اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

استفسار: سوق العمل لمهندسي التحكم الآلي بكندا

Recommended Posts

السلام عليكم يا اهل المنتدي الكرام...

دي بصراحة اول مشاركة ليا (اكيد هايبان من عدد المشاركات)...ودي برضة تاني مرة ليا في التعامل مع المنتديات ...والمرة الاولي هي ايلي شجعتني للانضمام لمنتداك الجميل..

دي مقدمة بسيطة..

نرجع بقي لسؤالي ...

انا من ساعه ما خلصت دراستي في مصر وانا نفسي اهاجر اي مكان ....والحمد لله ماتوفقتش....وعدي علي تخرجي اكتر من 10 سنين...ولسة برضة الفكرة لاتزال تداعب خيالي...

الحمد لله في خلال العشر سنين دول ..(هما صحيح كانوا جوة مصر) بس كانو حافلين بالخبرات المختلفة...

حاليا ...وبعد تفكير طويل...انا فعلا بافكر في الهجرة ...وحاسس ان كندا ...المكان المناسب...ودة من مداخالات الاعضاء ايلي قريتها بنفسي ومن برضة بعض اصدقائي ايلي زارو كندا للعمل...

انا مهندس الكترونيات ....ومتخصص في مجال التحم الآلي وايلي مجموعة التعاريف دة (Distributed Control System(DCS), Automatic Control, Automation, Programmable Logic Controller(PLC)

,وفي حجات تانية برضة في مجال خبرتي ...

ايلي انا عايز اسأل علية ....وياريت اي حد من الاخوة المهندسين ايلي ليهم علاقة بالمجال او حتي يعرفوا اخبار عنة....يقولي عن فرص العمل بكندا...وهل هي متوفرة وعائدها مجزي (يوفر حياة كريمة بالخارج ) ولا مش قوي وخليني في مصر احسن ....

رابط هذا التعليق

الـ PLC Programming مجال أكثر من رائع في كل مكان وأكيد مطلوب

Many of life's failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up

Thomas Edison

Failure Is Not An Option

رابط هذا التعليق

اعتقد انك لازم تعمل معادلة اولا انا اعرف بتتعمل فين ازاي بس اللي لسة معرفتوش واتمني حد يفيدنا هي بتاخد اد ايه وكام سنة علي ما تخلص.

اللهم اني احمدك على كل قدرك وجميع قضاؤك حمد الرضا بحكمك لليقين بحكمتك.

رابط هذا التعليق

اعتقد انك لازم تعمل معادلة اولا انا اعرف بتتعمل فين ازاي بس اللي لسة معرفتوش واتمني حد يفيدنا هي بتاخد اد ايه وكام سنة علي ما تخلص.

انا عارف اني لو حبيت اشتغل هناك من مصر لازم اعمل معادلة...بس ايلي انا بادور علية حاجة تانية ومش عارف دي ممكن تنجح ولا لا...

انا عايز اشتغل الاول في كندا ....وبعد كدة اهاجر من هناك...يعني اغير اقامتي من ورك بيرميت ....لمقيم دائم.....

حد ممكن يقولي الحكاية دي ممكن تنجح...ولا مافيش فايدة منها...

رابط هذا التعليق

الدراسة لاي مهندس بغض النظر عن تخصصه بعد عمل EQUIVALENCEاربع سنوات FULL TIME طبعافيه ناس حتقول انا خبرة عشرين سنة ازاى ادرس من اول و جديد هما مابيهموهمشي الكلام ده المهم انك تدفع الدولارات حوالي 7000 دولار كندي في السنة .ملحوظة انا بتكلم ايلي بيحصل في اونتاريو يمكن يكون فيه قوانين مختلفة في مكان أخر في كندا.اماكن عمل ال EQUIVALENCE

www.yorku.ca/admission/aces.htm

Aces=academic credentials assessment service in Ontario

Box 21001 Campus postal Service,Guelph,Ontario,Nig4T3

Phone:519-763-7282

Fax;519-763-6964

Email;icas@icascanada.ca

www.icascanada.ca

Ontario comporative Education Service

University Of Toronto

Admissions &Awards

315 Bloor StWest

Toronto-Ontario

M5S 1A3

phone;416-978-2185

Fax;416-978-7022

رابط هذا التعليق

انا عارف اني لو حبيت اشتغل هناك من مصر لازم اعمل معادلة...بس ايلي انا بادور علية حاجة تانية ومش عارف دي ممكن تنجح ولا لا...

انا عايز اشتغل الاول في كندا ....وبعد كدة اهاجر من هناك...يعني اغير اقامتي من ورك بيرميت ....لمقيم دائم.....

ممكن جدا.اعرف ناس هاجروا من داخل كندا وكانوا داخلين فيزا عمل ومن قريب.المهم تلاقي فرصة فيزا عمل.وهي نفس الخطوات المعروفة بس بيبقي في سرعة و بيحسبولك المدة ايلي قعدتها بفيزا العمل و بيضيفوهالك بنصفها علي الاقامة الدايمة بمعني بيحسبوا السنة بستة اشهر.

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل تورونتو

شكرا جزيلا علي سرعة الاستجابة والرد علي التسؤلات المختلفة للاعضاء

بصراحة انا استفيد من كل مداخلة لحضرتك

وربنا يوفقك في كل ما تقوم به

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل تورونتو

شكرا جزيلا علي سرعة الاستجابة والرد علي التسؤلات المختلفة للاعضاء

بصراحة انا استفيد من كل مداخلة لحضرتك

وربنا يوفقك في كل ما تقوم به

انا حاضر للمهندسين الطيبين.بس برده ماتنسيش ايلي قولت لحضرتك عليه لما ان شاء الله توصلي كندا بالسلامة فاكرة و لاافكرك؟ :roseop:
رابط هذا التعليق

ممكن جدا.اعرف ناس هاجروا من داخل كندا وكانوا داخلين فيزا عمل ومن قريب.المهم تلاقي فرصة فيزا عمل.وهي نفس الخطوات المعروفة بس بيبقي في سرعة و بيحسبولك المدة ايلي قعدتها بفيزا العمل و بيضيفوهالك بنصفها علي الاقامة الدايمة بمعني بيحسبوا السنة بستة اشهر.

الاخ تورنتو..

الف شكر ليك علي ردودك...انت كدة طمنتني ....

طيب حكاية الورك بيرمت دي بتحتاج معادلة برضة...ولا دي بتحكمها قوانين تانية...يعني حكاية الورك بيرمت دي ممكن تسهل شغل تاني من غير معادلة...ولا لازم معادلة..

رابط هذا التعليق

الاخ تورنتو..

الف شكر ليك علي ردودك...انت كدة طمنتني ....

طيب حكاية الورك بيرمت دي بتحتاج معادلة برضة...ولا دي بتحكمها قوانين تانية...يعني حكاية الورك بيرمت دي ممكن تسهل شغل تاني من غير معادلة...ولا لازم معادلة..

فيزا العمل دي غالبا ما بيبقي فيه عرض لوظيفة بتكون نادرة في السوق و عليها بيصدر فيزا العمل,و بتكون في نفس تخصصك يعني مهندس,مبرمج,عموما لو لقيت فيزا عمل مهندس تحكم تبقي ضربت عصفورين بحجر اولاا اشتغلت في مجالك و اخذت الخبرة الكندية,ثانيا دخلت كندا بسهولة وممكن تبقي مقيم دايم بسهولة.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...