اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

حد عنده معلومات عن الحياه في مسقط (سلطنة عمان)

Recommended Posts

اخواني الأعزاء

محتاج مساعدتكم في الحصول على المعلومات المعيشية في مسقط

و خصوصا المعلومات الاقتصاديه و مستوى الأسعار وايجارات السكن و خلافه

وايضا مميزات و عيوب العيشه هناك

اللي عنده المعلومات دي ميبخلش عليا بيها و كل سنه وانتو طيبين :closedeyes:

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

• الردود 89
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الاخ الفاضل زهيرى

كل عام و انت بخير

للاسف لاتوجد لدى معلومات عن عمان و لكن......................

هل ترى ان عمان ظروفها افضل من السعودية؟؟؟

مع خالص تحياتى

تم تعديل بواسطة اسكندرية تانى

رابط هذا التعليق

اخواني الأعزاء

محتاج مساعدتكم في الحصول على المعلومات المعيشية في مسقط

و خصوصا المعلومات الاقتصاديه و مستوى الأسعار وايجارات السكن و خلافه

وايضا مميزات و عيوب العيشه هناك

اللي عنده المعلومات دي ميبخلش عليا بيها و كل سنه وانتو طيبين :hearts:

اخي العزيز

بالرغم من انى اعيش ببلدة صحار - تبعد عن مسقط بـ 200 كم تقريبا - الا انى سأحول ان افيد:

الاقتصاد فى سلطنة عمان جيد وينمو بسرعة ولكن بثبات. لاتجد هنا جنون دبي او حتى رخاء السعودية. فقد تأخروا فى البداية كثيرا واعفنى من ذكر الاسباب . المهم انها من ناحية الاسعار فهي تشبه اسعار الامارات كثيرا ان لم تكن ازيد قليلا وذلك مرده الجمارك والرسوم المفروضة .

ايجارات السكن تتراوح من 200 الى 400 ريال عماني وهو مايعادل 1800 الى 3800 درهم اماراتى او اقل حيث ان الريال العماني يساوي 9.45 درهم اماراتي و 14.5 جنيه مصري.

مميزات العيش هنا كثيرة منها الهدوء والاستمتاع بالاجازات والتنزه والحدائق والشواطئ - طبعا لاتقارن بينها وبين مصر ابدا - لكن فى حال وجود تعارف بعائلات مصرية او عربية فيمكن فعلا ان تتمتع بالعيش والعمل هنا بلا ضغوط كثيرة. وتمتاز مسقط وسلطنة عمان عموما بقدرة المغترب على الادخار فيها حيث لايوجد مجال لصرف ماتدخره الا فيما يفيد.

ارحب بالمزيد من اسئلتك وادعو ان يحلفني الحظ ويصبح لي صديق هنا بالسلطنة

رابط هذا التعليق

اولا اشكر الأخ اسكندريه تاني و مسألة مين أفضل دي معقده شويه

بس حقولك السؤال بالعكس

لو جالك عرضين زي بعض تماما من الناحيه الماديه واحد في مسقط و التاني في الرياض ....تختار ايه؟

أما الأخ سيييم و بعد شكره طبعا يوجد حاجه بس مفهمتهاش في كلامك

ازاي الأسعار زي دبي و أزيد قليلا و يتمكن المغترب من التحويش؟

اشكركم

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

اولا اشكر الأخ اسكندريه تاني و مسألة مين أفضل دي معقده شويه

بس حقولك السؤال بالعكس

لو جالك عرضين زي بعض تماما من الناحيه الماديه واحد في مسقط و التاني في الرياض ....تختار ايه؟

أما الأخ سيييم و بعد شكره طبعا يوجد حاجه بس مفهمتهاش في كلامك

ازاي الأسعار زي دبي و أزيد قليلا و يتمكن المغترب من التحويش؟

اشكركم

بعنى ان اسعار الاحتياجات الاساسية زي الرز والخضار والفاكهة وخلافة بتكون زي دبي او زيادة حبتين.

اما التحويش فده بصراحة بيختلف من فرد لأخر حسب فسحه وخروجه ومزاجه . بس بصورة عامة اغلب المصريين بيقدروا يتكيفوا بسهولة ويحوشوا فى البلد من غير ما ييجوا على نفسهم فى الاحتياجات الاساسيةوعلى انبساطهم.

اما دبي فحدث ولا حرج الاغراء فيها شديد للصرف.

رابط هذا التعليق

بعنى ان اسعار الاحتياجات الاساسية زي الرز والخضار والفاكهة وخلافة بتكون زي دبي او زيادة حبتين.

اما التحويش فده بصراحة بيختلف من فرد لأخر حسب فسحه وخروجه ومزاجه . بس بصورة عامة اغلب المصريين بيقدروا يتكيفوا بسهولة ويحوشوا فى البلد من غير ما ييجوا على نفسهم فى الاحتياجات الاساسيةوعلى انبساطهم.

اما دبي فحدث ولا حرج الاغراء فيها شديد للصرف.

اشكرك يا سيم

عموما انا حكون في مسقط يوم الجمعه الجايه ان شاء الله و حبعتلك ميل برقم موبايلي اول ما أوصل

الغريب اعمى ولو كان بصير

كتر خيركم جميعا

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

شكراً ليك يا أستاذ سييم

ومعنى كدة إن متوسط الأجور في عمان مرتفع علشان كدة الواحد بيقدر يحوش

بشكل عام الموضوع في الخليج خاضع للعرض و الطلب وتوفيق المولى عز و جل

اعرف محاسبين صغيرين ابتدوا في السعوديه على 1500 ريال

و اعرف محاسبين صغيرين ابتدوا في السعوديه على 7000 ريال

يعني مفيش معيار

بس مفيش شك انك كل ما تكون افضل مهنيا و دراسيا و شكليا بتكون فرصك احسن

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

• بعد 2 سنة...

السلام عليكم،...

أود ان ارفع الموضوع مرة أخرى لوجود عرض لى للعمل فى سلطنة عُمان...

عاوز اسأل مرة اخرى و بعد مرور اعوام من سؤال اخويا زوهيرى، ما هو متوسط دخل الفرد فى السلطنة اليوم؟ و ما هى تكاليف معيشة الفرد هناك؟ و هل هناك سلع اساسية للمعيشة مُكلفة للفرد؟

جزاكم الله خيراً....

رابط هذا التعليق

السلام عليكم،...

أود ان ارفع الموضوع مرة أخرى لوجود عرض لى للعمل فى سلطنة عُمان...

عاوز اسأل مرة اخرى و بعد مرور اعوام من سؤال اخويا زوهيرى، ما هو متوسط دخل الفرد فى السلطنة اليوم؟ و ما هى تكاليف معيشة الفرد هناك؟ و هل هناك سلع اساسية للمعيشة مُكلفة للفرد؟

جزاكم الله خيراً....

شوف يا وليد

معلوماتي يمكن قديمه شويه و بالتحديد من عام 2008

انما اكيد فيها جانب كبير من الحقيقه

عمان بلد خليجي غير خليجي

يعني تلاقي فيها فقراء عمانيين

ده غير ان الحياه في مسقط غير صلاله غير صحار

مسقط هي المدينه الحضاريه الوحيده هناك

باختصار

لو عايز تسكن كويس في مسقط و في حته كويسه لا اعتقد انها حتكون اقل من 300 ريال عماني شهريا و بمجهود كبير في البحث لقلة العرض عن الطلب

و من 150 الى 200 ريال كمان مصروف شهري شامل

يبقى 500 ريال عماني للحياه المحترمه لفرد

طبعا ممكن تسكن في منطقه بعيده او مش قوي ب 150 ريال و ممكن تصرف 50 ريال في الشهر بس الحياه مش حتكون جميله

انما عموما اصعب شيئ في مسقط هو السكن

و احسن شيئ فيها هو الناس و النضافه و الطبيعه الجميله

فرانكفورت

المانيا من جوار المطار

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

سلام عليكم,.,,

شكراً شكراً يا محمد على المعلومات المفيدة دى... و منين كمان؟ من فرانكفورت!! الله يكون فى عونك بسبب ازمة الرحلات... بس ابشر عشان انت وقفت فى عون اخيك، فسيكون الله فى عونك زى قال الرسول (صلى الله عليه و سلم)..

الحقيقة انا كنت بسال عن الحياة بشكل عام فى مدن عُمان... لأن عرض العمل فى مدينة تبعد عن مسقط حالى 140 كيلو ولا اتذكر اسمها دلوقتى، بس السؤال عن اسعار التنقلات عموما و الطعام و الملابس و متوسط الاسعار مقارنة بمصر...

أنت قلت: "يبقى 500 ريال عماني للحياه المحترمه لفرد" ... يا خبر!! يعنى بما يعادل 7150 جنيه فى الشهر!

معنى كده ان سلطنة عُمان بشكل عام بلد غالية مش زى مصر؟؟

انا كده صح و لا ايه؟

رابط هذا التعليق

دعواتك يا ول الله يكرمك

طالما خرجت بره مسقط يبقى اسعار السكن حتنزل نزله دراماتيكيه يعني ممكن تلاقي جدا ب 100 ريال في الشهر

و نظرا لعدم وجود امور ترفيهيه زي مسقط يبقى مش حتصرف اكتر من 100 كمان

مسقط اغلى من مصر بالتأكيد في السكن

بكل تأكيد

و قربت جدا من دبي قبل الانهيار في الاسعار الايجاريه

بس مصيبتها ان مفيهاش اماكن كتير للبناء لأن الجبال تحاصرها من جهه و البحر و الخليج من جهه اخرى

عموما انت يمكن رايح صحار و هي بتبعد حوالي 150 كيلو يمكن و بالتالي ممكن تزور مسقط و تستمتع بجمالها مره كل اسبوع

و بالتوفيق ياوليد و ربنا يقسملك الخير حيث كان

ايشتن فاهرر موفن باخت

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

جزاك الله خيراً بجد معلومات هامة جدا جدا...

انا عاوز ابعت لحضرتك العرض كاملاً و حضرتك قولى ايه البنود اللى شايف انها تتعدّل عشان اكيد انت فاهم الامور دى اكتر منى لخبرتك فى البلد نفسها و العمل عموماً فى دول الخليج...

تسمحلى ابعتلك العرض على رسالة خاصة؟

رابط هذا التعليق

جزاك الله خيراً بجد معلومات هامة جدا جدا...

انا عاوز ابعت لحضرتك العرض كاملاً و حضرتك قولى ايه البنود اللى شايف انها تتعدّل عشان اكيد انت فاهم الامور دى اكتر منى لخبرتك فى البلد نفسها و العمل عموماً فى دول الخليج...

تسمحلى ابعتلك العرض على رسالة خاصة؟

شوف يا أخ وليد أنا مدرب سباحه فى وزارة الشؤون الرياضيه أنا كنت عايش فى صحار لمدة سنه و أربع شهور وبعدين جه مواطن ساكن فى صحار أخد مكانى -علشان مفيش غير حمام سباحه واحد فى صحار- ونقلونى صلاله المهم من كلامك أنت كده رايح صحار أو نزوى لو صحار يبقى تحمد ربنا.... ليه بقى؟ علشان صحار السكن فيها أقل فى السعر من مسقط وبعدين هيه فى الوسط بين مسقط وبي مدينة العين الاماراتيه يعنى ممكن اخر الأسبوع تطلع مسقط أو الامارات-بتدفع تأشيره طبعا- وبعدين صحار فيها كام مول كده تقدر تتمشى فيهم وأسعارهم معقوله و فيه مجمع سينمات و كارفور حيفتح فيها اخر السنه اللى جايه وفيه مدرسه انترناشونال مدرسيين أجانب مصروفها حوالى 150 ريال شهريا و فيها شواطىء و متنزهات و أهم حاجه فيها ان الناس هناك متمدينيين بحكم قربهم من الامارات لأن فيه ناس كتير فييهم بيشتغلوا فى الامارات

لو كنت رايح نزوى يبقى ربنا معاك بلد بين الجبال أهلها تعاملهم قاسى مثل الجبال المحيطه بيهم طبعا السكن فيها أرخص من صحار بس مفيش أى وسائل ترفيه أو حتى هايبر تجيب حاجتك يعنى عليك وعلى السوبر ماركت اللى حتشترى منه بالغالى غصبا عنك علشان مفيش غيره أو تنزل 140 كيلو-المسافه بين نزوى و مسقط- علشان تجيب حاجتك من مسقط

بس برضه للأمانه أنا مارحتش نزوى بس سامع كل الكلام ده من أصدقائى هنا اللى لهم تجارب مع نزوى

أرجو أن أكون ساعدتك فى حاجه لو عندك استفسار أنا حادخل تانى على النت يوم الخميس اللى جاى بالبل و أنا تحت أمرك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم...

اخويا solimady ...

أحسنت الشرح و بإستفاضة كمان و جزاك الله خيراً ... أنا هتصل بكرة ان شاء الله بصاحب العرض و اعرف منه المدينة و اذا ما كان السكن ضمن العرض ام خارجه... كمان عاوز اعرف من حضرتك حاجة مهمة... هل فى امكانى اثناء اجازة نهاية الاسبوع الذهاب الى دبى مثلا؟ لغرض شراء بعض الاجهزة التى احتاجها فى عملى؟

أنا اللى عرفته ان فى المملكة العربية السعودية لا يحق للموظف مغادرة المملكة دون اذن صاحب العمل لأنه يحتفظ بالباسبور الخاص بالموظف معه... فهل الوضع مختلف فى عُمان؟

جزاكم الله خيراً كثيراً يا استاذ solimady ...

تحياتى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم...

اخويا solimady ...

أحسنت الشرح و بإستفاضة كمان و جزاك الله خيراً ... أنا هتصل بكرة ان شاء الله بصاحب العرض و اعرف منه المدينة و اذا ما كان السكن ضمن العرض ام خارجه... كمان عاوز اعرف من حضرتك حاجة مهمة... هل فى امكانى اثناء اجازة نهاية الاسبوع الذهاب الى دبى مثلا؟ لغرض شراء بعض الاجهزة التى احتاجها فى عملى؟

أنا اللى عرفته ان فى المملكة العربية السعودية لا يحق للموظف مغادرة المملكة دون اذن صاحب العمل لأنه يحتفظ بالباسبور الخاص بالموظف معه... فهل الوضع مختلف فى عُمان؟

جزاكم الله خيراً كثيراً يا استاذ solimady ...

تحياتى

شوف أنا شغال هنا فى الحكومه يعنى لما أحب أطلب الجواز بأكتب استمارة استرجاع للجواز ومافيش مشكله بس لازم أسلم الجواز تانى بعد الرجوع لكن بالنسبه للعمل الخاص على حسب علاقتك مع الكفيل

بالنسبه لدخول دبى على الحدود بيشوفوا الجواز و بطاقة المقيم -حاجه كدة عامله زى الرقم القومى بتعملها لما تيجى هنا- وبتدفع 21.5 ريال لو داخل من دبى أو 14 ريال لو داخل من العين أو راس الخبمه ده طبعا على الفرد الواحد بس برضه أرجع و أقولك يمكن علشان أنا شغال فى الحكومه الله اعلم الشغل الخاص بيحتاج رساله ولا لأ لو كنت لسه فى صحار كنت سألتلك بس معلش أعذرنى و برضه أنا تحت أمرك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

انا عندي عرض عمل في عمان فى شركة صخر للبرمجيات

كنت عاوز اسأل هل حد عندة اي معلومات عنها في عمان؟ هل هي مستقرة ؟ لان صخر في مصر حالتها مش ولابد الايام دي

ثانيا: كم سعر استوديو غرفة نوم و حمام و مطبخ بدون صالة في مسقط و يكون بحالة جيدة اي صالح للمعيشه؟ مفروش و غير مفروش

ثالثا: هل سأحتاج لشراء سيارة ام ان التاكسي متوافر بكثرة؟

رابعا:هل مجال العمل فى البرمجيات متاح في عمان ؟ يعني لو حبيت اتنقل بعد كدة لشركة تانية؟ و هل نقل الكفالة سهل ؟

و جزاكم الله كل خير

رابط هذا التعليق

جزاك الله خيراً يا اخى العزيز solimady...

أريد أن اعرف شيئ أخير... ما هو متوسط المرتبات للعاملين فى مجالات البرمجة و الصوتيات و الاذاعة أو الاعلام فى سلطنة عُمان؟

علماً بأن الشركة التى تعرض علىَّ العمل قالوا لى انهم يحسبون المرتب بالجنيه المصرى ثم يتم تحويله الى الريال العُمانى.. و هو شيئ غير منطقى بالمرة طالما أنا سأعيش و اعمل من عُمان و ليس من مصر... فهل من نصيحة؟

جزاكم الله خيراً كثيراً

رابط هذا التعليق

جزاك الله خيراً يا اخى العزيز solimady...

أريد أن اعرف شيئ أخير... ما هو متوسط المرتبات للعاملين فى مجالات البرمجة و الصوتيات و الاذاعة أو الاعلام فى سلطنة عُمان؟

علماً بأن الشركة التى تعرض علىَّ العمل قالوا لى انهم يحسبون المرتب بالجنيه المصرى ثم يتم تحويله الى الريال العُمانى.. و هو شيئ غير منطقى بالمرة طالما أنا سأعيش و اعمل من عُمان و ليس من مصر... فهل من نصيحة؟

جزاكم الله خيراً كثيراً

بصراحه أنا معرفش حاجه عن المجالات اللى أنت بتتكلم عليها بس مافيش حد بيحسب المرتب بالمصرى و يحوله عمانى المفروض انه بيكتب فى عقدك الراتب بالعمانى على طول قبل ماتسافر اتفق على كل حاجه الأول

رابط هذا التعليق

....................

تم تعديل بواسطة mekkawy
رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...