اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

قرعة الهجرة إلى أمريكا

Recommended Posts

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اهلابيكم ياهل امريكا انا عارفة انكم بتخدموا و بتمدونا بالمعلومات ذى اهالى كندا

عندى بس سؤال

عندى صديقة قدمت فى القرعة بس طبعا فرص القرعة ضعيفة جدا و زوجها عايز يجرب يقدم للسفارة انه طالع زيارة مثلا ديزنى لاند هو و اولادة و زوجته و طبعا مايرجعشى تانى يعنى يروح لمحامى هناك و يحوله من زيارة لاقامة

هل دة فعلا ممكن و لا دة و هم

و لو دة ينفع اد اي الوقت يمكن من خلاله تحويل الفيزة

و بيتكلف كام

و هل ممكن تاجير منزل او دخول الاطفال المدرسة و العمل فى وقت انتقال الفيزا اى اقامة غير رسمية

لو عندكوا اى معلومات او راى ياريت ردكوا

انا من الناس الى عايزة تروح كندا بس انا كمان مقدمة فى القرعة بطلبين انا و زوجى و الى تنفع اروحها المهم انطلع من البلد

أختى الفاضلة المصرية

أولا حكاية فيزة السياحة لأمريكا دى صعبة جدا و بقى عليها قيود غير عادية و كل ما السن بيصغر كل ما القيود بتزيد و كذلك فى حالة

سفر الأسرة كلها بتعمل نوع من الشك عند السفارة.

بس بفرض ان الفيزة مشى حالها المسألة مش سهلة ابدا دلوقتى و خصوصا فى وجود الأسرة

يكفى ان الواحد بيبقى قاعد فى منتهى القلق لو حصلت مشكلة صحية مثلا لأنه ببساطة مافيش تأمين صحى و العلاج الخاص زى ما الكل عارف غالى جدا جدا

ناهيكى عن صعوبة العمل بالنسبة لواحد غير قانونى و كذلك انخفاض الراتب اللى ممكن مع 12 ساعة شغل او اكتر مايبقاش كافى لمصاريف العيشة فقط

بالنسبة لموضوع التقديم على تصريح عمل و بعدين الحصول على الجرين كارد بناء عليه ممكن لكن بياخد وقت مش اٌل من سنتين للحصول عليه و بعد كده يمكن 3 او 4 سنين كمان للحصول على الجرين كارد و دى رحلة صعبة و تكاليفها كتير و كذلك المعاناة اللى الأسرة ح تواجهها راح تكون صعبة جدا

انا أسف بس انا ما انصحش اى حد متجوز يقدم على الخطوة دى و خصوصا اقتصاد امريكا دلوقتى سئ للغاية و نسبة البطالة عالية

تبقى كندا انا اعتقد انها اسهل بكتير من امريكا و كذلك كمجتمع اهدأ من المجتمع الأمريكى و لسه الفرصة موجودة لصاحبتك تروح بشكل قانونى تحظى بالرعاية من اول يوم بتروح فيه هى و اسرتها

و على فكرة انا عايش فى امريكا بس حاليا ان مقيم فى الخليج للعمل

أرجو التوفيق لك و لها

و ارجو ان لاتترددى فى حالة وجود اى استفسار آخر

محسن

رابط هذا التعليق

• الردود 118
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

تم اغلاق باب التسجيل ،، ان شاء الله العام القادم بدأ من اكتوبر 2009 يبدأ التسجيل لهجرة 2010

قلبك عربية تاكسي ....................... ماشي فالحب عكسي

عمال يدهس حبايب ....................... ولا بيسمع كلاكسي

عواطف سيد التاكسجي

رابط هذا التعليق

[اخي مادا تقصد بالاهلية يا اخي كانو في مقالك المترجم عن الوزارة الخارجية الامريكية وقبلا شكرا لك على ترجمتك والله نفعتني كثيرا

وستتضمن التعليمات المتعلقة ببرنامج قرعة التأشيرات معلومات عن الرسوم المتصلة بطلب الهجرة إلى الولايات المتحدة. ولكنه يجب التنبه إلى أن دفع رسوم طلب التأشيرة نفسه لا يضمن بأي حال أن المتقدم بهذا الطلب سيحصل فعلا على تأشيرة الهجرة هذه؛ فاختيار مقدمي الطلبات سيتم على أساس الأهلية.

رابط هذا التعليق

[اخي احتاجك كثيرا عن الاستفسار عن امريكا والله وجزاك الله خيرا ان لبيت النداء وهدا ايمايلي ارجوك اخي اتصل بي في اقرب وقت

chbani16@hotmail.fr

sholaye@hotmail.fr

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اهلابيكم ياهل امريكا انا عارفة انكم بتخدموا و بتمدونا بالمعلومات ذى اهالى كندا

عندى بس سؤال

عندى صديقة قدمت فى القرعة بس طبعا فرص القرعة ضعيفة جدا و زوجها عايز يجرب يقدم للسفارة انه طالع زيارة مثلا ديزنى لاند هو و اولادة و زوجته و طبعا مايرجعشى تانى يعنى يروح لمحامى هناك و يحوله من زيارة لاقامة

هل دة فعلا ممكن و لا دة و هم

و لو دة ينفع اد اي الوقت يمكن من خلاله تحويل الفيزة

و بيتكلف كام

و هل ممكن تاجير منزل او دخول الاطفال المدرسة و العمل فى وقت انتقال الفيزا اى اقامة غير رسمية

لو عندكوا اى معلومات او راى ياريت ردكوا

انا من الناس الى عايزة تروح كندا بس انا كمان مقدمة فى القرعة بطلبين انا و زوجى و الى تنفع اروحها المهم انطلع من البلد

أختى الفاضلة المصرية

أولا حكاية فيزة السياحة لأمريكا دى صعبة جدا و بقى عليها قيود غير عادية و كل ما السن بيصغر كل ما القيود بتزيد و كذلك فى حالة

سفر الأسرة كلها بتعمل نوع من الشك عند السفارة.

بس بفرض ان الفيزة مشى حالها المسألة مش سهلة ابدا دلوقتى و خصوصا فى وجود الأسرة

يكفى ان الواحد بيبقى قاعد فى منتهى القلق لو حصلت مشكلة صحية مثلا لأنه ببساطة مافيش تأمين صحى و العلاج الخاص زى ما الكل عارف غالى جدا جدا

ناهيكى عن صعوبة العمل بالنسبة لواحد غير قانونى و كذلك انخفاض الراتب اللى ممكن مع 12 ساعة شغل او اكتر مايبقاش كافى لمصاريف العيشة فقط

بالنسبة لموضوع التقديم على تصريح عمل و بعدين الحصول على الجرين كارد بناء عليه ممكن لكن بياخد وقت مش اٌل من سنتين للحصول عليه و بعد كده يمكن 3 او 4 سنين كمان للحصول على الجرين كارد و دى رحلة صعبة و تكاليفها كتير و كذلك المعاناة اللى الأسرة ح تواجهها راح تكون صعبة جدا

انا أسف بس انا ما انصحش اى حد متجوز يقدم على الخطوة دى و خصوصا اقتصاد امريكا دلوقتى سئ للغاية و نسبة البطالة عالية

تبقى كندا انا اعتقد انها اسهل بكتير من امريكا و كذلك كمجتمع اهدأ من المجتمع الأمريكى و لسه الفرصة موجودة لصاحبتك تروح بشكل قانونى تحظى بالرعاية من اول يوم بتروح فيه هى و اسرتها

و على فكرة انا عايش فى امريكا بس حاليا ان مقيم فى الخليج للعمل

أرجو التوفيق لك و لها

و ارجو ان لاتترددى فى حالة وجود اى استفسار آخر

محسن

اخى الفاضل محسن

شكرا جدا جدا جدا على ردك السريع و المفيد فعلا انا فعلا قلت لصديقتى الكلام دة وهى ان شاء الله هتقدم معى للهجرة باذن الله

الطريق السليم اضمن خصوصا فى وجود اولاد

بس بعد اذنك عندى استفسار اخر

لو حالفنا الحظ و طبعا دة ضعيف جدا و طلعنا فى القرعة تفتكر نكمل فى الاجراءات لكندا ولا نطلع امريكا ايهما احسن فى الحالة دى من وجهة نظر حضرتك

على فكرة انا المصرية الحزينة بس االقائمين على المنتدى حبوا يغيروا الاسم

و شكرا

رابط هذا التعليق

الأخت المصرية

اسمحى لى بس فى الأول أضم رايى لراى الادارة فى تغيير الأسم

و تأكدى ان اى استفسار يخص امريكا و يكون عندى الاجابة مش ح اتأخر ابدا

بالنسبة لموضوع كندا و امريكا انا ح اقول لك رايى و ده راى شخصى مبنى طبعا على بعض الملاحظات و الخبرة الشخصية

الفرق بين التنين مش كبير مع وجود بعض الفوارق الخفيفة مثلا المجتمع فى كندا اهدى كتير منه فى امريكا و ده لأن اسلوب الحياة فى كندا أرب شوية من اوروبا

و عجلة الحياة فيها لسه ابطئ شوية منها فى امريكا

بالنسبة للعمل و الأقتصاد طبعا امريكا أفضل بكتير حيث ان فرص العمل او الشغل الخاص اكثر بكتير منها فى كندا و ايضا لسبب تانى هو ان معظم الشركات العاملة فى كندا هى فى الأصل امريكية و عليه فهى فروع و علشان كده دايما بيقولوا ان اقتصاد كندا مرتبط بامريكا

الحاجة التانية بالنسبة للجو طبعا أمريكا فيها اماكن مميزة جدا بجوها زى كاليفورنيا اللى جوها زى مصر بالمللى بس كندا فى معظمها جوها قاسى جدا و شديد البرودة

ده مايمنعش ان ح تلاقى كتير من مواطنين البلدين بيفضلوا يعيشوا فى البلد الخر و دى بترجع لرغبة كل واحد

الهجرة لكندا دلوقتى اعتقد انها اسهل بكتير من امريكا و دى ميزة تانية مع العلم انك ممكن من امريكا تهاجرى لكندا بسهولة شديدة و العكس ليس صحيح

اخيرا لو تسالينى عن نرايى الشخصى افضل اي البلدين على طول اقول لك كندا و ان كانت فرص التوفير فيها ضئيلة و لكن قدام كده الحياة فيها اهدى كتير و دى اولوية بالنسبة لى

ارجوانى اكون افادتك بالرد و للعلم انا يمكن اكون بعيد عن المحاورات لفترة طويلة بس انتى لسه ممكن تتواصلى معايا غلى الميل الخاص م هو

m3samak@yahoo.com

و تأكدى انى ح ابقى سعيد للرد على اى استفسار فى حدود معلوماتى

و بالتوفيق ان شاء الله

محسن سمك

رابط هذا التعليق

الأخت المصرية

اسمحى لى بس فى الأول أضم رايى لراى الادارة فى تغيير الأسم

و تأكدى ان اى استفسار يخص امريكا و يكون عندى الاجابة مش ح اتأخر ابدا

بالنسبة لموضوع كندا و امريكا انا ح اقول لك رايى و ده راى شخصى مبنى طبعا على بعض الملاحظات و الخبرة الشخصية

الفرق بين التنين مش كبير مع وجود بعض الفوارق الخفيفة مثلا المجتمع فى كندا اهدى كتير منه فى امريكا و ده لأن اسلوب الحياة فى كندا أرب شوية من اوروبا

و عجلة الحياة فيها لسه ابطئ شوية منها فى امريكا

بالنسبة للعمل و الأقتصاد طبعا امريكا أفضل بكتير حيث ان فرص العمل او الشغل الخاص اكثر بكتير منها فى كندا و ايضا لسبب تانى هو ان معظم الشركات العاملة فى كندا هى فى الأصل امريكية و عليه فهى فروع و علشان كده دايما بيقولوا ان اقتصاد كندا مرتبط بامريكا

الحاجة التانية بالنسبة للجو طبعا أمريكا فيها اماكن مميزة جدا بجوها زى كاليفورنيا اللى جوها زى مصر بالمللى بس كندا فى معظمها جوها قاسى جدا و شديد البرودة

ده مايمنعش ان ح تلاقى كتير من مواطنين البلدين بيفضلوا يعيشوا فى البلد الخر و دى بترجع لرغبة كل واحد

الهجرة لكندا دلوقتى اعتقد انها اسهل بكتير من امريكا و دى ميزة تانية مع العلم انك ممكن من امريكا تهاجرى لكندا بسهولة شديدة و العكس ليس صحيح

اخيرا لو تسالينى عن نرايى الشخصى افضل اي البلدين على طول اقول لك كندا و ان كانت فرص التوفير فيها ضئيلة و لكن قدام كده الحياة فيها اهدى كتير و دى اولوية بالنسبة لى

ارجوانى اكون افادتك بالرد و للعلم انا يمكن اكون بعيد عن المحاورات لفترة طويلة بس انتى لسه ممكن تتواصلى معايا غلى الميل الخاص م هو

m3samak@yahoo.com

و تأكدى انى ح ابقى سعيد للرد على اى استفسار فى حدود معلوماتى

و بالتوفيق ان شاء الله

محسن سمك

شكرا جدا جدا استاذ محسن عى ردك و اهتمامك انا فعلا استفدت كتير من رايك

وانا فعلا مش هتردد ابدا انى اسئل حضرتك

بس عندى سؤال بعد اذنك

ليه اصبح الخروج من كندا لامريكا صعب و ايه الطرق الى ممكن من خلالها الاستقرار فى امريكا عن طريق كندا

رابط هذا التعليق

الأخت المصرية

لا شكر على واجب و بأعتذر لك عن التأخير على الرد عن سؤالك

الموضوع ببساطة ان لو بصيتى على تعداد سكان أمريكا و كندا تعرفى مين اللى أتشبع أو على وشك

أمريكا فيها 270 مليون نسمة حسب تعداد عام 2000 بينما كندا لسه بتلعب فى أقل من 50 مليون على حد علمى

و مساحة البلدين تقريبا واحدة

و عليه فده شئ طبيعى ان كندا مازالت أخصب من أمريكا و فى حاجة للمهاجرين أكتر بكتير من أمريكا

و ده فى رأيى السبب ان الهجرة من أمريكا لكندا اسهل من العكس و كمان انا عندى صديق لسه مهاجر من 4 شهور على كندا و على حد قوله ان معدل البطالة فى اقل مستوياته فى هذه الفترة و دى أخبار كويسة بالنسبة للى مخطط يهاجر فى المستقبل القريب

تحياتى و تمنياتى لك و للجميع بالتوفيق

محسن سمك

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

صباح الخير

كنت محتاجة اسافر انا واولادى بس مش معايا الجرين كارد وعايزة اسافر باى طريقة المهم ولادى يكملوا دراستهم لأنهم فى مرحلة ابتدائى ازاىىىىىىىىىىى اسافر واعيش على طول فى امريكا انهى طريقة تنفع اطلع مثلاً فيزا سياحة وبعدين هناك اشوف محامى عايزة كل التفاصيل اللى تخصالموضوع دة من فضلكم ماتتاخروش علية فى الرد

رابط هذا التعليق

كل عام وأنتم بخير

الموضوع هذا ذو شجون

انواع فيز الهجرة الى امريكا

www.travel.state.gov

وكثير من التفصيلات في اللنك

www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=40124

مع العلم بأن التقديم لهذه المرة انتهى فعلاً ,

وأي سؤال جاهزين و لو يكون في ذات الوصلة الموضوع متكامل

فين المكسرات وأم علي

تم تعديل بواسطة كانو
رابط هذا التعليق

مشكور المشرف الي دمج الموضوع للموضوع القديم ,

حاسس اني رافت الهجان والمشرف هو عزيز الجبالي :wub:

كل عام وانتم بخير

:wub: :wub:

رابط هذا التعليق

• بعد 5 شهور...

الى المتظرين

المفروض انه نتائج قرعة اليانصيب الامريكي تظهر الشهر هذا والى شهر تموز فهل حد جاله رسالة من دائرة الهجرة الامريكية بانه فاز بالقرعة ؟

رابط هذا التعليق

الى المتظرين

المفروض انه نتائج قرعة اليانصيب الامريكي تظهر الشهر هذا والى شهر تموز فهل حد جاله رسالة من دائرة الهجرة الامريكية بانه فاز بالقرعة ؟

السلام عليكم

احنا مقدمين فى شهر اكتوبر 2007 و مفيش اى اخبار ,,,,,, اذا حد جالة اى اخبار يبقى يبلغ الاخرين ..... و ربنا يوفق الجميع

رابط هذا التعليق

يا مسهل كلنا منتظرين اهو انا كل يوم بروح البوسته اسأله على اى جوابات باسمى

ادعولنا الله يكرمكم ان شاء الله نتقابل كلنا هناك بس تيجى بس

رابط هذا التعليق

أريد ان استفسر عن

إذا وصلت امريكا وحصلت على الجرين كارد ما طول المدة الزمنية حتى أطلب والديا ليحضرو الى ويحصلو على الجرين كارد

شكراااااا

رابط هذا التعليق

الرد من موقع رسمي:

http://travel.state.gov/visa/immigrants/ty...types_1306.html

بالغرين كارد يمكن لك طلب الزوجة (الزوج بالحالة المعاكسة), الأبناء تحت السن, الابناء والبنات غير المتزوجين على أن يكون العمر فوق العشرين.

غير ذلك عليك إنتظار حصولك على الجنسية والجواز, وهو موضوع يحتاج لسنين (خمسة بعد الغرين كارد على الاقل ليحق لك تقديم الطلب, سنة أوسنتين لدراسة الطلب والموافقة ومنح الجواز) ثم بعدها يحق لك التقدم بطلب هجرة للوالدين والاشقاء والشقيقات دفعة واحدة, الوالدين اذا كان عمرك عندها 21 سنة يحصلون على الهجرة فوراً, أما الأشقاء (أولاد وبنات) عليهم الأنتظار سنين طويلة لأنهم كما هو مذكور في الموقع تكون الأفضلية لهم F4

وهذه تستغرق على الاقل عشرة سنوات (لاتستغرب) فهذه بالتحديد تجربتي الشخصية حيث إني حصلت من شهر على فيزا الهجرة لي وللأسرة من شقيقتي التي تقدمت بالطلب فور حصولها على الجواز الأمريكي منذ أكثر من عشرة سنوات, لكن الطلب سار بطريقة عادية ونحن كان تقديمنا للأوراق والوثائق المطلوبة بطيء بشكل مقصود حيث تم تأجيل مقابلة الهجرة أكثر من مرة حيث إننا نعمل في السعودية ومكان المقابلة في بلدنا الاصلي (دمشق).

حتى لو كان الرد مخيب للأمال لكن هذا هو الواقع, ولك مني العبرة حيث أنتظرت سنوات طويلة قبل أن نباشر بالأوراق والإجراءات,,

بالتوفيق للجميع , وأي سؤال جاهزين :lol:

رابط هذا التعليق

موجود أخت مهاجرة لكني أجهز نفسي والأسرة لرحلة أمريكا حيث سنطير إلى ديترويت في شهر 7 لإستلام الغرين كارد, ما هي اخر اخباركم؟؟؟ هل من جديد ,, بالتوفيق,,,

md2: md2:

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

اعتقال 12 شخصا في دالاس على خلفية اتمام اجراءات زواج صوري للحصول على الجنسية الامريكية ... وعرب تايمز تكشف النقاب عن اسباب تأخر اعلان نتائج اللوتري حتى الان

عرب تايمز - خاص

اعلنت السيدة ليزا كيل من دائرة مكافحة الغش في عقود الزواج بقصد الحصول على الجنسية الامريكية وهي دائرة اسست في وزارة الامن الداخلي عام 2006 في بيان صحفي وصلت عرب تايمز نسخة منه عن اعتقال عصابة من 12 شخصا قامت باجراء مئات المعاملات لزواج صوري منذ عام 1970 في حين تم تسليم الجنسية لبضع مئات حلفوا اليمين القانونية في حفل عام اقيم في اوستن وهم جزء من الاف المتقدمين لنيل الجنسية ممن تأخرت معاملاتهم في مكاتب المباحث الفدرالية

وبالنسبة لنتائج اللوتري او يانصيب الهجرة فانها لم تصدر حتى الان ربما للسبب نفسه حيث تعاني الدوائر المختصة في دوائر الهجرة والمباحث من نقص في الايدي العاملة القادرة على انجاز عشرات الالوف من الطلبات الجاهزة والتي تتزايد كل يوم ... والنتائج التي صدرت للقرعة حتى الان هي نتائج قرعة 2008 التي تم التقدم اليها في الرابع من اكتوبر عام 2006 اما نتائج القرعة التي تم التقدم لها في الثالث من اكتوبر عام 2007 فلم تصدر نتائجها بعد

كما هو معروف فان نتائج قرعة 2008 اسفرت عن فوز 14961 عربيا من جميع الدول العربية منهم 5017 من المغرب وحدها وجاءت مصر في الدرجة الثانية حيث فاز منها 4392 تلتها السودان بعدد 1147 ووفقا لما علمته عرب تايمز فان نتائج القرعة الجديدة التي اجريت في اكتوبر الماضي قد صدرت ولم يتم الاعلان عنها حتى الان ويتوقع ان تصدر النتائج رسميا في نهاية هذا الشهر

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
تشكرات افندم.. محسن باشا

ياريت لو عندك معلومات تفصيلية عن اورانج كاونتي لو ممكن ...عشان قريبي يعمل هنك طبيب استشاري وبراتب ... (ولا بلاش)

من جد هي من أحسن الأماكن في امريكا كلها ,, و الرواتب فيها هي الأعلى

سؤال على جنب؟؟مين الي صحى الموضوع من النوم؟؟؟؟؟

ياريت لو حد عنده معلومات عن ولاية كونكتكت

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...