Jump to content
ArabHosters
Sign in to follow this  
itsme_1666

العين عليها حارس

Recommended Posts

السلام  عليكم و رحمة الله و بركاته  :cool:  

كلنا عارفين ان معظم المصريين يعانون من عيوب فى الابصار منذ الصغر و معظمها وراثى  كطول او قصر النظر  و هذا يجعل و جود النظارة الطبية من سمات   شكلنا  :lookaround:  :cool:  :cool:

كلنا عارفين برده ان العلم تقدم و اصبح هناك عمليات بإستخدام الليزر  تعالج هذه العيوب  تحديدا  .. سمعنا عن نجاحها بنسبة كبيرة   جدا  ... هل هناك احد ما الاعضاء الكرام جرب الموضوع ده ... :dozingoff:  ???  يا ريت يقولنا عن تجربته فى الموضوع ده لان الرؤية مدخششة حبتين هنا ... :lookaround:  افيدونا افادكم الله  :dozingoff:  :cool:  :(  :turn:  :angry2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

تشريط القرنيّه بالليزر هى عمليّه تهدف الى تعديل معامل انكسار الأشعّه الضوئيّه فوق سطح القرنيّه لاصلاح عيوب الابصار

وهذه العمليّه تصلح للمرضى الذين يعانون من قصر او طول نظر ولكن نتائجها غير مرضيه لمن يعانى من الاستيجماتيزم سواء كان استيجماتيزم منفصل أو مع طول أو قصر نظر

عيب هذه العمليّات أنها مكلّفه , كما يعانى أكثر من نصف المرضى من التهابات مزمنه فى القرنيّه(سواد العين) و والملتحمه (بياض العين) مما يؤدى الى احمرار وحكّه لفترات طويله بعد العمليّه

أفضل من يقوم بهذه العمليّه بمصر حاليا هو مستشفى المغربى وأعتقد أن موقعه بميدان السيده نفيسه

Edited By disappointed on Sep. 01 2002 1:18pm

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

كلنا عارفين ان معظم المصريين يعانون من عيوب فى الابصار منذ الصغر و معظمها وراثى  كطول او قصر النظر  

تصحيح بسيط ومعلومه على الماشى

صحيح أن عدد كبير من المصريين يعانون من مشاكل فى الابصار , وصحيح ان قصر وطول النظر مسبّباتها فى الأساس وراثيه... ولكن معظم مشاكل الابصار فى المصريين (خاصة فى الأرياف والأقاليم) ناتجه عن الاصابه بالرمد الحبيبى

والرمد الحبيبى ينتج عن الاصابه بجرثومة الرمد

Trachoma

والتى تؤدى الى حدوث التهابات بأنسجة الجفون خاصّة الجفن العلوى , ثم تؤدى هذه الالتهابات الى تكوّن حبيبات بالجفن العلوى من الداخل تنتهى بالتليّف , وتقوم هذه الحبيبات والتليّفات بالاحتكاك مع القرنيّه والملتحمه فى كل مرّه يطرف المريض بعينه (يبربش يعنى) مما يؤدى الى تجريحها على المدى البعيد وتكوّن تليّفات بها فى اماكن الاحتكاك مما يؤثّر على حدة الابصار

وهناك معلومه طريفه

أن مصر تعتبر من أكثر دول العالم التى تتوطّن بها جرثومة الرمد نظرا لطبيعة المناخ والبيئه , ولذلك فقد درس الأطبّاء البريطانيون الرمد  بتعمّق فى مصر , ونظرا لأن ظهور حبيبات الرمد فى داخل الجفن العلوى تزيد من وزن الجفن العلوى وتجعله اكثر ثقلا , فان الجفن العلوى الذى يغطّى فى الطبيعى واحد على ستّه من الطرف الأعلى لقرنيّة (سواد) العين , فان هذا الجفن المصاب ينزل قليلا للأسفل فيغطّى جزء اكبر من سواد العين

ولهذا اطلق أطباء العيون على هذه الظاهره اسم : النظره المصريّه الحالمه

Egyptian dreamy look

:angry2:  :angry2:  :angry2:  :D  :D

ولازال العامّه يطلقون على طبيب العيون مسمّى دكتور الرمد

بل ولازالت المستشفيات الجامعيه بالقصر العينى والدمرداش تطلق على عيادة العيون الخارجيّه اسم : عيادة الرمد

Edited By disappointed on Sep. 01 2002 1:20pm

Share this post


Link to post
Share on other sites

الأخت اتسمى

فى

أول ظهور الليزر قام صديق لى فى الخليج بعمل الليزر فى أسبانيا

بعدها أصبح ششيش بيش

ولى جار بعد عملية الليزر من ست سنوات مازال يشتكى من التهابات فى عينه أثر مضاعفات الليزر

لذا

لا أنصح بالليزر أو العدسات اللاصقة

وأجرى على الله

Share this post


Link to post
Share on other sites

اشكرك اخ  محبط على المعلومات القيمة  جدا الى تقضلت حضرتك بكتابتها

:)  ???  ???  :turn:

والله يبشرك بالخير يا اخ رجب ..... وعلى رأى المثل كنتى فين يا لأ لما قلت آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه  يا عينى  :cool:  :cool:  :cool:  :cool:

انا بس بأستعجب ليه لما كنت بأسأل كل دكاترة المغربى سواء فى مصر  او فى السعودية كانوا بيقولوا بمنتهى  الثقة و الامانة ان ده عملية  مضمونة مية المية ولم يذكر احد اى شىء عن عيوبها من التهابات او عدم وضوح للرؤية بالنسبة لمن يشكو من الاستجماتيزم ...   يعنى اصبح مافيش  امانة  وإخلاص فى الطب امام اغراءات التجارة يعنى ؟؟  :sneaky2:  :sneaky2:  

نهايته عليه العوض  :cool:  ???  :cool:  :cool:  ???

Share this post


Link to post
Share on other sites

عملتها ؟؟؟؟؟؟؟ آآآآآآآآآآآآآه ليه؟؟؟ :cool:  :cool:  :cool:  :cool:

امال ب اسألكم عليها عياءة يعنى ؟؟؟ نهايته  :dozingoff:  :dozingoff:  انا عندى امل ان الرؤية توضح بعد شهرين زى ما قالولى الدكاترة وإن كنت أشك فى كلامهم وبما انى بأفكر بطريقة علمية اعتقد انهم بيقصدوا ان انا بعد شهرين ممكن اتعود على قوة الابصار الجديدة الى انا فيها دلوقتى  :dozingoff:  :dozingoff:

:sneaky2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

الأخت اتسمى

مازال الجدل حول عمليات الليزر

وكلامى عن حالات عمليات الليزر التى ذكرتها هو منذ عشرون عاما فى أول اكتشاف علاج الابصار بالليزر وكان مازال تحت التجربة ولم يكن متوفرا بالبلاد العربية وقتها وكذا منذ ستة سنوات مضت

وأتوقع أن يكون قد حدث تقدم فى هذا الاتجاه خلال هذه المدة

فكونى مطمئنة

ياريت تحكى لنا على ضوء خوضك تجربة الليزر مابها وماعليها

وهل هى فعلا مفيدة وما الأعراض الجانبية لهذه العملية حتى يستفيد جميع الزملاء

مع التمنى بالتوفيق والشفاء العاجل

Edited By ragab2 on Sep. 01 2002 4:23pm

Share this post


Link to post
Share on other sites

اخ فرى  ... انا متفاءلة خالص اهه على الاخرررررررر  والله  :D  :D  :cool:  :cool:  :cool:  :cool:  :cool:  :cool:  :cool:  :cool:  :cool:  :cool:  :cool:  :cool:  :cool:  :cool:

اخ رجب

انا  خضت التجربة ده مع انى ما كنتش شيش بيش  خالص الاول يعنى  هو انا بس  بأهتم شوية بالمظهر و قد كنت اول من استخدم العدسات اللاصقة  اول ما طلعت فى مصر و ما اكدبش عليكم انا و غيرى كنا بمثابة حقل تجارب لنوعية من العدسات انتجتها امريكا و إظاهر انها كانت فرز تالت و الا إيه و إستخسروا يرموها قالوا يبعتوها للمصريين الغلابة الى بيستحملوا  لان الامريكان بسكويت خالص زى ما إحنا  عارفين

المهم تجربة العدسات اللاصقة  سوتلى عنيه خالص  و قررت ان اجد البديل و هو عملية الليزر او الليزك   بعد ان سمعت عن نجاحها من ناس كتير  فى المملكة  وتكلفتها  كانت 10 الالف ريال  سعودى يعنى خمسة للعين الواحدة و انا بصراحة فكرت انى اعمل عين واحدة للتجربة علشان لو راحت يبقى فيه غيرها  اتعكز عليها   :cool:  لكن جيت على آخر لحظة و غيرت رأيى   علشان النصيب  :cool:

المهم ان العملية مدتها خمس دقائق لكل عين  و قام بعملها دكتور استشارى فى طب العيون  مشهور و معروف جدا اسمه فتحى الصياد  ... الالم لم يكن يتعدى الثلاثون ثانية فى كل عين .. و المريض من دول بيكون واعى و حاسس بكللللللللل حاجة .. الظريف فى الموضوع ان الدكتور بيشرح كل خطوة قبل القيام بها  علشان المريض ما يتسرعش لما يشوف نور  شعاع الليزر او لما  الجهاز يضغط على عينه  ضغطة قوية زى ما يكون هيفقعها  او لما المريض يشم ريحة شياط بسبب  تلامس الليزر مع الانسجة فيحس ان المستشفى بتولع  ويقوم يجرى   :colgate:  :D

و بعدين بيقوم المريض بعد ما  تتيجى الممرضة علشان تسحبه لانه مش بيقدر يفتح عنيه من بعد العملية بخمس دقائق تقريبا  :bored:  و افتكر ان فيه تعليق ظريف من  احد الى عملوا العملية و الى كان خايف موووووت    و هو داخل العمليات   كان بيقول انا نصحونى اخد معايا  العصايا والكلب بتاعى قبل ما روح اعمل العملية علشان ان حاسس باللى هيجرالى  :colgate:  ولكن بعد ما خرج و بدأ يشوف بوضوح كبير عن الاول  نسى طبعا كل مخاوفه

المهم الى بعد العملية  ان الواحد عينه بتكون  حمرا شوية و بتزغلل شويتين  لكن بمراجعة الدكتور بيقول انها مسألة وقت و كل شىء هيكون تمام خاصة ان الواحد بيرجع نظره فعلا سته على سته  :dozingoff:  :dozingoff:  :dozingoff:

انا بصراحة إذا فعلا المشاكل البسيطة ده إنتهت على خير  احيى جدا جدا صاحب  هذه الفكرة فى علاج عيوب الابصار بإستخدام الليزر

هو حد يعرف مين الشخص العظيم ده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ :cool:  :cool:  :cool:

Share this post


Link to post
Share on other sites

للأمانه العلميّه

وللصدف السعيده

جمعنى صباح اليوم مؤتمر عن تأثير السكّر على شبكيّة العين بأحد استشاريى جراحة العيون ففتحت معه الموضوع وأفادنى بأن الليزر فعلا كانت له مشاكل كثيره ولكن نتائجه فى تحسن ملحوظ منذ عام تقريبا , ولكنّه شدّد على أن حالة كل مريض يتم أخذها بصوره منفصله , وأنه لابد من عمل مايسمّى بمسح أو رسم طوبوغرافى لسطح قرنيّة العين لقياس درجات التعرّجات وعدم الاستواء والخدوش الميكروسكوبيّه بها , ليتم بعدها تقرير مدى استفادة المريض من العمليّه , وهل هى مناسبه له أم لا , ونسبة احتماليّة حدوث أعراض جانبيّه أو مضاعفات بعدها

كما أفاد بأن هذا المسح الطوبوغرافى والتعامل مع كل مريض على حده قد ينتج عنه أن العمليّه قد تكون مفيده فى وجود استجماتيزم او فى درجات عاليه من قصور معاملات الانكسار الضوئى , بينما يمكن ان تكون العمليّه غير مناسبه حتى ولو لم يكن هناك استيجماتيزم وفى معدل منخفض لقصور معامل الانكسار الضوئى

وهو مايعنى أن هذا النوع من العمليّات شهد طفره مؤخرا وأن تقييم الحاله من قبل الطبيب هى الفيصل فى تحديد مدى ملائمة العمليّه ونسب نجاحها واحتمالية ظهور مضاعفات أو أعراض جانبيّه

Share this post


Link to post
Share on other sites

آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه الله يطمنك يا اخ محبط  افتكر دلوقتى بس الزغللة راحت  :blush:  :blush:  ;)  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D

 وياريت  بعد إذنك  لو فيه اى مؤتمرات او ابحاث عن الموضوع ده دايما تنوه عنها  علشان إما الواحد يكون مطمئن او يعمل حسابه على  المدى البعيد   :cool:  :cool:

Share this post


Link to post
Share on other sites

بالمناسبة بقة بيقولك إيه طبيب  عيون بيحب وشايل وردة فى ايديه وقال لحبيبته شايفة الوردة  دى ياحياتى قالتله اه, قام  نقلها  للإيد التانية وقالها طب كده  :blush:  :blush:  ;)  :D  :D  :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

الطب ليس إختصاصي ... الأطباء الروس متخصيصين فى معالجة قصر النظر بمهارة بدون إستخدام الليزر الذى يعاني منه الأغلبية كما ذكر الأخوة ... طول النظر / بعد النظر لا يحبذ الأطباء معالجته .

Share this post


Link to post
Share on other sites
بالمناسبة بقة بيقولك إيه طبيب  عيون بيحب وشايل وردة فى ايديه وقاللحبيبته شايفة الوردة  دى ياحياتى قالتله اه, قام  نقلها  للإيد التانية وقالها طب كدة  
           

:blush:  :D  :music:  :baaa:  :xmas:  :blush:  ;)  :D

حلوة

Edited By ragab2 on Sep. 03 2002 12:02am

Share this post


Link to post
Share on other sites

الاخت اتس مى اطمئنك على نجاح العمليه

اقرب صديق لى عملها من حوالى 10 سنوات وكله تمام

اخو المدام عملها من حوالى 3 سنوات وبقى بيشوف زى الجن

اخيرا المدام عملتها من سنتين ونصف وكل الاعراض اللى حضرتك ذكرتيها حدثت بالفعل ولم يكن التعود على قوة الابصار الجديده هو الموضوع فقد تحسن نظرها الى اقصى درجه ممكنه ،، تقريبا 6\6 الى 6\9 مش متأكد  ،، وكان عندها استجماتيزم اختفى تماما

فأطمنى

Share this post


Link to post
Share on other sites

لي مجموعة لا بأس بها من معارفي وأصدقائي عملوا نفس العملية .. وكلهم تمام وأصبح نظرهم 6/6

منهم واحد كان بلبس نظارة سميكة للغاية .. وعندما قرر انه يعمل العملية .. لم يكن يتوقع أن تنجح .. ولا أنا ..

وقد أجرى العملية منذ سنتين تقريباً .. وهو الآن نظره 6/12 على ما أعتقد .. ويستخدم نظارة عند العمل على الكمبيوتر فقط أو القراءة

مبروك مقدماً

Share this post


Link to post
Share on other sites
اقرب صديق لى عملها من حوالى 10 سنوات وكله تمام

اخو المدام عملها من حوالى 3 سنوات وبقى بيشوف زى الجن

اخيرا المدام عملتها من سنتين ونصف وكل الاعراض اللى حضرتك ذكرتيها حدثت بالفعل ولم يكن التعود على قوة الابصار الجديده هو الموضوع فقد تحسن نظرها الى اقصى درجه ممكنه

يااااااه

ده انت دائرة معارفك كلّها "ليزريّه" بقى

:D  :D  :inlove:

Share this post


Link to post
Share on other sites

أنا عندي ضعف -1 و انحراف -1

هل تنصحون بعمل ليزر.. علماً بأن نظري سابقاً كان 6 / 6 شارب.. و لكنه ضعف بعد أن أصبت بفيروس في يناير 2000 (الفيروس الذي قتل المئات في أوروبا في ذلك الوقت) و نمت في السرير حوالي أسبوعين.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...