مرة نقوم بالضغط عليه مرة واحدة سيتم الغاء آخرعملية قمنا بها أى كانت وبذات الترتيب .. وبالقائمة حتى أيضاً المُصحح اللغوي الذي يتيح لنا حتى إختيار لغة التصحيح ... الخ ..

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...
49 دقائق مضت, عادل أبوزيد said:

واضح أني لم أتمكن من وضع رابط أغنية شادية بحرفية ليت خبراء عرض الفيديو يشرحوا الطريقة المثلى لوضع رابط حاجة من يوتيوب .

لاحظت أنه بالفعل في هذا الإصجار الأخير هناك بعض المواد الفيليمية من اليوتيوب تظهر فقط كرابط .. وأعتقد ان للأمر علاقة بشكل وطول عنوان تلك المادة ... وكحل لتلك المشكلة لم أجد أفضل من خيارين:
1- من على صفحة اليوتيوب حيث توجد المادة المراد رفعها بالمحاورات .. وأسفل تلك المادة هناك كلمة: Share

بالضغط عليها سيظهر أسفلها عنوان "مختصر" لرابط  ذات المادة ... وهو الذي نقوم بنسخه ووضعه بمشاركتنا ... فإذا تحول الرابط الى مادة مرئية في داخل لوحة كتابة المشاركة .. أذن فهو رابط مسموح وسيعمل .. اما اذا ظل على حاله كمجرد رابط .. اذن فسيظل بعد رفع المشاركة كرابط... فهذا هو الرابط الذي عثرت عليه في مشاركتك الأصلية لذات الأغنية ولكن العنوان المختصر:

أما اذا لم تفلح تلك الطريقة ... ففي هذه الحالة الجاء الى الى الخيار الثاني:
2- البحث عن ذات المادة ولكن بعنوان مغاير ومختلف:

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...