اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هواية التصوير

Scorpion

Recommended Posts

من اكثر الهوايات التي تشدني هواية التصوير ... بشقيه .. الفوتوغرافي و أفلام الفيديو ...

قديمآ كان التصوير الفوتوغرافي به حلقة ناقصة و هي الحلقة الأخيرة .. فلم يكن بأستطاعتي ن اقوم بتحميض الصور او طبعها عندما كانت تنتهي فوق شريط نيجاتيف .. و لكن مع التطور العلمي المدهش في هذا المجال و التحول الي الديجيتال .. فيكفي جهاز كومبيوتر و برينتر ابن ناس لتكمل بنفسك تلك الهواية من الألف للياء .. و ان كنت مؤخرآ قد لجأت الي افراغ جميع لصور فوق قرص سي دي مما وفر عليا كثيرآ ... ماديآ ...احممم .. فخارطوشة البرينتر هنا بتكلف شيء و شويات .. و سواء في المساحة ..ففي قرص واحد استطيع بدون مبالغة وضع مئات الصور ... و يكفي برنامج مناسب .. لترتيبها او اضافة موسيقي عليها او حتي تعليقاتك .. لتشاهدها متي أردت علي شاشة التليفزيون

الجانب السلبي الوحيد في هذا الأمر هو فقدان رومانسية زمان لما كنت تمسك صورة الحبايب في ايدك .... او تحطها في برواز جنب السرير ... و ان كانت الأخيرة اتحلت برضه بأختراع البرواز ابو شاشة مزود بميموري كارت تحط عليه الصورة او الصور اللي انت عايزها ...

الجزء التاني و هو تصوير الفيديو ...

في البداية كانت العملية مرهقة و كان لازم تنزل الفيلم علي شريط كاسيت و عملية المونتاج فيه محدودة جدآ ... لكن نفس عصر الديجيتال عمل ثورة رهيبة في تلك الهواية و بامكان الجميع الآن ان يتحولوا الي بروفيشيونال فعلآ سواء في التصوير او في انتاج نفس الفيلم اللي عملوه و تفريغه علي اسطوانة دي في دي بصورة اكثر من رائعة ...

مش حتحتاج كتر من كاميرة فيديو عادية ديجيتال ... اللي معايا كانون قديمة من اوائل الديجيتال و بصراحة ما عنديش نية اغيرها .

ايد ثابتة في التصوير يعني ما تهزهاش كتير او تستخدم الزووم بصورة مبالغ فيها ...و لو ممكن استخدم الحامل ( مش المدام... دي حاجة كده ب 3 ارجل تثبت عليها الكاميرا )

كومبيوتر فيه شوية مساحة فاضية ... و لو بتقرا الكلام ده يبقي اولريدي الكومبيوتر موجود

برنامج تحويل الفيلم اللي انت سجلته من الشريط الي ذاكرة الكومبيوتر و من الكومبيوتر الي شريط الدي في دي

و اعتقد ان ده موجود عند معظمنا Nero Burning

انا بصراحة علشان الهواية دي عجباني قوي فأنا اشتريت برنامج اسمه pinnacle studio 10 و بصراحة بعمل بيه شغل جامد جدآ ... من اول المونتاج .. لأضافة الموسيقي لتخفيض الأصوات او حذفها .. لربط المناظر ببعضها .. لأضافة مؤثرات صوتية أو مؤثرات فيديو ... لوضع عنواين او حتي شريط ترجمة ... حاجات كتيرة بصراحة تخللي اللي يشوف الفيلم يفتكر ان فيه شركة سينمائية كاملة وراه .. مش حتة كومبيوتر و صبر حضرتك و حسك الفني ...البرنامج ده عيبه الوحيد انه بيلهف مساحة كبيرة من الكومبيوتر

رسالتي دلوقتي لمن له نفس الهواية .. ان يضع كل واحد منا انطباعاته ... تجاربه .. ابتكاراته ... و لو فيه برامج مثيرة للأهتمام فعلآ تساعد علي تنمية الهواية دي ..

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

و مثلك أنا تشدني بأنواعها سوى فيديو أو فوتوغرافي, أهتم فيه كثيرًا.

في السابق كان التصوير فقط لـ التخليد, و الاحتفاظ باللحظة , و الآن بعد أن أطلعت أكثر على عالم التصوير أحاول مجارات كبار الفوتوغرافيين و أن أخرج منها بفن .و تكون صور الذكرى تمتلك كل مكامن الجمال, اللحظة و الزاوية في آن واحد.

لا أدري هل أنا على حق, أو أنني أمتلك نظرة سوداوية .

أعتقد بأننا في مجتمعنا العربي لازلنا نجهل الكثير في التصوير , مجتمع لا يؤمن فيه كجمال, كأيمانه أنه تخليد للذكرى أو صورة على جواز عبور فقط .

الكاميرا التي بحوزتي هي canon EOS 400D

كاميرا احترافية و لازلت أحبو فيها , بعد تجربة طويلة و حافلة مع Canon Digital IXUS 50 .

الاختلاف الذي بينهن أن الأولى Manual, و الأخيرة Auto . مما جعلني في متخبطات ضبط الإعدادات .

بالنسبة للبرامج قليلة هي خبرتي فيهن , أشتغل بالصور على برنامج الفوتو شوب و neat-image . فقط .و قرأت كثيرًا عن برنامج Adobe Lightroom 1.0 للمصورين و المحترفين, لكنني لم أقتنيه لعدم تفرغي في الحقيقة.

و هذه آخر تجاربي . :happy:

.

.

.

.

عندما تروني أطارد رجلا فتأكدوا أن بيدي حذاء.

.

.

.

.

رابط هذا التعليق

أخي العزيز سكوب

والله ديما موضيعك بتعجبني وانتا من أكتر الناس المخلصة للمحاورات والي بيبذلوا مجوهد جميل فيها

انا كمان بحب التصوير بس الفوتوغرافي فقط والديجتال سهل حاجات كتير وانا صورت بكميرات كمباكت وشبه احترافية SLR Style - أوليمبس و فوجي و لومكس وكانون

وحاليا طالب كميرا احترافية (كانون 40D ) وعدستين وفلاش بس لسة موصلتش

ومتهيألي التصوير فن جميل لما تحاول تعمل تكوين كويس أو تصور لند سكيب أو بورتريه بشكل مبتكر

بس كمان فيه كم رهيب من المعلومات لازم الواحد يكون عرفها ودي بأت متوفره جدا على النت

وانا استفدت جدا من موقع youtube.com في الحكاية دي

يكفي ان الواحد يبحث فيه عن photography وهيلاقي حجات كويسه أوي

الأخت أرملة الحاج

الصورة الي انتي حطاها رائعة فعلا

والكميرا الي معاكي كويسة أوي 400D

وهتلاقيلها tutorials كتير على youtube

ودي نمازج من تصويري مع ملاحظة اني لسة بتعلم

http://tasmem.net/photos

رابط هذا التعليق

الاخ العزيز سكوب

موضوع التصوير الفوتوغرافى تحديدا من ارقى الموضوعات الممكن مناقشتها فى عالم الهوايات فالى جانب انها تعيد الينا ذكرياتنا الجميلة وتفاصيل وجوه ربما نسيناها عبر الايام فهى ايضا من اجمل طرق ابراز مواهب الحس الفنى الجميل والذكاء التقنى وايام دراستنا فى كلية الفنون الجميلة كنا نتمنى وجود قسم متخصص للتصوير الفوتوغرافى اسوة بكليات الفنون التطبيقية لكن للاسف لم يسعدنا الحظ بهذا القسم وكنا مجرد هواة نحاول تصوير بعض اللقطات المميزة لاعادة رسمها بدرجات ظل لا تتوفر الا فى ساعات معينة من النهار والتى لا تطول بل تتغير بوضعية الشمس على المبنى او المسجد او الكنيسة حيث نختار لنقوم برسم مادة المناظر وقد ساعدنى التصوير الفوتوغرافى كثيرا فى معالجة هذه المشكلة وكان والدى رحمة الله عليه هاويا ولديه هذه الكاميرا الجميلة Yachica وبعض عدسات الزووم والتى استغرقت وقتا طويلا فى محاولة تعلم استخدامها ونجحت وانا اناهز الثلاثين فى تحقيق بعض النتائج الجيدة بها وعلمت منه ان هناك جمعية خاصة بالمصورين وتقدم دروسا فى التقنيات الخاصة بالتصوير وكنت استخدم اجهزة الكمبيوتر لمعالجة الصور باستخدام برنامج الفوتوشوب ووصلت لنتائج جيدة فى هذا المجال باستخدام ادوات الاضاءة والضبط اللونى ثم دخلنا الى عصر الديجيتال فاقتنيت اولى كاميراتى سونى سايبر شوت والتى سجلت بها اجمل اللحظات قوة العدسة 6 ميجابيكسل وتمكنت من خلال الضبط من رفع دقة الصورة بزيادة حجم البايت الخاص بالصورة وبمساعدة برنامجى المفضل الفوتوشوب وفلاتره الخاصة بالصور الفوتوغرافية حصلت على نتائج دقيقة ورائعة رغم وجود كاميرات اعلى تقنية واحدث طبعا ولان هوايتى الرئيسية تصوير الاستاذ مادا فاصبح نجم اعلانات صغير يقف ويبتسم ويتحرك بحرية امام الكاميرا اوشكت قريبة على ان افتتح معرضا خاصا بصوره وشجعنى احد الاصدقاء وهو مصور محترف وقدمت له ولاصدقائه بعض التقنيات الخاصة بضبط صور الميكرو فوتوغرافى والتى تهتم بتفاصيل الكائنات الحية ويستخدم فيها العدسات الشديدة الدقة والوضوح لرصد التفاصيل اللونية الدقيقة بمنتهى الوضوح والجمال ووصلنا سويا لنتائج جدا موفقة

هذه تجربتى فى الموضوع حتى الآن ولا زلنا جميعا نتعلم وكل يوم يأتينا بجديد واقترح عليكم كهواة مثلى مراجعة برنامج الفوتوشوب 10 او نسخته السابقة 9 وهى تحتوى على الكثير من الادوات الخاصة بضبط الصور ودقتها وعالجتها لونيا وضبط اضاءاتها الدقيق وستحصلون على نتائج رائعة باذن الله واى مساعدة انا تحت امركم

عندما تشرق عيناك بإبتسامة سعادة

يسكننى الفرح

فمنك صباحاتى

يا ارق اطلالة لفجرى الجديد

MADAMAMA

يكفينى من حبك انه......يملأ دنياى ....ويكفينى

يا لحظا من عمرى الآنى.....والآت بعمرك يطوينى

يكفينى .....انك........................تكفينى

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

استاذى سكوب

موضوع حضرتك عن التصوير جميل جدا

انا بحب التصوير العادي جدا جدا والتصوير الفيديو

بس الحمد لله مش معايا ولا كاميرا:closedeyes:

المهم على ما اعتقد ان التصوير اساسا يعتمد اعتماد كبير على الكاميرا

من حيث هيا كام ميجا بيكسل وسمعت ان في كاميرات بتعمل زي فوكس علي شئ معين وتعمل حوالية زى تأثير كدا

تأثير سرعة زغللة حاجات زى كدة

انا بجيب شوية صور واعمل بيهم فيديو وافكتات على برنامج اسمة برو شو جميل (بس دا ما اشترتهوش :blush2:)

والفيديو ببرنامج بينزل مع الويندوز

لو تعرفة...... بس بتبقي حاجات كويسة

سلامى لكم

سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم

اللهم وفقنا لما تحبة وترضاة

رابط هذا التعليق

• بعد 7 شهور...

صباح الفل عليكم كلكم و كل سنة و انتو طيبين مين بس اللى قلب علينا المواجع فى موضوع التصوير ده انا ناقص اخده حقن صراحة :) كل اللى ناقصنى حتة nikon بنت حلال d40 ولا d80 حتة :blink: المهم الموضوع جامد جدا اخر حاجه و بجد احنا لسه فعلا قدامنا كتير جدا عقبال اما يجى حد يبص لصورة يقول اه ده فعلا معبره او بتقول كذا كذا بس بجد التصوير ده حاجة جميلة جدا جدا انا عامل حاليرى صغنون كده بتاعى على ويب سايت مشهورة قوى بتاعت تصوير و مجتمع فن عمتا بس عايز اللى يبص مايبصش و يجرى :sad: ينفعنا يشترى له صورتين تلاته كده لو اقله يجيى يقولى رأيه هنا و عايزين نشوف بقى شغل الناس اللى بتصور و كده يلا اسيبكم مع السايت انا رغاى قوى كده ليه على فكرة موضوع الميجا بيكسل مش هوا الحاجة الوحيدة اللى تميز الكاميرا الديجتال الميجا بيكسل دى قصة تانية و فكرة تانية خالص و اهم معنى ليها يعنى انك على كام متر الصورة تعمل معاك بلور blur فى الطباعة بس اهم حاجة فى الكامير الديجتال الأوبتكال زوم مش الديجتال طول مانتا شغال اوبتكل يبقى فل و انا بصراحة مش من مؤيدى ان الفوتو شوب هوا الفن الفن فعلا انك تتعلم ازاى تطلع صورة كويسة من غير فوتوشوب او اى حاجة اصلى بيتهيألى كفاية تطور و تسهيل كده فى التصوير كمان نقعد ننعدل و نعمل فى الصور يبقى كده راحت فعلا زهوتها و زهوتها و حلاوتها مش فى الأفكت حلاوتها بجد انك تبقى مطلع تحفه لوحدك من غير اى افكت من اى برنامج و دى وجهة نظرى و مش عارف ازا كانت صح و لا غلط بس انا بصراحة بحب كده و يلا بقى اسيبكم معا السايت http://ramy-salem.deviantart.com/gallery/

تم تعديل بواسطة Senior
رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

بسم الله الرحمن الرحيم

حياكم الله وبياكم

عندي مجموعة كبيرة من الكتب حول هذا الموضوع يا اخوة

هل تودون أن أرفعها لكم ؟

سائلكم الدعاء أخوكم الفقير المعتصم

====================================================

هو الرحمن حولي واعتصامي به وإليه مبتهلا أتيب

اللهم إن ذنوبي كثيرة وزلاتي غفيرة وليس لي شفاعة سوى أني لا أحب أن تعصى وإن كنت أنا في الذنوب قائد المسيرة

يارب إن عظمت ذنوبي كثرة ==== فلقد علمت بأن عفوك أعظم

إن كان لا يرجوك إلا محسن ==== فبمن يلوذ ويستجير المجرم

أدعوك ربي كما أمرت تضرعا ==== فإذا رددت يدي فمن ذا يرحم

مالى إليك وسيلة إلا الرجاء ==== وجميل عفوك ثم أني مسلم

====================================================

رابط هذا التعليق

عاوزه أصوّر صوره زى دى

أحيان الواحد بيكون فى مكان محدود الإضاءه و بيكون عاوز ياخد صوره تنقل هذا الإحساس

طبعا من غير فلاش ولكن ما هى التأثيرات الأخرى التى يجب إضافتها

مثلا الصور دى ..

بيقولوا فى ال tutorial هنا أن العامل الأساسى هو ال light metering و اختياره صح .. طيب إيه الفرق بين استخدام light metering معيّن و بين مثلا استخدام shtter speed أقل عشان يبقى فيه ضوء أكتر داخل للصوره؟ ولاّ مفروض نستخدم الاتنين مع بعض؟

يا ريت اللىّ عنده فكره عن التصوير فى إضاءه منخفضه يفيدنا أحسن موضوع الإضاءه عامل لى تربنه فى نفوخى :sad:

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

انا صفر على عشرة في التصوير ولكني بعد ان جاء حفيدي عادل حبيت اسجل كل خطواته وهو صغير

تم تعديل بواسطة Mohammad Abouzied

يأتي في آخر الزمان قوم حدثاء الأسنان سفهاء الأحلام يقولون من خير قول البرية يمرقون من الإسلام كما يمرق السهم من الرمية لا يجاوز إيمانهم حناجرهم فأينما لقيتموهم فاقتلوهم فإن في قتلهم أجرا لمن قتلهم يوم القيامة

رابط هذا التعليق

انا صفر على عشرة في التصوير ولكني بعد ان جاء حفيدي عادل حبيت اسجل كل خطواته وهو صغير

ما شاء الله يا أستاذ "محمد" :)

ربنا يبارك فيه و يحفظه

فعلا الأطفال لهم لحظات كتيره جدّا تستحق تتسجّل

و نصيحتى تلحق تصوّره كتير على أد ما تقدر قبل ما يدرك ماهية الكاميرا و إنّه بيتصوّر و يبقى مصرّ يبص على نفسه خلال التصوير على طريقة "يا إبنى أنا طالع عندك wst:: "؟ إزّاى ... ماعرفش :unsure:

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...
عاوزه أصوّر صوره زى دى

أحيان الواحد بيكون فى مكان محدود الإضاءه و بيكون عاوز ياخد صوره تنقل هذا الإحساس

طبعا من غير فلاش ولكن ما هى التأثيرات الأخرى التى يجب إضافتها

مثلا الصور دى ..

بيقولوا فى ال tutorial هنا أن العامل الأساسى هو ال light metering و اختياره صح .. طيب إيه الفرق بين استخدام light metering معيّن و بين مثلا استخدام shtter speed أقل عشان يبقى فيه ضوء أكتر داخل للصوره؟ ولاّ مفروض نستخدم الاتنين مع بعض؟

يا ريت اللىّ عنده فكره عن التصوير فى إضاءه منخفضه يفيدنا أحسن موضوع الإضاءه عامل لى تربنه فى نفوخى :blush2:

فيه تكنيك اسمه iso ده موجود فى الكاميرات الديجتال الجديدة بس طبعا مش التكنيك ده بس و فيه حاجة كمان بيعتمد عليها موضوع الأضاءه ده اسمها shutter speed اللى هيا سرعة غلق و فتح العدسة و فيه انواع كتير جدا للعدسات و مقاسات كتير مختلفه جدا و زى مابيقولوا لكل مقام مقال كل حاجة و ليها استخدامها و الموضوع يطول شرحه شويتين بس فى الغالب هوا الشاتر و الأيزو هما المتحكمين فى موضوع الأضاءه اللى داخله للعدسة

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...
صباح الفل عليكم كلكم و كل سنة و انتو طيبين مين بس اللى قلب علينا المواجع فى موضوع التصوير ده انا ناقص اخده حقن صراحة :roseop: كل اللى ناقصنى حتة nikon بنت حلال d40 ولا d80 حتة :lol: المهم الموضوع جامد جدا اخر حاجه و بجد احنا لسه فعلا قدامنا كتير جدا عقبال اما يجى حد يبص لصورة يقول اه ده فعلا معبره او بتقول كذا كذا بس بجد التصوير ده حاجة جميلة جدا جدا انا عامل حاليرى صغنون كده بتاعى على ويب سايت مشهورة قوى بتاعت تصوير و مجتمع فن عمتا بس عايز اللى يبص مايبصش و يجرى :wub: ينفعنا يشترى له صورتين تلاته كده لو اقله يجيى يقولى رأيه هنا و عايزين نشوف بقى شغل الناس اللى بتصور و كده يلا اسيبكم مع السايت انا رغاى قوى كده ليه على فكرة موضوع الميجا بيكسل مش هوا الحاجة الوحيدة اللى تميز الكاميرا الديجتال الميجا بيكسل دى قصة تانية و فكرة تانية خالص و اهم معنى ليها يعنى انك على كام متر الصورة تعمل معاك بلور blur فى الطباعة بس اهم حاجة فى الكامير الديجتال الأوبتكال زوم مش الديجتال طول مانتا شغال اوبتكل يبقى فل و انا بصراحة مش من مؤيدى ان الفوتو شوب هوا الفن الفن فعلا انك تتعلم ازاى تطلع صورة كويسة من غير فوتوشوب او اى حاجة اصلى بيتهيألى كفاية تطور و تسهيل كده فى التصوير كمان نقعد ننعدل و نعمل فى الصور يبقى كده راحت فعلا زهوتها و زهوتها و حلاوتها مش فى الأفكت حلاوتها بجد انك تبقى مطلع تحفه لوحدك من غير اى افكت من اى برنامج و دى وجهة نظرى و مش عارف ازا كانت صح و لا غلط بس انا بصراحة بحب كده و يلا بقى اسيبكم معا السايت http://ramy-salem.deviantart.com/gallery/

و الحمد لله جبنا الدى 60 نيكون و ده الجاليرى الجديد بقى من شغل النيكون لو حد عايز يتفرج و يقول ايه رأيه

http://www.pbase.com/ramy_salem

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

أعزائى :

أشكركم كثيرا على هذه المعلومات هذه أول مشاركة لى فى هذا المنتدى الرائع .

أود أن أعرف رأيكم فى الكاميرا

Canon s5is

من ناحية مميزاتها وعيوبها فأنا أنوى شرائها قريبا إن شاء الله فهل هى جيدة ام لا ؟

فى انتظار ردكم ،،،

وشكرا لكم ،،،

رابط هذا التعليق

أعزائى :

أشكركم كثيرا على هذه المعلومات هذه أول مشاركة لى فى هذا المنتدى الرائع .

أود أن أعرف رأيكم فى الكاميرا

Canon s5is

من ناحية مميزاتها وعيوبها فأنا أنوى شرائها قريبا إن شاء الله فهل هى جيدة ام لا ؟

فى انتظار ردكم ،،،

وشكرا لكم ،،،

كاميرا كويسة مش وحشة بس موضوع الكاميرا حلوة او وحشة ده برضه بيعتمد على ميزانيتك انتا للكاميرا و مدى استخدامك ليها هيا كاميرا شبه احترافية بس كويسة و ده لينك هايفيدك فيه كل حاجة عنها http://www.dpreview.com/news/0705/07050703...s5is.asp#images

رابط هذا التعليق

• بعد 8 شهور...
بسم الله الرحمن الرحيم

حياكم الله وبياكم

عندي مجموعة كبيرة من الكتب حول هذا الموضوع يا اخوة

هل تودون أن أرفعها لكم ؟

المداخلة من يجى سنه :lol:

ارجو من حضرتك تتكرم و ترفع الكتب :blush2:

كيف اصطباري وما في العمر متسع...!!

رابط هذا التعليق

هدية لأعزائنا هواة التصوير

المناهج الخاصة بالكلية التقنية - قسم التصوير الفوتوغرافى

أساسيات التصوير الفوتوغرافي http://www.waraqat.net/2009/08/photographic-book1.pdf

التصوير الأبيض والأسود http://www.waraqat.net/2009/08/photographic-book2.pdf

التصوير الرقمي داخل الأستوديو http://www.waraqat.net/2009/08/photographic-book3.pdf

التصوير الرقمي http://www.waraqat.net/2009/08/photographic-book4.pdf

التصوير الفوتوغرافى http://www.waraqat.net/2009/08/photographic-book5.pdf

معمل الألوان http://www.waraqat.net/2009/08/photographic-book6.pdf

معالجة الصور بالحاسب http://www.waraqat.net/2009/08/photographic-book7.pdf

التصوير الفوتوغرافي الملون http://www.waraqat.net/2009/08/photographic-book8.pdf

التصوير التجاري للهواة http://www.waraqat.net/2009/08/photographic-magazine1.pdf

خطوة أولى إتجاه الضوء http://www.waraqat.net/2009/08/photographic-magazine3.pdf

المصدر : http://jyab.jeeran.com/archive/2009/9/944657.html

رابط هذا التعليق

هدية لأعزائنا هواة التصوير

جزاك الله خير يا أستاذ ايمن على الهدية الغالية .. تسلم الأيادى .. wst::

كيف اصطباري وما في العمر متسع...!!

رابط هذا التعليق

ودى صورة من الموبيل

تم تعديل بواسطة nizza la bella

--------------------------------------------------------------------------------

كرتونة البيض فيها سم قاتل

عموماً.. تعددت كراتين البيض والنتيجة واحدة

لا حركة..

لا كلمة..

لا نفس..

رابط هذا التعليق

مدينة كان

تم تعديل بواسطة nizza la bella

--------------------------------------------------------------------------------

كرتونة البيض فيها سم قاتل

عموماً.. تعددت كراتين البيض والنتيجة واحدة

لا حركة..

لا كلمة..

لا نفس..

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

انا لسه شايفه الموضوع دلوقتي. بصراحه انا عمري ما جيت جنب التصوير خالص بس بعد ما قريت التعليقات اتشوقت اوي. ان شاء الله بعد ما اخلص امتحناتي ( ١١/١١) هجربها و اشوف الدوشه دي كلاها على ايه :roseop:

موضوع جامد يا سكوب :roseop: برافو

" Feed Your Faith and your fears will starve to death "

Unkown~

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      محاولة الغوص فى أعماق المقاتل المصرى البطل لتوضيح أنه خرج من صفوف هذا الشعب البسيط العظيم وفى صلب تكوينه العرض المقال كاملاً
    • 0
      أتذكر خطواتى الأولى إلى روزاليوسف.. وسؤالى أول ما سمعت اسمها: من تكون تلك السيدة التى سمى باسمها أحد أهم عرض المقال كاملاً
    • 53
      واضح من نقاش سابق ان هناك العديد من الاخوة الاعضاء الذين يحبوا صيد السمك كهواية محببة الى نفوسهم و خاصة ابو حلاوة و مكسوف و سكوربيون و بالتالي اردت فتح هذا الموضوع لنتكلم فيه عن هواية صيد الاسماك - انواع الاسماك التي تصاد - هل هي في مية حلوة ام مية مالحة - ما هي الطرق المختلفة (نوع العدة، الطعم، الخ) - سواء في مصر او في غيرها مين يبتدي؟
    • 1
      ورثت هواية التصوير من أبي رحمه الله ، أذكر له فرحته الشديدة  بصورة إلتقطها لإحدى قريباتنا و الصورة كانت واضحة و كان يقول إنه إلتقطها على نصف ثانية ووقتها إلتقاط صورة غير مهتزة على نصف ثانية  بتقنية أيامها كان إنجازا. أذكر في الأيام الخوالي  كنت أحلم بكاميرا 35 مللي و تكون ريفلكس    .....   يعني إيه ريفلكس  يعني كاميرا  تنقل ما تراه فعليا إلى سطح الفيلم الحساس و هذا لا يتحقق في كاميرات الviewfinder حيث هناك إختلاف بين ما تراه عين المصور و بين ما يتم نقله إلى سطح الفيلم الحساس. و تحصلت ف
    • 87
      مش عارفة انا ابتديت حبي للقطط من امتى...يمكن من يوم ما ابتديت افهم يعني ايه قطة...؟ بس الاكيد اني ورثتها من جدتي لامي رحمة الله عليهم..ومن بابا لانه كان بيحبهم كمان.... من صغري عندي قطط....وكانت قطط دايما غريبة....في الحرب ناس كتير طفشت وسابت قططها وكانت القطط دي جميلة ومميزة...وسبحان الله كانت بتوصل عندي بقدرة قادر... وكمان كان بابا ليه صديق مقرب....ابنه كان قبطان....وبيسافر وبيجيب لاختته الصغيرة الي من سني قطط غريبه دايما.....وكانت برضو بقدرة قادر بتجيلي في الاخر ...لان امها بتكره القطط ول
  • أضف...