اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تابع لطلب المساعده

wahed masry

Recommended Posts

انا مابقيتش فاهم حاجه من صدبقي المقيم في الرياض وطلبت منه يسجل في محاورات المصريين ويكتب مشكلته فرجاء ثم رجاء انا تساعدوه فهو فعلا محتاج المساعده

رابط هذا التعليق

إحنا كده اللي مش فاهمين حاجه !!!!

طب عبال ما يسجلل ما تكلمنا عن المشكلة يمكن نقدر نحلها له

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

كنت كتبت عن مشكلته من 17 نوفمبر وهي :-

لي صديق مقيم في منطقه الرياض وعنده سؤال قانوني وهو سجل في السايت لكنه لم يعرف ان يدخل ويسأل فطلب مني المساعده وسؤاله هو لأي رجل قانون يعمل في المملكه وهو :-

عمله مشرف عمال في شركه مقاولات

جاء أحد العمال المشاغبين وعرف انه كتب فيه تقرير والشركه في صدد رفته ورفع عليه دعوه بتقول انه قبل 3 أشهر طلب من اتنين عمال آخرين أن ينفردوا بالعامل ويضربوه

تم إستدعاءه لمركز الشرطه وسؤاله فأنكر الواقعه

وتم إستدعاء أحد العاملين أمام المحقق وأنكر هو أيضا الواقعه وباقي العامل الآخر وهو في أجازه

وهو الآن في إنتظار العامل الآخر ولكنه قلق لأن علاقته بالعامل الآخر غير جيده

السؤال هو موقفه القانوني حسب قوانين المملكه لأن هذا الكلام في مصر مافيش منه خالص

ياريت أي حد بيفهم في قوانين المملكه يرد لأنه حقيقي أنا حاسس بيه هو عايش في عذاب وعايز يرتاح لأن فيه اللي بيقوله انه حيتحبس وفيه اللي بيقول انه حتتم مساومته عشان القضيه تتقفل وطلب مني إني أهتم وأرسل لفك الضيقه اللي هو فيها فياريت من كل المصريين المقيميين في السعوديه مساعده الشخص ده لأنه وحيد هنا ومش فاهم حاجه من اللي بتحصل هنا

وانا من ناحيتي سألت محامي الشركه وهو حيرد عليا برضه

فرجاء مساعدته

وجاء رد من الصديق إسكندريه وقال فيه :-

في السعودية يتم إعمال القاعدة الشرعية " البينة على من ادعى " ، وعلى ذلك فالموضوع غالباً سيتم حفظه من الشرطة ، وحتى اذا تمت إحالة الأخ الى المحكمة فعليه ان يتمسك بإلإنكار ، ويطلب إلزام المدعي بتقديم الدليل على دعواه ، و عليه هو ان يقدم العاملين المدعى انه حرضهما باعتبارهما شاهدي نفي .

واذا عجز المدعي عن إثبات دعواه ، فإنه يمكن للأخ المتضرر أن يطلب الحكم على المدعي بالتعزير ( يعني يأخذ له كام جلدة لإدعائه الكاذب )

وعلى الأخ المشكو ضده ان يطمئن و ل داعي للقلق لأن موقفه قوي بالنسبة لخصمه المفتري .

وفعلا تم حفظ الموضوع بعد الشهود اللي ذكرهم المدعي أنكروا الكلام ده وأخبره المحقق بإن الموضوع إنتهي لحد الإسبوع اللي فات وبالتحديد يوم الأربعاء وصله إستدعاء جديد من مركز شرطه آخر بنفس الدعوي وهي تهديد بالضرب ولكن أحد الشاهدين موجود خارج البلاد والآخر إبتدا يخاف وعند إستشارته للمحامي أخبره بإن عليه التمسك بإقوال الشهود في الدعوي الأولي ولكن هناك أشخاص يقومون بإخافته حتي يترك وظيفته ويغادر السعوديه وهو محتار في هذه القوانين التي لايفهمها ويرجوا من الصديق إسكندريه توضيح موقفه حسب قوانين المملكه .

وهو حاول عمل حساب جديد في محاورات المصريين ولكنه يقول هناك صعوبه فرجاء الرد عليه عن طريقي وشكرا

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

[size=5]اعتذر بشدة لأنني لم ار هذا التطور الجديد إلا الآن فقط ، ولكن ارجو ان تطمئن صديقك إلى ان موقفه اصبح الآن أقوى ، وعليه ان يتمسك بكل كلمة سبق له وللشهود ان ذكروها في المرة السابقة ، وان يؤكد على كيدية الدعوى ويطمئن الى ان الشرطة لن تحاول الضغط عليه لتحصل منه على أي اعتراف ( وبصراحة كده يحمد ربنا انه ليس في دولة اخرى ) ، وعليه ان يطمئن إلى ان اقصى ما يمكن للشرطة أن تفعله هو إحالة الموضوع الى المحكمة ، التي ستحدد جلسة ، وسيكون هو مطلق السراح طبعاً ، وعند حضوره إلى المحكمة اتوقع أن يقوم القاضي إن شاء الله بلوم المدعي المفتري الذي لم يقدم أي دليل ضد صديقك ، وسيصرفه من قاعة المحكمة الى البيت .

وللأسف فأنا لست في الرياض ، وإلا كنت قابلت صديقك وشددت من ازره ،و ذهبت معه الى المحكمة ، لذا ارجو ان تقوم انت بهذا .

كذلك على صديقك أن يحاول الإنتقال الى صاحب عمل آخر ( بشكل ودي مع صاحب العمل الحالي الذي يتطلب النظام موافقته على نقل الكفالة كما تعلم ) .

والله يوفقنا جميعاً الى دفع الظلم عن عباده

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 26
      بدون تعليق: الأفوكاتو. النائب العام: إحالة رئيس محكمة وأمين سر وسيدة لبنانيةللمحاكمة قبلا هدايا نظير التلاعب في أحكام ضد مطلقها كتب حازم نصر: أمر المستشار ماهر عبدالواحد النائب العام بإحالة رئيس محكمة بولاق الدكرور والعمرانية السابق وأمير سر الجلسة وسيدة لبنانية للمحاكمة. حددت المحكمة استئناف القاهرة يوم 26 مارس القادم لنظر القضية بعد ان تم احالة المتهمين محبوسين لمحكمة أمن الدولة العليا لقيام الأول بإقامة علاقة خاصة مع المتهمة الثالثة وقبولهما هدايا نظير اصدار أحكام وقرارات لصالحها ضد
    • 2
      دلوقتي دخلت علي النت علي تساهيل علشان احجز معاد لزياره عائليه و بعد م ملات كل البيانات ليا و لابني و عاملت فئه عاديه لقيت في الاخر المبلغ 10 الاف و كلمت خدمه العملاء قالولي ان فيه تعديل في الاسعار و كده بش مش متخيله توصل للدرحه دي ..يا ريت حد يساعدني
    • 1
      واللهى انا عندى مشكله انى نزلت ذهاب وعوده وحصل ظروف ومرجعتش الكلام ده من سنه وشهرين فى مشكله لو قدامى حاجه تانيه انى ارجع تانى ورقم الاقامه 2304158575 وانا شوفت فى موقع وزاره العمل موجود متغيب عن العمل ياريت حضرتك ترد عليا وشاكر ليك عشان كنت بعت لحضرتك قبل كده وحضرتك مردتش عليا ربنا يكرمك
    • 3
      السلام عليكم دا أول موضوع ليا هنا ان شاء الله أخوكم / اسلام من المنصوره : بشتغل فى مجال التدريب / مدرب لغه انجليزيه حاصل على ليسانس آداب قسم لغه انجليزيه 2012 ودبلومه عامه فى التربيه قسم لغه انجليزيه 2014 بشتغل فى مجال التدريب من حوالى 3 سنين فى احدى مراكز اللغات وكنت بشتغل شغل خاص برضو خارج المركز الحمد لله كويس جدا فى اللغه الانجليزيه وفكرت كتير اسافر لأمريكا وانا فى الدراسه كطالب بما ان كان فيه تسهيلات ولكن محصلش نصيب مكنتش حابب فكرة السفر كشغل خالص وكنت فاكر او كنت بحلم بالشبه
  • أضف...