اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مستشارك القانونى ..... س و ج

aouad

Recommended Posts

الموضوع وما فيه عاوز أعمل شركة ( مقاولات عامه أو عموميه ) مع واحد معرفه عن طريق واحد صاحبي

انت تعرف ايه عن المقاولات

روخ اتعلم بمجهودك او بوقتك

بس متتعلمش بفلوسك

الحالة ناشفة ع الاخر دلوقني و نفسي اقولك شارك و خب اخوك و الكلام الحلو ده كله

بس مصادفتش خالة شراكة ناحجة ختي الان

أشكرك على النصيحه الغاليه

جزاك الله خير

رابط هذا التعليق

• بعد 1 سنة...
  • الردود 71
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

انا اريد شراء شقة فى عمارة يتم بناءها حاليا و لكن بالحديث مع صاحب العقار ذكر لى انه ليس لديه ترخيص بناء و سوف يعمل مصالحة و يدفع غرامة بعد البناء للحصول على مرافق المياه و الكهرباء.

هل حد عنده خبره بالحكاية ديه؟ و هل هى امنه ام فيها مشاكل؟

و البعض نصحنى ان اعمل قضية بعد ان نمضى العقد لاثبات صحة التوقيع. هل هذه افضل ام ان انتظر بعد سداد كل الاقساط لتسجيل العقد فى الشهر العقارى؟

و جزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

• بعد 1 سنة...

السلام عليكم

معروض على شقة فى اسكان اشباب بحدائق الاهرام ويجد شبه حظر على بيعا ارجو معرفة الطرق القانونية للحفظ على حقوق الطرفين فى حالة شراءها بعقد بيع ابتدائى وصحة توقيع

رابط هذا التعليق

• بعد 2 سنة...
  • الزوار

السلام عليكم عندي سؤال منفضلك .. لو انا عامله توكيل عام لشخص ف مصر في الشهر العقاري وعايزة الغيه.وانا مش متواجدة ف مصر حاليا .. هل اقدر اني اعمل توكيل عام اخر عن طريق السفارة لوالدي وبموجب التوكيل الاخير يلغي التوكيل الاول

رابط هذا التعليق

السلام عليكم انا كان عندي سؤال. انا عامله توكيل عام في مصر بالشهر العقاري وانا خارج مصر الان وعايزة الغيه .. هل فيه امكانية اني اعمل توكيل عام  لوالدي عن طريق السفارة وبموجب التوكيل الاخير يلغي التوكيل الاول ؟؟:::

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...
  • بعد 6 شهور...
  • الزوار

انا اشتريت شقة تمليك وسددت تمن العدادات للمالك منذ سنتين وحتى الان لم يقم بتركيب عداد الكهرباء للادوار من الرابع حتى الدور الثانى عشر وهذه الادوار مخالفة وحصلت على براءة وشرط شركة الكهرباء لدخول العدادات وجود غرفة بالعقار لتركيب محول او ان يقوم المالك بالاشتراك مع عقار اخر ودفع مبلغ فى الكهرباء لرفع قدرة محول العقار الاخر والتوصيل منه حتى يتم تركيب العدادات

مع العلم صاحب العقار له محل مغلق اسفل العقار

ومالك العقار يتهرب من دفع اى مبالغ للكهرباء 

وبالتالى مباحث الكهرباء بتحضر الى العقار باستمرار وتقوم بتحرير محاضر سرقة تيار كهربى لمالكى هذه الشقق

ماذا نفعل مع صاحب العقار للحصول على حقوقنا وتركيب عدادات الكهرباء

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...

ما الحل لإلغاء توكيل عام من الرياض مع العلم اني خارج المملكة منذ أكثر من عامين. 

هل هناك طريقه لاغائه. 

ارجو التكرم بالمساعده 

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
  • بعد 3 شهور...
  • الزوار

السلام عليكم

كنت اعمل بشركة مواد غذائية وكرمنى الله بعقد فى المملكة وقبل أن أنهى عملى فى شركة المواد الغذائية كان صاحبها صديقا لى فطلب منى أن يجعلنى شريكا معه سوريأ لسحب قرض من البنك وذلك لأنه سحب قبل ذلك قرض بزوجته بجعلها شريكا له واكيد طلب منى عمل توكيل المحامى تبعه بالتعامل مع البنوك والمياه والكهرباء وتأسيس الشركات والتخارج منها وسافرت وقلقان بصراحة ايه اللى ممكن يحصل !!!!

صاحب العمل اتصل بيا وطلب منى صورة الجواز أو الإقامة وصورة لعمل شهادة صحية وتغيير شريحة التأمينات من مندوب لصاحب عمل ... اسف للاطالة بس ياريت حد يطمنى وايه الإجراءات اللى ممكن أحدها تحسبا لأى شئ مع العلم أنه صديق 

رابط هذا التعليق

• الزوار
Guest صلاح عطيه

السلام عليكم لقد قمت بعمل توكيل عام لابي منذ 7سنوات من سفارة مثر بالرياض بالسعوديه وللاسف والدي فقد اصل التوكيل فما العمل لاستخراج توكيل اصلي مره اخري هل لابد من نفس السفاره او فيه طريقه اخري من مصر. علما انني معي صورة التوكيل

رابط هذا التعليق

• بعد 3 شهور...
  • الزوار
Guest عصام رشاد

انا مقدم على تشطيب شقيتى فى مشروع ابنى بيتك فتوجهت إلى شركه تشطيب شقق اسمها الدولى وطلب منى مقدم خمسين الف انا لا اعرف كيف اضمن انهم شركه موثوق بها ام شركه نصب ماهى الخطوات أو الضمانات التي يجب اتخاذها للتأكد من مصداقية الشركه وعدم تعرضى للنصب ارجوا الرد سريعا لضيق الوقت بالنسبه فى وشكرا..

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      فى ظل العدوان الأثيم على سكان قطاع غزة واتهام الرئيس الأمريكى بايدن بالتواطؤ مع نتنياهو فى الإبادة الجماعية بعرض المقال كاملاً
    • 2
      سلام عليكم ياجماعة اناقدمت استقالتى وعندنا فى الشركة فى النموذج بتاع طلب اخلاء طرف مكتوب ان الشركة عرفتنى انى حسب قانون العمل السعودى ممنوع اشتغل سنتين فى السعودية هل ده عادى انه يكتب ولا ارفض امضى على كده شكرا
    • 5
      هاى يا شباب ايه الاخبار ده موضوع جديد انا فكرت اعمله وهو عبارة عن اى حد عنده مشكلة قانونية او استشارة قانونية يدخل يقولنا عليها وانشاء الله اقدر افيدكوا انا مستنى اسمع استشارتكم سلام يا شباب
    • 2
      جريمة التحريض فى الفقه القانونى. ( بمناسبة الجدل حول قوانين النشر) ليس الغرض من القوانين الجنائية هو عقاب مرتكب الجريمة فقط, بل إن معظم القوانين الجنائية تهدف أيضا إلى منع الجريمة قبل وقوعها, إما بترهيب الشخص المزمع على ارتكاب الجريمة, و إما بإجهاض محاولة ارتكاب الجريمة قبل وقوعها. و الجرائم التى تتضمنها قوانين العقوبات و التى تدخل تحت هذا التصنيف الثانى, أى القوانين الإستباقية الإجهاضية, منها: 1- جريمة " التحريض على ارتكاب جريمة", 2- جريمة " الإتفاق الجنائى" 3- جريمة " محاولة إرتكاب جريم
    • 12
      الاستاذ الافوكاتو طبعا سمعنا عن قرار محكمة القضاء الادارى بسقوط حق الترشح لواحد من المرشحين لرئاسة الجمهورية والقرار الثانى باحقية حمعيات المجتمع المدنى المهتمة بشئون الانتخابات بالمراقبة من داخل وخارج لجان الانتخابات ، ولكن كالعادة وعلى وزن سيد قراره ، رفض رئيس الجنة المشرفة على الانتخابات والمعين من قبل النظام ، رفض تنفيذ تلك القرارات ووضع نفسه فوق احكام القضاء. السؤال هو: هل يحق لمن صدر الحكم لصالحه ان يتقدم للشرطة لتمكينه من تنفيذ القرار بالقوة فى حالة رفض تنفيذه بالوسائل السلمية؟ شكرا
  • أضف...