اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

بالبلـــــــــدى ...

Tafshan

Recommended Posts

ركن الذكريات..

كل واحد فينا ليه كورنر كدا بيهرب ليه في خياله كل ما يكون زهقان او مخنوق او نفسه في حاجا تطري على قلبه :roseop:

ممكن يكون الكورنر دا ذكرى مع شخص معين او اشخاص

او مكان هوا بيحبه

او احداث حصلت في وقت ما

او حتى صفحة على النت

لكن الاكيد.. انه مجرد دخوله الكورنر دا بيغير مشاعر الانسان دا تماما سواء لضحك او دمعة فرح او حتى ابتسامة

و الشيء الاجمل لما يكون الكورنر دا موثق بحروف موجودة في مكان له معزة خاصة :blush2:

فهمتك

طب تسمحي لي كل ما توحشينا

يبقى ندخل الركن ده

عشان بنحبك

؟

ممكن :unsure:

او على رأي فلانه

مونكن ؟

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

• الردود 148
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

قصدت اكتب الكلام ده على ركن كده بمناسبة الاركان والكورنرات والاوفسايد

رابط هذا التعليق

يا عم س س الكلام ده حقيقي مابتشوفش مثلا واحد ماشى لوحده كده وبيبتسم اهوه ده فى كورنر الذكريات الجميله ومزاجه زي الفل او واحد مثلا يكون قاعد مع نفسه كده وعمال يهز فى راسه علامة الموافقه زى مايكون بيسترجع كلام بابا اهو ده بابا قفشه فى ركن الذكريات السعيده وهوه مافور مع اصحابه او واحد مثلا ماشى يضحك وعمال يقول كله منه كله منه اهو ده بقه الناس كلها فى كورنر وهوه فى كورنر لوحده :roseop: :yahoo:

نيجي بقه للكلام الجد انا فعلا كل ماحس انا انا مخنوق هنا فى السعوديه بالجا لكورنر الصحبه الحلوه فى مصر والايام الجميله اللى قضيتها مع اعز الناس ليه والمواقف الجميله وباسيب الملعب كله يخبط يرقع وبعيش فى الكورنر ده وفعلا بحس باختلاف جااامد فى المووود بتاعي وانا طالع من كورنر الذكريات الجميله ده .......... سلام

رابط هذا التعليق

نيجي بقه للكلام الجد انا فعلا كل ماحس انا انا مخنوق هنا فى السعوديه بالجا لكورنر الصحبه الحلوه

مانا زيك يا جيمي

كل ما أبقى متضايق

أروح ألجأ لكورنر مهم جداً بيخرجني من حالتي

وهو

الفرينش كورنر

ده محل عندنا في السليمانية في تقاطع ش المستشفى العسكري مع الضباب

بيعملوا شوية جاتوهات هايله ..

أبقى جرب الكورنر ده وأدعي لي :)

رابط هذا التعليق

نيجي بقه للكلام الجد انا فعلا كل ماحس انا انا مخنوق هنا فى السعوديه بالجا لكورنر الصحبه الحلوه

مانا زيك يا جيمي

كل ما أبقى متضايق

أروح ألجأ لكورنر مهم جداً بيخرجني من حالتي

وهو

الفرينش كورنر

ده محل عندنا في السليمانية في تقاطع ش المستشفى العسكري مع الضباب

بيعملوا شوية جاتوهات هايله ..

أبقى جرب الكورنر ده وأدعي لي :blush2:

الاكل بشكل عام له مفعول ايجابي للخروج من الحاله المزاجيه .. هناك البعض تمثل لهم قطعة الشيكولاته شئ من هذا .. اغمض عينيك .. و تأمل في هذا الشعور العجيب عندما تذوب قطعة الشيكولاته في فمك .. هى ليست كباقى الاطعمه لها باب واحد للنكهه .. فهى تهبط كالماء مع اول قضمه بشعور هو الاقرب الى الارتواء بعد عطش شديد .. ثم يقوم السكر فيها بتنبيه مشاعر طفوليه بداخلك .. كأنك تلعب العسكر و الحراميه .. تناقض بين الرغبه في التوقف و الاستمرار الشره في نفس الوقت ... ثم يبدأ مفعول الكافيين باضافة شئ من النشاط يترجم الى سعاده فوريه ليس لها مبرر .. و لا تنتهى تلك المشاعر الا مع الانتهاء من اخر قضمه .. عندها تجد نفسك تنظر الى الامور من منظور اكثر ايجابيه .. او بالنقيض قد يزيدك الامر اكتئاباً اذا كنت من هواة الريجيم و اعوذ بالله من هذا الشيطان "الريجيم " ! انه اسهل طريقه لاكتساب الاكتئاب من اوسع ابوابه ..

الماتش متباع

رابط هذا التعليق

ضاقت و لما استحكمت حلقاتها .. فرجت ..

و كنت اظن .. كل الظن الا تفرج ..

"يا أيها الناس إن كنتم في ريب من البعث فإنا خلقناكم من تراب ثم من نطفة ثم من علقة ثم من مضغة مخلقة وغير مخلقة لنبين لكم ونقر في الأرحام ما نشاء إلى أجل مسمى ثم نخرجكم طفلا ثم لتبلغوا أشدكم ومنكم من يتوفى ومنكم من يرد إلى أرذل العمر لكيلا يعلم من بعد علم شيئا وترى الأرض هامدة فإذا أنزلنا عليها الماء اهتزت وربت وأنبتت من كل زوج بهيج ﴿5﴾" الحج الايه 5

انها دورة الحياة .. انه التناقض الاذلى المقر لحقيقة الاشياء .. انها الفواصل و الخطوط الداكنه التى تحدد ملامح الكون ... انها مجموعه من الفرجات بين الحنايه الضيقه التى يولد من خلالها اشكالاً جديده من حيواة اخرى .. ليس بالضروره ان نفهمها لغياب الادوات ..و انما من الضرورى جداً ان نوقن بفكرة "البعث" .. عندها ... تأتى رحمة ربى زخات من المطر لتحيي بها ارض قاحله و تتم نعمته بغير حساب .. الهم لك الحمد كما بنبغى لجلال وجهك و عظيم سلطانك ...

الماتش متباع

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

نحو توجه اكثر ايجابيه ..

منذ بدأت اكتب في هذا الموضوع و انا مصر ان ارتكن اليه في قيعان المنحنيات .. حيث ابث فيه شيئاً من الحزن و الكآبه .. فاصبح الموضوع كئيباً حقاً .. فكرت ان اغلقه بما فيه .. فكرت ان اكتب غيره .. و لكننى وجدت انه من العدل ان احتفظ به كما هو .. فقط اضيف اليه بعض الفرجات بين القيعان .. في احلك المحن تكون هناك اشياء صغيره تبرد من قيظ الازمات و ترسم البسمه في العيون الدامعه ... تلك هى الحياة .. مجموعه صغيره من المحن .. نضخمها .. و مجموعه كبيره من النعم نتجاوز عنها و نمر عليها مرور الكرام .. تماماً كالذى فقد عضو من اعضائه .. يبكى عليه يوم يفقده و لم يشكر ربه ابداً طوال العمر البائت على وجوده ..

الماتش متباع

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...