اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هل تقبل/تقبلي بتبادل الأدوار؟


Set_Amina

Recommended Posts

كل ما قيل (كلام جميل وكلام معقول ماقدرش أقول حاجة عنه) :oops: لكن احساسي والله أعلم انه كلام انشائي رائع ينفع في المنتديات الحوارية ولكن صدقوني في الحياة الواقعية حصل وحصل كتير ان الراجل (التسمية هنا مجازا) مايصدق ان فيه مساعدة خارجية (ومش مهم من مين) وهايقبلها وهايطنش ويعمل نفسه مش واخد باله ان كرامته لا مؤاخذة اتبهدلت وطبعا وسائل اقناع الذات متعددة ولن يغلب في التماس الكثير منها حتى يرتاح باله ويقنع نفسه ان ما يفعله عادي ومفيش مشاكل وكله جميل وخللي الحياة تمشي وكفاية تعقيد... قد أكون تشاؤمية زيادة عن اللزوم ولكن مر عليا الكثير ممن لا يجدون عيبا في استعمال المساعدة حتى ولو استمرت كثيرا.. ولهذا فتحت الموضوع من أصله.

بس بجد بجد انا فرحانة قوي بالردود الرجالية اللي رفضت المساعدة وزي ماتقولوا كده حاسة بزهو ان لسه الدنيا فيها مبادئ وان كلمة كرامة ما زالت في قاموس حياتنا.

إن خوفت ماتقولشي وإن قولت ما تخافشي
رابط هذا التعليق
شارك

نسيت أقول اني كمان فرحانة بالستات جميلات الروح والرائعات في كثير من الأشياء، فلقد أثلج صدري ردودهم بعدم قبولهم أي مساعدة من الأهل طالما إن الرجل قادر على فتح بيت وعجبني قوي حكاية (لو مش قادر في فتح بيت يبقى خليه في بيت باباه احسن له ويسيب بنات الناس في حالهم) :oops:

مش صح برضه؟؟؟؟

إن خوفت ماتقولشي وإن قولت ما تخافشي
رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
×
×
  • أضف...