اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عن السماعات الطبية اسألكم

~Heba~

Recommended Posts

• بعد 2 أسابيع...
فين هبة ياجماعة....

الموضوع مهم ولازم تقراه!

نسر يا مصرى يا خبر مش معقوووووول

join the club

لأjoin ايه انت لسه هتعمل join انت عملت وخلصت :)

اشكرك على النصيحة القيمة يا نسر وبصراحة انت احبطنى شوية

ايه ده سماعة بخمستلاف ليييييييييييييه :sad:

ربنا يستر

انا قريب جدا هغير بتاعى عشان باظت خالص

وانا بستعمل واحدة بس و بتكفينى و انا اصلا نادرا ما بستعملها و ماشية كدة بالبركة wst::

هبقى اسأل على widex دى و ربنا يسهل

متشكرة جدا يا نسر و آسفة على التأخر فى الرد :wub:

أقلل عتابك فالبقاء قليل...و الدهر يعدل تارة و يميل

رابط هذا التعليق

قائمة بأبرز شركات السماعات في مصر وإلى جوارها الماركة التي تسوقها:

شركة النهار للسمعياتPhonak, Unitron

شركة أمبلفونSiemens

شركة النزهة التجاريةDanavox

شركة النيل للمشروعاتOticon

شركة الأركان للتجارةPhilips, Beltone

شركة برنافون Bernafon

شركة فيرست Magnatone, Autel, Tondi

خمنوا أي من هذه الشركات هي التي أعمل بها :wub:

يمكنكم إرسال التخمين على ايميل abdulmuttaleb@msn.com ومن يتوصل للحل من أول رسالة له خصم خاص جدا عند شراء سماعة إذا كانت يرغب في شراءها من الشركة التي أعمل بها.

بصراحة فشلت فى التخمين لكنى اتمنى ان تخبرنى باسم الشركةالتى تعمل بها و ان شاء الله هعمل لكم زيارة قريب..ومش هطمع فى خصم بس اطمع فى انك تقولى من دلوقت عن السعر و النوع الانسب لسماعة حديثة و تكون صغيرة الحجم و يكون السعر اقل ما يمكن (عشان بس اعمل حسابى)

و شكرا wst::

رابط هذا التعليق

~Heba~ مشاركة بتاريخ أمس, 07:00 PM

إقتباس(abdulmuttaleb @ Jun 30 2008, 11:46 PM)

قائمة بأبرز شركات السماعات في مصر وإلى جوارها الماركة التي تسوقها:

شركة النهار للسمعياتPhonak, Unitron

شركة أمبلفونSiemens

شركة النزهة التجاريةDanavox

شركة النيل للمشروعاتOticon

شركة الأركان للتجارةPhilips, Beltone

شركة برنافون Bernafon

شركة فيرست Magnatone, Autel, Tondi

خمنوا أي من هذه الشركات هي التي أعمل بها

يمكنكم إرسال التخمين على ايميل abdulmuttaleb@msn.com ومن يتوصل للحل من أول رسالة له خصم خاص جدا عند شراء سماعة إذا كانت يرغب في شراءها من الشركة التي أعمل بها.

بصراحة فشلت فى التخمين لكنى اتمنى ان تخبرنى باسم الشركةالتى تعمل بها و ان شاء الله هعمل لكم زيارة قريب..ومش هطمع فى خصم بس اطمع فى انك تقولى من دلوقت عن السعر و النوع الانسب لسماعة حديثة و تكون صغيرة الحجم و يكون السعر اقل ما يمكن (عشان بس اعمل حسابى)

و شكرا

واخيراً عادت الاخت هبه انتى كنتى فين؟ والله افتقدناكى حمد لله على السلامه

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...
انا كمان ياجماعة عندي ضعقف سمع...وبستخدم سماعات من حجم (CIC) داخل الأذن

السماعة التي كنت بستخدمها من نوع WIDEX كانت تكلفة الواحدة في حدود عشرين الف جنيه....يعني كنت مركب ف وداني اربعين الف جنيه :unsure:

لكن الصنايعي (وانا آسف اني بوصفه بكده لانه غير مؤهل لشغل هذه الوظيفه اسساسا) راجل كروبيا.....يعني بطيخ خالص...

تخيلوا عنده اغلى سماعات في العالم وافضلها..واللي بيستخدمها حسني مبارك حسب زعمه....وفي الآخر مش عارف يظبطهالي

تعبت نفسي جدا منه وقعدت ست شهور عذاب بسمع كل حاجة غلط ومش واضحه وكلمة إية ايه ايه رجعت اكتر من أول

رغم ان السماعه اللي قبلها كنت مركبها ف مصر، وكانت Siemens من شركة امبليفون....وكان الدكتور (وهو يستاهل اللقب ده لانه شاطر جدا)اللي فيها معلم بصراحه...رغم انها كانت رخيصه وبحدود الفين ونص الواحدة (مش عشرين الف)

انا كانت مشكلتي فيها ان مفيش صيانه ليها في الكويت..وعشان كده رحت اشتري الوايدكس من عند الصنايعي اللي هنا

بعدها اشتريت سماعتين الواحده ف حدود عشرة الالف ...بس الدكتور اللي فيها معلم اوي اوي اوي....باكستاني استاذ بصراحه....ورغم انه عنده سماعات ارخص بس الرك كان عليه في تظبيط السماعه

للاسف الدكتور ده استقال وراح شركة تانيه معرفش فين....بس هاجيبه لان لسه من اسبوعين ضاعت مني سماعتي اليمين

من الآخر....الرك على الصنايعي....مش العدة ياخوانا

(انا اول مره اعرف ياهبه انك معايا في جروب لس اوف ذا هير بيتوفول مايند اوبجاتيف اليميتيد ناشونال ال اخ اع زد :unsure: mfb: ....بس ماتقلقيش ...السماعات دي تحفه اوي اوي....بس المهم تدوري على صنايعي ممتاز..)

نسر انت رحت فين phn: .....هل وايدكس كانت بتسبب لك الم فى اذنك؟

الحقيقة هى كويسة و الحمد لله الضوضاء المصاحبة لارتداء السماعة اقل ما يمكن لكن تسبب الم فظيع فى الاذن الظاهر بسبب احتكاك القالب بالاذن لانى اخترت قالب من النوع القوى و ليس الطرى لان الاخير ده اتقطع منى قبل كدة و انت عارف عمل القالب شغلانة صعبة

بالمناسبة الصنايعى اللى قلت عليه ده هو بتاع وايدكس ايجيبت اللى فى المهندسين؟

انا قابت باشمهندسين اتنين هناك (مش صنايعية بقى) بس واحد منهم شكله برضو مش متمكن من شغله

عموما انا فى فترة التدرب عليها و لسة حيبرمجوها تانى بعد حوالى شهر و بعد ست شهور حيتبرمجوا مرة تالتة.....ربنا يستر

واخيراً عادت الاخت هبه انتى كنتى فين؟ والله افتقدناكى حمد لله على السلامه

يا خبر يا استاذ محمد انا اسفة جدا لسة شايفة مداخلتك دى دلوقتى

الف شكر على سؤالك ده بس من ذوقك و كل سنة و انت طيب عشان العيد لان رمضان تقريبا خلص

و ياريت تقبل اعتذارى :closedeyes:

تم تعديل بواسطة ~Heba~

رابط هذا التعليق

انا كمان ياجماعة عندي ضعقف سمع...وبستخدم سماعات من حجم (CIC) داخل الأذن

السماعة التي كنت بستخدمها من نوع WIDEX كانت تكلفة الواحدة في حدود عشرين الف جنيه....يعني كنت مركب ف وداني اربعين الف جنيه :roseop:

لكن الصنايعي (وانا آسف اني بوصفه بكده لانه غير مؤهل لشغل هذه الوظيفه اسساسا) راجل كروبيا.....يعني بطيخ خالص...

تخيلوا عنده اغلى سماعات في العالم وافضلها..واللي بيستخدمها حسني مبارك حسب زعمه....وفي الآخر مش عارف يظبطهالي

تعبت نفسي جدا منه وقعدت ست شهور عذاب بسمع كل حاجة غلط ومش واضحه وكلمة إية ايه ايه رجعت اكتر من أول

رغم ان السماعه اللي قبلها كنت مركبها ف مصر، وكانت Siemens من شركة امبليفون....وكان الدكتور (وهو يستاهل اللقب ده لانه شاطر جدا)اللي فيها معلم بصراحه...رغم انها كانت رخيصه وبحدود الفين ونص الواحدة (مش عشرين الف)

انا كانت مشكلتي فيها ان مفيش صيانه ليها في الكويت..وعشان كده رحت اشتري الوايدكس من عند الصنايعي اللي هنا

بعدها اشتريت سماعتين الواحده ف حدود عشرة الالف ...بس الدكتور اللي فيها معلم اوي اوي اوي....باكستاني استاذ بصراحه....ورغم انه عنده سماعات ارخص بس الرك كان عليه في تظبيط السماعه

للاسف الدكتور ده استقال وراح شركة تانيه معرفش فين....بس هاجيبه لان لسه من اسبوعين ضاعت مني سماعتي اليمين

من الآخر....الرك على الصنايعي....مش العدة ياخوانا

(انا اول مره اعرف ياهبه انك معايا في جروب لس اوف ذا هير بيتوفول مايند اوبجاتيف اليميتيد ناشونال ال اخ اع زد :happy: :) ....بس ماتقلقيش ...السماعات دي تحفه اوي اوي....بس المهم تدوري على صنايعي ممتاز..)

نسر انت رحت فين :roseop: .....هل وايدكس كانت بتسبب لك الم فى اذنك؟

الحقيقة هى كويسة و الحمد لله الضوضاء المصاحبة لارتداء السماعة اقل ما يمكن لكن تسبب الم فظيع فى الاذن الظاهر بسبب احتكاك القالب بالاذن لانى اخترت قالب من النوع القوى و ليس الطرى لان الاخير ده اتقطع منى قبل كدة و انت عارف عمل القالب شغلانة صعبة

بالمناسبة الصنايعى اللى قلت عليه ده هو بتاع وايدكس ايجيبت اللى فى المهندسين؟

انا قابت باشمهندسين اتنين هناك (مش صنايعية بقى) بس واحد منهم شكله برضو مش متمكن من شغله

عموما انا فى فترة التدرب عليها و لسة حيبرمجوها تانى بعد حوالى شهر و بعد ست شهور حيتبرمجوا مرة تالتة.....ربنا يستر

يعني افهم من كده ياريسه انك ركبتي الوايدكس دي اخيرا

شوفي بالنسبه للقالب والالام الاحتكاك هي هتاخد وقت على ماتتعودي عليها...من شهر لشهرين ....لكن لازم تنتبهي انك تريحي ودانك لمدة عشر مقايق كل ساعتين تلاته....عشان مايكونش فطريات داخل الاذن (ريحتها بتيقى زي ريحة صوابع الرجلين وشراب معفن بقالهم عشر ايام بدون غسيل يعععععع :roseop: )

ثانيا

اوع تتخدعي في موضوع باشمهندسين وحركات قرعة دي ...ماهم هنا بردو دكاترة مش مهندسين كمان.....بس الحكاية انه يكون يفهم اللي قدامه واحتياجاته ويظبطهاله

ثالثا مفيش حاجة اسمها تعالي كمان شهر وبعدين تعالي كمان ست شهور.......دي اشتغالاااات يا هبه.....يعني بيعملوا كده عشان ماتبطيش عليهم كل شوية وتقولي ظبطلي واعملي.....هو بيريح نفسه.....خصوصا ان الشركات التانية كانت بتقولي كل ماتحس انك عاوز تظبط حاجة تعالالي على طول....وقلما ماحد كان بيقولس تعالى كمان شهر وسته

رابعا اوعي اوعي تخفي اي شعور سلبي من جراء السماعة..... يعني لو حاسه انك عاوزه تعليها اكتر....روحيله على طول واطلبي ده....ولو ماهجبكيش رجعي تاني ...ولو حاسه ان الصوت الرفيع مش بتسمعيه اوي ابفي عدليه....اقعدي على قفا الباش مهنس لغاية لما لوحدك هتلاقي نفسك بتشعري بالرضا التاااام وسامعه كل حاجة ميه ميه

ماتنسيش انيي ركبت الوايدكس ماين قبل كده.....وكانت باربعين الف جنيه....ورغم ذلك (الصنايعي) ماعرفش يظبطها ولا يبرمجها مظبوط وكان عبارة عن خدعه مش باشمهندس...رغم ان اللي انا كنت مركبها دي هي نفسها اللي مركبها حسني مبارك!!! تخيلي بقى !!

وعلى فكره انا بصدد شراء سماعات احسن من دول كمان كلهم ...وبتتصمنع خصيصا في سويسرا....اسمها Phonak ودي حدوته بجد....لكن غاليه بردو ...وسعر الواحده بس اتين وعشرين الف جنية

لكن هنعمل ايه ..ده قدرنا وربنا يكون في العون

وسلامتك ياهبه وبالشفا باذن الله

تم تعديل بواسطة النسر المصري

يارب الرحمه..!!

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
تسبب الم فظيع فى الاذن الظاهر بسبب احتكاك القالب بالاذن لانى اخترت قالب من النوع القوى و ليس الطرى لان الاخير ده اتقطع منى قبل كدة و انت عارف عمل القالب شغلانة صعبة

الفاضلة هبة رجاء عرض معلومات عن مسألة القالب هذه و هل يمكن تصنيع قالب لأى سماعة ؟

المسألة إنى إشتريت ما يطلق عليه hearing aid aplifier من إنجلترا ثمنه 35 جنيه إسترلينى و هو ليس سماعة طبية حيث أن والدة زوجتى (89 سنة) تعانى من ضعف فى سمع أحد الأذنين و إستعملت هذه السماعة لعدة أيام ثم تركتها لأنها تقع من أذنها و وضعها فى الأذن غير مريح.

تصورى لو أن صناعة القالب مسألة بسيطة و ممكنة نفكر فى صناعة قالب أذن لها.

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

تسبب الم فظيع فى الاذن الظاهر بسبب احتكاك القالب بالاذن لانى اخترت قالب من النوع القوى و ليس الطرى لان الاخير ده اتقطع منى قبل كدة و انت عارف عمل القالب شغلانة صعبة

الفاضلة هبة جاء عرض معلومات عن مسألة القالب هذه و هل يمكن تصنيع قالب لأى سماعة ؟

المسألة إنى إشتريت ما يطلق عليه hearing aid aplifier من إنجلترا ثمنه 35 جنيه إسترلينى و هو ليس سماعة طبية حيث أن والدة زوجتى (89 سنة) تعانى من ضعف فى سمع أحد الأذنين و إستعملت هذه السماعة لعدة أيام ثم تركتها لأنها تقع من أذنها و وضعها فى الأذن غير مريح.

ايوه يا استاذ عادل طبعا صناعة القالب مساله بسيطه....وسماعتي انا هي كذلك وبقالي اهو اكتر من خمس سنوات باستخدمها !!

وعند اي معارض بيع سماعات الاذن المتخصصه هتلاقي عندهم الموضوع ده ..خصوصا فيما يختص بالاحجام الصغيره والتي تسمى مقاس(CIC)

انا بس مستغرب من ان الجماعه في انجلترا باعوا لحضرتك سماعه بقالب صلب بدون مايخدوا قالب للاذن!!!!!!..الا اذا كانو عاملينها من القالب الطري ..وحتى دي هتوجع الودنا بردو او مش هتبقى مظبوطه بنفس المقاس!!

عموما اي استفسار انا تحت امرك لان انا بالذات عندي باع طويل مع استخدام تلك النوعيه من السماعات!!

يارب الرحمه..!!

رابط هذا التعليق

الفاضلة هبة رجاء عرض معلومات عن مسألة القالب هذه و هل يمكن تصنيع قالب لأى سماعة ؟

القالب جزء منفصل عن السماعة بتتوصل بيه عن طريق انبوب

كل واحد المفروض يتعمل له قالب خاص باذنه هو فقط عن طريق عجينة طرية يضعوها فى الاذن و تتشكل على شكلها ثم يستخدم هذا الشكل ليعمل القالب و طبعا بتختلف من شخص لشخص لانه فيه اللى اذنه كبيرة و اللى ثنايا الاذن من الداخل كبيرة يعنى لازم كل شخص له قالب لوحده

مع ملاحظة انه سماعات خلف الاذن هى اللى لها قالب لانى شفت سماعات صغيرة جدا فى حجم عقلة الاصبع تقريبا و يتم ادخالها فى الاذن و لا اعتقد انها بيتم عمل قالب لها و يمكن هى لها قالب منه و فيه :lol:

اما ليه القالب مؤلم فيمكن لانه من النوع الجامد و بيغضط على ثنايا الاذن الخاريجة و بتسبب الم مع طلو الاستعمال

النوع الطرى لا تظهر فيه هذه المشكلة الا انه لا يدوم طويلا و بيحصل له له تقطع كدة و يلزم تغييره و عمل قالب جديد عند الشركة اللى الواحد اشترى منها السماعة

القالب مش لوحده طبعا لازم له سماعة و السماعة يحدد نوعها الطبيب لانى انا كنت عايزة من النوع الصغير ده و الطبيب قال لا تصلح لى لان نسبه فقد السمع تبلغ 56% فى اذن و 35% فى الاذن الاخرى يعنى متأخر كثيرا

:roseop:

تم تعديل بواسطة ~Heba~

رابط هذا التعليق

أنا لم أشترى ال hearing aid amplifier من محل متخصص أنا إشترتها من الجريدة اليومية عن طريق mail order و هى فى الحقيقة معها ثلاث قوالب "طرية" و لكن أى منهم لم يريح الفاضلة والدة زوجتى.

كيف يتم عمل القالب و هل يمكن إعطائى أى من المحلات التى تعمله هنا فى مصر.

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

أنا لم أشترى ال hearing aid amplifier من محل متخصص أنا إشترتها من الجريدة اليومية عن طريق mail order و هى فى الحقيقة معها ثلاث قوالب "طرية" و لكن أى منهم لم يريح الفاضلة والدة زوجتى.

كيف يتم عمل القالب و هل يمكن إعطائى أى من المحلات التى تعمله هنا فى مصر.

حضرتك ممكن تزور شركة وايدكس لها عدة افرع فى القاهرة بس انا اعرف فقط فرعها فى شارع جامعة الدول العربية بالمهندسين و ده رقمهم

33440274

او تقدر تزور اى شركة من المذكورة اسماءها هنا و هما بيعملوا القوالب او على الاقل سيوفروا لك معلومات كافية اذا كانوا مش بيعملوها لمثل هذه الاداة

تم تعديل بواسطة ~Heba~

رابط هذا التعليق

• بعد 3 شهور...

الأخوة الأفاضل :

بصفتى مدير شركة سماعات فى القاهرة اعلن عن دعمى التام لكل الأخوة و الأخوات فى المنتدى و تقديم خصومات همتازة لكل اعضاء المنتدى سواء فى السماعات او القوالب او البطاريات و حتى الصيانه و للعلم نحن موزعين لسماعات برنافون السويسريه و أى معلومات فنيه او طبيه ارجو التواصل معى و حتى لمعرفه الشركة الموزعه لأى نوع يمكننى اعطائكم بياناتها

لا اعلم هل يمكننى وضع بياناتى ام لا عموما ايميلى الشخصى هو اسم عضويتى فى المنتدى على ياهو

و فى انتظار استفساراتكم

رابط هذا التعليق

• بعد 3 شهور...
  • بعد 4 شهور...

هبة فيه نوع جديد نزل في الشركة اللي أنا كنت بأشتغل فيها اسمه ريسيفر داخل الأذن، حاجة صغنططة كده تجمع بين قوة التكبير والحجم الصغير

Receiver In Ear RIE

الماركة هي بيلتون

Beltone

والشركة هي الأركان في عمارات العبور بالقاهرة

0105750126

أو فرع الإسكندرية

5458138

أو فرع طنطا أو مكتب الصعيد

http://www.beltone-hearing.com/en-us/about/Locations/Pages/Location.aspx?lid=17

تم تعديل بواسطة abdulmuttaleb

يا رب عفوك ورضاك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...