Jump to content
ArabHosters
ahmedezzat

ماهو عيوب تاشيرة عامل للسفر بالسعوديه

Recommended Posts

الاخوه الافاضل

احب اقولكم على تطورات الموضوع عشان الكل يستفيد من التجربه

انا سافرت بفيزه زياره تجاريه لمده شهر تم تجديدها بالسعوديه مرتين و بعدين رفضو التجديد

نزلت مصر اخد فيزه زياره تانيه عشان فيز العمل لسه مش جاهزه

المهم ما عرفتش اخد زياره تانيه عشان رمضان

بقالى 3 شهور فى مصر بدون دخل

رافضين يبعتو المرتب و بيقولو لما تيجى تاخده

فيزه المهندس على وشك انها تخلص بس شكلها بعد الحج

خلاصة الكلام انى طلعت خسران و من طلع من داره اتقل مقداره

نصيحه لوجه الله اللى عايز يسافر ما يسيبش شغله الا لما يبقى فى ايده تاشيره العمل بالمهنه المناسبه و المرتب الصح (ولازم تسال على سعرك فى الخليج لانى اكتشفت ان المرتبات من 12 الى 20 بالنسبه لمهنتى)

نصيحه لوجه الله اللى عايز يسافر ما يسيبش شغله الا لما يبقى فى ايده تاشيره العمل بالمهنه المناسبه و المرتب الصح (ولازم تسال على سعرك فى الخليج لانى اكتشفت ان المرتبات من 12 الى 20 بالنسبه لمهنتى)

درس ممتاز وأفادك الله وياريت الناس تسمع وتتعلم عشان ما يرجعش يبكي ..

وفعلاً هذا واقع هنا .. فعشان مافيش تأشيرات عند معظم الشركات فبيجيبوا الناس على تأشيرات زيارة وبيعملوا لهم البحر زبادي .. لدرجة سمعت من ناس جم زيارة إن صاحب العمل اوهموا إنه ممكن يقدم لولاده في الدارس هنا بالرغم من إنه تأشيرة زيارة !!!!!!

مهندس احمــد عزت

اعتقد الان وضحت الامــور وكيفيــه تعديل المهنـه والاجراءات الي ممكن تعملها وتعدل مهنتك والتكاليف الي ستدفعها .

كدا انت لو عايز تنزل بتاشيره عامل اعتقد عندك خلفيــه كبيــره عن الموضــوع ويبقي السؤال

هل نفسك تقبل تنزل بتاشيره عامل وحضرتك مهندس ؟؟؟ هذا السؤال الاجابه عليـه تتوقف علي شخصك الكريم يا باش مهندس

لكن لو انا ف محلك سيكون راي كالتالي

ساسال نفسي السؤال التالي . الان الحياه تحسب بفلوس وعائد مادي .

هل المرتب مغري .. هل سبق عرض علي نفس العرض . هل لو رفضت هذا العرض ساجد عرضا مشابه له او افضل ؟؟؟

هل انا محتاج للسفــر في هذه الفتــره .

لا يعيب الانسان ان تكون بتاشيره عامل ( فالارزاق بيد اللــه . والمكسب الحلال هو المطلب ) ولكن المساله مساله نفسيــه اكثر عند البعض .

زي لو عرض عليك الركوب درجــه سياحــيه ونت حاجز درجه اولي .. يا تستنا الطياره التانيه اوتركب السياحي الان . .

احترم خبرتك في الحياة

شكرا لك

:D

الاخوه الافاضل

احب اقولكم على تطورات الموضوع عشان الكل يستفيد من التجربه

انا سافرت بفيزه زياره تجاريه لمده شهر تم تجديدها بالسعوديه مرتين و بعدين رفضو التجديد

نزلت مصر اخد فيزه زياره تانيه عشان فيز العمل لسه مش جاهزه

المهم ما عرفتش اخد زياره تانيه عشان رمضان

بقالى 3 شهور فى مصر بدون دخل

رافضين يبعتو المرتب و بيقولو لما تيجى تاخده

فيزه المهندس على وشك انها تخلص بس شكلها بعد الحج

خلاصة الكلام انى طلعت خسران و من طلع من داره اتقل مقداره

ربنا يوفقك

سؤال يا جماعه .... هل تاشيره اخصائى تسويق بتمنح لخريجى كليه تجاره اداره الاعمال وخاصه لو بيعمل فى مجال التسويق والمبيعات وهى بتسمح بالاستقدام وخلافه ولا زى تاشيره العامل لاتسمح لانى بكالوريوس تجاره اداره اعمال لسه مخلص وبصراحه مش ناوى اسافر قبل سنتين تلاته اخد الخبره هنا واخد ال Professional Certificate فى مجالى

بس كنت عايز اعرفالتاشيره مثلا هتبقى ازاى لما احب اسافر ان شاء الله وخاصه السعوديه لو انا بشتغل فى مجال التسويق لان اصلا انا بعيد عن مجال المحاسبه اللى هو متسعود ... وشكرا لردكم مقدما

السلام عليكم

ارجو من السادة الاعضاء الرد على هذا الاستفسار انا شغال مشرف معمارى فى مصر وجالى تأشيرة للعمل فى السعودية ولكن المكتب يطلب منى ان يكون مؤهلى دبلوم فنى انشاءات وانا حاصل على الثانوية العامة ولكن المهنة فى جواز السفر مشرف معمارى ولكن المكتب بيقول لازم المؤهل دبلوم فنى والا تكون التأشيرة عامل

الاخوة الاعزاء الكرام

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

أسأل الله العظيم رب العرش العظيم ان يفرج عن كل مسلم كربة وان يجعلنى واياكم نصر وعز لاخواننا المحتاجين

عندى استفسار مكون من مجموعة من الاسئلة توفرت لى فرصة سفر الى المملكة ولا اعلم اى شىء عن الحياة وطبيعتها فى السعودية فارجو من الله العلى القدير ثم منكم الاجابة على اسئلتى لعلها تكون خير المرشد والدليل بمشيئة الله

الفرصة اللى جاتلى بشركة كوكاكولا السعودية فهل الشركة تستحق السفر وذو سمعة طيبة بالسعودية؟

العقد المرتب الاساسى 1650 ريال + العمولة مكتوبة فى العقد من صفر وحتى 1450 ريال حسب تحقيق الخطة البيعية فهل هذا مرتب يعتبر مناسب للعيش هناك ؟

العقد بة مهنة عامل شحن وتفريغ واعلم من قرأتى للموقع ان مهنة العامل لا يمكن استقدام الزوجة بعد ذلك فهل من الممكن تغيير المهنة فيما بعد؟

مكتب التسفير يطلب منا تغيير بيانات فى البطاقة الشخصية وجواز السفر قبل امضاء العقد او حتى ان ارى العقد النهائى فهل هذا يجوز؟

Guest H.mEL

انا التأشيرة التي تم دخولي بها السعودية عامل عادي منذ ٦ سنوات  وتم تغيرها هناك الي مندوب مبيعات وقمت بتغير المهنه في البطاقة الي مندوب مبيعات بالخارج والأن انا في اجازه و محتاج اني اجدد جواز السفر وسف يتم تجديد حسب المهنه الجديده بالبطاقه ...هل لو تم تجديده وبتغير المهنه عن الجواز القديم هقدر اطلع من مصر وادخل السعوديه عادي ولا كدا في مشكلة في البيانات