اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الملوخية والبامية


abofasad

Recommended Posts

انا في الغربة في اوروبا، والأهل أرسلولي من مصر بذور للملوخية والبامية

والمطلوب من الأخوة الزراعيين انهم يساعدوني عن الوقت المناسب لبدء زراعة هذه الخضروات وأيضا الباذنجان الأبيض، وهل يتم زراعتهم مباشرة في الأرض أو قصرية صغيرة ثم نقلهم للأرض وما هي كمية مياه الري التي تحتاجها هذه الخضروات .

لأنكم عارفين ان هذه الخضروات غير موجودة هنا .

وهل هناك وصلة بالعربي يمكنني الاطلاع عليها لأجد كل هذه الإرشادات

وما أجمل لمة العيلة يوم الأجازة على حلة ملوخية (بالأنارب) ودقية بامية باللحم الضاني، والباذنجان المحشي الأبيض العروسي.

وعلى فكرة انتم كلكم معزومين عندي.. بس طبعا لما نشوف البشاير.

رابط هذا التعليق
شارك

كان علي عيني ياأبو فصاد بس العين بصيرة والمعلومات قصيرة... وبعدين انت تاعب نفسك قوي ليه ??? ماتشتريهم مجمدين من منتجات قها أو أدفينا زي ما أنا اعمل....(في موضوع الملوخية و البامية) لكن موضوع العروسي التاني ده :shock: :shock: :shock:

الله يصبرك بقي لغاية ماتنزل مصر :) :) :D

أننـا ندفع ثمـن غالـي لسلبـيـتـنا وسكوتنـا والثمن قـابـل للارتفــاع الى أن تتعـدى تكلفـة السـكوت والخنـوع تكلفـة التغـيير وقتهـا فقـط قـد يحـدث التغـيـيـر

رابط هذا التعليق
شارك

يا عم ياسر 6666

لو كان فيه ملوخية وبامية مجمدة في السوق هنا كانت المشكلة اتحلت، لأن البلد الأجنبي الذي اعيش فيه لا يعرف هذا النوع من الخضروات لذلك ارسلت في طلب البذور لزراعتها في حديقة منزلي.

ولكن ليا عشم كبير في أن تصلني الإرشادات الزراعية أو حتى الوصلة اللازمة لهذا الموضوع.

فينك يا طنط شعنونة.. صحيح انت دكتورة بس بتفهمي شوية في الزراعة .. مش كده والا ايه.

يا ناس ساعدوني عاوزين نتقمع، ونعوم في حلة الملوخية

رابط هذا التعليق
شارك

الأخ أبو فصاد

أنا لست زراعي ولكن التجربة لن تقضي على كمية البذور المرسلة إليك.

طريقة الزرع تتوقف على طبيعة مناخ دولة الإقامة.

إذا كان مناخا باردا فيجب عليك الإنتظار حتى نهاية مارس أو أبريل .

إذا كان عندك حديقة فيجب عليك إختيار مكان محدد بعد تنظيفه من الحشيش والنباتات الشيطانية. بعد ذلك يجب شراء طمي وجير - هذا يتوقف على طبيعة التربة - وخلطه بطمى قطعة الأرض السابق تجهيزها.

للتجربة فقط ... قليل من بذور الملوخية تدفن فى الأرض على عمق 3 سم وتسقى بالماء ... نفس العملية مع بذور البامية و البذنجان. إذا كان الطقس باردا ليلا فيمكن تغطية هذه المساحة بواسطة بلاستك شفاف وعلى إرتفاع 30 سم من الأرض.

إذا كنت تمتلك بيت زجاجي (صوبا ) فعليك شراء طمى وأحواض خشبية ... يمكن الإستغناء عنها بأحواض من الطوب بدون إستعمال أسمنت.

طبقا لما ذكرت فى مداخلة تاريخ الإسلام فى أسبانيا فمقر إقامتك هناك ولذا طبيعة مناخ أسبانيا تساعد على زراعة الباذينجان الأبيض و الأسود وهو ليس غريب على الأسبان.

الدين لله, المحبة سلام والتعصب خراب

الحياة فيلم لا يعاد عرضه

رابط هذا التعليق
شارك

يا عم أبو فصاد المثل بيقول شرا العبد ولا تربيته ، هاتقعد تزرع وتروي وتستنى موسم الحصاد وتتعرض لمشاكل ولقوانين الاحتمالات لأن ممكن الدودة تيجي تأكل لك المحصول ، أو الحكومة الاسبانية تيجي تقولك أن أرض جنينتك جايه فى الطريق ، أو الملك خوان كارلوس يطمع فى البامية والملوخية ويمنع عنك الميه ونرجع بأه لموال فيلم الأض لو عطشانة نرويها بدمانا .

بس بجد أنا ناوى بإذن الله أبعت لحضرتك من هنا بامية وملوخية ناشفة مع أقرب واحد مسافر لأسبانيا لأن فى بعض الأحيان لنا زملاء بيسافروا تدريب هناك بس بيكون فى مدريد وساعتها هاطلب منك العنوان والتليفون علشان يتصلوا بيك.

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

    • 0
      مسيرك يا ملوخية ح تقعى تحت المخرطة هل من الممكن أن تصبح المخرطة هى المخرج جمال عبدالحميد والكل ينتظر دورهعرض المقال كاملاً
    • 69
      ايوه هى بعينها........ساعات تبقى جميلة ومضبوطة وساعات كتير تطلع مش حلوة مرة ساقطة مرة صايصة مرة ملهاش طعم بس انا عاوزة من الستات كل واحدة تقول بتعملها اذاى بالضبط .................سواء كانت مجمدة او خضراء طازجة يعنى انا مش بلاقى هنا الملوخية الخضراء كتير وساعات بحس حتى لو لقيتها بتبقى مش نفس طعم الملوخية المصرية الجميلة بتاعتنا ولو على الكيس ال400 جم ده بتحطى اد ايه شوربة عشان ماتسقطش........وليه بتسقط اساسا ياللا عاوزا الطرق المختلفة لعملها ذى ماعملتوا كده فى البشاميل يكون ليكم حزيل الش
    • 1
      بأعترف إن سبب صداقتي لزُهيري هو إن بيينا قاسم مشترك وهو حب الملوخية غير كده فهو ما فيهوش اي ميزة :lol: هههههههههههه لكن بيتهيألي لو حد ساله عني .. فانا كلي مميزات ... إتكلم بقى يا زهيري عشان أهبدك إنذار كأستخدام مفرط للسلطة المهم من كام يوم كنا بنفطر في مطعم " جاد " ... وهو من أشهر المطاعم المصرية بالرياض وبصراحة اكله كويس زائد إن مستوى النظافة عنده عالي المهم كنا بنمارس هوايتنا وبناكل ملوخية وده لفت نظر أحد أصدقائنا .. والله ما فاكر مين ... المهم الراجل ده صدمنا لما أكد لنا وكان
    • 6
      اليابانيون يصنعون ‏12‏ صنفًا من الملوخية (2002-11-16 07:50) طوكيو : في عام‏1984,‏ وفي مؤتمر صحفي عالمي‏,‏ تم تقديم أول طبق للملوخية على الطريقة المصرية في العاصمة اليابانية طوكيو‏‏ وبعد مرور‏18‏ عامًا على هذا الحدث الغذائي المهم في اليابان‏.. أصبحت الملوخية وجبة غذائية شهيرة‏,‏ ولا يتوقف طهوها عند حدود الطريقة المصرية‏,‏ بل تجاوزتها وأضيفت إليها الخبرة التكنولوجية اليابانية‏,‏ ليصبح في الإمكان طهو الملوخية وتقديمها على المائدة من خلال ‏12‏ طريقة وصنفا وطبقا متنوعا‏,‏ في مقدمتها كعكة المل
×
×
  • أضف...