اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

جمارك السلع الكهربائية فى مصر

Recommended Posts

لاول يا جماعة تحياتى ليكم جميعا و لكل المغتربين و ان شاء الله عيدكم يكون سعيد و طيب عليكم جميعا و على اهلكم

عندى استفسار بسيط لمن له تجارب مع الجمارك

نظرا لفرق السعر الرهييييييب اللى شوفتة فى اسعار الاجهزة هنا اشتريت تليفزيون و كاسيت بس عايز اوديهم مصر و مش عارف هاتجمرك عليهم ازاى و هل هما بياخدو نسبة ثابتة و للا بتكون تقدير عشوائي من مفتش الجمارك فى المطار

نوع التليفزيون توشيبا 32 بوصة بلازما و الكاسيت سوني

اتمنى لو حد عنده معلومة بخصوص موضوع الجمارك يا ريت ما يبخلش عليا بيها و جزاه الله كل خير

رابط هذا التعليق

اخر علم لي التلفزيون الجديد 35 جنيه عالبوصة والمستعمل 25ج.

الكاسي حسب المزايا والامكانيات DVD, VCD ، الشاشة، الحجم ، النوع الخ. بس حقيقي لست متأكد

قلبك عربية تاكسي ....................... ماشي فالحب عكسي

عمال يدهس حبايب ....................... ولا بيسمع كلاكسي

عواطف سيد التاكسجي

رابط هذا التعليق

الكاسي حسب المزايا والامكانيات DVD, VCD ، الشاشة، الحجم ، النوع الخ. بس حقيقي لست متأكد

وانا كما اعتقد ذلك حسب البوصه وايضا النوع

لكن اطمن ممكمن المبلغ ما يكونش كبير اوى

الـلـى يسكت بـرضـاه

يسـتاهـل الـضـرب علــى

قـفــاه

رابط هذا التعليق

ده اللى انا سمعت عنه برده

خلِّ ادّكـارَ الأرْبُــعِ والمعْهَدِ المُـرتَـبَـعِ

والظّاعِـنِ الـمـودِّعِ وعـدِّ عـنْــهُ ودَعِ

وانْدُبْ زَماناً سـلَـفـا سوّدْتَ فيهِ الصُّحُفـا

ولمْ تزَلْ مُعـتـكِـفـا على القبيحِ الشّـنِـعِ

كمْ لـيلَةٍ أودَعْـتَـهـا مآثِمـاً أبْـدَعْـتَـهـا

لشَهوَةٍ أطَـعْـتَـهـا في مرْقَدٍ ومَضْجَـعِ

وكمْ خُطًى حثَثْـتَـهـا في خِزْيَةٍ أحْدَثْتَـهـا

وتوْبَةٍ نـكَـثْـتَـهـا لمَلْـعَـبٍ ومـرْتَـعِ

رابط هذا التعليق

بما ان مفيش حد عارف اقولك على حل بسيط

تفضل سيادتكم وروح اتجمرك بس امانه تيجي تقولنا :wub: ونبتدى ونقول بسم الله وانت تكون اول استفتاح

كل سنه وانت طيب والف مبروك خبيت بس اقولك انى مش عارف

تحياتى

عمرو

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

هذه هى قائمة الجمارك على السلع شائعة الورود مع المصريين القادمين من الخارج.

الرابط هو http://www.customs.gov.eg/prices/index.html

هذه هى قائمة الجمارك المعلنة أعتقد أن هناك إضافات على هذه الأسعار مثل ضريبة المبيعات و بنود أخرى و ليتك تخبرنا بالرقم الفعلى الذى دفعته مقارنة بتلك القائمة.

و أظن أن أسعار السلع الكهربائية فى الخليج أقل من مثيلتها فى كل دول العالم و لكن الأرجح أنك لو أضفت تكلفة الشحن أو الوزن الزائد بالإضافة إلى الجمارك التى ستدفعها فلن يكون الفارق كبيرا هذا إذا كان هناك فارق أصلا.

و ما أنصح به عامة هو أن تسأل على سعر السلعة هنا فى مصر قبل أن تشترى هذا فى حالة ما كنت تتكلم عن سلعة مرتفعة الثمن.

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

شكرا ليكم يا جماعة بجد أفدتوني جدا و شكرا للاستاذ عادل المشرف فعلا انقذتنى بس لسه ان شاء الله اخر الشهر لما هاسافر هاقولكم بالظبط اللى حصل معايا فى الجمارك

بس ليا استفسار تانى من الاستاذ عادل بالنسبة لقايمة الاسعار اللى موجودة فى موقع الجمارك دى القايمة دى مكتوب البوصة و بعد كدة رقم انا بس عايز اكون عارف نقطة واحدة هو انا هاضرب الرقم دة فى البوصة ؟؟

اصل لو هاعمل كدة فعلا لا دانا لا هاشتري حاجة من برة و لا هارجع مصر من اصلة :wub:

شكرا جدا ليكم يا جماعة و ربنا يكرمكم و يوفقكم جميعا و عيد سعيد ان شا ءالله عليكم و على اهلكم جميعا

رابط هذا التعليق

تقوم بضرب عدد البوصات فى سعر البوصة يكون الناتج 8000 جنيه هذا هو التقييم الجمركى لقيمة التليفزيون و تكون الرسوم الجمركية حسب الجدول 30% فتكون قيمة الرسوم الجمركية 2400 تضاف إليها ضريبة المبيعات 25% فتكون النتيجة 3000 جنيه مصرى.

حقيقة لا أعرف سعر هذا التليفزيون فى السوق المحلية و أميل شخصيا إلى أن سعره هنا سيكون مقاربا إن لم يكن أقل من تكلفته عليك بإضافة تكلفة الشحن أو الوزن الزائد و الرسوم الجمركية التى ستدفعها فى مصر .

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

تقوم بضرب عدد البوصات فى سعر البوصة يكون الناتج 8000 جنيه هذا هو التقييم الجمركى لقيمة التليفزيون و تكون الرسوم الجمركية حسب الجدول 30% فتكون قيمة الرسوم الجمركية 2400 تضاف إليها ضريبة المبيعات 25% فتكون النتيجة 3000 جنيه مصرى.

حقيقة لا أعرف سعر هذا التليفزيون فى السوق المحلية و أميل شخصيا إلى أن سعره هنا سيكون مقاربا إن لم يكن أقل من تكلفته عليك بإضافة تكلفة الشحن أو الوزن الزائد و الرسوم الجمركية التى ستدفعها فى مصر .

يا استاذ عادل جباية المبيعات تحتسب على ( ثمن الجهاز + الجمرك ) زى العربيات يعنى هاتوصل بالضبط لثمن الجهاز اللى بيتباع بيه

لو ضريبة المبيعات 25% من رسوم الجمرك بس كانت تبقى على طول الجمارك = 37.5 %

بلد بتاعة مبيعات صحيح !!!.

تحياتى لحضرتك ومتشكرين على الرابط

( كفى بالمرء إثماً أن يحدث بكل ماسمع )

رابط هذا التعليق

نصيحة بيع التليفزيون الكاسيت مقدور عليه أنا اشتريت تليفزيون بلازما 42 بوصة سألت عن الجمرك طلع أكتر من 2500 جنيه بعته وخسرت فيه ولا البهدلة ويا ترى يوصل سليم واللا بيع يا عم بلدنا تشجع البيع على كل المستويات

بصراحة الجمارك ظلم مركب يعني سافر اتغرب ادفع ضرايب وخلص أجازتك بأكثر من 5000 جنيه من معاشات وتأمينات والذي منه ولو اشتريت حاجة وانت راجع ادفع مبالغ مبالغ فيها علشان تحرم إيه اللي مطلعك من بلدك مالقيتش تاكل؟ مالقيتش تتعالج؟ مالقيتش تعلم عيالك؟ مالقيتش حق كيس فاكهة تدخل بيه على أمك ؟ مالقيتش شقة تلمك؟ وإيه يعني عــــــــــــــــــــــــــــــادي يا أخي .

لكن الغريبة إننا برضة بنحبك يا مصر يمكن ده مرض ؟

آه لو تنضف بلدنا من شلل النصابين والحرامية وترجع تاني فعلاً احلى بلاد الدنيا مش كلام

قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا

رابط هذا التعليق

انا اللى خلانى اشتريت الاجهزة دي أولا انى داخل على جواز ( ربنا يستر )

ثانيا الاجهزة اللى اشتريتها تمنها فى مصر حوالى 14000 جنية نفس الانواع التليفزيون توشيبا 32 بلازما و دة سعرة لاقيته فى كذا مكان بيكون ما بين ال 11000 جنية و ال 12500 و دة طبعا على حسب المكان يعنى ما ينفعش يكون راديوشاك زي محل فى اى مكان تاني و هى دى المشكلة

الكاسيت في مصر تقريبا حوالي 2400 جنية سوني

لو تتخيل فرق السعر فعلا انا اتصدمت لانى اشتريتهم الاتنين ب 1320 دينار ليبي و من غير فصال :closedeyes: يعنى تقريبا ما يعادل اقل من 5500 جنية مصري

يعنى تقريبا الاسعار النص

و انا حبيت استغل الفرصة لانى هاتنقل من مكان شغلى فى ليبيا لمكان تاني و الله اعلم هايكون الاسعار عاملة فيه اية و الحياة عاملة ازاى علشان كدة مش عايز اضيع الفرصة دى

ان كان الجمرك على البلازما ال 42 بوصة 2500 انا موافق على ال 32 بوصة ادفع 2500 لانة هايكون مكسب مش خسارة فى كل الاحوال

بالنسبة بأة لموضوع حب مصر فدى حاجة اقولك عليها ان مصر دى عبارة عن مخدرات ما ينفعش لا تبطلها و لا تبعد عنها الا بالعلاج و علشان تتعالج مالكش الا حل واحد انك تخرج منها و ماتفكرش فيها و دى مستحيلة يعنى العلاج من البلد دى مستحيل :closedeyes:

ربنا يرجعك لأهلك و بيتك بالسلامة و كلنا جميعا ان شاء الله و ان شاء الله ربنا يفرج هم كل المصريين برة مصر و جواها قريب جدا و يكون سنة 2008 اخر ال 26سنة ارف و كفاية كدة يا استاذ قرنفل علشان هانروح في داهية بعد كلمتين كمان

رابط هذا التعليق

• بعد 1 سنة...

موضوع مهم ياريت الي عنده معلومات حديثة ونزل مصر قريب يفيدنا عن الجمارك شكلها ايه...

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

اطلب من الاخوة الزملاء برفع دعوة من كل المغتربين عند مصر ، الى وزيرة القوى العاملة بالسماح لكل متغرب مدة لا تقل عن سنتين ان ينزل الى مصر مرة واحدة بدون جمارك على ( اجهزة - عفش - سيارة )وبحد اقصى للمشتريات بحيث يكون اجمالى ثمن الاجهزة لا يتجاوز 20 الف وما زاد عن ذلك يجمرك

ارجوا من الاخوة المشرفين عمل صيغة ودباجة محترمة ويتم التوقيع عليها من جميع المغتربيين وارسالها ، ده اقل حق لاى شحص ترك بلده واتعرب وتعب وترك فرص عمل لغيرة فى بلده ، فأرجوا الا نتنازل عن حقوقنا

( والعيار الى ميصبش يدوش )

رابط هذا التعليق

اطلب من الاخوة الزملاء برفع دعوة من كل المغتربين عند مصر ، الى وزيرة القوى العاملة بالسماح لكل متغرب مدة لا تقل عن سنتين ان ينزل الى مصر مرة واحدة بدون جمارك على ( اجهزة - عفش - سيارة )وبحد اقصى للمشتريات بحيث يكون اجمالى ثمن الاجهزة لا يتجاوز 20 الف وما زاد عن ذلك يجمرك

ارجوا من الاخوة المشرفين عمل صيغة ودباجة محترمة ويتم التوقيع عليها من جميع المغتربيين وارسالها ، ده اقل حق لاى شحص ترك بلده واتعرب وتعب وترك فرص عمل لغيرة فى بلده ، فأرجوا الا نتنازل عن حقوقنا

رابط هذا التعليق

استاذ عادل

هل قرات هذا البند فى المعامله الجمركية للسيارات

أما بالنسبة للمصرى المقيم للخارج مدة لا تقل عن تسعة اشهر.

وما تستورده المشروعات والجهات العاملة فى الخارج للاستخدام الخاص.

وسيارات الركوب الخاص بالمستثمرين فى حدود سيارة واحدة لكل مستثمر بموافقة رئيس هيئة الاستثمار والمناطق الحرة.

يشترط لهذه الحالات: أن تكون السيارة مستوفاة للقواعد الاستيرادية المنظمة لاستيراد السيارات وقت الشراء (التملك) طبقاً لمنشور استيراد رقم 3 لسنة 1999 الصادر فى 16 يناير 1999 والفقرة ج من القرار الوزارى رقم 348 لسنة 2000.

http://www.customs.gov.eg/Article.aspx?enc...GjrB+aSAsLL5A==

ارجو توضيح المعنى لنا

رابط هذا التعليق

ازيكم يا جماعة كويس و الله ان الموضوع دة لسه موجود دنا نسيت انى كتبته..... اصل انا اتدبست فى الجمارك و خلاص اللى حصل حصل و اتجوزت برضة و اللى حصل حصل :lol: و اتنقلت برضة من ليبيا و اللى حصل حصل :lol:

المهم فعلا نصيحة للى عايز اى حاجة يجيبها من مصر.....علشان حرام يدفع فلوس للجمارك جمارك التليفزيون بتتحسب بشكل غريب هما كاتبين 35 جنيه للبوصة لكن بتتحسب فى التليفزيون ال LCD بشكل تانى 100 جنية للبوصة..ايه الفرق بين البوصة فى التليفزيون العادي و التليفزيون الأل سي دي ماعرفش...

رابط هذا التعليق

• بعد 2 سنة...

ازيكم يا جماعة كويس و الله ان الموضوع دة لسه موجود دنا نسيت انى كتبته..... اصل انا اتدبست فى الجمارك و خلاص اللى حصل حصل و اتجوزت برضة و اللى حصل حصل :lol: و اتنقلت برضة من ليبيا و اللى حصل حصل :lol:

المهم فعلا نصيحة للى عايز اى حاجة يجيبها من مصر.....علشان حرام يدفع فلوس للجمارك جمارك التليفزيون بتتحسب بشكل غريب هما كاتبين 35 جنيه للبوصة لكن بتتحسب فى التليفزيون ال LCD بشكل تانى 100 جنية للبوصة..ايه الفرق بين البوصة فى التليفزيون العادي و التليفزيون الأل سي دي ماعرفش...

هيا 100 جنية على البوصة بس بتتحسب عدد البوصات الى فوق ال 20

يعنى التلفزيون ال 32 بوصة هتدفع على 1200 جنية

هوا الفرق يا عزيزى بين الى هنا والى فى مصر ان التلفيزون الى هنا تقفيل بلدة يعنى السامسونج والسونى ماليزى وال جى كورى

لكن التلفزيونات الى فى مصر كلها تقفيل مصر ومادراك بالتقفيل المصرى

تم تعديل بواسطة أبو معتز
رابط هذا التعليق

سمعت ان السفارى السودانية بتعطى المواطن السودانى ورقه تفيد اعفاءة من الجمارك فى حالة الخروج النهائى

رابط هذا التعليق

سمعت ان السفارى السودانية بتعطى المواطن السودانى ورقه تفيد اعفاءة من الجمارك فى حالة الخروج النهائى

وانا بضم صوتى لصوتك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...