اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

حد عنده معلومات عن الحياه في مسقط (سلطنة عمان)

Recommended Posts

solimady أول شىء ميرسى على ردك وإهتمامك وده أنا لاحظته فى كتاباتك وردودك السابقة على جميع الأعضاء

ثانى حاجة قلقتنى أوى من كلامك ... مستواها الإجتماعى تحت المتوسط !!

طبعا أنا مش طالبة أى مقارنة بين دبى وعمان ولكن كلامك بمعنى إنها منطقة تفتقر لأى تمدن أو حياه طبيعية ولا إيه

ياريت تكون حتدخل المنتدى قريبا وتوضح لى ...

وجهة نظري المتواضعه و بعد تجربة الحياه في البلدين ان المعيشه في مسقط أكثر متعه كثيرا من المعيشه في دبي

اكثر كثيرا جدا

و لا تنقص اي شيئ عن دبي

لكنها تمتاز عنها بالآدميه و الهدوء و النظافه و رقي العمانيين و ادبهم

لكن للأسف لا توجد هذه المواصفات التي تجمع بين الحضاره و الجمال و الهدوء الا في مسقط

لا يوجد في عمان غير مسقط

غير كده فهي مدن صغيره او قرى لا و لن تصلح لمن عاش في المدن قبل ذلك و تعود على الحياه فيها

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

• الردود 89
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

solimady أول شىء ميرسى على ردك وإهتمامك وده أنا لاحظته فى كتاباتك وردودك السابقة على جميع الأعضاء

ثانى حاجة قلقتنى أوى من كلامك ... مستواها الإجتماعى تحت المتوسط !!

طبعا أنا مش طالبة أى مقارنة بين دبى وعمان ولكن كلامك بمعنى إنها منطقة تفتقر لأى تمدن أو حياه طبيعية ولا إيه

ياريت تكون حتدخل المنتدى قريبا وتوضح لى ...

شوفى يا أستاذه بيانو أنا مش قصدى أقلقك لكن كل المدن الداخليه اللى هنا -يعنى اللى مش بتطل على بحر أو محيط-مستواها متوسط أو تحت المتوسط

طبعا أنا مارحتش عبرى لكن اللى أقدر اقوله أنك ممكن تلاقى المدينه صغيره أو مافيهاش غير هايبر واحد -أكيد حيبقى اللولو هايبر-لكن قصدى اعملى حسابك أن البلد مش زى مسقط أو صحار أو حتى صلاله يعنى ممكن تزهقى شويه لكن برضه البلد فيها ميزه أن أوجه الصرف و المغريات مش كتير زى مسقط مثلا

المهم فى الموضوع كله أنك تدعى ربنا أنهم يودكى مدرسه فى المدينه نفسها مش فى الجبل أو فى منطقه نائيه

أعرف مدرسه قالولها تعيينك فى منطقه ظفار كلنا أفتكرنا أنها حتيجى صلاله لكنهم عينوها فى مدرسه على الجبل على الحدود مع اليمن و علشان تنزل صلاله تاخد سياره مسافة خمس ساعات

أنا مش قصدى أرعبك واللهى بس بقولك أعملى حسابك على كل الأحتمالات

وعلى العموم ربنا يوفقك و أنا تحت أمرك فى أي وقت

رابط هذا التعليق

mzohairy & solimady شكرااا لكم على الرد

mzohairy يمكن أنا مش بختلف معاك ربما الحياه فى مسقط حلوة أنا ماعشتش فيها لكن كمان

الحياه كانت رائعة فى دبى والشارقة حتى وإنت بإيدك بتختار الأماكن

والأشخاص اللى بتتعامل معاهم بس المشكلة الحقيقية فى دبى الغلاااااء وصل لدرجة مزعجة وعامل ستريس على الحياه

بشكل كبير وحقيقى أنا عارفة إنه مش صح أعمل مقارنات

mzohairy كلامك وضح لى حاجة مهمة فعلا ...

الفرق مابين المدن والقرى

ولا أملك إلا

ربنا يستر

بس أنا طول عمرى بحب أوى قانون حسن الظن

ربنا سبحانه قال أنا عند ظن عبدى بى وأنا بأحسن الظن بالله وربنا كريم

رابط هذا التعليق

فين الظاهره دي يا بيانو؟

ماسمعتش عنها في مسقط ابدا

الظاهرة دى منطقة مستقلة مش جزء من مسقط

بحثت عنها لقيتها تشمل ثلاث مدن عبرى و ينقل و ضنك

بس أنا عايزة أعرف شكلها طبيعة الحياه هناك

ميرسى mzohairy على اهتمامك

السلام عليكم معلش أنا مقل فى الدخول بس علشان أنا فى الأجازه السنويه و طبعا مفيش وقت للنت

المهم بالنسبه للأخت بيانو الظاهره دى منطقه فى عمان تحت منطقة الباطنه-اللى فيها صحار- و أكبر مدينه فى الظاهره هى مدينة عبرى أنا مارحتش هناك خالص بس اللى عارف أنها منطقه مافيش أى بحر حواليها وأعتقد أن المستوى الأجتماعى فيها تحت المتوسط و بعدين حضرتك بتقولى أنك كنت فى دبى طبعا عمان كلها لاتقارن بالأمارات نهائيا مافيش غير مسقط اللى ممكن تكون قريبه شويه من العين أو أبوظبى مثلا

!!!مسقط قريبة من العين وأبو ظبي

فى المشمش

متزعلش منى .أنا بفضفض

طب منا اهو فى مسقط ولفيتها حته حته

وأطمنكم ان القاهرة أكثر تطور وحضارة من مسقط

بس اللى بدأت ألاحظه ان هنا فيه بركة فى الوقت لأن تأكدى يا بيانو ان مش هتلاقى حاجة تبهرك هنا غير الهدووووء والزهد فى الدنيا

رابط هذا التعليق

mzohairy & solimady شكرااا لكم على الرد

mzohairy يمكن أنا مش بختلف معاك ربما الحياه فى مسقط حلوة أنا ماعشتش فيها لكن كمان

الحياه كانت رائعة فى دبى والشارقة حتى وإنت بإيدك بتختار الأماكن

والأشخاص اللى بتتعامل معاهم بس المشكلة الحقيقية فى دبى الغلاااااء وصل لدرجة مزعجة وعامل ستريس على الحياه

بشكل كبير وحقيقى أنا عارفة إنه مش صح أعمل مقارنات

mzohairy كلامك وضح لى حاجة مهمة فعلا ...

الفرق مابين المدن والقرى

ولا أملك إلا

ربنا يستر

بس أنا طول عمرى بحب أوى قانون حسن الظن

ربنا سبحانه قال أنا عند ظن عبدى بى وأنا بأحسن الظن بالله وربنا كريم

اطمنى الغلاء هنا يوازى دبي بعد الهزة الاقتصادية أو أكثر قليلا وايجارات الشقق مساوية للشارقة فى حدود ال45الف سنويا دا اذا لقيتى

اما اذا كنت هتروحى صحار فسمعت انك ممكن توفرى كتير اما عن دبي فهتتحسرى عليها كتير ومش هتنسيها ابدا

بس اطمنى دا فى الأول بس

بعد كده هتتعودى وتبقى زي الفللللللللل

رابط هذا التعليق

فين الظاهره دي يا بيانو؟

السلام عليكم معلش أنا مقل فى الدخول بس علشان أنا فى الأجازه السنويه و طبعا مفيش وقت للنت

المهم بالنسبه للأخت بيانو الظاهره دى منطقه فى عمان تحت منطقة الباطنه-اللى فيها صحار- و أكبر مدينه فى الظاهره هى مدينة عبرى أنا مارحتش هناك خالص بس اللى عارف أنها منطقه مافيش أى بحر حواليها وأعتقد أن المستوى الأجتماعى فيها تحت المتوسط و بعدين حضرتك بتقولى أنك كنت فى دبى طبعا عمان كلها لاتقارن بالأمارات نهائيا مافيش غير مسقط اللى ممكن تكون قريبه شويه من العين أو أبوظبى مثلا

فى المشمش

متزعلش منى .أنا بفضفض

بس اللى بدأت ألاحظه ان هنا فيه بركة فى الوقت لأن تأكدى يا بيانو ان مش هتلاقى حاجة تبهرك هنا غير الهدووووء والزهد فى الدنيا

والله حرام عليكي :lol:

يعني الشواطئ الجميله المرطرطه في كل حته دي مش حلوه؟

الهدوء العام في مسقط مش نعمه؟

الأدب الجم عند العمانيين مش حاجه يصعب تلاقيها في اي مكان تاني؟

و بعدين ايه اللي مش موجود فيها مسقط؟

فيها كل حاجه تقريبا

ياريت تقوليلي عيوبها من وجهة نظرك

شكرا

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

فين الظاهره دي يا بيانو؟

فى المشمش

متزعلش منى .أنا بفضفض

أنا مش قصدى أنها قريبه من العين و أبو ظبي حرفيا بس أنا كنت بحاول أقرب للأخت الفاضله الفرق بي مسقط ومدينة عبرى

تانى حاجه بالنسبه لغلاء الأسعار و خاصة السكن ده موجود فى مسقط فقط يعنى حقولك مثال أنا لما كنت فى صحار-وخد بالك صحار مش مدينه معزوله دى ساعه ونصف من مسقط و ساعه من العين- كانت الشقه عباره عن تلات غرف كبار و تلات حمامات و مجلس كبير ومطبخ وكانت الشقه دور تانى-يعنى مش أرضى- وكانت فى منطقة الهمبار يعنى وسط البلد كان أيجارها 150 ريال بالمكيفات قولى أنت بقه هل ممكن تلاقى الأسعار دى فى مسقط؟ أنا دلوقت فى صلاله ساكن فى فيلا فى منطقة السعاده مفروشه كامل من كله حتى الرسيفر و التلفزيون حتى أدوات المطبخ أيجارها 200 ريال شهريا ممكن تلاقى السعر ده فى مسقط؟ طبعا لأ يبقى غلو الاسعار فى مسقط بس حتى الأكل مثلا كيلو اللحمه بقرى صلاله سعره 3 ريال فى صلاله و 4 ريال فى صحار يبقى مسقط أغلى

أنا أسف مش قصدى أعترض عليك لكن أنا بحكى اللى عشته و شفته

رابط هذا التعليق

أهلااا وسهلااا قطرة الندى

أعتقد فى فرق فى الغلاء بين عمان والامارات وتحديدا دبى والشارقة

عارفة آخر إيجار أخدته فى الشارقة شارع جمال عبد الناصر أمام حديقة المجاز كان 72 ألف درهم

مدرسة إبنى كى جى 1 كانت 16000 درهم .. وطبعا مش الشويفات ولا حاجة

أما بقى إنى حتحسر على دبى عارفة الفكرة بالنسبة لى مش دبى بعينها لكن نمط حياه فعلا كنت بحبه أوى

نظام كل حاجة بخلصها بالنت مصالح حكومية دفع فواتير حجز أى حاجة

عارفة القصة مختلفة وخصوصا إنى كمان فى منطقة بعيدة ...

ربنا كريم

رابط هذا التعليق

ممكن استفسار يا جماعة منكم

انا جتلى تاشيرة زيارة سريعة لسلطنة عمان ومدتها هناك 3 اسابيع عايزكم تقولولى من فضلكم هل هايعملولى اجراءات الاقامة هناك بعد كدا عادى وليه بعتولى تاشيرة زيارة سريعة مش عمل

تانى حاجة هل لازم اروح سفارة عمان فى القاهرة علشان اخد التاشيرة على الباسبور ولا بيكون ال print out معايا وباخدها من مطار مسقط ؟

ارجو من ليده الخبرة فى هذة المواضيع يرد عليا وجزاكم الله خيراَ

رابط هذا التعليق

على ايامي كانت التأشيره بتتبعتلك على الايميل او الفاكس

و تطبعها و تسافر

و في مطار مسقط (السيب سابقا) يطبعوهالك على الباسبور

موضوع الزياره السريعه ده معرفوش

بالتوفيق

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

إلى كل المصريين الجدعان اللى فى سلطنة عمان انا مهندس مدنى اعزب جاللى فرصة عمل بإحدى شركات المقاولات التابعة لمجموعة شركات الذهبية فى مسقط كنت عايز استفسر عن بعض النقاط :

1- هل لازم يكون معاياعقد عمل قبل ما اسافر من مصر ؟

2- هل هايلتزموا باللى اتفقوا معايا بخصوصه ولا لاء فى حالة ان مفيش عقد عمل ؟

3 - بعتولى فيزة زيارة سريعة وقالولى انها هاتتغير لعمل بعد ما توصل هل الموضوع ده حقيقى ولا صعب ؟

4- ويا ريت يا اخوانى لو حد يعرف معلومات عن الشركة دى محدش يبخل عليا بيها

5- فى عمان لو حبيت اعمل اجازة طارئة هل هايوفقولى بسهولة ولا هايصعبوها عليا ؟

وشكرا جزيلا لكل اللى هايرد عليا وفقكم الله

رابط هذا التعليق

إلى كل المصريين الجدعان اللى فى سلطنة عمان انا مهندس مدنى اعزب جاللى فرصة عمل بإحدى شركات المقاولات التابعة لمجموعة شركات الذهبية فى مسقط كنت عايز استفسر عن بعض النقاط :

1- هل لازم يكون معاياعقد عمل قبل ما اسافر من مصر ؟

2- هل هايلتزموا باللى اتفقوا معايا بخصوصه ولا لاء فى حالة ان مفيش عقد عمل ؟

3 - بعتولى فيزة زيارة سريعة وقالولى انها هاتتغير لعمل بعد ما توصل هل الموضوع ده حقيقى ولا صعب ؟

4- ويا ريت يا اخوانى لو حد يعرف معلومات عن الشركة دى محدش يبخل عليا بيها

5- فى عمان لو حبيت اعمل اجازة طارئة هل هايوفقولى بسهولة ولا هايصعبوها عليا ؟

وشكرا جزيلا لكل اللى هايرد عليا وفقكم الله

1-تأشيرة الزياره تتغير لتأشيرة عمل بعد ماتيجى بسهوله دى مافيهاش مشكله

2-المشكله أفرض أنك رحت لقيت العقد غير اللى أنت متفق عليه؟ حتعمل ايه يا ريس؟

3-أنا معرفش حاجه عن الشركه دى علشان مضحكش عليه

4- الأجازه الطارئه فى القطاع الخاص تعتمد على علاقتك بصاحب العمل

5-حاول تخلى الشركه تبعتلك نسخه من العقد علشان تعرف العقد ده مجزى ولا لأ

وأنا تحت أمرك فى أى وقت

رابط هذا التعليق

شكراً جدا يا استاذ SOLIMADY انا بعتلهم فعلا قلتلهم انا عايز نسخة من عقد العمل الخاص بى قبل ما اسافر وربنا يسهل ويبعتوه

وكان ليا استفسار تانى

قالولى احجز انت التذكرة ولما تيجى هانحسبك ( ايميل اتبعتلى من واحد مصرى فى الشركة)وده سكرتير المدير العام

وواحد هندى فى الشركة اللى هوه يبئه نائب مدير الموارد البشرية قاللى انه هوه سأل رئيس القسم عندى قاللى ان انا اللى هادفع تمن التذكرة بس مجبليش سيرة عن انى هاخد فلوسها تانى ولا لاء

يا ريت تفيدنى فى موضوع التذكرة ده لانى مستغربه اوى

رابط هذا التعليق

بعد طول شقى استمر اكثر من شهرين انا دلوقتى فى الطل ومش عارف اعمل ايه مكتب جامكا ادانى غير لائق طبيا والخارجية هناك رفضت تدينى التاشيرة وسبت شغلى من اكثر من شهر ومش عارف ايه الخل بعد كل اللى انا شفته ده ربنا ينتقم من مستشفى الشروق دى

باشمهندس موجه كوميدى عايز اعرف انت سفرت ولا لاء

وحد يقولى ياجماعة انا ان جتلى تاشيرة زيارة ينفع اعمل كشف طبى هناك فى عمان ولا ده مينفعش

رابط هذا التعليق

حبيبى ابن مالك انت تقدر تطلبهم منهم تاشيرة زيارة سريعة وهما هايحولوها تاشيرة عمل لك هناك لما توصل ان شاء الله متقلقش بس اطلب من كفيلك الكلام ده قولهم ابعتولى تاشيرة زيارة سريعة او تاشيرة زيارة عادية وربنا يوفقك بس اعمل اللى عليك

وخللى بالك من حاجة لو ربنا مش كاتبلك السفرية دى يبئه مفيهاش خير ليك وربنا شايلك الاحسن منها فماتزعلش يا جميل

مع السلامة

رابط هذا التعليق

نسيت اقولك يا وحش انت لو سافرت بتاشيرة زيارة مبتعملش كشف طبى هناك ولا بتعمله هنا من الاساس

بعد ماتسافر بتأشيرة الزياره لو عايز تحولها تأشيرة عمل بتعمل الكشف الطبى هناك وتكلفته 30 ريال بس خلى بالك لو طلع غير لائق حتترحل على طول

رابط هذا التعليق

نسيت اقولك يا وحش انت لو سافرت بتاشيرة زيارة مبتعملش كشف طبى هناك ولا بتعمله هنا من الاساس

بعد ماتسافر بتأشيرة الزياره لو عايز تحولها تأشيرة عمل بتعمل الكشف الطبى هناك وتكلفته 30 ريال بس خلى بالك لو طلع غير لائق حتترحل على طول

اخى العزيز ممكن تفيدنى عن التحاليل الطبية التى تجرى هناك وهل يتم عمل اشعة اكس كما فى مصر مرة اخرى ام يكتفوا بعينة الدم والبول ان وجدت ؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...