اذهب الي المحتوي
نعتذر لبطئ الموقع في الوقت الحالي قراءه المزيد.... ×
aouad

مستشارك القانونى ..... س و ج

Recommended Posts

الموضوع وما فيه عاوز أعمل شركة ( مقاولات عامه أو عموميه ) مع واحد معرفه عن طريق واحد صاحبي

انت تعرف ايه عن المقاولات

روخ اتعلم بمجهودك او بوقتك

بس متتعلمش بفلوسك

الحالة ناشفة ع الاخر دلوقني و نفسي اقولك شارك و خب اخوك و الكلام الحلو ده كله

بس مصادفتش خالة شراكة ناحجة ختي الان

أشكرك على النصيحه الغاليه

جزاك الله خير

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

انا اريد شراء شقة فى عمارة يتم بناءها حاليا و لكن بالحديث مع صاحب العقار ذكر لى انه ليس لديه ترخيص بناء و سوف يعمل مصالحة و يدفع غرامة بعد البناء للحصول على مرافق المياه و الكهرباء.

هل حد عنده خبره بالحكاية ديه؟ و هل هى امنه ام فيها مشاكل؟

و البعض نصحنى ان اعمل قضية بعد ان نمضى العقد لاثبات صحة التوقيع. هل هذه افضل ام ان انتظر بعد سداد كل الاقساط لتسجيل العقد فى الشهر العقارى؟

و جزاكم الله خيرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

السلام عليكم

معروض على شقة فى اسكان اشباب بحدائق الاهرام ويجد شبه حظر على بيعا ارجو معرفة الطرق القانونية للحفظ على حقوق الطرفين فى حالة شراءها بعقد بيع ابتدائى وصحة توقيع

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Guest مني محمد

السلام عليكم عندي سؤال منفضلك .. لو انا عامله توكيل عام لشخص ف مصر في الشهر العقاري وعايزة الغيه.وانا مش متواجدة ف مصر حاليا .. هل اقدر اني اعمل توكيل عام اخر عن طريق السفارة لوالدي وبموجب التوكيل الاخير يلغي التوكيل الاول

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

السلام عليكم انا كان عندي سؤال. انا عامله توكيل عام في مصر بالشهر العقاري وانا خارج مصر الان وعايزة الغيه .. هل فيه امكانية اني اعمل توكيل عام  لوالدي عن طريق السفارة وبموجب التوكيل الاخير يلغي التوكيل الاول ؟؟:::

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Guest احمد

انا اشتريت شقة تمليك وسددت تمن العدادات للمالك منذ سنتين وحتى الان لم يقم بتركيب عداد الكهرباء للادوار من الرابع حتى الدور الثانى عشر وهذه الادوار مخالفة وحصلت على براءة وشرط شركة الكهرباء لدخول العدادات وجود غرفة بالعقار لتركيب محول او ان يقوم المالك بالاشتراك مع عقار اخر ودفع مبلغ فى الكهرباء لرفع قدرة محول العقار الاخر والتوصيل منه حتى يتم تركيب العدادات

مع العلم صاحب العقار له محل مغلق اسفل العقار

ومالك العقار يتهرب من دفع اى مبالغ للكهرباء 

وبالتالى مباحث الكهرباء بتحضر الى العقار باستمرار وتقوم بتحرير محاضر سرقة تيار كهربى لمالكى هذه الشقق

ماذا نفعل مع صاحب العقار للحصول على حقوقنا وتركيب عدادات الكهرباء

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Guest اسلام عبده

هل يجوز تحرير عقد شركة تضامن بين مستأجر لمحل تجاري وبين طرف تاني دون الرجوع للمالك 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

يجب ان يتم الموافقه علي هذا المحتوي قبل نشره.

زوار
انت تقوم بالتعليق كزائر. اذا كنت تمتلك حساب فقم بتسجيل الدخول تسجيل دخول.
اضف رد علي هذا الموضوع....

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.