اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

MBA

deemuck

Recommended Posts

السلام عليكــم ورحمـة الله وبركاتــة ،،

اولا شكرا جزيلا على المعلومات القيمه دى ...

ليا استفسار واحد هل من الضرورى عمل دبلومه الاول قبل التقديم لانى للاسف تقديرى مقبول جدا :blink:

فأرجو الافاده لانى عاروز MBA and Postgraduate Diploma in Banking فهل هذا متاح ولا لازم تقدير جيد على الاقل

شكراً لكم

عمرو

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

• الردود 206
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكــم ورحمـة الله وبركاتــة ،،

اولا شكرا جزيلا على المعلومات القيمه دى ...

ليا استفسار واحد هل من الضرورى عمل دبلومه الاول قبل التقديم لانى للاسف تقديرى مقبول جدا :blink:

فأرجو الافاده لانى عاروز MBA and Postgraduate Diploma in Banking فهل هذا متاح ولا لازم تقدير جيد على الاقل

شكراً لكم

عمرو

أعتقد إن الدراسة الحُرة لا تتطلب تقدير معين أهم حاجه يكون معاك مؤهل عالي وخلاص .

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

شكراً ا/سين سين على سرعة الرد

يجماعه احنا اخوان ننسى بقي حكاية التقدير ولا كأنكم سمعتوا حاجه :blink:

ربنا يخليكوا ويجعله فى ميزان حسناتكم وبالتوفيق انشا الله

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

يجماعه احنا اخوان ننسى بقي حكاية التقدير ولا كأنكم سمعتوا حاجه :blink:

من الناحية دي إطمئن

ياخواننا الله يكرمكم عمرو بيتضايق إن حد يقول عليه إنه جايب تقدير عام مقبول أو إنه شايل مادتين في اولى وتلاتة في تالته ... ننسى اللي فات وإحنا ولاد النهاردة .

رابط هذا التعليق

للمهتمين بالكمبيوتر ، اثناء بحثي وتدويري على اي ماستر لقيت الاتي:

دبلومة الكمبيوتر من ITI اللي كانت مدتها 9 شهور وبعد كدة تكمل ماستر في بريطانيا.

في نظام جديد - لسة جديد - اسمه (Virtual ITI ) يقدم الدبلومة بطريقة الدراسة عن بعد (Distance learning)

انا معنديش اي معلومات عنها ولكن ممكن تحصلها هنا

http://www.iti.gov.eg

http://www.viti.gov.eg/englishcourse/viti.html

قلبك عربية تاكسي ....................... ماشي فالحب عكسي

عمال يدهس حبايب ....................... ولا بيسمع كلاكسي

عواطف سيد التاكسجي

رابط هذا التعليق

بسم الله , تحية طيبة لجميع اعضاء هذا المنتدى الرائع, اشارك لأول مرة معكم , اسمي ريم, بكالوريوس علوم حاسب آلي من جامعة الملك عبد العزيز( منحة دراسية ) , فلسطنية من أم مصرية واعيش في جدة , واعمل مدرسة كمبيوتر في احد مراكز تعليم الكمبيوتر

عندي الكثير من الاسئلة التي اتمنى ان يتسعها صدركم للاجابة عليها من جميع الاعضاء المشاركين بهذا الموضوع بخصوص موضوع الماجستير:

1- الاستاذ سي السيد : كون صديقك مستشار في وزارة التعليم العالي ارجو السؤال هل يحق لي كوني من ام مصرية التعليم في الجامعات الحكومية ودراسة ماجستير ادارة اعمال او ادارة نظم معلومات في جامعة القاهرة بدون دفع رسوم مالية كالاكاديمية العربية او بدفع رسوم رمزية بسيطة ...حيث استطيع الاستقرار في القاهرة اذا تم توفير الدراسة مجانا ... يعني اقدر احوش هنا كام الف ريال كده ههههههه واخلصهم في العيشة في مصر وبعد كده ارجع هنا تاني احوش ههههه وارجع تاني اكمل دراسة ..يعني مصر السعودية رايح جاي ههههههه ولو لقيت وظيفه في مصر راتب من 3 وفوق مش هرجع تاني هنا هههههههه .. ثاني سؤال: هل في منح دراسية من مصر لغير المصريين ؟ كيف الواحد يقدم عليها ويعرف عنها؟ او ابتعاث خارجي للدراسة والشغل تحت اشراف الدولة ؟

2- بالنسبة لموضوع PMP واختباراتها ..اتمنى الحصول على هذه الشهادة لكن لايوجد هنا بجدة اي مركز لتدريسها حتى نيوهورايزن ..فقط الاختبار..وانا اريد حد يدرسني الشهادة دي خصوصا حلو الانسان يتعلم شهادة دولية تنفعه اذا احتاج ليها في السفر مثلا لكندا او تغيير مجال عمله اذا حب في اي وقت .. وايضا كوني اعمل في مجال التدريس لايوجد عندي اي مجموع نقاط في المشاريع فكيف اجتياز ذلك؟ حيث اني درست كورس ادارة مشاريع كان باللغة الانجليزية عن طريق المكتبة الالكترونية في مركز نيوهورايزن ..وطبعا كله نظري..!!! شو اعمل ؟؟

3- انا درست في جامعة القاهرة كلية الهندسة شهادة ميكروسوفت SQL وكانت ررررائعة بس للاسف ما اشتغلت بيها هنا في جدة ..السعر كان ضعف اخوانا المصرين كوني فلسطنية..لذلك هل لو اخدت الجنسية المصرية هتصير جميع المعاملات اسهلللل في السفر او التعليم خصوصا التعليم الحكومي ؟ ماهو مش معقول اقعد اشتغل هنا واتخنق وبعد كده كل اللي حوشته احطه في دراسه خصوصا هنا في جدة الرواتب مش عالية كتيررر والحياة في مصر غالية صارت ومصاريفها كتير ...ارجو المساعدة .. :rolleyes: وشكرا كتير الكم

reemoon22@hotmail.com reemoon22@yahoo.com

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

السلام عليكم

اناصيدلى وليه خبرة فى مجال الدعاية الطبية

ونصحنى صديق بامريكا ان ادرس MBA MARKETING

هل ال MBA MARKETING

هتكون مفيدة؟

معلهش ياجماغة لو السؤال ساذج انا راجل بتاع دوا

والسؤال هو ما فضل ال MBA افادكم الله؟

رابط هذا التعليق

كون صديقك مستشار في وزارة التعليم العالي ارجو السؤال هل يحق لي كوني من ام مصرية التعليم في الجامعات الحكومية ودراسة ماجستير ادارة اعمال او ادارة نظم معلومات في جامعة القاهرة بدون دفع رسوم مالية كالاكاديمية العربية او بدفع رسوم رمزية بسيطة ...حيث استطيع الاستقرار في القاهرة اذا تم توفير الدراسة مجانا ... يعني اقدر احوش هنا كام الف ريال كده ههههههه واخلصهم في العيشة في مصر وبعد كده ارجع هنا تاني احوش ههههه وارجع تاني اكمل دراسة ..يعني مصر السعودية رايح جاي ههههههه ولو لقيت وظيفه في مصر راتب من 3 وفوق مش هرجع تاني هنا هههههههه .. ثاني سؤال: هل في منح دراسية من مصر لغير المصريين ؟ كيف الواحد يقدم عليها ويعرف عنها؟ او ابتعاث خارجي للدراسة والشغل تحت اشراف الدولة ؟

مش فاهمك يا ريمون ؟

يعني إنتي عايزة تدرسي بلوشي ؟

بس لا أعتقد إن في الدراسات العُليا ممكن لإنها مكلفة

بالنسبة لموضوع PMP واختباراتها ..اتمنى الحصول على هذه الشهادة لكن لايوجد هنا بجدة اي مركز لتدريسها حتى نيوهورايزن ..فقط الاختبار..وانا اريد حد يدرسني الشهادة دي خصوصا حلو الانسان يتعلم شهادة دولية تنفعه اذا احتاج ليها في السفر مثلا لكندا او تغيير مجال عمله اذا حب في اي وقت .. وايضا كوني اعمل في مجال التدريس لايوجد عندي اي مجموع نقاط في المشاريع فكيف اجتياز ذلك؟ حيث اني درست كورس ادارة مشاريع كان باللغة الانجليزية عن طريق المكتبة الالكترونية في مركز نيوهورايزن ..وطبعا كله نظري..!!! شو اعمل ؟؟

لو إنتي في الرياض كنت خدمتك لكن للأسف ما أعرفش حد في جده بيدرس بي إم بي

بس طالما درستيها نظري فده هايساعدك كتير ... لسه لك بس 40 ساعة دراسة عند حد يكون معتمد وتقدري تدخلي الإمتحان ومش مهم تكوني إشتغلتي في المشروعات ولو محتاج أي مراجع أو أسئلة إمتحانات أنا ممكن أرفعها لك على أي موقع وتحمليهم منه .

------------------------

السلام عليكم

هل ال MBA MARKETING

هتكون مفيدة؟

والله لو عندك وقت يا حسام وفلوس كمان يبقى مش هاتندم ... وبما إنك صيدلي يبقى الموضوع ده هاينفعك قوي قوي ويخلي شركات الأدوية تجري وراك - إبقى أتفكرنا بأي حاجه من فايزر يا عم الحاج :lol: - وبالتالي فرصتك هاتزيد في العمل بمجال تسويق ومبيعات الأدوية

ويا سلام لو جمعت بين الدراسة والعمل يبقى قشطه قوي ....

رابط هذا التعليق

كون صديقك مستشار في وزارة التعليم العالي ارجو السؤال هل يحق لي كوني من ام مصرية التعليم في الجامعات الحكومية ودراسة ماجستير ادارة اعمال او ادارة نظم معلومات في جامعة القاهرة بدون دفع رسوم مالية كالاكاديمية العربية او بدفع رسوم رمزية بسيطة ...حيث استطيع الاستقرار في القاهرة اذا تم توفير الدراسة مجانا ... يعني اقدر احوش هنا كام الف ريال كده ههههههه واخلصهم في العيشة في مصر وبعد كده ارجع هنا تاني احوش ههههه وارجع تاني اكمل دراسة ..يعني مصر السعودية رايح جاي ههههههه ولو لقيت وظيفه في مصر راتب من 3 وفوق مش هرجع تاني هنا هههههههه .. ثاني سؤال: هل في منح دراسية من مصر لغير المصريين ؟ كيف الواحد يقدم عليها ويعرف عنها؟ او ابتعاث خارجي للدراسة والشغل تحت اشراف الدولة ؟

مش فاهمك يا ريمون ؟

يعني إنتي عايزة تدرسي بلوشي ؟

بس لا أعتقد إن في الدراسات العُليا ممكن لإنها مكلفة

بالنسبة لموضوع PMP واختباراتها ..اتمنى الحصول على هذه الشهادة لكن لايوجد هنا بجدة اي مركز لتدريسها حتى نيوهورايزن ..فقط الاختبار..وانا اريد حد يدرسني الشهادة دي خصوصا حلو الانسان يتعلم شهادة دولية تنفعه اذا احتاج ليها في السفر مثلا لكندا او تغيير مجال عمله اذا حب في اي وقت .. وايضا كوني اعمل في مجال التدريس لايوجد عندي اي مجموع نقاط في المشاريع فكيف اجتياز ذلك؟ حيث اني درست كورس ادارة مشاريع كان باللغة الانجليزية عن طريق المكتبة الالكترونية في مركز نيوهورايزن ..وطبعا كله نظري..!!! شو اعمل ؟؟

لو إنتي في الرياض كنت خدمتك لكن للأسف ما أعرفش حد في جده بيدرس بي إم بي

بس طالما درستيها نظري فده هايساعدك كتير ... لسه لك بس 40 ساعة دراسة عند حد يكون معتمد وتقدري تدخلي الإمتحان ومش مهم تكوني إشتغلتي في المشروعات ولو محتاج أي مراجع أو أسئلة إمتحانات أنا ممكن أرفعها لك على أي موقع وتحمليهم منه .

------------------------

السلام عليكم

هل ال MBA MARKETING

هتكون مفيدة؟

والله لو عندك وقت يا حسام وفلوس كمان يبقى مش هاتندم ... وبما إنك صيدلي يبقى الموضوع ده هاينفعك قوي قوي ويخلي شركات الأدوية تجري وراك - إبقى أتفكرنا بأي حاجه من فايزر يا عم الحاج :lol: - وبالتالي فرصتك هاتزيد في العمل بمجال تسويق ومبيعات الأدوية

ويا سلام لو جمعت بين الدراسة والعمل يبقى قشطه قوي ....

السلام عليكم يا ابو السيد

بالنسبة للفلوس هى حاجة زى منحة

والوقت مش شايف انه خسارة فى حاجة زى ال MBA

انا عارف انها حاجة محترمة فى الغرب

لكن انا خايف مايكونش ليها لازمة عندنا فى مصر او الدول العربية

ولو الموضوع مشى وربناكرمنى ما أقدرش انساك يا ابوالسيد

ده انت جمايلك عليه من ساعة ماكنت فى السعودية

واشمعنى فايزر اللى انت عايز حاجة منها؟

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

الإخوة الكرام..

أنا مقيم و أعمل بالرياض.. فهل يمكنني الحصول على ماجستير إدارة الأعمال و أنا في الرياض؟.. مع العلم أن تقديري العام "مقبول"..

هل أجد من يساعدني في الحصول على المعلومات اللازمة؟

و جزاكم الله خيرا :roseop:

رابط هذا التعليق

الإخوة الكرام..

أنا مقيم و أعمل بالرياض.. فهل يمكنني الحصول على ماجستير إدارة الأعمال و أنا في الرياض؟.. مع العلم أن تقديري العام "مقبول"..

السؤال مش واضح يابويييييييي

إنت عايز تدرس الماجستير فين ؟

في مصر ولا الرياض ولا في أنهي حته ؟

مع العلم إن الدراسات الحره ليس مهم فيها التقدير ..

يعني لو هاتدرس الماجستير في جامعة خاصة مش مهم التقدير

رابط هذا التعليق

انا مهتمه بدبلوما بتاعت ITI بس للاسف انا مكنش فى امكانى دخول منحتها اللى مدتها 9 شهور فدخلت رابط VITI و لقيت زى ما انتوا شايفين

http://www.viti.gov.eg/estore/frameset.htm

تم تعديل بواسطة ENG.Heba

أقلل عتابك فالبقاء قليل...و الدهر يعدل تارة و يميل

رابط هذا التعليق

الإخوة الكرام..

السؤال مش واضح يابويييييييي

إنت عايز تدرس الماجستير فين ؟

في مصر ولا الرياض ولا في أنهي حته ؟

مع العلم إن الدراسات الحره ليس مهم فيها التقدير ..

يعني لو هاتدرس الماجستير في جامعة خاصة مش مهم التقدير

عاوز ادرس في الرياض يا افندم :yahoo: .. أنا آسف على التأخير في الرد لأن ماجاليش ايميل بان فيه رد :sad:

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

أرجو من لديه معلومات عن برنامج mba الخاص بالاكاديمية العربية في الرياض ان يفيدني وهل يمكن التحويل بين الرياض و القاهرة أو العكس؟

شكرا لكم مقدما

رابط هذا التعليق

أرجو من لديه معلومات عن برنامج mba الخاص بالاكاديمية العربية في الرياض ان يفيدني وهل يمكن التحويل بين الرياض و القاهرة أو العكس؟

شكرا لكم مقدما

إرجع لبداية الموضوع هاتلاقي معلومات وافيه عن الاكاديمية البحرية

لكن بإختصار أقدر أقولك :

1- التكاليف 48 ألف ريال في السنتين

2- المناهج وأساتذة التدريس هي هي اللي في مصر .. بس في مصر بـ 20 ألف جنيه في السنتين وهنا زي مانت شايف بتقرب من الــ 70 ألف ج عشان الدكاترة اللي بييجوا بيكلفوا تذاكر وإقامة في فنادق ومرتبات وسجاير بالإضافة إلى هامش ربح المعهد الوكيل هنا .

3- يُمكن بكل سهولة التحويل من الرياض إلى القاهرة والعكس وبالتالي إكمال ما تم دراسته حتى لحظة التوقف .

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الاخ الكريم se_ Elsyed

انا خريج حاسب الى تخصص علوم الحاسب (برمجه)

لي خبره أكثر من 3 سنوات في مجال البرمجه والتحليل في الانظمه الماليه ..

موظف حكومي ..

هل تعتقد ان شهادة MPA الصادره من الاكاديميه العربيه فرع الرياض مناسبه لي ..

وهل تعتقد ايضا انها سوف توفر لي فرص عمل في القطاع الخاص ..

ماهي نظرة القطاع الخاص للشهاده بشكل عام وللاكاديميه العربيه بشكل خاص ..

الشكر موصول مقدما ..

رابط هذا التعليق

MBA سيكون افضل ادا وصلت ل 10 سنوات خبرة - حتى تكون مؤهل

وهناك MBA in nformation system

عواطف سيد التاكسجي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الاخ الكريم se_ Elsyed

انا خريج حاسب الى تخصص علوم الحاسب (برمجه)

لي خبره أكثر من 3 سنوات في مجال البرمجه والتحليل في الانظمه الماليه ..

موظف حكومي ..

هل تعتقد ان شهادة MPA الصادره من الاكاديميه العربيه فرع الرياض مناسبه لي ..

وهل تعتقد ايضا انها سوف توفر لي فرص عمل في القطاع الخاص ..

ماهي نظرة القطاع الخاص للشهاده بشكل عام وللاكاديميه العربيه بشكل خاص ..

الشكر موصول مقدما ..

أختلف مع الأخ ديموك في إنه يلزمك 10 سنوات خِبرة عشان تدرس أو تاخد مثل هذه الشهادة

لكن اعتقد إنها هاتفيدك كتير وتنقلك نقلة محترمة من مجال البرمجة والعمل بيدك إلى مجال الإدارة .. يعني ممكن تبقى مدير فريق او مدير إدارة ... وطبعاً الشركات المحترمة في أي مكان بتحرص إن الإستف بتوعها يكون معاهم مثل هذه الشهادات .

خصوصاً عندما تحصل عليها من مكان ذو سمعة طيبة زي الاكاديمية البحرية .

رابط هذا التعليق

جزاك الله خير أخوي ..

انا بالفعل قمت بدفع رسوم التسجيل 1500 ريال ..

وسوف اكمل اجراءات تسجيلي في الاكاديميه باذن الله وخاصه بعد كلامك الجميل عن الشهاده والاكاديميه ..

دعواتكم لي بالتوفيق ..

رابط هذا التعليق

اذا كنت تعمل في قطاع خاص مثلا ستجد في الغالب ان المطورين يقوموا بأعمال التحليل والتصميم وبخلافه وأنهم هم الجزء الفعال. وكلما زادت الخبرة لديهم كلما زاد الرجوع إليهم. المقصود هنا عامل الخبرة يتقدم على عامل الشهادة في هذا المجال في التطبيق والرجوع للتحليل أو لتصحيحه فيما يتوافق معهم من خلال خبرتهم. وانا كنت اعمل بشركة كبيرة على طريق مطار القاهرة وانا في الكلية (بشهادة ثانوي).

فMBA هنا في هذا المجال لا اعتقد ستقدم جديد لك.. الا اذا كنت تنوي ان تكون مديرا فنيا ف 3 سنوات + mba لن تكون كافية

لو اخترت MSc ربما الوضع يختلف في هذه الحالة. بعد مرور سنوات من العمل ستجد انك في حاجة الي mba كمؤهل يدعمك

عواطف سيد التاكسجي

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...