اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مستشفى 57357

مسالم

Recommended Posts

الموضوع يمكن يكون مختلف شويه عن ما يطرح .. لكن حبيت أدل خيركم على فعل الخير .. الدال على الخير كفاعله ...

كنت اتصفح في موقع مستشفى www.57357.com ووجدت لديهم فكر جديد وظريف جداً في مسألة الوقف لله تعالى ..

حيث أنهم طرحوا كل مالديهم من غرف وحدائق واجهزة ومعدات .. وقف لله تعالى .. والاجمل انهم قد سعرّوا كل هؤلاء وطرحوه للجمهور .. فيما إذا رغب احد منكم في المساهمه لنفسه أو لوالديه أو لأبنائه .. بالاشتراك في هذا الوقف الذي نتمنى ان يدوم ولا يزول .. فصاحب الوقف لا ينضب بئر الخير لديه مادام الوقف قائماً ..

تخيل حضرتك أو حضرتك .. داخل على والدك .. بهديه .. ايه يابني الهديه اللي انت جايبهالي .. انا ساهمت في شراء جهاز لعلاج المرضي بإسمك يا حاج .. ده عباره عن وقف .. ربنا يكتبلك فيه حسنه على كل استخدام للجهاز .. مش بس كده .. ده انا كمان ربنا هيكتبلي حسنه .. مش الرسول قال " الدال على الخير كفاعله" ... صدق رسول الله ...

انا كتبت الموضوع ده .. ايماناً مني في سعة صدركم .. وحباً في صحبتكم .. وخوفاً عليّ وعليكم من مقابلة الله عز وجل .. وانا خالي الوفاض من الحسنات ..

شكراً على حسن استماعكم ..

http://www.57357.com/%C3%98%C2%AA%C3%98%C2...ageContentID=11

تم تعديل بواسطة مسالم
رابط هذا التعليق

انا بالفعل بالفعل قمت قبل ذلك بزيارة الموقع طمعا في المساهمة بصدقة جاريه على روح الغاليين امي وابي ولكنني لم اكمل البحث او لاجراءات .... فتخيل ان يجعلك الله سببا في تذكيري بشئ عظيم كهذا .... جزاك الله كل الخير يارب وباذن الله تعالى سوف ادخل على الموقع والاطلاع على الموضوع .. بس حبيت اعبر عن شكري لله تعالى اولا ولك ثانيا

تم تعديل بواسطة Alex Lover

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله...

جزاك الله خيرا اخى الفاضل مسالم (ياسر)..كان عندى استفسار صغير ارجو ان اجد اجابة له حتى نقدم على فعل الخير بعيدا عن الشبهات

والشكوك..

حسب علمى ان مستشفى سرطان الاطفال بنيت بالكامل وجُهزت بالكامل ايضا من خلال جمع التبرعات ...والتى مازال مفتوح لها حساب للان..

فهل يجوز انى مثلا اوقف شىء لله تعالى يكون غيرى اتبرع بتمنه؟...يعنى مثلا جهاز تبرع به احد فاعلى الخير..هل يجوز انى ادفع ثمنه مرة اخرى

واوقفه لله تعالى وهو اصلا تبرع من شخص غيرى؟...

صدقا احتاج الى اجابة ....هل هذا يجوز ؟

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

انا فعلا مستغرب من الحكاية دي وبضم صوتي لصوت الاخت الفاضلة فولانة للاستفسار عن هذه المعلومة من الناحية الشرعية

خرج الثعلب يوما في رداء الواعظين

ومشى في الأرض يهذى ويسب الماكرين

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله ...

ايوه يا اليكس ..ما اختلفناش...حتى لو كانت لسه محتاجة مزيد من الاجهزة...(ولو ان باب التبرعات مازال مفتوح على مصراعيه والاعلانات بتقول انه كل تمام والاجهزة تمام )..هل يجوز ان ثمن الاجهزة يتدفع مرتين؟..مرة عن طريق التبرع ومرة اخرى عن طريق بيع التبرع ده على هيئة وقف لله تعالى؟؟

ده السؤال...هل يجوز شرعا اننا نشترى اجهزة مُتبرع بها لعمل الخير ويمكن تكون وقف برضه او صدقة جارية او زكاة او او......وبنية الوقف لله ؟..

انا فعلا اتمنى احصل على اجابة من الناحية الشرعية....

حتى اذا كنا حنقوم بهذا العمل الخيرى نبقى متأكدين اننا مش بنشترى ثواب واحد تانى ..او يعنى علشان ماحدش يعترض على جملتى

نبقى متأكدين من ان هذا العمل خالص لوجه الله تعالى بعيدا عن اى رياء...

حد عنده اجابة؟؟؟

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ...

الاخت العزيزه .. فلانه .. اشكرك جزيل الشكر على سؤالك .. اللي فعلاً حييّرني وبصراحه مافكرتش بيه قبل كده ...

لكن أنا فوراً أتصلت بأحد المشايخ المشهود له بالسعوديه على الهاتف وشرحت له المسأله .. وافاد بأنه لا مانع مادام في سبيل الخير لله تعالى .. ويجزى المرأ عليه ... وسوف اسأل احد المشايخ الاخرين في هذه المسأله .. للتأكد ..

وإذا كان عندكم اجابه اخرى ياريت تقولولي...

شكراً ...

رابط هذا التعليق

انا فعلا اتمنى احصل على اجابة من الناحية الشرعية....

حتى اذا كنا حنقوم بهذا العمل الخيرى نبقى متأكدين اننا مش بنشترى ثواب واحد تانى ..او يعنى علشان ماحدش يعترض على جملتى

نبقى متأكدين من ان هذا العمل خالص لوجه الله تعالى بعيدا عن اى رياء...

انا رجعت لكلامك تاني .. ومش قادر اهضم الكلمتين اللي فوق دول .. ياريت توضحي اكتر .. يعني ايه بنشتري ثواب واحد تاني .. يعني لو حضرتك تبرعتي بكولدير مياه بارده لأخد المساجد .. وجيت انا شربت منه .. حضرتك طبعا لك ثواب هنا .. صح .. طيب لو انا مليت جركن ميه من الكولدير ده ورحت سقيت بيه واحد مريض مش قادر يوصل للمكان .. مش كده انا حاخد ثواب وحضرتك برضه حتاخدي ثواب ...

ياريت توضحي معنى الرياء في هذا الموضوع تحديداً ..

وشكراً على اهتمامك ..

رابط هذا التعليق

انا رجعت لكلامك تاني .. ومش قادر اهضم الكلمتين اللي فوق دول .. ياريت توضحي اكتر .. يعني ايه بنشتري ثواب واحد تاني .. يعني لو حضرتك تبرعتي بكولدير مياه بارده لأخد المساجد .. وجيت انا شربت منه .. حضرتك طبعا لك ثواب هنا .. صح .. طيب لو انا مليت جركن ميه من الكولدير ده ورحت سقيت بيه واحد مريض مش قادر يوصل للمكان .. مش كده انا حاخد ثواب وحضرتك برضه حتاخدي ثواب ...

ياريت توضحي معنى الرياء في هذا الموضوع تحديداً ..

وشكراً على اهتمامك ..

أخى الفاضل مسالم..كده تاهت ولاقينها...اللى عايزة اقوله وبناءا على مثال حضرتك اللى سهل علّى توضيح ما اريد قوله...

دلوقت لو أنا اشتريت مبرد مياه على سبيل صدقة جارية ووضعته فى احد المساجد...هل يجوز لخادم المسجد انه يبيعه لاحدهم على اساس انه وقف لله تعالى..او صدقة جارية برضه؟؟

يعنى هل يجوز ان حضرتك مثلا تدفع ثمن مبرد المياه اللى انا اشتريته بنية صدقة جارية ....وتدفع ثمنه لتكملة بناء المسجد على اساس انه صدقة جارية لحضرتك؟

مش عارفة انا كده وضحت تساؤلى ولا لأ...

وبالرجوع للموضوع...يعنى كل ابنية واجهزة وحدائق المستشفى جُمعت اموالها عن طريق التبرع...ايا كانت نية المتبرع بقى..هل هى صدقة جارية ولا وقف ولا زكاة اموال ولا تصدق ولا هبة ولا اى حاجة..هل يجوز اعادة بيعها مرة اخرى كوقف؟..مع دعم هذا البيع بجملة وضع اسم المتبرع على الجزء المباع...

واذا انا تبرعت بجزء من اموالى من اجل ان يوضع اسمى على هذا التبرع ..هل هذا يعتبر رياء؟

لو لسه كلامى غامض بارحب باستفسارك مرة اخرى...وباشكرك على تعبك معانا واتصالك بأولى الامر..جزاك الله خيرا ...

أخشى ان تكون فهمت كلمة رياء هنا بمعنى غير الذى اقصده!!!!

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،،

قرأت الموضوع وأعجبني للوهلة الأولي ولكن حقيقة سؤال الأخت فلانة جعلني أدخل الموقع وأقرأ أكثر عن ذلك الموضوع .. الفكرة جيدة في حد ذاتها ولكن لو طبقت علي أماكن أخرى غير مستشفى الأطفال 57357 أعتقد أن معظمنا تبرع عدة مرات لبناء هذه المستشفي وأتذكر أن إبنتي وهي في الجامعة الآن كانت تجمع من الفصل وهي في إعدادي لهذه المستشفي.. أي أن المستشفي من سنين وسيل التدفقات النقدية ينهال عليها وأعتقد أن القائمين عليها قد فكروا بهذه الفكرة تنشيطاً لجمع التبرعات مرة أخرى لنقص معين في الآلات أو المباني أي أن المستشفى مازال بحاجة للدعم المادي .. الا أنني أرفض فكرة التبرعات السياحية وحكاية وضع الإسم علي الوقف فهذا هو الرياء الذي تقصده الأخت فلانة علي الأرجح ..

لذلك قطعت الشك باليقين (لعله يكون يقيناً ) وأرسلت للجهة نفسها الرسالة التالية ( وسأوافيكم بالرد إن كان هناك رداً):

نحن نعلم أن مستشفي السرطان 57357 بنيت من التبرعات سواء من مصر أو من خارجها فمن تبرع في رأي الشخصي إعتبر هذا العمل بمثابة الصدقة الجارية وهو في الوقت ذاته وقف لله تعالي لا يراد به سوى وجهه الكريم - بغص النظر عن موصوع الأسماء وتخليد الأعمال الخيرية ..

السؤال هنا: هل يجوز إعادة طرح ماتم التبرع به من قبل لوجهه الله تعالي لكي يتم شراؤه ثم التبرع به مرة أخري في شكل وقف لله تعالي؟؟ برجاء الإيضاح

وجزاكم الله خيراً

وسأقوم غدا إن شاء الله بالإتصال بالهاتف الإسلامي ودار الإفتاء للإستفسار

جزاكم الله خيراً

والسلام عليكم ورحمة الله

زيزيتا

ربي إرزق إبنتي صُحبة الأخيارِ

وخِصالَ الأطهارِ , وتوكّلَ الأطيارِ

رَبي وبلِغني فيها غاية أمَلي ومُنايَ .. بحَولِكَ وقوتِكَ

رَبي متعني ببرِهِا في حياتي .. وأسعِدني بِدُعَائِهِا بعد مَمَاتي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ..

اشكرك مره خرى يا مدام فولانه ... حبيت اقول لحضرتك ان وجهة نظرك واضحه من البدايه .. ليس لدي اي شك في هذا .. زاوية الرؤيه اللي حضرتك نظرتي بها للموضوع .. صائبه تماماً وحقيقي جديده بالنسبه لي.. يعني اول مره اجد نفسي في مفترق طرق.. وحقيقي عايز اعرف الحل لأنه لو كان لا يجوز .. فيجب عليه تغيير البرنامج التسويقي للمستشفى. عندي افتراضات كثيره عن هذا الموقف الذي دعا مستشفى 57357 لهذا الفعل .. ولكني لن أطرحه الان حتى تأتي الاجابه التي تنتظرها مدام زيزيتا ..

كلمة حق:

ليس لدي أدنى شك في إنكم جميعاً حريصون على فعل الخير (شئ مسلم به ولا نقاش حوله) .. ومره أخرى لو لم أكن حريصاً عليكم حرصي على نفسي ..لَما طرحت هذا الموضوع من اساسه ...

ياريت يا مدام زيزيتا .. ترسلي كل ما هو جديد لديك وتنتظرينه بخصوص هذا الموضوع .. حتى يتبين لنا الخيط الاسود من الخيط الابيض ... وجزاكٍ الله خير ..

أما بخصوص التبرعات السياحيه .. والرياء .. فأرى أنه لا مانع ولا حرام .. ان يتبرع الناس بالسر والعلن .. وأعتقد ان هذه الفكره موجهه تحديداً للشركات القادره على دفع مبالغ كبيره .. لا نقدر عليها نحن كأفراد .. ويمكن ايضاُ ان يشجع الشركات الاخرى على التبرع ..

لا جدال ان الموضوع فيه لبس .. ويمكن ان يعاد صياغة الفكره (بيع التبرع) بشكل افضل يجعله اكثر مصداقيه والله اعلم ..

شكراً مره تانيه يا مدام فولانه على اللخبطة اللي احنا فيها دي ... :unsure:

رابط هذا التعليق

ياريت يا مدام زيزيتا .. ترسلي كل ما هو جديد لديك وتنتظرينه بخصوص هذا الموضوع .. حتى يتبين لنا الخيط الاسود من الخيط الابيض ... وجزاكٍ الله خير ..

.شكراً مره تانيه يا مدام فولانه على اللخبطة اللي احنا فيها دي ... :unsure:

صحيح يا أستاذ / مسالم .. مدام فلانة شايلة معاها شوية متفجرات .. مداخلاتها ومواضيعها قنابل .. ربنا يعيننا بقى ونعرف نلاقي إجابة سؤالها ..

ده حتى الجماعة المسئولين عن الموضوع في مستشفي 57357 معجبين بالسؤال - ويقولون أن هذا الموضوع محتاج مناقشة ويطلب المسئول (أ. شريف أو د.شريف الإتصال به علي الموبايل المذكور في الرسالة أدناه (تم حزفه بمعرفتي ) .

وسأرسله في رسالة خاصة للأستاذ مسالم - لكي يتفضل مشكوراً بالإتصال به ويوافينا بالرد.. لأن أهلي صعايدة يجطعوني تجطيع لو عرفوا اني بكلم رجالة في التليفون .. .. :roseop: ..

و سأقوم اليوم ان شاء الله بالإتصال بالهاتف الإسلامي..

التالي هو الرد الذي وصلني علي بريدي الألكتروني :

----- Original Message -----

From: "Sherif Aboulnaga" <[email protected]>

To: <>

Sent: Monday, November 26, 2007 9:57 PM

Subject: RE: كيف يمكن وقف شيء سابق التبرع به من شخص آخر؟؟

>

> This is a nice and smart question .......however, needs discusssion

> Please phone me

> Waiting

>

>

> Sherif Abouelnaga,MD

> Professor Pediatric Oncology

> National Cancer Institute

> Cairo University

> Director Academic Affairs , Research & Outreach

> Children's Cancer Hospital,57357,Egypt

> +2 012 214 9920

> [email protected] - [email protected]

> >

رابط هذا التعليق

طيب ياجماعة لو حد سأل علّى ..أنا مش هنا..وأنتم ماتعرفونيش..هه....ياروح مابعدك روح .. :unsure:

أخى الفاضل مسالم..قبل اى شىء أود أن أؤكد على انى لا اقصد حضرتك بسؤالى...جزاك الله خيرا على موضوعك الذى يحث الجميع على فعل الخير....

أختى الفاضلة زيزيتا..والله لا قنابل ولاحاجة ..(صلى ع النبى امال)..احسن اروح كده فى الرجلين...والاقى طارق بيطرق الباب ويورينى القانون بتاعه...

الحكاية ومافيها..انى طول عمرى احب انظر لما وراء الاحداث..حتى وانا بشاير طفلة لسه كنت اتفرج على التليفزيون من ضهره :lol: علشان اعرف الممثلين بيدخلوا جوه ازاى وامتى...عبقرية طبعا مش كده..:)

باشكرك يازيزيتا على مجهودك..ربنا يكرمك..وان كنت اتوقع ان الرد حيكون حاجة من اتنين اما يقولوا ايوه يجوز حتى اسالوا المفتى..او يعدلوا الصيغة الاعلانية بما يمنع اى تساؤل مالهوش رد...

على اى حال..فى مثل هذه الحالات الواحد يستفتى قلبه...وهناك ابواب كثيرة لفعل الخير بس ربنا يعيينا ويقدرنا نسد فيها...

من المؤكد ان هناك احتياج ملح لاستكمال الابحاث والدراسات والحفاظ على المستوى العلمى والعلاجى للمستشفى...كما ان هناك مرتبات ومصاريف اعلانات وحاجات ومحتاجات محتاجة دعم مادى للتغطية...

والفكرة فى حد ذاتها جميلة لو طبقت على المستشفيات الاخرى ايضا اللى محتاجة فعلاهى كمان تبرعات لاستكمال وتوافر ابسط الاجهزة الطبية والاسّرة للمرضى اللى بينتظروا الدور على ما سرير يفضى فى المستشفى...(ولا المستشفيات دى من الفرع الفقير ومالهاش حس ؟)..

انا باقول اسكت احسن... 33b8fe00cd1aa66bc03d6d906df841733245cf63.gif

فى انتظار الرد يامدام زيزيتا..وكان بودى اتصل انا ...لكن على رأيك..الصعايدة منتشرين فى المنطجة....ربك يسترها

صباحكم جميل.............. :roseop:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ...

مدام فولانه .. ارجو ان لا يكون عندك اي شك في ان نيتي حسنه تجاهك وتجاه الاخوه والاخوات الاعزاء .. وهذا لا يمنع اني ساعات نفسي بتنزلق نحو السوء .. وهذا الامر طبيعي فالنفس أماره بالسوء .. وانا فظيع (زحيح) في الحكاية دي .. :D

شكراً يا مدام زيزيتا ... على المجهود الرائع .. واحب اطمنك ان مفيش حد شاف رقم تليفون الدكتور شريف غير أمة لا الاه إلا الله .. لأن انا شايف العنوان بالتفصيل .. موجود لغاية دلوقتي .. حد شايف العنوان غيري يا شباب والا انا بيتهيألي حاجات دلوقتي .. :lol:

انا اعتقد ان الدكتور ليس لديه اي مانع من التحدث مع اي فرد .. لأن انا فعلاً كلمته ...

انا اتصلت بالدكتور انهارده من حوالي ساعه تقريبا .. وهو راجل محترم جداً والحقيقه وافاني بشرح سريع للمشروعات القائمة بالمستشفى .. والتخطيط الجديد لاستمرارية التحديث والتطوير الحاصل الان..

بإختصار شديد الدكتور قاللي ان علاج المرضى والدواء والجلسات وخلافه .. مجاناً .. وانا كنت عارف ده .. لكن قاللي ان التكاليف الكليه للمستشفى في سنه ميلاديه واحده حوالي 150 مليون جنيه .. والعجله لازم تدور .. ولتحقيق هذا كان لازم تكون هناك افكار تسويقيه جديده كي لا يقف الدعم .. وقال لي ايضاً انه لا يجب ان تكتب اسمك على المباع .. وكثيراً من الناس رفضت ان تضع اسمها على ما اشتراه.. كما انه يجب تمويل المشروعات الخدميه الملحقه والتي سوف تتم في نفس المكان ولها تكاليف إضافيه..

انا بقول .. كون الفكره التسويقيه اصطدمت بالشريعه الاسلاميه .. فلابد ان يكون هناك جواب حتى نعرف على الاقل ما حكم الشرع في هذا .. واعتقد ان ده من حقنا..

وهذا لا ينفي ابداً ان الهدف الاساسي هو التقرب الى الله بفعل الخير .. وهذا لا ينفي ابداً اننا نتبرع بما نستطيع لاستمرارية هذا الصرح .. انا باعتبره مشروع قومي .. يمكن ان يساهم في رفع روح الوطنيه والانتماء .. ولماذا هذا المشروع مدلل وغيره مغمور ولا يرى الشمس .. فأعتقد ان هذا هو حال الطبيعه .. او الكون .. فيه ناس عايشه في الظل وفيه ناس عليها أضواء .. والاثنين محترمين ..

النهايه .. الدكتور شريف .. ليس لديه اجابه صريحه ومحدده على السؤال .. يجوز أو لا يجوز .. تلك هي المشكله ..

يعني الفلوس اللي انت طلعتها علشان تتبرع بيها او تدفعها صدقه او وقف او خلافه .. مادخلهاش في جيبك تاني .. اتخلص منها بسرعه .. في الخير طبعاً .. وقبل مانسي .. عايز اقولكم " من ذا الذي يقرض الله قرضاً حسناً فيضاعفه له أضعافاً كثيره" ..

شكراً على حرصكم الشديد على فعل الخير واهتمامكم بالموضوع ...

سؤال خبيث مني .. لماذا نتحرى الدقه والتأني والتمحيص والتفحيص دائماً أبداً .. عندما يتعلق الموضوع بعمل او فعل له علاقه بنجاتنا يوم القيامه..؟ wst:: مع اني انا عارف ان النيه خير...

هذا السؤال موجه لي أولاً .. قبل ان يكون موجه لكم ..

تم تعديل بواسطة مسالم
رابط هذا التعليق

تصدق يا استاذ مسالم ان عندك حق .. الرقم مكتوب بس بالشقلوب .. أنا عرفت ليه دلوقتي أنا ما بحصلش درجات كبيرة في الـ IQ :lol:

جزاكم الله خيراً علي مجهودكم .. وتحرى الدقة مطلوب حتى يصل الدعم لمستحقيه .. يعني فيه أبواب كثيرة للخير .. ونحن نعلم على من تجوز الصدقات والزكاة وغيرها من أوجه الإنفاق .. لذلك تحري الدقة مطلوب فربما تقدم جهة عن أخرى في وقت من الأوقات ..

عموماً تم الإتصال بدار الإفتاء المصرية وأفادتنا بالرد التالي :

يجوز والله تعالى أعلي وأعلم ..

أشكركم .. ياريت بقى ما ننساش كلنا نتبرع ولو بالقليل علشان بس نفعل محاورات المصريين وما تبقاش حكايات المصريين ..

تحياتي

زيزيتا

رابط هذا التعليق

الشكر ليكم كل الشكر ..

انا معاكم في اي مشروع خيري يكون ليه هدف وفعلاً للمستحقين .. ومش شرط الاسامي .. يعني مش عايز اعرف اسم المشروع ايه ..

الله اعلم ...

جزاكم الله خير .. وجعلني واياكم من المقبولين يوم الدين .. وإن كنت غير قادر على رؤيتكم في الدنيا .. فأدعوا الله ان يجمع صحبتنا هذه في جنة الخلد .. يارب

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله....

شكرا يا مدام زيزيتا على مجهودك وتعبك معانا ..جزاك الله خيرا..

بأشكرك اخى الفاضل مسالم على موضوعك وعلى مجهودك ....

حضرتك كتبت :

سؤال خبيث مني .. لماذا نتحرى الدقه والتأني والتمحيص والتفحيص دائماً أبداً .. عندما يتعلق الموضوع بعمل او فعل له علاقه بنجاتنا يوم القيامه..؟ :blink: مع اني انا عارف ان النيه خير...

هذا السؤال موجه لي أولاً .. قبل ان يكون موجه لكم ..

مش سؤال خبيث ولا حاجة..ده سؤال منطقى جدا وفى محله...وحضرتك وضعت الاجابة فى نفس السؤال ..فاسمح لى أغشها منك.. :blink:

اننا نتحرى الدقة والتأنى والتفحيص والتمحيص والذى منه

لان الموضوع يتعلق بنجاتنا يوم القيامة والتقرب الى الله سبحانه وتعالى

وحتى لا نحسب اننا نُحسن صنعا...فلزم التحرى والدقة حتى تصل الصدقة الى مستحقيها وحتى نؤجر عليها بخير جزاء ان شاء الله...

تانى سبب ..هو ان التجارب علمتنا ان نتحرى الدقة فى هذه المسألة بالذات بعيدا عن ذكر مواقف ...ولكن ما المانع من ان نتأكد بأننا نسلك الطريق الصحيح ونتمم صفقتنا مع الله سبحانه وتعالى على اكمل وجه..

يقول الله تعالى:"إنَّ الله اشْترى من المؤمنين أنفسهم وأموالهم بأنَّ لهم الجنَّة يُقاتلون في سبيل الله فيَقْتلون ويُقتلون وعداً عليه حقاً في التَّوراة والإنجيل والقرآن ومن أوفى بعهده من الله فاستبشروا ببيعكم الَّذي بايعتم به وذلك هو الفوز العظيم } [التوبة: 111].

وسبب سؤالى كان مبنى على علمى بأن الوقف لا يوهب ولا يباع ولا يورث..ولو ان هناك قول اخر ان من الممكن ان يفك الوقف لصالح الورثة حتى لا يحرموا من نصيبهم فيه...المهم يعنى انى فكرت ماذا اذا كان الجزء المعروض للبيع كوقف..هو اصلا وقف من صاحب التبرع الاول...والوقف هو حبس الاصل والتبرع او التصدق بالفوائد العائدة منه سواء بقى اجهزة او مبانى او اراضى زراعية مثمرة...

يبقى كده انا ظننت ان وقفت شىء لله تعالى وهو اصلا مش ملك اللى عرضه للبيع...ده كان سبب سؤالى...ولو انى لا انكر ابدا انى ابحث واتفحص واتمحص فى هذا الجانب ..ولكن ليس لشح فى نفسى والعياذ بالله ولكن لضمان وصول الصدقة او الزكاة لمستحقيها.-واحسبكم كذلك ان شاء الله -.....ده حتى الزكاة من اهم شروطها اننا نوزعها على مستحقيها واللى ذكرهم القرأن الكريم ...

جزاكم الله خيرا مرة اخرى ...بل مرات ومرات...

قُل لعبادي الذين آمنوا يُقيموا الصَّلاة ويُنفقوا ممَّا رزقناهم سراً وعلانية من قبل أن يأتي يومٌ لا بيعٌ فيه ولا خلالٌ } [إبراهيم: 31]

رابط هذا التعليق

مدام فلانه .. السلام عليكم ...

أتفق معك تماماً فيما رميتي اليه ... وكما أسلفت انا .. ان هذا الأمر او أسميه الاستفسار جديدبالنسبة لي .. وهو ما أوقعني في حيره من امري .. فأنتِ أعلم مني سيدتي بأن هناك التباسات كثيره قد تسبب فيها العامه وعلماء المسلمون أيضاً .. وإختلاف الآرآء والاحكام رحمة .. ولكنهم الآن اختلفوا في كل شئ .. واصبح الدين واحكامه مشَاعاً .. وذادت الفتاوى والاحكام لدرجه يصعب فيها معرفة أصل الإختلاف.. كما أن المصداقيه في أغلبهم قد آلت إلى زوال .. وتفنن رجال الدين والعلم والعمل والعمال والفلاحين في إبراز نظريات جديده لما بين سطور السلف والسنه المحمديه .. وقد زاد الطين بله .. (واعتذر عن اللفظ) .. ان مشايخ الارهاب الجدد قد دخلوا علينا من كل صوبٍ وحدب .. ليَملوا علينا فتواهم أو بمعنى أصح ليَملوا علينا فتّوتُهم إملائاً .. إنهم الامريكان ياسيدتي .. فقد غيروا العقول قبل أن يغيروا المناهج .. واتذكر في الماضي القريب .. أي منذ خمسة أو سبعة أعوام .. عندما كنا نخرج من صلاة الجمعه لنجد شباب المتطوعين حاملين أكياس القماش المختومه بشعار "هيئة الإغاثه الإسلاميه" .. كنا ندفع بلا سؤال .. بل عن يقين بأن ما ندفعه هو في سبيل الله وذاهب الى من يستحقهً ... كانت محلات السوبر ماركت والبقالات الصغيره مليئه بصناديق معدنيه (الحصّاله) ليتسنى لأي فرد أن يلقي داخلها بالعمله النقديه المعدنيه (الفكه) .. والتي كانت مصدرها الى الجمعيات الخيريه .. كانت مدارس تحفيظ القرآن تفتح زراعيها بلا مقابل للطامعين في حفظ وتجويد كتاب الله الكريم .. بل كانت توزع الهدايا على من يتفوق وتشجعهم على الاستمرا ر.. الآن أصبحت هذه المدارس عرضه للإغلاق ويبحثون عن التبرعات من هنا ومن هناك والزموا المتقدمين بدفع رسوم اشتراك .. من فعل هذا أنهم أولي الأمر .. الذين ارتضوا بأن يكونوا زيلاً بين الرؤوس .. واتبعوا الهوا بمباركة الامريكان .. (قصدت ان اكتب الهوا بالألف لأنهم الى فناء) ..

وأيضاً السبب الآخر الذي ساهم بشكل فعّال في إنسداد منابع الخير .. عندي .. إن لم يكن عندكم أيضاً .. هو النصب والاحتيال .. الذي أُصبنا به أعظم مصيبه .. ولم يتواني أحد من كبراء الشله الفاسده عن تنميته بشتى الوسائل حتى أصبح من فوقنا ومن تحت ارجلنا ..

لقد أصبحت الآن يا سيدتي أفكر مرات ومرات قبل أن أدفع بالقليل إلى سائل محروم أو عابر سبيل .. ليس شحاً كما تفضلتي .. ولكنه الشك الذي زرعوه في قلوبنا ..

أعتقد اني بعدت عن الموضوع ولكن .. أدعوا لي ولكم بألا ينضب الحب والخير في قلوبنا ..

رعاكِ الله .. ووقاكِ من كل مكروه ..

تم تعديل بواسطة مسالم
رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،،

وصلني أمس عبر الإيميل الرسالة التالية للدكتور شريف مسئول الوقف الخيري بمستشفي 57357 - مرسل لمن يهمه الأمر:

صباح الخير

بخصوص الموضوع الذي كنتي تتكلمين عنه والمسمي بـ فرصة أو الوقف الخيري .. فقد تم الأتصال بالشيخ خالد الجندي بخصوصه وتمت مناقشة الموضوع مع فضيلته بخصوص الجزئية التي تسألين عنها " هل يجوز وضع إسم المتبرع علي شيء سابق التبرع به من أناس آخرون" ..

وكان رد سيادته بشكل قاطع : نعم يجوز .. وسيتم الحصول علي فتوى مكتوبة من فضيلته بإعتبار أنه عضو في المجلس الأعلى للشئون الأسلامية بالأزهر.

وهذا رقم تليفون الشيخ خالد الجندي .. وممكن إرسال سؤالك في رسالة قصيرة أو التحدث إليه مباشرة .. ويسعده الرد علي سؤالك في هذا الشأن أو في أي أسئلة أخرى.

أرجو قبول إعتذاري عما قلته رداً علي سؤالك من قبل بأنني لا أعلم .. وأيضاً على أننا لم نكن موضحين ذلك الأمر علي الويب سايت ..

أشكرك مرة أخري وأشكر أصدقائك وجزاكم الله خيراً..

د. شريف أبو النجا

----- Original Message -----

From: "Sherif Aboulnaga" <[email protected]>

To: "'zizetta'" <>

Cc: "'Sherif abolnaga'" <[email protected]>; "'Heba Wahba'" <[email protected]>

Sent: Saturday, December 08, 2007 4:42 PM

Subject: RE: كيف يمكن وقف شيء سابق التبرع به من شخص آخر؟؟

Good morning

Regarding the subject that you are talking about ,naming opportunity "or

"elwakf elkhairy", I just contacted elsheikh Khaled Elgendy regarding that

and I discussed with him the issue that you reaise is doing this wakfand

putting your name from something already donated from other people , his

answer was absolutely yes and I will takke a written fatwa from him , for

instance he is a member of the higher Islamic council of elazhar.

His phone number is ........ you can send him your question as

SMS or even call him ....he is happy to answer you on that and any other

questions.

Please accept my apology when I said I dio not know when you asked me the

question first and because we did not make it clear for peoplke on the web.

Thanks again for you and all your friends , we gazakom alah khayran.

Sherif Abouelnaga,MD

Professor Pediatric Oncology

National Cancer Institute

Cairo University

Director Academic Affairs , Research & Outreach

Children's Cancer Hospital,57357,Egypt

+2 012 214 9920

[email protected] - [email protected]

Unqoute

شكراً للأستاذ / مسالم ومدام / فولانة الذين أثارا ذلك الموضوع الذي أدى إلي إهتمام المسئولين عن ذلك الموضوع بشكل إيجابي والقيام بالبحث وعمل بعض التعديل لمسار الحملة بما يفيد الجميع .. وجزاكم الله خيرا ًجميعاً وقدرنا وإياكم علي فعل الخير ..

تحياتي

زيزيتا

تم تعديل بواسطة zizetta

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لايوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...