اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

فلنمارس اللغات

Recommended Posts

في مداخلة سابقة .... و من خلال مداخلات عديدة .... اكتشفت ان هناك الكثيرين من الاخوة بيجيدوا عدة لغات اجنبية ......

و انا اهوي تعلم اللغات .... فاللغة ليست مجرد وسيلة تعبير و لكنه مفتاح ثقافة و حضارة شعب باكمله.........اديكم معانا ..... نتبادل الخبرات في التعلم .... و نمارس شوية الكلام اللي احنا اتعلمناه...

الرئيس مسئول عن كل ما تعاني منه مصر الأن

لا

رابط هذا التعليق

• الردود 72
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

طب إيدك معانا يا مون شير فى الفرنساوى لأنه عمللى انبعاج فى المخيخ...... خصوصا الspelling بتاعه..

ولا الأرقام... عشان تقول رقم لازم تعمل الأول عملية حسابيى فى دماغك عشان تعرف الرقم ده اسمه إيه....

يعنى ناس مثقفة على عينا و راسنا.... بس من غير ما يعقدونا كده يعنى...... :?

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

أنا كمان عاشق للغات وذى ما أنت قلت أنها فعلا تفتح المجال لتعلم ثقافات مختلفة فتعلم لغة ثم النجاح فى التواصل مع أصحاب هذه اللغة لها متعة خاصة لا يشعر بها ألا من يعشقها

ولو خيرونى لتعلم لغة ما سوف أختار على الترتيب اليابانى،الأيطالى،الأسبانى،الفرنسى ثم الصينى وربنا يدينا ويديكوا طولة العمر

ربنا لا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منا.

With great power comes great responsibility

وحدة المرء خير ......... من جليس السوء عنده

وجليس الصدق خير ... من جلوس المرء وحده

رابط هذا التعليق

شوفي بقي يا كليو .... الفرنساوي بتاع فرنسا ما لوش علاقة بالفرنساوي بتاع المدارس.....

يعني لو عايزة فعلا تتكلمي فرنساوي ...... المسالة مش محتاجة و جع القلب ده كله .... اي نعم الفرنساوي ككتابة صعب و ك جرامير معقد لكن الفرنساوي بتاع الشارع بيتكلم فرنساوي اسهل بكتير من كلاكيع الناس المعقدة ... و كل يوم الفرنساوي بينزل لمستوي القاعدة

On peut même faire un essaie, la plupart des gens ici en France parle un français beaucoup plus simple par rapport à ce qu’on apprend en Egypte , pas de subjonctif passé, on évite les phrase compliquées et longues les expressions idiomatiques de la vie quotidienne envahissent de plus en plus la langue , ce qui rend par contre la tache un petit peu difficile pour les étrangers, ce que je trouve intéressant, comment plusieurs mots arabes sont arrivés à trouver leur place en France , SOUK, BELAD ; INSHA ALLAH etc. . écoute n’hésite pas de tout à écrire en français , c’est comme ça qu’on apprend , et je vais corriger si besoin

لا

رابط هذا التعليق

شوفي بقي يا كليو .... الفرنساوي بتاع فرنسا ما لوش علاقة بالفرنساوي بتاع المدارس.....

يعني لو عايزة فعلا تتكلمي فرنساوي ...... المسالة مش محتاجة و جع القلب ده كله .... اي نعم الفرنساوي ككتابة صعب و ك جرامير معقد لكن الفرنساوي بتاع الشارع بيتكلم فرنساوي اسهل بكتير من كلاكيع الناس المعقدة ... و كل يوم الفرنساوي بينزل لمستوي القاعدة 

On peut même faire un essaie, la plupart des gens ici en France parle un français beaucoup plus simple par rapport à ce qu’on apprend en Egypte , pas de subjonctif passé, on évite les phrase compliquées et  longues les expressions idiomatiques de la vie quotidienne envahissent de plus en plus la langue , ce qui rend par contre la tache un petit peu difficile pour les étrangers, ce que je trouve intéressant, comment plusieurs mots arabes sont arrivés à trouver leur place  en France , SOUK, BELAD ; INSHA ALLAH etc. . écoute n’hésite pas de tout à écrire en français  , c’est comme ça qu’on apprend , et je vais corriger si besoin

meghsi..... :D :D :razz:

pas de subjonctif passé,

yyyyuuuuuuuuuuupiiiiiiiiiiiiii :razz::razz::razz:

y lo mismo te lo digo del espanol... si quieras , hablame en espanol y te lo voy a corregir....

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

و الله يا سبيدر يا اخويا .. بعد سنتين في الياباني اقدر اقولك انه مش صعب و.... الياباني مختلف و لكن غير صعب لو فعلا فيه حاجة صعبة هي الكتابة .. الياباني مافيش فيه تصريف افعال زي معظم اللغات الاوروبيه ... مافيش حروف تعريف النحو بتاعه سهل .. المشكلة ان التعبير الياباني بيختلف تماما عن التعبير في العربية او اي لغة اوروبية اخري و المتحدث والمخاطب بيستخدموا اساليب صوتيه يصعب ايصالها بالكتابة .. الملخص اللي عايز يتعلم ياباني الموضوع مش مستحيل .. الموضوع مش صعب بس مش سهل ... ان لم اكمل دراسته لان وقتي لم يسمح و ياريت نلاقي حد يعطينا خبرته في الموضوع ده

لا

رابط هذا التعليق

devo dire che ho appena comminciato à imparare lo spagnolo , ho bisogno almeno tre qoutro mese per avere il corraggio di scrivere in questa lingua , abbia pazienza , ma certamente saro capace di farlo

لا

رابط هذا التعليق

و الله يا سبيدر يا اخويا .. بعد سنتين في الياباني اقدر اقولك انه مش صعب و.... الياباني مختلف و لكن غير صعب لو فعلا فيه حاجة صعبة هي الكتابة .. الياباني مافيش فيه تصريف افعال زي معظم اللغات الاوروبيه ... مافيش حروف تعريف النحو بتاعه سهل .. المشكلة ان التعبير الياباني بيختلف تماما عن التعبير في العربية او اي لغة اوروبية اخري و المتحدث والمخاطب بيستخدموا اساليب صوتيه يصعب ايصالها بالكتابة .. الملخص اللي عايز يتعلم ياباني الموضوع مش مستحيل .. الموضوع مش صعب بس مش سهل ... ان لم اكمل دراسته لان وقتي لم يسمح و ياريت نلاقي حد يعطينا خبرته في الموضوع ده

أنا رحت المركز اليابابنى فى مصر... على فكرة رخيص موت...!!!!!

بس لما رحت بعد تلات أرع دروس... لقيت المدرسة بتقولنا على أنواع الكتابة اليابانى... فقالت لنا الواحد عشان يتعلم "يكتب" يابانى لازم يتعلم 3 أنواع للكتابة :

- هيراكانا = و دى حوالى 42 حرف

- كاتاكانا = مائتين شكل (!!!!!!!!!!!!)

- كانجى = و هى الكتابة الصينية التى تعتبر الأم لكل لغات المنطقة دى و هى عبارة عن ملاااااااااااايييييييييييييين الأشكال (!!!!!!!!!!!) :D :D

بس هم هايكتفوا لإن يعلمونا منها 500 شكل بس(ولله العظيم ما بهزر) ....!!!!!!!!!! :razz:

المهم أخر المحاضر قالتلنا "دراسة اللغة اليابانية هنا فى المعهد تاخد حوالى سنتين (ده لو الواحد شاطر و موس و مكوعش ولا ترم) .. بس ى الأخر يادوب تطلع بتقرأ و تكتب يابانى... أما لو عايز تتكلم يابانى كويس لازم تعتمد على نفسك أو تسافراليابان) .....!!!!!

و دى كانت نهاية اللغة البابانية معايا..... و قلتلها "سايونارا" والقلب داعيلك... :?

المائدة - 51

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

علي ايامي كان تعلم الياباني 3 سنين .... مش سنتين ..... و المشكلة انهم كانوا بيجيبوا من اليابان من لا صنعة له علشان يعلم الناس .. يعني معظمهم مش مؤهلين للتدريس...... و الاسلوب هناك غبي و عقيم جدا.... كان فيه مصري واحد اسمه محمود كان مسؤل عن تعليم الكانجي ..... ممتاز ممتاز ...... و كان فاهم ايه المشاكل اللي ممكن المصري يواجهها في التعامل مع اليابانية ...... و عارف المشكلة فين و علاجها ايه .. بس ماكانش بيدرس للاسف غير الكانجي

المشكلة مش في الياباني المشكلة في طريقة تدريسه في السفارة

انا هنا اشتريت كتب لتعليم اليابانية في 6 اشهر استفادتي كانت اكثر من السنتين بتوع مصر

لا

رابط هذا التعليق

علي فكرة الكانجي المعترف به من الحكومة اليابانية لا يزيد عن 2000 فقط .. يعني الموضوع مش معقد كده قوي.. حتي في الصين بلد الكانجي .... الكانجي المستخدم عادة من 4000 الي 6000 كانجي فقط

لا

رابط هذا التعليق

علي فكرة الكانجي المعترف به من الحكومة اليابانية لا يزيد عن 2000 فقط .. يعني الموضوع مش معقد كده قوي.. حتي في الصين بلد الكانجي .... الكانجي المستخدم عادة من 4000 الي 6000 كانجي فقط

:D :D :razz::razz::razz: :D :D :D :razz::razz::razz:

المائدة - 51

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

امال عايزة ايه يعني ......... من طلب العلا تعلم الكانجي ... هم بيقولوا كده هناك......... ا :yinyang:

لا

رابط هذا التعليق

بأستثناء الفرنساوى اللى أنا أعرف فيه شوية يا ترى الموضوع ده ياخد منى كام سنة لحد ما أتعلم اللغات اللى ذكرتها سابقا

بالنسبة لليابانى كل العملية كام ألف شكل يعنى حاجة بسيطة وسهلة

شكرا :( :( :(

رابط هذا التعليق

امال عايزة ايه يعني  ......... من طلب العلا تعلم الكانجي ... هم بيقولوا كده هناك......... ا :yinyang:

هاى. أبو حلاوة سان...

(يا ترى مش بيعلموا اللى يسقط فى التعليم ده الانتحار على طريقة الهيراكيرى ؟؟؟ :D

المائدة - 51

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

انا هاقولك ... هما اتحايلوا عليا في موضوع الهيراكيري ده..... يا ابو حلاوه اللي يسيبنا قبل ما يخلص لازم هيراكيري...... و انا ابدا ... يا ابو حلاوه ما يصحش و انا راسي و الف جزمة ابدا

المدير اقتنع انه فشل يقنعني فراح مديها هو هيراكيري ..... :mrgreen:

لا

رابط هذا التعليق

بأستثناء الفرنساوى اللى أنا أعرف فيه شوية يا ترى الموضوع ده ياخد منى كام سنة لحد ما أتعلم اللغات اللى ذكرتها سابقا

بالنسبة لليابانى كل العملية كام ألف شكل يعنى حاجة بسيطة وسهلة 

شكرا :(  :(  :(

الايطالي ... سنة لو بتعرف فرنساوي ... كفاية و يفيض .. بس الموضوع بيدخل فيه انت عايز تعرف ايطالي قد ايه....... ؟ يعني لو عايز قراءة الجرائد و تلقيط من التليفزيون سنة حلو قوي ... لو عايز تتكلم بطلاقة يعني سنتين مثلا ممكن... مع ملاحظة حاجة ان تعلم لغة شئ يقضي فيه ناس عمرهم كله .... حسب كل و احد ومزاجه

لا

رابط هذا التعليق

ya lahwy into betkolo eah belfaransawy ana mosh fahem haga :shock:

أعطيت ما لا أملك لمن لا يستحق :(

Start by doing what is necessary

, then what is possible

and suddenly

you are doing the impossible..............

رابط هذا التعليق

يعنى تنصحنى يا أخ أبو حلاوة أنى أجيد الفرنسية أولا قبل تعلم الأيطالية ولا أيه رأيك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ :roll:

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...