اذهب الي المحتوي
  • محاورات مشابهه

• وصفة لمرض السكر يقال أنها نافعة جدا - منقول

محاضرة للبروفسور  حسان شمسي باشا اكتشفت أن (مرض السكر) عندي يصل إلى 500 درجة عافاكم الله، وبدأ الناس يأتوني بمشورات وفق تجاربهم الخاصة.   وباختصار بعد شهر من الحمية والرياضة نزل حتى (300 مفطرا) و (200 صائما) تقريبا.  استعملت كثير من الشعبيات ولم تنفع. فقررت أن أتبع ثلاثة حلول لعلاج هذا الارتفاع، كل حل لمدة اسبوع: ١/ الحمية الشديدة والرياضة. ٢/ زيت الزيتون.  ٣/ علاج المستشفى.   الحل الأول: (الحمية الشديدة مع الرياضة) ذهب اﻷسبوع بدون فائدة إلا نزولًا طفيفًا لا

في استشارات طبية و نفسية

• أسعار علاج الأنسلون لمرضى السكر بالسعودية

السلام عليكم اعضاء المنتدى الكرام عاوز اعرف اسعار العلاج بالأنسولين لمرضى السكر هل هى اسعار معقولة ام مرتفعة وجزاكم الله خيرا

في المغتربين المصريين - egyptian expatriates

• أدوية مرض السكر وتأثيرها على المريض

بصراحة بعد ماعملت موضوع المضادات الحيوية واستفادت جدا منه........فكرت انى اعمل الموضوع ده كمان عشان استفيد انا والمهتمين بمرض السكر وكمان..... اسأل على حاجات كتير مش فاهماها وهى خاصة بأدوية مرض السكر واثارها الجانبية على المريض انا هسأل سؤال فى كل مداخلة لغايت مايرد عليا دكتور صيدلى ومش هسأل اللى بعده غير لما اجد الرد اول سؤال: ما الفرق بين حقن الانسولين و الادوية التى توخذ عن طريق الفم اللى بياخدها مريض السكر كعلاج وليه دايما بسمع الجمله دى.......(أصل انا ماتعبتش غير لما اخدت الانسولين..)

في استشارات طبية و نفسية

• بشرى لمرضى السكر .. علاج جديد ..

ابشروا يا مرضى السكر .. علاج جديد ان شاء الله لو تعاطاه مريض السكر فور اكتشافه مبكرا فلن يعانى من تبعات المرض على باقى اجزاء الجسد .. و لكى نعرف آليات و فاعليات العلاج الجديد فلابد ان نعرف يعنى ايه مرض السكر .. مرض السكر نسبة السكر الطبيعية فى الجسم حوالى 120 .. النسبة من 120 الى 180 يقال انها منطقة حرجة .. و عليه نحتاج الى اعادة النظر فى نظامنا الغذائى .. من 180 فما فوق فمعناه مريض سكر .. بعد ان قرأنا عن السكر و عرفنا ان مرض السكر هو احد نتائج ارتفاع نسبة السك

في استشارات طبية و نفسية

• نظام غذائى لمرضى السكر

هذا نظام غذائى نمطى لمرضى السكر بجانب ما قد يصفه الطبيب من دواء

في استشارات طبية و نفسية

• اضف...