اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ساهم برأيك في حل مشاكل المصريين

tarek hassan

Recommended Posts

دعوة لكل من عنده رأي أو اقتراح يساهم به في حل مشاكل الناس

- فمثلا في مشكلة البطالة :

- أنا أرى في أوجه عديدة للكسب منها مثلا

- إنشاء مشروع لتربية الأرانب وهذا المشروع تكاليفه بسيطة ويتوقع له أن يدر دخلا عظيما نظرا لكثرة التناسل في الأرانب ومطلوب وله سوق

- أو التنقل للعمل بالمحافظات النائية التي ما زالت تطلب أيدي عاملة ويعلن محافظوها عن ذلك أو ممكن تاخد جولة فيها لأن ممكن تكون ناقصه الكثير من الخدمات مثل عمل طباعة وكتابة كمبيوتر أو عمل سيبر وإعطاء دورات كمبيوتر أو إدخال النت الهوائي وغيره

- ممكن لو كنت مدرسا أو تستطيع التدريس تقوم بإعطاء دروس خصوصية ولو هتبدأ بعدد فليل من الطلاب وتجتهد تلاقي ما شاء الله مع مرور الوقت يمشي الحال

- وممكن تتعلم من النت صيانة المحمول أو تركيب الدش وفك الشفرات وتحديث الريسفرات وتعمل في هذا المجال

لو عندك أفكار ممكن تزودنا بيها

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

هناك علم اسمه التسويق الاجتماعى

يبحث فى الترويج لتغييرات مجتمعية وسلوكية

اعتقد ان هذا الموضوع سيسهم فى حل جذرى للمشاكل

رابط هذا التعليق

• بعد 4 شهور...

بجد لو الشعب بقى ايد واحدة وقلب واحد وبيخاف على مصالح الاخرين هتبقا كويسين

بس احنا فينا مشاكل كتير بين بعضنا علشان كدة سلط علينا من لا يرحم من حكومة عميلة وفاسدة

علشان الحرمية الكتير والنصابين اللى خدوا فلوسنا

ولو اتحدنا يد واحدة والله العظيم نعمل حاجة كويسه جدا

رابط هذا التعليق

والله يا استاذ tarek hassan

كتر الف خيرك انا كنت هاعمل موضوع اسمة بجدية لابد من التغيير

بس حضرتك فتحت الموضوع دا يعتبر هوا هوا

هوا انا ليا اقتراح الي هوا اية

كان فى بلد عربية باين الامارات ولا مين

عملت مسابقة للى يقدر يذكر طريقة توفر بيها المياه وكانت جايزتها عالية جدا

طب احنا ما نعملش كدة لية

احنا لو عملنا مسابقة بين شباب مصر لى ان كل واحد يطلع فكرة ممكن بيها يساعد على البطالة او يرفع من اقتصاد مصر

او تعدل مجال معين مهم فى مصر مثلا مجال الالكترونيات واحد يدرس مشروح تصنيع الشرائح الالكترونية

وهكذا بجد لو اتعملت المسابقة دى شوفوا يا جماعة افكار الشباب

والله هاتلاقو افكار ترفع من مكانه مصر وترفع من اقتصادها

يا ريت يا جماعه لو كدة الكل يشارك

انا ممكن اصمم بروشور بالفكرة دى واحنا كدا ننشرة على مواقع الانترنت

والجروبات والحكايات دى نخلى كل الناس تشوف الفكرة دى وتحاول تفكر فى مشاريع زى كدة

اية رأيكم ...... لازم خطوة إيجابية يا جماعة

علشان احنا فتحنا مواضيع زى دى كتيرة اوى نحاول مع بعض كدة ناخد خطوة ايجابية لعل وعسى

ممكن دلوقتى نبتدى بفكرة مشروع صغير يضم ١٠

بعدين يكبر ويضم ١٠٠٠٠

يلة حد يشجعنا

سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم

اللهم وفقنا لما تحبة وترضاة

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...

طيب هنحل مشاكل المصريين واحد واحد

يعنى كل ما نخلص مصرى نخش نخلص عالمصرى اللى بعده

ولا هنخلص مشاكل المصريين كلها مره واحده

من وجهة نظرى اللى لا تتعدى حدود ضلوعى ان مشكلة المصريين الحاليين هى ان الجيل اللى قبلهم معرفش يربيهم

واسف انى بقول كده بس بجد هى ده الحقيقه

احنا شعب نستاهل كل اللى يجرالنا

وحسبنا الله ونعم الوكيل

عبدالهادى

رابط هذا التعليق

والله يا استاذ tarek hassan

كتر الف خيرك انا كنت هاعمل موضوع اسمة بجدية لابد من التغيير

بس حضرتك فتحت الموضوع دا يعتبر هوا هوا

هوا انا ليا اقتراح الي هوا اية

كان فى بلد عربية باين الامارات ولا مين

عملت مسابقة للى يقدر يذكر طريقة توفر بيها المياه وكانت جايزتها عالية جدا

طب احنا ما نعملش كدة لية

احنا لو عملنا مسابقة بين شباب مصر لى ان كل واحد يطلع فكرة ممكن بيها يساعد على البطالة او يرفع من اقتصاد مصر

او تعدل مجال معين مهم فى مصر مثلا مجال الالكترونيات واحد يدرس مشروح تصنيع الشرائح الالكترونية

وهكذا بجد لو اتعملت المسابقة دى شوفوا يا جماعة افكار الشباب

والله هاتلاقو افكار ترفع من مكانه مصر وترفع من اقتصادها

يا ريت يا جماعه لو كدة الكل يشارك

مع احترامي الشديد لرأي حضرتك , ماعتقدش ان مصر فيها نقص افكار , في افكار جيدة جدا في رسائل الماجستير و الدكتوراة مالية ادراج الجامعات

اللي احنا ناقصنا قيادة قلبها على البلد وللاسف دي مشاريع كبيرة و محتاجة دعم حكومي (ماديا و عنويا )

الطريق المثلى لتحقيق الاحلام هي الاستيقاظ

بول والري

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
    • 0
      صفحة جديدة فى تاريخ العلاقات المصرية-الروسية بدأت بمدينة الضبعة فى محافظة مطروح حيث شهد الرئيس عبدالفتاح العرض الصفحة
  • أضف...