اذهب الي المحتوي
إنشاء باب جديد بعنوان سد النهضة الإثيوبي لكل الموضوعات المتعلقة بسد النهضة ×

لماذا نكذب ...(كذبة بيضاء وكذبة سودا)


Recommended Posts

الاخت العزيزة جويرية

اشكرك جدا على التفسير بس بصراحة قرأته كذا مرة ومش قادرة اطلع بالمعنى ,ساحاول انا ابحث لانى اول مرة اسمع عن التعريض وعاوزة افهمة كويس

الكلام اللى جبتيه كويس بس للى عنده خلفية عن التعريض ,

عموما هابحث ولو مفهتمش بردوا هابقي اقولك بعد اذنك تشرحيلي بطريقتك انت من اللى فهمتية عن التعريض

شكرا حبيبتي دمتى فى حفظ الله wst::

إن شاء الله تكون وجهه نظري واضحه....

واضحة وضوح الشمس الساعة 2 بالليل wst::

وانت بردوا يا ناش مفيهاش حاجة تخلى بالك من الملح اكيد هما هيجملوكى بس انت عارفه الحقيقة :sad:

رابط المشاركه
شارك

العزيزة جويرية :roseop:

اشكرك على اتاحة الفرصة لى للقراءة عن التعريض او التورية

التعريض بطريقة مبسطة لمن لم يعرفه مثلي .

تحدَّث العُلماء عمَّا يُسَمى بالتَّعْريض والتَّورية، ومعناهما أن يُطْلِق الإنسان لفظًا يحتمل معنيَين، يكون ظَاهرًا في واحد منهما ويُريد هو المعنى الآخر، وهو نوع من الكَذِب

فيه تغرير وخِداع، يقول النووي في كتابه " الأذكار" ص 380 في بيان حكمه: قال العلماء: فإن دَعت إلى ذلك مصلحة شرعية راجِحَة على خداع المُخَاطب. أو دعت

إليه حاجة لا مَنْدُوحة عنه إلا بالكذِب فلا بأس بالتعْريض، فإن لم تدعُ إليه مصلحة ولا حاجة فهو مكروه وليس بحرام، فإن

تُوُصِّل به إلى أخْذ باطل أو دفْع حقٍّ

فيصير حينئذ حرامًا،

يبقي اذن المواقف اللى كدبت فيها لا تعتبر كذب تعتبر تورية او تعريض طالما لن اضر احد بها ....صح ولا ايه ؟

تم تعديل بواسطة Badria Mekkawy
رابط المشاركه
شارك

بدور حبيبتي .................... :lol:

..انا اري ودا رأيي برضه :blink:......................................... انه لا يصح الا الصحيح.

.وبصراحه مفيش اسوا من التلاعب بالالفاظ................لايهام شخص ما بمعني معين مع ان نيتي وقصدي لمعني اخر.............بصراحه في تصوري مش ممكن يكون الا لمضرة.......والا ايه اللي يمنعني اني اقول الصدق.......

اعتقد ان من الافضل في حاله تعارض المصلحه اني احتفظ برايي لنفسي ..........او باسبابي لنفسي .......بدون اضرار لاي شخص.

المواقف اللي قولتيها لا تحتمل الكذب .............موقفك مع والدتك.........لا اعتبره كذبا علي الاطلاق .......وانا سبق قولتلك كدا. wst::

اما مثلا في حاله صاحبتك......انا شخصيا لما بيحصل معايا كدا ........بعتذر وليا اسبابي او ظروفي .

اما المحاضرات بقي.........رغم ان عمري ما اتأخرت علي محاضرة.........مش عشان ملتزمه وبحضر وكدا..............لاني بصراحه ما كونتش بحضر غير المحاضرات اللي احسها مهمه ........قبل الامتحان يعني ........او لو في غياب........وطبعا السكاشن بس........لكن لو اتاخرت علي سكشن كنت بعتذر بس...... :roseop: وزي ما قولتلك ربنا بيسهل .

اما اللعب بالالفاظ..........بتكون نيتك هي التغيير ........ان استطعت ان اقنع المخلوق ............فالخالق ادري بنيتي .....والاعمال بالنيات.......وهنا نيتي التغيير لاهرب من شيئ او من عقاب ومثلا....وظني اني في حاله قصدي لمعني اخر..........لن تكون النيه سليمه لاني اعلم اني اقصد شئ اخر.........وان اقصد شيئ اخر اخاف منه ان اظهرته........في ظني لن يكون الا لضرر...او لشيئ مش سليم .......والا زي ما قلت ليه اغير كلامي او اكذب؟؟؟؟؟؟؟؟.

اما الكذب لضرورة زي ما فهمت من الكلام انه في الحاله دي مش حرام عشان فيه ضرورة او نجاة من شيئ معين.......فدا ممكن في حاله العدو زي ما سبق وقلنا قبل كدا..............وبرضه يا بدور دا رأيي :blink:

تحياتي.........عذرا للاطاله يا بدور :lol:

تم تعديل بواسطة galaxy
رابط المشاركه
شارك

هلا بشيكولا حبيبتي ........... :lol:

على فكرة ابقي فكرينى احللك سب النقط الكتيرة اللى بين كلامك ها ....... :big_boss: مش انتى لوحدك اللى بتحللى .

كلامك صح وانا متفقه معاكي فيه انه الكذب طبعا شيء غير محمود .

والهدف من طرحى هو ان الانسان احيانا بيكدب كدب غير مضر وبعد كدا جويرية عرفتنى انه التعريض او التورية

انا شيفاها انها لو غير مضرة لاى احد فمافيش مشكلة

اما طبعا لو شهادة قانونية او اى شيء يتوقف عليه مصر ناس يبقي فى الحالة دي مكرووووووووووه وحرام .

ولكن من الاحسن ان الانسان يتعود انه ميستسهلش ويقول اى اسباب وهمية للهروب من الاجابة على اى تساؤل .

يعنى انا مثلا اكثر شيء يضيقنى لما حد من اصحابي يسألنى رايحة فين ولا كنتى فين .........ردى الطلقائي بيكون .........كنت فى داهية :huh: وهما بقي يفسروها بمعرفتهم فين الداهية دي تكون .

عرفتى ايشلون :lol:

رابط المشاركه
شارك

بدور الجميله.............اسعد الله مساءك........... :D

تمام يا معلم كلامك صح.......................... :blush2:

اما حكايه النقط الكتير ف انا هريحك.............انا بحب اريح نظري شويه ونظر اللي قدامي بالمساحات الواسعه...................لان لما بشوف مداخله كلها كلام جنب بعضه من غير فراغات بتتعبني قوي في قرايتها........مع اني والحمدلله مش لابسه نظارة. :D ................عشان كدا زي ما قولتلك بريح نظري بالفراغات ونظر غيري....................بس يا ستي ادي الحكايه . :sad: يعني بستخدمها للفصل مش اكتر ................................................................................

. :sad:

بس عموما هحاول ابقي اكبر الخط او الونه لو النقط بتضايقك يا بدور........تحياتي :D

تم تعديل بواسطة galaxy
رابط المشاركه
شارك

شيكولا المعسلة ....... :D

انا عاوزة ابدي اعجابي بالنقط بالعكس بتخلى الشكل العام للكتابة جميل ومريح زي ماقولتى ........

انا كنت عاوزة اقوللك تحليلي من خلال النقط اللى بترسميها ..... :blush2:

فرااااااااااااغ :D مش كدا

تتمسي بالخير يا دميل يا جومر :D

رابط المشاركه
شارك
شيكولا المعسلة ....... :blink:

انا عاوزة ابدي اعجابي بالنقط بالعكس بتخلى الشكل العام للكتابة جميل ومريح زي ماقولتى ........

انا كنت عاوزة اقوللك تحليلي من خلال النقط اللى بترسميها ..... :unsure:

فرااااااااااااغ :happy: مش كدا

تتمسي بالخير يا دميل يا جومر md2:

لا والله للاسف يا بدور :roseop: ........................انا بس بريحلك عنيكي وبنظم افكاري فقرات................................عشان بصراحة برتاح في المساحات الواسعه كتير :blink: .............يسعد مساكي يا بدورة wst::

رابط المشاركه
شارك
...فعن أم كلثوم قالت لم يرخص رسول الله الكذب إلا في ثلاث الرجل يقول لزوجته والرجل يقول القول في الحرب والرجل يصلح بين الناس "

ودا

....ان سأل اعرابي رسول الله ..صلي الله عليه وسلم ..ايسرق المؤمن يارسول الله؟قال الرسول الكريم....نعم يسرق....فتعجب الاعرابي وكررها ثلاثا...وكان عين الجواب......ثم سأل ايزني المؤمن يارسول الله؟ فأجابه الرسول الكريم.. نعم يزني...فتعجب الاعرابي وكررها ثلاثا.....وكان عين الجواب...ثم قال ا يكذب المؤمن يا رسول الله ؟فأجاب رسولنا الكريم.........لا

فى الاول الرسول علية الصلاة والسلام قال ان الكذب مباح فى ثلاث حالات .

وفى الحديث الثانى

كان الرد قاطع بان المؤمن لا يكذب ابدا .

هنا ارى تناقض بين الحدبثبن ؟!!

مش تناقض . الأحكام الشرعية لا تؤخذ من حديث واحد ولا من آية واحدة . بل يجب أن تضم كل الأدلة جنبًا إلى جنب لاستنباط الحكم . هناك من الأحاديث والآيات القرآنية ما هو عام يخصصه نص آخر ، وما هو مطلق يقيده نص آخر ، وهكذا . وهنا تأتي مهمة العالِم في استنباط الحكم الشرعي لأنه يكون ملمًا بكل آيات وأحاديث الأحكام . ثم يضاف إليها للاستئناس أفعال الصحابة والتابعين وأقوالهم وفتاواهم وما كانوا عليه ... الخ .

رابط المشاركه
شارك
مش تناقض . الأحكام الشرعية لا تؤخذ من حديث واحد ولا من آية واحدة . بل يجب أن تضم كل الأدلة جنبًا إلى جنب لاستنباط الحكم . هناك من الأحاديث والآيات القرآنية ما هو عام يخصصه نص آخر ، وما هو مطلق يقيده نص آخر ، وهكذا . وهنا تأتي مهمة العالِم في استنباط الحكم الشرعي لأنه يكون ملمًا بكل آيات وأحاديث الأحكام . ثم يضاف إليها للاستئناس أفعال الصحابة والتابعين وأقوالهم وفتاواهم وما كانوا عليه ... الخ .

اوك كدا فهمت ..... يعنى المفروض اننا نبحث عن كذا مصدر لتثبيت وتأكيد المعلومة ولا يجوز الاخذ بحديث واحد فقط اوآية واحدة صح ولا فهمت حاجة

تانية .....شكرا لحضرتك .... :)

رابط المشاركه
شارك

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • محاورات مشابهه

    • لماذا عرض هؤلاء الوطن للبيع فى الهايبر ماركت؟

      حول هؤلاء الإسلام إلى أيدولوجيا.. فجموده وعلبوه ورفضوا تقبل الآخر ولجأوا للذبح والقتل على الهوية لماذا عرض هؤلاء الوطن للبيع فى الهايبر ماركت؟  الأربعاء 18 نوفمبر 2020 1   فى قصة للأديب الروسى العالمى فيدور ديستوفسكى أن السيد المسيح ظهر فجأة فى مدينة أشبيلية.. فترك المصلون الكنائس.. وكفوا عن صناديق النذور.. وأقلعوا عن طلب البركة من الكرادلة.. وخرجوا كلهم  لاستقبال المسيح على أطراف البلدة.      وقتها غضب كاهن الكني

      في مختارات من الصحف

    • هل أحكي لكم لماذا حزب الصمت ؟

      قامت ثورة ٥٢ منذ ٦٨ سنة و مررنا بعدة أشكال من العمل السياسي و كلها كانت أكثر من شمولية بدأت الحركة المباركة - كما أطلق عليها وقتها  - بإلغاء الأحزاب كل الأحزاب عدا  جماعة الإخوان المسلمين  -  و لم يكن المصريين وقتها منخرطون في الأحزاب  ليكون ذلك سببا في الإنعزال عن الحياة العامة لا أعرف لماذا و كيف إنخرط رجال الحركة المباركة في جولات و أحاديث  إذاعية ترويجا للحركة المباركة  و في نفس الوقت  تمكنوا  من السيطرة الكاملة على البلاد  . في قريتنا  الحسايبة مركز ديرمواس  التابعة لمديرية المنيا

      في الحياة النيابية و الديموقراطية فى مصر

    • لماذا لايحب السودانيين المصريين

      معظم السودانيين وبالذات في ارض المهجر تجدهم يختلفون في كل شئ ولكن يتفقون علي شئ واحد وهو عدم حبهم للمصريين او التعامل معهم وبالذات في دواوين العمل المختلفة والسؤال هو هل هناك اسباب تاريخية أو نفسية آدت الي هذا التنافر الشديد وهذا مجرد سؤال اطرحه للنقاش فهل من اجابه شافية ؟

      في سياسة دولية

    • لماذا باب مستقل ل مشروع نهر الكونغو

      السبب الرئيسي لإنشاء هذا الباب هو أزمة سد النهضة الأثيوبي و الذي أصبح واقعا على الأرض  و الذي سيؤدي ل تعطيش مصر. كلام كثير يمكن أن يقال أو قيل فعلا  و طوال أكثر من عشرة سنوات  كيف  حدث ذلك  و أين كنا ؟ البكاء على اللبن المسكوب غير مجدي. …  هذا لا ينفي أن حكومتنا بقيادة الرئيس السيسي تبذل قصارى جهدها  للخروج من أزمة سد النهضة  في محاورات المصريين  موضوعات كثيرة عن نهر الكونغو. و كذلك على اليوتيوب و أصبح من المجدي أن نجمع ما يتعلق بكل من نهر الكونغو و سد النهضة الأثيوبي كل في ب

      في مشروع نهر الكونغو

    • حرامية بياقات بيضاء

      #المدير_الفاشل خلال عملية سطو في مدينة نيويورك صرخ اللص موجها كلامه الى الموظفين الموجودين داخل البنك : لا تتحركوا فالمال ملك الدولة وحياتكم ملك لكم . فأستلقى الجميع على الأرض بكل هدوء .. " وهذا ما يسمى بمفهوم تغيير التفكير " وعندما انتهى اللصوص من السرقة قال اللص الأصغر والذي يحمل شهادة جامعية لزعيم اللصوص وكان أكبرهم سنا وهو خريج الدراسة الأبتدائية : يا زعيم دعنا نحصي كم من الأموال أخذنا. قام الزعيم بنهره وقال له : أنت غبي ؟! هذه كمية كبيرة من الأموال وتأخذ منا وقتا طويلا لعدها ،

      في موضوعات خفيفة

×
×
  • اضف...