اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مشكلة وأرجو حلها بخصوص ألاقامة فى الكويت

Recommended Posts

يا جماعة أنا لى أخ بكاليريوس تجارة يقيم فى مصر ولقد تكرم أحد الاقارب فى دولة الكويت فى البحث لة عن وظيفة وبالفعل تم ايجاد وظيفة ادارية فى احدى الجمعيات الحكومية فى دولة الكويت وبالفعل لقد أرسل اخى اوراقة وهى عبارة عن صورة شهادة البكاليريوس وصور من الجواز للجمعية كل دة كويس والحمد لله وبعد تقريبا اسبوعين قال لنا القريب الذى يقوم بأجراءات الاقامة أن الجمعية أرسلت ألاوراق للجهات الحكومية لتخليص الاقامة وهى لمدة سنة وقد تأخذ هذة الاجراءات شهر تقريبا وهى المدة المتعارف عليها فى تخليص اجراءات الاقامة داخل الكويت ثم قال لنا يستحسن أن يقوم اخى بأجراء تحاليل مرض فايرس ألكبد الوبائى حتى لا يتكبد عناء ألسفر للكويت ويتم اكتشاف انة حامل للمرض فيتم ترحيلة فورا من ألبلد وبالفعل قام أخى بالتحاليل ولكن شاء الله تعالى أن نكتشف انة حامل لمرض فيرس B وقال ألطبيب المختص ان احتمال الشفاء من المرض كبير جدا وألحمد لله ولكن يوجد احتمال كبير أن يترك المرض أثار فى ألدم تعرف بأسم قشرة ألمرض وهى غير مضرة وغير مؤثرة فى جسم ألانسان وطبعا قمنا باخطار القريب بهذة ألانباء فقال على الفور انة يستحيل على أخى السفر لدولة الكويت لانهم عند دق الاقامة لة سيتم الكشف الطبى علية وانهم حتى ولو لم يكتشفوا المرض سيكتشفوا القشرة التى توجد فى ألدم وسيقوموا بترحيلة فورا وسيقوموا بوضع أسمة على قائمة الممنوعين من دخول البلد حتى ولو فى يوم من الايام تعافى أخى من المرض نهائيا سيظل ممنوع من السفر لدولة الكويت .

وسؤالى يا اخوانى اولا : هل فعلا كل ألاجراءات التى سبقت وقمت بشرحها سليمة أقصد هل هذا القريب لم يكدب علينا فى شىء ؟

وثانيا : ألا توجد أى وسيلة يستطيع بها أخى ألسفر لدولة الكويت و ألعمل هناك ؟

ثالثا : اذا كانت هذة ألاجراءات غير سليمة فما هى ألاجراءات السليمة ؟

رابعا : ما هى أجراءات ارسال كروت الزيارة فى حالة ارسالها من دولة الكويت وما هى مدتها وكل اجراءاتها ؟

خامسا : ألا يوجد فى دولة الكويت من هم حاملين لنفس المرض فما هى ألاجراءات ألتى تتخذ ضدهم ؟

سادسا : الكشف الطبى ألخاص بدق ألاقامة هل يتم تجديدة كل سنة أى هل يقوم الشخص باعادة الكشف كل سنة ؟

سابعا : أنا أعرف شخص مقيم فى دولة الكويت ومتزوج وزوجتة تحمل المرض ولكنها شفيت منة وألحمد لله ولكنها تحمل قشرة المرض ولكنها تعمل ومعها اقامة وذلك منذ تقريبا أكثر من 7 سنوات فكيف اذن ؟

ثامنا : هل صدرت قوانين جديدة بخصوص الاقامة وكروت الزيارة فى دولة الكويت فما هى هذة القوانين ؟

تاسعا : هل هناك فرق بين اجراءات الاقامة فى ألوظائف الحكومية عنها فى ألوظائف الخاصة فى دولة الكويت ؟

بجد يا جماعة أنا متشكرة ليكم جدا بس أنا فعلا الموضوع دة مضايقنى جدا ومحتاجة فعلا مساعدتكم ودة أول موضوع ليا ومشاركة داخل المنتدى فأرجو من الله تعالى أن أجد لديكم ألاجوبة للاسألة و جزاكم الله كل خير وبارك الله فيكم

واثابكم الله تعالى

وكتب الله لكم الأجر والثواب .

رابط هذا التعليق

عزيزتي نهى

قريبكم مبيضحكش عليكم بس اظن دا مع فيرس C فقط لكنB و A ممكن يكون غير

وفعلا الاجرئات كده سليمه ولكن طالما عند اخوك هذا المرض فلا يمكن ان يذهب للكويت الا لو شفي او غيروا النظام بتاعهم ولو ذهب للكويت هيعيدوا له الكشف الطبي هناك وسيكتشفوا اصابته وهيرجعوه تاني مصر ويحطوه في لسته للممنوعين من دخول البلد اما مصابين فيرس C حتى لو شفي فسيظل ممنوع انا لي قريب عمل تحليل وكان نتيجته خطا وقالوا انه مصاب بفيرس C وعمل بعدها يجي مئة تحليل خارج معامل وزارة الصحه الكويتيه وكلها اثبتت خلوه من المرض ولم يتخذوا براي اي منها وتم ترحيله من البلاد فلا تكبدوا انفسكم عناء المحاولة لان قرارهم صارم بالنسبه لهذا المرض اما انهم بيعملوا تحاليل مع تجديد الاقامه فدا لا مبيحصلش فقط عند دق الاقامه يعملوا كشف طبي بعد كده لا

واكيد في كتير اصيبوا بعد دق الاقامه بهذا المرض انا مش شايفه اي فايده اصلا للموضوع ده بس بحس انها عملية فلتره للمسافرين

الف سلامه لاخوكي وخليه يحاول في البحث في اي بلد اخر غير الكويت صدقيني مفيش فايده لو جبتي حتى واسطه من وزير الصحه الكويتي مش هيدخل البلد ابدا وكل الطرق حتى لو عمل زياره نفس الشيء هيعمل كشف طبي لدق الاقامه وهيكتشفوا المرض ويرحلوه يعني ملهاش لزمه الطرق الملتويه ايضا مش هتجيب نتيجه

اسفه لردي هذا ولكن هي دي الحقيقه واتمنى ان اكون فيدتك

وتجنبي اخوك عناء السفر هما اصلا مش هيسفروه طالما المعمل بتاع التحاليل في مصر اثبت اصابته بهذا المرض

* لسانك لا تذكر به عورة امرىء فكلك عورات وللناس أعين

* إذا الشعب يوما أراد الحياة فلا بد أن يستجيب القدر

رابط هذا التعليق

أولا أهلا بيكي في المنتدى

ثانيا ما قاله قريبك مظبوط ولم يكدب لا يستطيع أحد الحصول على أقامة بالكويت إلا بعد عمل تحليل للدم والكشف على فيروس الكبد الوبائي في مصر أولا ثم في الكويت بعد الوصول وهذا بالنسبة للعاملين بالحكومة والعاملين بالقطاع الخاص. وأخوك يستطيع السفر فقط بعد أن يتأكد تماما أن التحليل الخاص به لن يعطي نتائج ايجابية بالنسبة للفيروس.

بالنسبة لكروت الزيارة الوضع مختلف حيث لا يوجد كشف طبي لا في مصر ولا في الكويت ولكن يمكن عمل تحويل لفيزا عمل للجامعيين فقط بعد دفع 200 دينار لكنه لن يتمكن من العمل بدون دق الأقامة وقبلها الكشف الطبي طبعا.

في بعض الأحيان لا يظهر الفيروس بمصر ولكن يظهر بالكويت وفي هذه الحالة لن يتم عمل أقامة وسيتم الترحيل على مصر. حاملي المرض بالكويت هم أما في زيارة أو أصيبوا بالمرض بعد عمل الإقامة حيث لا يتم الكشف مرة اخرى بعد المرة الأولى.

تم تعديل بواسطة أبو حميد

مفيش حياة إلا عند غيرك تعيش في خيره ويعيش في خيرك

"فؤاد حداد"

رابط هذا التعليق

الاخت العزيزة .

سلام الله عليكم ورحمة الله وبركاتة

انا قرأت موضوع وكان لى بعض الملاحظات على بعض النقاط المذكورة.حيث لى تجربة مع نفس الموضوع ولكن ليس فى الكويت ولكن بالسعودية.

اولا : هل تم عمل التحليل الخاص بالفيرس داخل معمل خاص ام معمل وزارة الصحة المصرية .

وهذة النقطة هى اهم نقطة وعلى اساسها يتم الحكم حيث انى كنت قد حصل معى نفس الموقف ولكن عند عمل تحليل وزارة الصحة لم يظهر اى شىء وكان الخطأ عند المعمل الخاص .

ثانيا : يوجد فى بعض الاشخاص اجسام مضادة للفيرس ولا يوجد فيرس نفسة ويظهر هذا مع عمل تحليل اسمة pcr ولايس اجسام مضادة اللى يتم عملة فى المعامل الخاصة .

همـســة

إذا أتعبتك الدنيا فلا تحزن فإن الله يشتاق لسماع صوتك وأنت تدعوه

لا تنتظر السعادة حتى تبتسم ولكن أبتسم حتى تكون سعيداً

لماذا تدمن التفكير والله ولي التدبير ؟

لماذا القلق من المجهول وكل شيء عند الله معلوم ؟

لذلك

أطمئن فأنت في عين الله الحفيظ

وقل بقلبك ولسانك {فوضت أمري إلى الله}

فإن الله بصير بالعباد

وتذكر أن الرب رحيم كريم

وإن مع العسر يسرا

اللهم صلِ على محمد وآله وسلًم تسليماً كثيراَ

ابوعمر

رابط هذا التعليق

وسؤالى يا اخوانى اولا : هل فعلا كل ألاجراءات التى سبقت وقمت بشرحها سليمة أقصد هل هذا القريب لم يكدب علينا فى شىء ؟

فعلا هذا القريب لم يكذب عليكم فاالاجراءات سليمه وصحيحه

مفيش اى وسيلة لحالته هذه لانه لابد من عمل كشف طبى قبل دق الاقامه

طبعا قولنا ان الاجراءات سليمة

رابعا : ما هى أجراءات ارسال كروت الزيارة فى حالة ارسالها من دولة الكويت وما هى مدتها وكل اجراءاتها ؟

ارجاءتها تقديم طلب لزياره عائليه اوسياحيه لما يكون من العائلة ومدتها اخ اواخت ومدتها لايتجاوز ايام قليلة

خامسا : ألا يوجد فى دولة الكويت من هم حاملين لنفس المرض فما هى ألاجراءات ألتى تتخذ ضدهم ؟

اكيد فى لكن لحسن حظهم مابعد ما صار عندهم اقامه بالفعل وده لان الكشف الطبى لا يتم غير اول مره فقط

سادسا : الكشف الطبى ألخاص بدق ألاقامة هل يتم تجديدة كل سنة أى هل يقوم الشخص باعادة الكشف كل سنة ؟

سبق وقولنا انه لايتم غير مره واحده فقط قبل دق الاقامه وبعدها تجدد الاقامه بدون اى كشف

سابعا : أنا أعرف شخص مقيم فى دولة الكويت ومتزوج وزوجتة تحمل المرض ولكنها شفيت منة وألحمد لله ولكنها

تحمل قشرة المرض ولكنها تعمل ومعها اقامة وذلك منذ تقريبا أكثر من 7 سنوات فكيف اذن ؟

اكيد طبعا اصيبت به بعد دق الاقامع لها والانتهاء من الكشف الطبى وفى هذه الحاله اعتقد انها بتعلاج عادى

ثامنا : هل صدرت قوانين جديدة بخصوص الاقامة وكروت الزيارة فى دولة الكويت فما هى هذة القوانين ؟

دى معرفهاش اوى ولكن اللى اعرفه انها موقوفه حاليا الزيارات والالتحاق بعائل ايضا لكن بالنسبة لفيزا العمل عادى

تاسعا : هل هناك فرق بين اجراءات الاقامة فى ألوظائف الحكومية عنها فى ألوظائف الخاصة فى دولة الكويت ؟

اعتقد ان دى برده مفيش فيها فرق فى الاجراءات فى الحالتين بيتم عمل الكشف الطبى قبل اى شيىء بمصر وبالكويت

مع تمنياتنا له بالشفاء واتمنى ان اكون قدرت افيدك بالاجابات على اسئلتك

وبحبك وحشتينى ... بحبك وأنتى نور عينى

ولو أنتى مطلعه ... عينى بحبك موووت

مــــــــــصــــــــــــــر

رابط هذا التعليق

عزيزتي نهى

قريبكم مبيضحكش عليكم بس اظن دا مع فيرس C فقط لكنB و A ممكن يكون غير

وفعلا الاجرئات كده سليمه ولكن طالما عند اخوك هذا المرض فلا يمكن ان يذهب للكويت الا لو شفي او غيروا النظام بتاعهم ولو ذهب للكويت هيعيدوا له الكشف الطبي هناك وسيكتشفوا اصابته وهيرجعوه تاني مصر ويحطوه في لسته للممنوعين من دخول البلد اما مصابين فيرس C حتى لو شفي فسيظل ممنوع انا لي قريب عمل تحليل وكان نتيجته خطا وقالوا انه مصاب بفيرس C وعمل بعدها يجي مئة تحليل خارج معامل وزارة الصحه الكويتيه وكلها اثبتت خلوه من المرض ولم يتخذوا براي اي منها وتم ترحيله من البلاد فلا تكبدوا انفسكم عناء المحاولة لان قرارهم صارم بالنسبه لهذا المرض اما انهم بيعملوا تحاليل مع تجديد الاقامه فدا لا مبيحصلش فقط عند دق الاقامه يعملوا كشف طبي بعد كده لا

واكيد في كتير اصيبوا بعد دق الاقامه بهذا المرض انا مش شايفه اي فايده اصلا للموضوع ده بس بحس انها عملية فلتره للمسافرين

الف سلامه لاخوكي وخليه يحاول في البحث في اي بلد اخر غير الكويت صدقيني مفيش فايده لو جبتي حتى واسطه من وزير الصحه الكويتي مش هيدخل البلد ابدا وكل الطرق حتى لو عمل زياره نفس الشيء هيعمل كشف طبي لدق الاقامه وهيكتشفوا المرض ويرحلوه يعني ملهاش لزمه الطرق الملتويه ايضا مش هتجيب نتيجه

اسفه لردي هذا ولكن هي دي الحقيقه واتمنى ان اكون فيدتك

وتجنبي اخوك عناء السفر هما اصلا مش هيسفروه طالما المعمل بتاع التحاليل في مصر اثبت اصابته بهذا المرض

مفيش اسف ولا حاجة طبعا دية ارادة ربنا أنا متشكرة جدا يا inas على اهتمامك ومحاولة المساعدة و الله يسلمك طبعا

وفعلا عندك حق عمر ما كانت الطرق الملتوية بتجيب نتيجة وحتى ولو كانت بتجيب نتيجة وقتية يبقى هانروح فين من ربنا بعد كدة ربنا يارب يبعدنا كلنا عن أى طرق ملتوية لآن ديما ألحرام بيجيب بعدة حرام فى حرام وشكرا أوى يا inas .

أولا أهلا بيكي في المنتدى

ثانيا ما قاله قريبك مظبوط ولم يكدب لا يستطيع أحد الحصول على أقامة بالكويت إلا بعد عمل تحليل للدم والكشف على فيروس الكبد الوبائي في مصر أولا ثم في الكويت بعد الوصول وهذا بالنسبة للعاملين بالحكومة والعاملين بالقطاع الخاص. وأخوك يستطيع السفر فقط بعد أن يتأكد تماما أن التحليل الخاص به لن يعطي نتائج ايجابية بالنسبة للفيروس.

بالنسبة لكروت الزيارة الوضع مختلف حيث لا يوجد كشف طبي لا في مصر ولا في الكويت ولكن يمكن عمل تحويل لفيزا عمل للجامعيين فقط بعد دفع 200 دينار لكنه لن يتمكن من العمل بدون دق الأقامة وقبلها الكشف الطبي طبعا.

في بعض الأحيان لا يظهر الفيروس بمصر ولكن يظهر بالكويت وفي هذه الحالة لن يتم عمل أقامة وسيتم الترحيل على مصر. حاملي المرض بالكويت هم أما في زيارة أو أصيبوا بالمرض بعد عمل الإقامة حيث لا يتم الكشف مرة اخرى بعد المرة الأولى.

شكرا أوى يا أبو حميد وفعلا المشكلة مش فى المرض و الحمد لله لان ألحمد لله علاجة بسيط وبياخد وقتة وبيتم الشفاء منة تماما المشكلة فى الاثار ألتى يتركها المرض فى الدم وهى التى تظهر فى التحاليل ويتم كشفها وشكرا جدا على معلومة ان كروت الزيارة لا يوجد لها كشف طبى وهو ما جعلنى أستغرب بجد طب ما كدة كدة حامل المرض سيدخل البلد يعنى مش فاهمة لو دق اقامة هاينقل المرض لكن لو عمل كارت زيارة مش هاينقل المرض حاجة غريبة فعلا وشكرا لحضرتك أوى .

رابط هذا التعليق

الاخت العزيزة .

سلام الله عليكم ورحمة الله وبركاتة

انا قرأت موضوع وكان لى بعض الملاحظات على بعض النقاط المذكورة.حيث لى تجربة مع نفس الموضوع ولكن ليس فى الكويت ولكن بالسعودية.

اولا : هل تم عمل التحليل الخاص بالفيرس داخل معمل خاص ام معمل وزارة الصحة المصرية .

وهذة النقطة هى اهم نقطة وعلى اساسها يتم الحكم حيث انى كنت قد حصل معى نفس الموقف ولكن عند عمل تحليل وزارة الصحة لم يظهر اى شىء وكان الخطأ عند المعمل الخاص .

ثانيا : يوجد فى بعض الاشخاص اجسام مضادة للفيرس ولا يوجد فيرس نفسة ويظهر هذا مع عمل تحليل اسمة pcr ولايس اجسام مضادة اللى يتم عملة فى المعامل الخاصة .

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة يا ابو عمر فعلا لقد قام بعمل التحليل فى معمل خاص مشهور جدا فى مصر وليس فى معمل وزارة الصحة المصرية ممكن حضرتك توضحلى اكتر يعنى انا فهمت من كلام حضرتك انو فى المعمل الخاص بيتم اجراء تحليل معين للمرض يقوم باظهارة ولكن فى معامل الوزارة بيتم عمل تحليل من نوع أخر قد لا يظهر المرض طب يبقى كدة احنا لازم نعرف نوع أو اسم التحليل الذى يتم فى المعمل الخاص واسم التحليل فى معامل الوزارة واسم التحليل الذى يتم فى معامل الكويت هل فعلا يوجد فرق بينهم أم كلهم يؤدوا الى نفس النتيجة ؟ وشكرا جدا على وقت واهتمام حضرتك بس ممكن بجد حضرتك تقوم بالتوضيح أكتر .

ملحوظة : اسم التحليل الذى قام بة فى المعمل الخاص هو

HBs Antigen

وكانت النتيجة

Positive

تم تعديل بواسطة nohaa
رابط هذا التعليق

فعلا هذا القريب لم يكذب عليكم فاالاجراءات سليمه وصحيحه

مفيش اى وسيلة لحالته هذه لانه لابد من عمل كشف طبى قبل دق الاقامه

طبعا قولنا ان الاجراءات سليمة

ارجاءتها تقديم طلب لزياره عائليه اوسياحيه لما يكون من العائلة ومدتها اخ اواخت ومدتها لايتجاوز ايام قليلة

اكيد فى لكن لحسن حظهم مابعد ما صار عندهم اقامه بالفعل وده لان الكشف الطبى لا يتم غير اول مره فقط

سبق وقولنا انه لايتم غير مره واحده فقط قبل دق الاقامه وبعدها تجدد الاقامه بدون اى كشف

سابعا : أنا أعرف شخص مقيم فى دولة الكويت ومتزوج وزوجتة تحمل المرض ولكنها شفيت منة وألحمد لله ولكنها

تحمل قشرة المرض ولكنها تعمل ومعها اقامة وذلك منذ تقريبا أكثر من 7 سنوات فكيف اذن ؟

اكيد طبعا اصيبت به بعد دق الاقامع لها والانتهاء من الكشف الطبى وفى هذه الحاله اعتقد انها بتعلاج عادى

دى معرفهاش اوى ولكن اللى اعرفه انها موقوفه حاليا الزيارات والالتحاق بعائل ايضا لكن بالنسبة لفيزا العمل عادى

اعتقد ان دى برده مفيش فيها فرق فى الاجراءات فى الحالتين بيتم عمل الكشف الطبى قبل اى شيىء بمصر وبالكويت

مع تمنياتنا له بالشفاء واتمنى ان اكون قدرت افيدك بالاجابات على اسئلتك

شكرا اوى يا بنت النيل واكيد طبعا حضرتك افدتينى بالاجابات وأنا والهى متشكرة جدا جدا لحضرتك وقدر الله وما شاء فعل .

رابط هذا التعليق

شكرا على ردك يا نهى

والله لم اقصد بكلمة الطرق الملتويه الحرام ابدا فانا لا احب سوء الظن بالناس

انا فقط قصدت ان هو يسافر ويروح هناك بكرة زياره ومن هناك يعمل اقامه لان دي هتؤدي لنفس الطريق

لانو لما يجي يدق الاقامه هيرجعوه مصر تاني ويعمل تحليل في مصر تابع للوزاره وبعدها يرجع الكويت ويعمل تحليل مره اخرى

فكان قصدي الطريق الغير مباشر بطريقه اخرى عشان متفهمنيش غلط

واشكرك جدا على زوقك في الرد وعلى تفهمك للموقف :closedeyes:

ربنا يكتب لاخوك الشفاء و الخير باذن الله

* لسانك لا تذكر به عورة امرىء فكلك عورات وللناس أعين

* إذا الشعب يوما أراد الحياة فلا بد أن يستجيب القدر

رابط هذا التعليق

شكرا على ردك يا نهى

والله لم اقصد بكلمة الطرق الملتويه الحرام ابدا فانا لا احب سوء الظن بالناس

انا فقط قصدت ان هو يسافر ويروح هناك بكرة زياره ومن هناك يعمل اقامه لان دي هتؤدي لنفس الطريق

لانو لما يجي يدق الاقامه هيرجعوه مصر تاني ويعمل تحليل في مصر تابع للوزاره وبعدها يرجع الكويت ويعمل تحليل مره اخرى

فكان قصدي الطريق الغير مباشر بطريقه اخرى عشان متفهمنيش غلط

واشكرك جدا على زوقك في الرد وعلى تفهمك للموقف :closedeyes:

ربنا يكتب لاخوك الشفاء و الخير باذن الله

والهى يا inas مفيش حاجة والهى أنا طبعا عارفة ومتأكدة انك مش تقصدى أى حاجة دة بجد كفاية عليا جدا انك اهتميتى وبتحاولى انك تساعدى الاخرين دية بجد كفاية جدا أنا عارفة اننا كلنا هنا طبعا اخوات وبنحب اننا نساعد بعض وأنا والهى ألى متشكرة ليكى جدا جدا على زوقك وعلى مساعدتك لى ولو حتى بالنصيحة أو بالمعلومة .

رابط هذا التعليق

السلام عليكم الاخت العزيزة

انا اسف للتأخير فى الرد ولكن لظروف خارجة . بالنسبة لى فقد تم عمل تحليل قبل الذهاب الى معمل وزارة الصحة للاطمئنان مثل اخوكى ولكنى فوجئت ان يوجد اجسام مضادة للفيرس على فكرة التحليل اسمة تحليل اجسام مضادة بس مش فاكر الاسم العلمى لية بالانجليزى وعلى فكرة كان المعمل هو معمل البرج . اما عند الاتكال على الله والذهاب الى معمل وزارة الصحة وعمل الاختبار لايوجد وهذا ماتم معى بالتفصيل .بس اية نوعية التحليل فى وزارة الصحة دة ممكن تسئلى متخصص فى ذلك.

همـســة

إذا أتعبتك الدنيا فلا تحزن فإن الله يشتاق لسماع صوتك وأنت تدعوه

لا تنتظر السعادة حتى تبتسم ولكن أبتسم حتى تكون سعيداً

لماذا تدمن التفكير والله ولي التدبير ؟

لماذا القلق من المجهول وكل شيء عند الله معلوم ؟

لذلك

أطمئن فأنت في عين الله الحفيظ

وقل بقلبك ولسانك {فوضت أمري إلى الله}

فإن الله بصير بالعباد

وتذكر أن الرب رحيم كريم

وإن مع العسر يسرا

اللهم صلِ على محمد وآله وسلًم تسليماً كثيراَ

ابوعمر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم الاخت العزيزة

انا اسف للتأخير فى الرد ولكن لظروف خارجة . بالنسبة لى فقد تم عمل تحليل قبل الذهاب الى معمل وزارة الصحة للاطمئنان مثل اخوكى ولكنى فوجئت ان يوجد اجسام مضادة للفيرس على فكرة التحليل اسمة تحليل اجسام مضادة بس مش فاكر الاسم العلمى لية بالانجليزى وعلى فكرة كان المعمل هو معمل البرج . اما عند الاتكال على الله والذهاب الى معمل وزارة الصحة وعمل الاختبار لايوجد وهذا ماتم معى بالتفصيل .بس اية نوعية التحليل فى وزارة الصحة دة ممكن تسئلى متخصص فى ذلك.

شكرا جدا لحضرتك ومفيش أى تأخير ولا حاجة بس أنا كنت عايزة أفهم يعنى حضرتك لما عاملت التحليل فى معمل البرج ظهر الاجسام المضادة للمرض مش المرض نفسة لكن فى معامل الوزارة لم يظهر المرض طب ممكن حضرتك تقولى اسم التحليل الى حضرتك عاملتة فى معمل البرج لو تفتكر .

يعنى افهم من كلام حضرتك انو فية تحليل معين بيظهر الاجسام المضادة وفية تحليل تانى بيظهر المرض نفسة ؟

وشكرا اوى على تعب حضرتك واهتمامك بالموضوع .

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

شكرا جدا لحضرتك ومفيش أى تأخير ولا حاجة بس أنا كنت عايزة أفهم يعنى حضرتك لما عاملت التحليل فى معمل البرج ظهر الاجسام المضادة للمرض مش المرض نفسة لكن فى معامل الوزارة لم يظهر المرض طب ممكن حضرتك تقولى اسم التحليل الى حضرتك عاملتة فى معمل البرج لو تفتكر .

يعنى افهم من كلام حضرتك انو فية تحليل معين بيظهر الاجسام المضادة وفية تحليل تانى بيظهر المرض نفسة ؟

وشكرا اوى على تعب حضرتك واهتمامك بالموضوع .

الاخت نهى

التحليل معروف هو يروح لمعمل التحاليل ويطلب عمل تحليل لفيرس سى فقط

ده غير ان دكاترة التحاليل عارفين نوع التحليل المطلوب بمجرد انه يقول انه بيعمله عشان مسافر

من غير حتى مايقول اسم التحليل

والافضل انه يعمله فى اكثر من مكان يعنى يعمله مرتين فى مكان مختلف لزياده التأكد

وانشاالله ربنا يوفقه ويجعل له نصيب فى السفر

وبحبك وحشتينى ... بحبك وأنتى نور عينى

ولو أنتى مطلعه ... عينى بحبك موووت

مــــــــــصــــــــــــــر

رابط هذا التعليق

• بعد 11 سنة...
  • الزوار
Guest عصام عبد الله

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته. الأخوه الأعزاء ارجوا السماح لى بعرض تجربتي مع السفر للكويت  البدايه  قمت بعمل الكشف الطبي فى الحجر الصحي الكويتي  وكله تمام مع وجود اجسام مضاده لفيرس  B (تعنى ولله الحمد أنى سليم ١٠٠%) 

حيث ان الرفض ياتى عندما تكون حاملا للأجسام المضادة لفيرس سي

المهم بعد السفر واستلام العمل  وعند البدء لاستخراج الاقامه فوجئت لاعاده التحاليل للاشتباه بوجود فيرس B  ولا حياه لمن تنادي حاولت إقناعهم بوجود الأجسام المضادة وليست الفيروس لان التحليل العادي لليفربول بين الفيرس والأجسام المضادة 

الخلاصه يامن تريد السفر للكويت يجب ان تكون سليما 100% ولاتوجد اصابه سابقه  ووفر تعبك واعلم ان رزقك لن ياخذه غيرك .السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      كشفت د.ريهام الشبراوى مقرر مساعد لجنة الأسرة والتماسك المجتمعى عن أبرز ملامح قانون الوصاية على المال والتىعرض الصفحة
    • 0
      قال سامح شكرى وزير الخارجية إنه لا توجد رغبة إثيوبية فى التوصل إلى اتفاق بشأن سد النهضة.وأشار وزير الخارجيةعرض الصفحة
    • 0
      هل أجد بين جموع المصريين من يقدم لى يد العون حتى أستطيع أن أفهم السبب الحقيقى الذى يجعل البعض من شبابنا يقذفعرض المقال كاملاً
    • 0
      تم رفع اسعار الوقود في مصر  …  أكيد عادي  و السلطات المحلية  ربما يخليهم  تدخلوا  و قاموا بتحديد اسعار فئات النقل  برضه عادي و ظهرت مشكلة  عدم وجود الربع جنيه فكة  …  الناس اللي راكبين المايكروباس  ليس معهم فكة لا تستغربوا  …  مشكلة كبيرة  إزاي  مش فاهم   زمان   مان قوى  يمكن سنة  ١٩٥٠ او قبلها بقليل  كانت تذكرة الترماي كان تمنها  ثمانية مليمات. اكرر  ٨ مليم و كان فيه مشكلة هي باقي القرش صاغ او الاثنين مليم او النكلة ما اذكره  انه كان دفع باق القرش صاغ في صورة مشط كبريت
    • 2
      مساء الخير جميعا، مؤخرا شوفت بوست على الفيسبوك ان تصاريح العمل اصبحت الزامية للسفر. فا كنت عايز استخرجه عشان اأمن نفسى،  لكن فى بعض المصادر و مواقع الجرائد قرأت ان يجب ان يكون هناك عقد عمل فا حبيت انى اتأكد من هذه معلومة لأن عقد عملى بالغة الهولندية و انا مضيت عليه اونلاين، و بالتالى هيكون مطبوع.... فا مش ضامن رد فعل الضابط الى هسلمه المستند ده رد فعله اه.
  • أضف...