اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الصيادلة,عزيز قوم ذل

Recommended Posts

• الردود 51
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم

معلهش يا جماعة

هو الموضوع بيمثل مشكلة؟

ولا مش شايفين مشكلة على الاطلاق؟

رابط هذا التعليق

عزيزتى جالاكسى

أشكرك جدا على اهتمامك بالرد فى موضوع الاكلينيكال

المشكلة انى عايشة خارج مصر حاليا واختى فعلا مسجلة للدبلوما فى جامعة القاهرة وقالتلى كتير انى ممكن انزل اجازات على فترات لكن الموضوع مش متاح حاليا

المهم انا شاكرة ليكى كتير

الدكتور الفاضل حسام

احنا طبعا حاسين ان فيه مشكلة ومش عارفة الحل ايه هل ننشىء نقابة داخل نقابة او بمعنى اصح نقابة خارج النقابة تتولى الاهتمام والنصح للخريجين والصيادلة بعدم القبول بالاجور المتدنية

طيب لو عملنا كده هل حد هيستجيب ولا هنلاقى برضه ناس ظروفها تحتم عليها العمل باى راتب

طيب لو طلبنا من النقابة انها ترفع شكوى رسمية تطالب فيها بتخفيض اعداد القبول بكليات الصيدلة هل الاساتذة اللى عاوزين ولادهم يدخلوا صيدلة باى شكل هيوافقوا

غير ان المشكلة ان رفع أجر الصيدلى حاجة مابتعجبش الصيادلة القدام أصحاب الصيدليات لأنه ببساطة هو اللى هيدفع

وللأسف الصيدلى اللى يملك عدة صيدليات والحمد لله أموره المادية متيسرة أول مابيفكر يقلل مصروفات الصيدلية بيشوف الصيدلى بياخد كام ويدور على واحد ياخد أقل !!!!!

ياريت زى ماجالاكسى قالت حضرتك تطمنا على موضوع الشغل .... ان شاء الله خير لأن الاكيد ان الرزق لا ينقطع ابدا لأنه ليس بيد العباد بل بيد رب العباد

الأخ الفاضل أينشتاين

بالنسبة لموضوع التفتيش الصيدلى فعلا محتاج حسم اكتر لكن صدقنى اللى مش عاوز يلتزم بيفضل على طول كده والرقابة لوحدها مش كفاية وانا كنت باشوف صيادلة بيلاقوا ميت طريقة يهربوا بيها من المحاضر من اول اغلاق الصيدلية خاصة فى الارياف اول ما المفتش يدخل البلد لغاية رشوة بعض الموظفين اللى بلا ضمائر لتمزيق المحاضر

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

هو علميا لكل مشكلة اكيد لها حل.

بس:

في حالتنا دي

ايه هو بقى؟

الله اعلم.

ممكن مع زيادة العرض وقلةالطلب

هيحصل نوع من الابتعادالنسبي عن الصيدلة

ومع الوقت هتبقى زيها زي اي حاجة تانية كانت في يوم من الايام كويسة وخلاص

والامثلة في كدة كتير زي الحقوق والعلوم وغيرهم من التخصصات

وبكدة هتبقى اتحلت المشكلة:

لانه الي داخلها من الاول عارف انها كدة فعلا :roseop:

والله المستعان

تم تعديل بواسطة magedghonim
رابط هذا التعليق

السلام عليكم

يا عم ماجد ليه نستنى لما الناس تبقى تبطل تقبل على صيدلة

ليه مانطالبش بايقاف الدخول لكليات الصيدلة لمدة 3 أعوام مثلا

أو حتى لو رسيت ان الدفعات تقل وتبقى 200 طالب مرة أخرى؟

تم تعديل بواسطة حسام يوسف
رابط هذا التعليق

ايوةهو دا الكلام . :)

........

.انا قلت قبل كدا في مداخلاتي ان تونس لفترة منعت دخول كليه الصيدله لمده خمس سنوات..............والكلام علي لسان صديقه تونسيه لوالدتي............وبصرف النظر عن صحته من عدمه...............الا انها خطوة تؤخذ في الاعتبار ..............وما اظنش الاهالي ممكن تعترض ...علي اعتبار ان محدش اصلا بيعترض يعني.وكمان انهم بدأوا يلغوا التكليف والكل لمس ركود عمل الصيادله.......يعني ما بقتش ميزة...حتي لو........ممكن يقللوا القبول ولا من اساسه نعدل النظام من منطلق تعديل الاساس بدل المجاميع الخرافيه...............تحياتي :roseop:

تم تعديل بواسطة galaxy

املأ عينيك من وجوه الأحباء والأهل والأصدقاء فقد يغيبون عنك بعد حين ولا تؤجل إفصاحك لهم عن مشاعرك الطيبة تجاههم إلى الغد فقد لا يكونون على مسرح الحياة حين يجيء ذلك الغد

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

طيب ما ناخد الاصوات على اننا نجمع نفسنا ونبعت النداء ده للجهات المعنية؟

هل هناك من يوافق؟

رابط هذا التعليق

انا موافقه :unsure:

املأ عينيك من وجوه الأحباء والأهل والأصدقاء فقد يغيبون عنك بعد حين ولا تؤجل إفصاحك لهم عن مشاعرك الطيبة تجاههم إلى الغد فقد لا يكونون على مسرح الحياة حين يجيء ذلك الغد

رابط هذا التعليق

ممكن كمان نحاول نبلغ اصحابنا ونجمع ارائهم ......كدا العدد يكون ىاكبر وممكن يكون فيه بدائل تانيه او نتيجه افضل :unsure:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

أختى العزيزة جالاكسى

وأعتقد اننا ممكن نستعمل الفيس بوك لتجميع أكبر عدد من الصيادلة

وأنا بفكر أعمل جروب للموضوع ده

ايه رأيك؟

وايه رأى باقى الصيادلة ع المنتدى؟

رابط هذا التعليق

انا موافقه علي موضوع الفيس بوك ومسجله عليه ..............ومنتظرة برضه الرد من باقي الاعضاء الصيادلة. :lol:

رابط هذا التعليق

في البدايه انا مش دكتور صيدلي

لكن مع كل احتارامي انا مش شايف ان ده هو الحل

يمكن يكون حل مؤقت لكن في الحقيقه انا شايف ان ده تصدير للمشكله

تعالو نتخيل لو نفس الطلب في كليه طب , حقوق , تجاره او أي فئه شايفه ان عدد المنتسبين ليها اكتر الاعداد الحقيقيه المطلوبه؟!!

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...