اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ماذا لو المصريين اتحدوا واخذوا موقف ايجابي ,,,,,,؟

badroora

Recommended Posts

بصوا يا جماعة انا فكرت فى فكرة وقولت احتمال تفيد فى حل المشاكل بتاعتنا فى مصر

هو مش حل خيالى هو بس صعب شوية عاوز تعاون وناس قوية تقدر علية وانا نفسي كنت اكون فى مصر عشان اساعد من الجانب بتاعى عشان بس محدش يقول انى باتكلم عشان انا برة مصر ومش خسرانه شيء انا عملتها اثناء الكلية لما مكنتش حاجة تعجبنا كنا كلنا فى سكن الكلية نعمل اضراب عن الاكل مثلا لمدة يوم قبل اليوم مايخلص كانت الناس بتيجي وتسماعلنا وتشوف طلباتنا ايه اما فى الوقت العادى مكنش حد بيسأل فينا

الفكرة بتاعتى بتقول ان الناس فى مصر تبدأ تصرخ وتوصل صوتها دا احنا هنا بنصرخ بالكتابة وصرخنا كتير بلا جدوى كاننا بس بنفضفض لكن لو بجد عاوزين نصحح ونغير

يلا نصرخ بصوت مسموع

لو كل واحد فى شركة او مصنع

او اى مكان فى جميع انحاء الجمهورية عملووا اضراب ومارحوش يوم واحد الشغل او مثلا الناس اللى شغالين فى مجمع التحرير مراحوش الشغل

هتبدأ الدنيا تنقلب ويمكن حد يسمع وحد يحس وحد يعرف ان فى شعب لسه حى وبيصرخ ومحتاج نجدة

هو الموضوع صعب لانه عاوز تعاون كبير وعدد كبير عشان يصعب تنفيذ العقوبة عليهم

هو حل جه فى دماغى من كتر تفكيري فى احوال بلدنا اللى مخليانا مش قادرين ناخد قرار للرجوع والاستقرار

ومش معقول هنعيش طول عمرنا فى غربة

انا عوزاكم تشركونى واللى عندة فكرة جديدة بردوة يضيقها

وطالما الخارجية الامريكية بتابع محاوراتنا اكيد الخارجية المصرية هتابع هى كمان وجايز هما من نفسهم يتحركوا قبل الشعب ما يعمل اضراب ظنا اننا ممكن ننفذ الخطة

ملحوظة لو مظهرتش بعد يومين

انا مش باحب الحلاوة

ممكن باتية بالجبنة او اليشكولاته

تحياتى

وفى انتظار مشاركتم واقتراحكم

تم تعديل بواسطة نجفة المغرورة

A liberal is a man or a woman or a child who looks forward to a better day, a more tranquil night,and a bright, infinite future

.

رابط هذا التعليق

بس مش فاهم تحديدا يا مسز نجفة الشعب ها يعمل إضراب على ايه بالظبط : يعني ايه طلبنا او طلباتنا بالتحديد .... ماهو لازم يكون فيه طلب أو طلبات محددة وواضحة... واوعي تفتكري اني بأورطك لاسمح الله :ninja:

رابط هذا التعليق

لا مش توريط ولا حاجة انت فعلا عندك حق

سؤالك نعمل اضراب على ايه كأن البلد بقت كويسة ومافيهاش اى مشاكل وتلاقينا كلنا بنكتب وبنصرخ وبناقش الاوضاع اللى مش عجبانا وملينا بيها المنتدى طيب نيجي نتجمع ونقول نغير او نعدل تلاقيني تفكيرنا تجمد ومش عارفين نعمل ايه او نعترض ازاى او نعمل اضراب على ايه بالظبط

اخى انا كنت متوقعة هذه الاجابة مش منك بالذات لا مننا كلنا احنا احسن ناس تعبر عن المشاكل وتناقشها على الورق ولما نيجي عند الفعل يحصلنا بلوك ونتجمد مكانا

موضوع الاضراب دا مش سهل عاوز ناس تقعد مع بعضها وتحدد اهدافها وتشوف ايه اكثر شيء مديقنا

غلو الاسعار

ولا الحياة الغير كريمة

ولا تفشي ظاهرة التلوث من لبن الى ذرة

سور شرم الشيخ

بحيرة ناصر والنيل

الدستور

دى مشاكلنا اللى بناقشها هنا وبنتكلم عنها

عمرنا مفكرنا ازاى نحل

احنا اتعلمنا نناقش نعقد الامور نلوم على الحكومة

فين الفعل مافيش

احنا الصغيرين مهما نصرخ ولا حد يسمعلنا

الكبار طول ماهما مرتحين وعيالهم بيتمتعوا بحياة كريمة يبقوا هيبكوا على الناس ليه

احنا كمصريين

خناقة تفرقنا وطبلة تلمنا

نغضب نغضب ولما نلاقي هيصة نهيص مع اللى بيهيصوا وننسي كنا زعلانين لية

ممكن يكون الحل اللى كتبتة دا خيالى

ومش معقول ولكنى كتبتة فى لحظة خنقة من الاحول ومن المواضيع اللى بتابعها وضغطى ارتفع قولت طيب نشوف الناس اللى بتعقد دى ممكن تحل

وهو دا المقصود من موضوعى ومشاء الله قراءة فوق ال26 وانت الوحيد اللى رضيت كتر خيرك

وتحياتى لك

نجفة

تم تعديل بواسطة نجفة المغرورة

A liberal is a man or a woman or a child who looks forward to a better day, a more tranquil night,and a bright, infinite future

.

رابط هذا التعليق

أنا في رأي عشان نلخص المطالب لان مطالبنا كتيرة جدا جدا لا تعد ولا تحصى

لاننا كلنا مشاكل وغرقانين في مشاكل

فمن رأيي اننا نلخص كل المطالب دي كلها في مطلب واحد بسسسسسسسسسسسسسسس

حسني مبارك يسيب البلد ويمممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممشي

ننفيه بعييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييد

حسب الله ونعم الوكيل

حسب الله ونعم الوكيل

حسب الله ونعم الوكيل

Life is A big dream... Oneday we will wake up

رابط هذا التعليق

أهلا يا أخت نجفه

من الواضح أنك بتحلمى متزعليش

الحلم ممكن يكون حقيقة لو كل واحد عمل اللى عليه

وممكن تكون البداية

بس للعلم الناس من كتر البلاوى التى باتت تحيط بها حصلهم دوخة ولما يفوقو منها إن شاء الله يبقوا

يفكروا فى الإصلاح

ندعو الله معك ومع كل من يحب مصر أن يصلح بالنا وأن يجمعنا ولا يشتتنا

أعبد الله كأنك تراه فإن لم تكن تراه فإنه يراك

العمرلحظة

رابط هذا التعليق

أنا في رأي عشان نلخص المطالب لان مطالبنا كتيرة جدا جدا لا تعد ولا تحصى

لاننا كلنا مشاكل وغرقانين في مشاكل

فمن رأيي اننا نلخص كل المطالب دي كلها في مطلب واحد بسسسسسسسسسسسسسسس

حسني مبارك يسيب البلد ويمممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممشي

ننفيه بعييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييد

حسب الله ونعم الوكيل

حسب الله ونعم الوكيل

حسب الله ونعم الوكيل

رابط هذا التعليق

• بعد 3 سنة...

بس مش فاهم تحديدا يا مسز نجفة الشعب ها يعمل إضراب على ايه بالظبط : يعني ايه طلبنا او طلباتنا بالتحديد .... ماهو لازم يكون فيه طلب أو طلبات محددة وواضحة... واوعي تفتكري اني بأورطك لاسمح الله :ninja:

دي معلومات قيمه

رابط هذا التعليق

دي معلومات قيمه

حضرتك دخلت رفعت 11 توبيك ترجع لعام 2007 عشان تقول

دي معلومات قيمة

بس كده

يا سلام

رابط هذا التعليق

دي معلومات قيمه

دي معلومات قيمة

بس كده

يا سلام

مايمكن تكون معلومات قيمه واحنا مش واخدين بالنا

هو بس عايز يزود مشاركاته

تم تعديل بواسطة ozoozo

رابط هذا التعليق

دي معلومات قيمة

بس كده

يا سلام

مايمكن تكون معلومات قيمه واحنا مش واخدين بالنا

هو بس عايز يزود مشاركاته

انا كمان لاحظت كده وبعتله رسالة على الخاص افهم منها ايه وجهة نظره في المعلومات القيمة دي , ده فيه مشاركات رفعها من 2002 والمعلومات بتاعتها Unavailable

حاجة تغيظ بجد

مع تحياتي roseopen.gif

فداك أبي وأمي ونفسي ومالي يا رسول الله

http://www.youtube.com/watch?v=yOblBbK5FqI&feature=related

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
    • 0
      فى اجتماع سرى كشفت عنه صحيفة تايمز أوف إسرائيل التقى مسئولون أمنيون إسرائيليون رفيعون مع نظرائهم من السلطة الفعرض المقال كاملاً
  • أضف...