اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تأملات فى معايشات يومية ..

Salwa

Recommended Posts

ترتيب الأفكار العاقلة ......يحتاج الى تصرفات مجنونة..

ماذا حدث ؟؟ لماذا قمت فجأة بهذه الطريقة ؟؟ كنا نتحدث (( كما يفعل العقلاء )) بهدوء ...

لاشئ ...مجرد فكرة ...دعينى بعض الوقت من فضلك ياامى..

ماهذا؟؟

اعدت طفلا ؟؟..ماالذى تفعله ؟؟

لماذا تشوه الجدران؟؟ لااصدق ...لماذا تلصق كل هذه الاعداد من الملصقات (( البوستيس )) ؟؟...و...لماذا تنظر لى وتضحك ؟؟

لماذا تلصقها كل واحدة بجانب الاخرى ....وفى الاتجاهات الاربعة ؟؟

سؤال ياحبيبة الروح ...اليست هذه حجرتى ؟؟ حجرة نومى ؟؟...اليست الحجرة الاخرى هى مكتبتى الصغرى ؟؟ وملاذ اهرب اليه ؟؟...الاتعرفين انى اهرب من حجرة ..الى الأخرى ؟؟ الا تدركين انى اعمل بطريفتى الخاصة ؟؟

اأتدخل انا فى حياتك الخاصة ؟؟ تولعين انتى باعطاء الاوامر والنصائح ....اعلم ذلك ...لاتقتنعين ابداا بأن الصغير يكبر حتى وان رددتى ذلك من آن لآخر ...!!

ومع ذلك...سوف ارضى فضولك ياملاكى الحارس...حتى لاتغضبى او تكون استنتاجاتك فى غير محلها ..

ارانى مستمعة جيدة ...قل...وسوف تكون المحاسبة عسيرة نظرا لأنك اهنتنى بنعتى ...(( متسلطة ؟؟ ))...قل ما تريد ..

لالالا...ابتسمى اولا ...لم اقصد اى معنى جارح...بل انى مولع بديكتاتوريتك المغلفة بحرير ديمقراطى ...لانراه بالعين المجردة ...ولعلك تجردينه ايضا من ملمسه الناعم لو استمرأت الاستمرار فى هذه المحاورة التى لن تعود على اى منا بطائل ...!!

ارجو ان تسترخى قليلا..واستمعى الى بكل حب ...مهم جدا جدااا ان تستمعى الى بكل امومتك ...

حاضر..

تعلمين ان الأفكار كثيرة ...تتصارع فى رأسى ...استيقظ فى الصباح وانا فى حالة غريبة وكأنى كنت فى صراع مع رياح غير مرئية ...

افكار كثيرة مشوشة .

يجب على ان احضر مواضيع كثيرة (( من ناحية العمل )) على مدار الشهر ...لاصدار المجلة .

يجب على المتابعة اليومية ..

من ناحية اخرى .........

لااريد ان يأخذنى العمل (( الذى احبه ))....عن الهدف الذى احيا من اجل تحقيقه منذ وعيت على هذه الدنيا...

اريد ان اكتب ....كتابة لم يكتبها احد قبلى ...لايهمنى ان تنشر ...لااحتاج للشهرة ..جربتها ...واعيشها ..

اريد ان اكتب ...لنفسى ...واريد ان ارى الدنيا...وربما انشر كل (( ما كتبت )) فى سن الاربعين ...

لست الاول ....وبالتأكيد...لن اكون الأخير ..

جربت ترتيب الافكار بمليون طريقة ....اعلم انك تحاولين الاحتفاظ دائما بكل اوراقى ...اعلم انك تطلقين عليها ...(( كنوز الابن ...ورثها عن الجد ))..

اعلم ان كنوزى احتفظ بها داخل هذا الصندوق الغريب الذى يسمى ...جمجمة ..

ارانى ابدأ فى كتابة خاطرة...واضبط نفسى اكتب خاطرة اخرى فى صفحة تالية ...ثم اعود لاكمل الخاطرة الاولى ....واعود فى الصفحة الرابعة لاكمل الخاطرة الثانية ..وتنتشلنى خاطرة الثالثة فأكتبها فى صفحة خامسة ...وانظر الى دفترى الصغير ...ال مولسكين ..moleskin

واحلم ...واسجل خواطرى ...

نفس الدفتر الذى استعمله كل الحالمين فى ...الفترة الحالمة ...

الم تكونى انتى ايضا ...ولا زلتى ...تسجلين خواطرك فى دفنرك الصغير ..؟؟ فى اى مكان ؟؟ وتحت اى سماء ؟؟

واتذكر انى....ربما لانى افعل نفس الشئ ... اسير على خطى هيمنجواى ...فان جوخ...بيكاسو ..وشاتوين ..

لماذا تحتفظين دائما فى حقيبتك ياامى بدفتر صغير صغير مولسكين ؟؟...لماذا هذا النوع ؟؟ وهذه الماركة ؟؟ لأنك تعلمين جيداا اننا نتشابه ...نحب ان نحيا دائما فى حلمنا العبقرى ونحاول تحقيقه ..

تتساءلين ؟؟

لماذا (( احاول ))...لصق الاوراق على الحوائط ؟؟

اوراق صغيرة ...سهل الصاقها ...ثم...الغاءها ...

هذا هو الجانب الايمن.....وضعت به سبع وريقات متجاورة ....هذه هى روؤس مواضيع ...كل موضوع فى ورقة ....واى فكرة فى نفس الموضوع تأتينى فجأة...سوف اضعها بطريقة رأسيه تحت الورقة التى بها اسم الموضوع ...اى انى سوف اضع بوستيس آخر بطريقة رأسية ..

الجانب المجاور ...به اسماء مواضيع تحتاج للصور ...صور تعبيرية ...او كاريكاتيرية ..وايضا سوف استعمل نفس الطريقة ...اى...افقى ورأسى .

اما الجانب الايسر وما يجاوره ...

فهذا للأفكار التى لن ترى النور الا ...وانا فى سن متقدم...ان اراد لى الله ان احيا فترة اطول ..

والأفكار التى من الممكن ان ابنى عليها رواية اتمنى ان تكون فى هذا الجانب ...

و..

كلما اكتمل شئ مم اريده.....انقله متكاملا ....فى دفتر خاص به ..

الكمبيوتر لايمنحنى متعة الكتابة بالقلم ولايساعدنى رغم السرعة فى الاداء ...على ترتيب افكارى .

احب كتابة عناوين الافكار ....بالقلم.

هذه الاوراق من الممكن نزعها فى ثانية ..كما تعلمين ..لكن؟؟ بعد ان تؤدى الغرض المطلوب منها ..

ارتحتى ياامى ؟؟

اكتملت الصورة ...لااستطيع الاعتراض ...

لكنى فقط اتعجب ؟؟

هل يرث الابناء حتى ...الأفكار المجنونة ؟؟

هههههه....

تقصدين....المشاعر العاقلة ....الجميلة ...الصافية .

ياصغيرى ..

احتفظ دائما فى حقيبتى بدفتر صغير مولسكين عليه حروفك الصغيرة ...اهداء الى امى الغالية ..

كيف اعاتبك وانت ...انا.

اترين؟؟

اطعمتينا الاحساس قبل الخبز..

لا تلومى الا نفسك ..

اسعد الله مساءك وصباحك وحياتك كلها ..

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

• الردود 302
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

عندما تستنسخ ارواحنا فى محبينا

عاداتنا القديمة

حروفنا

افكارنا

لا نملك حبيبتى سوى ان نشكر الرحمن انهم منا

فحسب

ونتمنى ان لا يلقوا انكساراتنا او احباطاتنا

فقط

ان يروا كل الجميل

الزاهى

الا يتمتعوا بجنوننا

فقط

ان يكونوا الأفضل

اليس كذلك يا سلوتى

كونى بخير

ويارب كل اجبابك بكل الخير

عندما تشرق عيناك بإبتسامة سعادة

يسكننى الفرح

فمنك صباحاتى

يا ارق اطلالة لفجرى الجديد

MADAMAMA

يكفينى من حبك انه......يملأ دنياى ....ويكفينى

يا لحظا من عمرى الآنى.....والآت بعمرك يطوينى

يكفينى .....انك........................تكفينى

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...
عندما تستنسخ ارواحنا فى محبينا

عاداتنا القديمة

حروفنا

افكارنا

لا نملك حبيبتى سوى ان نشكر الرحمن انهم منا

فحسب

ونتمنى ان لا يلقوا انكساراتنا او احباطاتنا

فقط

ان يروا كل الجميل

الزاهى

الا يتمتعوا بجنوننا

فقط

ان يكونوا الأفضل

اليس كذلك يا سلوتى

كونى بخير

ويارب كل اجبابك بكل الخير

ايمان ياصديقة الروح والبوح ..

لن اعتذر عن تأخيرى فى الرد...فأنت تعلمين الرد حتى بدون كتابته ...اليس كذلك ؟؟

تفهمينى بطريقة تدعو للخوف ...والتساؤل؟؟....اتعيشين احاسيسى ؟؟ هل مرت عليك احداث متشابهات ؟؟

لعلى اخبرتك فى زمن مضى عن (( قلة حيلتى )) ازاء حروف تواجهنى بالحقيقة ...!!

لن اجاوب على اى اسئلة ..بل...سوف اسألك انا ...ولا تستخدمى وسيلتى فى توقفى عند البحث ..انها من اسباب انهيارى ....بل كونى رمحا يذهب فى اتجاه واحد لهدفه..

كم امتزجت سعادتى بخوفى ....انهم منا (( محبينا ))...فرحتى برؤيتى مرة اخرى وانا اكبر يوما بيوم (( فيهم ))...تصيبنى برهبة ..!!!

هل سيعيد التاريخ نفسه ؟؟ هل ستكون الوراثة حتى ...للاجتياحات ؟؟

كم بقيت ..فى حساب الزمن...احسبها ؟؟

سؤالى هو ..

هل سيرث احد..........ذكرياتى ؟؟؟

لااقول ....ذاكرتى ...!!!!

اعطيت لعقلى اجازة هذه الايام ...كل يوم ساعة...اعود فيها لماض ....ماض خاص بى وحدى ...

(( احتفظت به ...فى دفاتر ذكريات يومية على مر سنوات كثيرة ...مجلدات ولن اقول البومات ...لانها عبارة عن صور ولكل صورة وضعت عبارة خاصة بالمناسبة ...كتب كتب وكتب...وكتب ...وكتبببببببب.......واوراق كثيرة ...وكروت...وفصاصات ...وهدايااااااا....مميزة ..

اشياء واشياء واشياء ........اشياء كثيرة..

هذا الجيل لايهتم بالاوراق ...كل الاشياء موجودة فى سيديهات ...!!!...وفيديوهات....وصور ناطقة ...!!!

طيب وزمان؟؟ ...طيب ...وحياتنا ..يوم بيوم ؟؟ واحاسيسنا اللى موجودة داخل الحروف ؟؟

هذه هى اول ..(( اكوجرافيا ...لابنتى وهى جنين ..))...صورة ...اول صورة لها فى هذه الحياة حتى قبل ان تستنشق اى نسمة هواء بها ..

هذه هى اول ..(( شهادة ..ميلاد..والوزن والطول ونوع المولود ))..

هذه اوراق بأول حروف خطتها ابنتى ....وهذه رسالة كتبتها لى بحروف متفرقة ..

وهذه ...وهذه..وهذه..وهذه ....

وهذه ...شهادات تقدير ...وشهادات نجاح...

و...

هذه..؟؟

هذه رسائل ...تساؤل واشتياق وغربة وحنين ...ودموع وضحكات وآلام وابتسامات ...

وهذه ؟؟ ...محاولات لاستعادة حقوق ........ضاعت بمرور الزمن (( فقدت حتى الأمل فى استردادها ...!!))

هذه...شهاداتى ...كل شهاداتى ...و..شئ غريب...احتفظ بقصاصة عبارة عن رسالة كتبتها لامى ..

واشياء كثيرة جدا جداااا.

قررت التخلص من كل شئ...اخشى القرار ...لم انفذه ..

افكر ..

هل سيحتفظ اولادى بأشيائى الخاصة دائماااا ؟؟

هل ...سيرثوا ....ذكرياتى ؟؟

اتركك الآن فى رعاية الله...

ولحديثنا بقية ...ان كان فى العمر بقية .

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

ماما سلوى الغالية:

إشتقت لكى كثيرا و أشتقت أكثر للحديث معك..

أشعر هذه الأيام ياماما بشىء غريب...

أشعر بتغيير فى نفسى فى عمق دواخلى..

أتذكر دوما كلمات عزيزتى البنت المصرية حينما قالت أنه يأتى وقت ننظر فى المرآة...فنرى إناس آخرون غيرنا...

ربما يوجد تشابه فى بعض الملامح...ولكن لسنا نحن

إنه إحساس قاتل يا ماما...إحساس الغربة عن نفوسنا

لا أعلم له سبب كل ما أدركه إنى لست مستريحة...وقد تعودت فى هذا الأحساس أن ألجأ لكى

أود أن اجدنى أن أرانى ...أن أشعر بتلك الفتاة المشاكسة بداخلى

للأسف أجد فقط إمرأة فى غاية التعب و الأرهاق...تعب من كل شىء

أجيبينى يا سلوتى

تحياتى

سوسورانى

لا تندم على حب عشته...حتى ولو اصبح ذكرى مؤلمه..... فأذا كانت الزهور قد جفت وضاع عبيرها ..... ولم يبقى فيها غير الاشواك فلا تنسى انها منحتك عطرا جميلا اسعدك

رابط هذا التعليق

الابنة الغالية جداا/ سوسو .

ربما تدهشك سعادتى بوجود كلماتك....قدر دهشتى من احساسك بالتعب وقد وصلت بك السفينة الى مرفأ آمن ..

سوف نتحدث كثيرا ياسوسو ولكن؟؟

دعينى احكى لك شيئا حدث اليوم ...ومناقشة تمت...جعلتنى او بمعنى ادق ..تجعلنى (( بدون ان اكون قد قرأت كلماتك قبلا ))...اعطيك ردا آخر يختلف تماماااا عن اى رد تقليدى مفروض .

طيلة الصباح لم اكن بمنزلى ...

اليوم يوافق عيد ميلاد ابنتى الصغرى ...

ذهبنا لتناول الافطار فى كافتيريا قريبة ...(( زوجى وانا وابنى وابنتى الصغرى ))..

كنا نضحك ونتبادل المشاكسة واصمم على ان....انه يوم ميلادى انا ...الم اقم بالسلامة ؟؟ الم اكن سببا لوجودك فى هذه الدنيا ؟؟ استحق انا الهدية التى لاتعلمينها ...!!

وهديتى اين هى ؟؟ ..

اضحك وانا ...اضع السكر فى فنجان القهوة ...!!!

و....فجأة...امسك ابنى بيدى ...من الرسغ.

لماذا ياامى ...مثلك مثل كل الناس ....تقطعون هذا (( الباكو )) من السكر السائب الاسطوانى الشكل ...من الحرف؟؟

لماذا تقطعينه من الحرف بكل حرص وتضعينه فى فنجانك ؟؟

انتى و...كل الناس...التقليدية مثلك ....................................كنتم سبباااااا.....فى انتحار من اخترع هذا الباكو الاسطوانى الشكل ...!!!!!!!!!

نظرت له...ب...حيرة...ثم...غيظ...ثم...قلت له ..لماذا ؟؟

ا..اذا انتحر شخص معتوه؟؟ يكون باقى الناس هم السبب ؟؟ محدش السبب فى اى حاجة بتحصل لاى حد تانى ؟؟

قال لى ...طيب مش تسألينى ليه؟؟

طيب ...ليه؟؟

هذا الرجل...اخترع باكو السكر الاسطوانى الشكل حتى يسهل على الناس فتح باكو السكر بدون عناء....يمعنى ....يجب ان ..تثنى الباكو فقط .من المنتصف ...فوق فنجان القهوة او الشاى وبالتالى ينزل السكر بدون عناء ..

والشئ الغريب انه فوجئ ........ان كللللللل الناس بدون اى استئناء ...تفتح الباكو وتفضيه ببساطة داخل الفنجان ...

الهذا انتحر ..؟؟

نعم...

انتحر لان اختراعه..........استخدمه الناس بطريقة اخرى .....معنى هذا انهم لم يعطوا كل مجهوده الاهمية اللائقة به ....!!!

انتحر ؟؟

نعم ياامى ...انتحر...وله وجهة نظره فى انتحاره ...وانت تعلمين جيدااا ما اقصده..

للأسف...اعلم جيدااا ذلك...وليتنى كنت لااعلم او لااستنتج...ولكن؟؟

بدون...ولكن؟؟

لنتناول القهوة ....انهاردة مش يوم للمناقشة ....دى مناقشة مبتورة نكملها بعدين .

ليه ياسوسو حكيتلك اللى حصل ؟؟

لان هو ده الحاصل.....فهمتى قصدى ؟؟

لو احنا عملنا حاجة وعارفين انها صح وحاترضى الجميع.....

مش لازم نفاجئ نفسنا ان (( التانيين )) ...لم يقدروا ما فعلناه...

استلفى وقت لنفسك ...استلفى وقت منهم ...من كل اللى بعتى لهم وقتك ...!!!

لو دورتى على الحقيقة حاتلاقى انك عندك من كل حاجة .....حاجات كتيرررر..............لكن؟؟

حياتك..؟؟

هى واحدة بس...

واحدة بس....

محدش عاطاها لك هدية ....دى ربنا سبحانه وتعالى هو اللى وهبها لك عن طريق والديك ....بس.

دى لو راحت منك ...

الحياة مش حاتقف...

حاتفضل برضه ماشية من غيرك ...

محدش حاييجى يوم ويقولك ............انا جايب لك هدية ....حياة جديدة ..

لالالالا ياسوسو ....ده كذب...ده مش بيحصل ...ولا عمره حايحصل ..

الاحساس بالتعب نابع من الاحساس بفقد الرغبة فى الحياة الآمنة ...وكأنك بتاخدى حاجة مش بتاعتك لو ضحكتى ولو عشتى سعيدة شوية وانتى بعيد عن (( حياتك التقليدية ))..

ياسوسو ...انتى مش بتاخدى حاجة من حد...وحياتك مش متوقفة على حد معين مهما كانت غلاوته...

طبعاااا....انتى فاهمة ان كل ده....مر بناس كان لها نفس ظروفك ....اكتشفوا بعد السنين انهم كانوا بيعذبوا نفسهم ...وبس.

مش لصالح حد....لكنه ايثار غير طبيعى ...يصل لحد المرض...وده مش حب ....ده له اى اسم تانى ..غير...اننا بنموت من غير اللى بنحبهم ...!!!

يعنى واحد علشان مشتاق لولاده...حايبطل ياكل ويشرب لحد ما يسافر لهم ؟؟

يعنى واحد علشان بعيد عن زوجته...حاينزل بالبدلة وشبشب ويقول انا مش حاسس بنفسى ومليش نفس لحاجة ؟؟

حايبطل يحلق؟؟..وياخد دش؟؟ حايبطل ينام ؟؟ ...ده يتجنن اكيد.

حايبطل يشوف اصحابه؟؟

حايفضل قاعد امام التلفزيون ستاشر ساعة بس ياكل ويتخن؟؟.ده حايكره الدنيا كلها لما يبص لنفسه فى المرايا اكيد..

جربتى وانتى حزينة ...تصلى ؟؟

طيب جربتى وانتى حزينة ....تغنى ؟؟

طيب جربتى وانتى حزينة ...تقومى ترقصى ؟؟؟...حتى وانتى بتعملى الاكل ؟؟

طبعاااا.حاتقولى ...هى سلوى اتجننت؟؟ ايه جاب الصلاة....للغناء....للرقص؟؟؟

والرد هو...

ياحبيبة قلبى انا متجننتش ولا اى شئ...

انا بس بقولك تصرفات الانسان الطبيعية ازاء مواقف ...اليأس..

الصلاة....حاتخليكى تحسى براحة نفسية عميقة ...وممكن تبكى وتبتهلى لله سبحانه انه يزيح عنك الغمة ...وحاترتاحى..وحاتبصى للحياة بطريقة تانية .

الغناء....بلاش منه...لانك بدون ماتشعرى حاتختارى الاغانى الحزينة اللى بتتكلم على الغربة وحاتحسى باليأس اكثر...

الرقص بقى ....وانتى ماسكة ايد بنتك وبتحاولى تلفى بيها وتدندنى معاها اغنية طفولية ....لابد يحسسك بالأمل ...بنتك معاكى وانتى بتلعبى معاها وهى المستقبل وهى كل الفرحة ...وهى اللى حاتساعدك تطلعى من اى حالة ...انتى مش راضية عنها ..

خدى وقتك..

على اقل من مهلك ..

فيه وقت لكل شئ..

لكل شئ...

و..

اضحكى ...

مش انتى برضه...قمتى بالسلامة فى يوم من الايام...والجايزة معاكى ؟؟

مش انتى برضه كنتى فى يوم بتقولى ....امتى تعدى الايام؟؟

وآهى الايام مرت ..

والايام دى كمان حاتمر ...

وبكرة تفتكرى كل ده وتضحكى ...وتقولى ياااااه....مكانش سهل كل اللى فات ..

لكنه فات ..

مساء سعيد جدا جداااااااا.....

وعندك....فى النصف التانى من الكرة الارضية ...!!!

صبااااح سعيد ..جدا جدا جدااااااااا..

رابط هذا التعليق

عارفة يا ماما أحلى حاجة فيكى؟!!

أنتى كل حاجة فيكى حلوة...

بس أحلى حاجة و أكتر حاجة بتخلينى أفكر فيكى أول ما أبقى فى حالة مش تمام....

إنك عاملة زى الدكتور الشاطر...

بيعرف العلة إيه من غير كتر كلام...

بيحط إيده على سبب المرض ويكتب الدوا فى قعدة واحدة..

ساعات بحس إنك فاهمانى أكتر من نفسى...

رغم إن إحنا عمرنا ما إتقابلنا...بس بحس إنى كتاب مفتوح قدامك...

فعلا بتمنى أشوفك و أقابلك فى يوم

بس عشان أشوف بعينى إبتسامة الرضا الحنونة جدا اللى ظهرت دلوقتى على وشك الجميل...

دمتى بكل خير يا ماما سلوى العزيزة...

تحياتى

سوسورانى

لا تندم على حب عشته...حتى ولو اصبح ذكرى مؤلمه..... فأذا كانت الزهور قد جفت وضاع عبيرها ..... ولم يبقى فيها غير الاشواك فلا تنسى انها منحتك عطرا جميلا اسعدك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

الملهمة أستاذة سلوي....

انا بقيت ادور عليكي في الصفحات.... و بقيت ارسم ملامحك من ورا الكلمات

كتير في المنتدي بيقولولك يا ماما سلوي.... و انا النهاردة محتاجة رايك في مامتي انا عشان انتي ماما زيها بالظبط

ماما حد جميل جدا جدا جدا............بيعيش حياة صعبة جدا جدا جدا...

بتخوض كل معارك الحياة بقوة و شجاعة وبتعلمنا ده من غير ما تقول

ماما الحمد لله شهدت كل ابتلاءات الحياة....

بس اليومين دول انا حاسة انها خلاص مبقتش عايزة تقاوم.... او مبقتش عارفة تقاوم ازاي

الحقيقة انا لما بقعد اتامل حياتنا مع كل لحظة فرح كان فيه وجع..... و مع كل ميلاد كان فيه فراق..... و مع كل ضحكة كان فيه مرض

هتقوليلي انتي بتوصفي الحياة..... و انا هقولك انا بوصف ماما.... ماما نهر الحياة عندي..... و خايفة يروح مني.... خايفة الاقي في عينيها نظرة عتاب م الدنيا مع ايمانها العميق جدا جدا؟؟؟

بس بقي فوق طاقتها

انا بفكر كتير فيها و بتكلم معاها علي اد ما اقدر بس نفسي اشيل عنها و احط عليا ...... بس مش عارفة و لا هي كمان

قوليلي اعمل ايه لان مفرداتي خلصت..... و خوفي عليها بيقتلني

و المشكلة اني كمان بعيدة عن مصر....؟؟؟

بس اراها ل ليلة في احلامي...... حزينة صامتة

انا مبقتش عارفة اعمل حاجة...... و مش عارفة ارجع

اعمل ايه؟؟؟

رابط هذا التعليق

الملهمة أستاذة سلوي....

انا بقيت ادور عليكي في الصفحات.... و بقيت ارسم ملامحك من ورا الكلمات

كتير في المنتدي بيقولولك يا ماما سلوي.... و انا النهاردة محتاجة رايك في مامتي انا عشان انتي ماما زيها بالظبط

ماما حد جميل جدا جدا جدا............بيعيش حياة صعبة جدا جدا جدا...

بتخوض كل معارك الحياة بقوة و شجاعة وبتعلمنا ده من غير ما تقول

ماما الحمد لله شهدت كل ابتلاءات الحياة....

بس اليومين دول انا حاسة انها خلاص مبقتش عايزة تقاوم.... او مبقتش عارفة تقاوم ازاي

الحقيقة انا لما بقعد اتامل حياتنا مع كل لحظة فرح كان فيه وجع..... و مع كل ميلاد كان فيه فراق..... و مع كل ضحكة كان فيه مرض

هتقوليلي انتي بتوصفي الحياة..... و انا هقولك انا بوصف ماما.... ماما نهر الحياة عندي..... و خايفة يروح مني.... خايفة الاقي في عينيها نظرة عتاب م الدنيا مع ايمانها العميق جدا جدا؟؟؟

بس بقي فوق طاقتها

انا بفكر كتير فيها و بتكلم معاها علي اد ما اقدر بس نفسي اشيل عنها و احط عليا ...... بس مش عارفة و لا هي كمان

قوليلي اعمل ايه لان مفرداتي خلصت..... و خوفي عليها بيقتلني

و المشكلة اني كمان بعيدة عن مصر....؟؟؟

بس اراها ل ليلة في احلامي...... حزينة صامتة

انا مبقتش عارفة اعمل حاجة...... و مش عارفة ارجع

اعمل ايه؟؟؟

صباح سعيد ...

صباح سعيد ياأحن بنوتة مصرية جدااا..

طيب لما تقولى كدة على ماما وتوصفيها بكل كلمة انتى حاساها ...عايزانى انا او غيرى نرد نقولك ايه؟؟

انتى انسانة جميلة جدااا وواضح ان امك انسانة جميلة زيك وواضح انك جزء منها ..

تعرفى ياست البنات ؟؟...تعبيرك وقولك ان ...ماما دلوقت مش عايزة تقاوم او مش عارفة تقاوم ...بيخلينى افكر انها ( على عكس كلامك )..عارفة كويس انها تقدر تقاوم بس هى مش عايزة ..الحقيقة بلاش نقول انها مش عايزة ...بلاش....خلينا نقول انها تعبت من المقاومة ..او بمعنى آخر ....هى عاوزة ترتاح ...هى حاسا انها خلاص عملت اللى عليها ...هى قررت تقف..او تقعد فى اى مكان..وتتنهد وتقول ...الحمدلله عملت اللى عليا ...يارب اكون عملت اللى عليا ..

عارفة ايه جزاءها ؟؟

جزاءها هو سعادة اولادها...بس.

هو ده الجزاء..

هى مش بتستنى اى رد لجميلها ..وهى اساسا مش بتعتبره جميل ..ولا حتى بتعتبر اللى عملته ..واجب...مفروض عليها كأم ..!!!؟؟....لالالالا....كل اللى عملته كان نابع من احساسها ..

ربنا سبحانه وتعالى لما خلقنا ...(( لم نأت من عدم ))..يعنى كل انسان وله ام ...الام كانت ابنة واصبحت ام...ساعات بتعرف قدر امها متأخر لما تكبر ..

حب الأم هو الحب الوحيد اللى بيكون بدون اى خداع....هو الحب الوحيد اللى بيسامح على طول الخط...هو الحب الوحيد اللى كله عطاء متواصل..ده عطاء بلا اى حدود...(( طبعا كلامنا عن الأم الطبيعية ...وبعضهن يكن استثئناء غريب مخالف لطبيعة البشر )) ..

نيجى بقى لابتلاءات الحياة ...

ومين ياست البنات عاش حياته سلسة جدااا ؟؟....

كانوا مجموعة من نساء يتحدثن يوما عن اصعب شئ ممكن يحدث للانسان؟؟

كل واحدة قالت وجهة نظرها ....ربما كانت كل واحدة منهن تحكى عن (( خلفية ماضيها او طفولتها ..؟؟ ))...او....حاضر لايرضيها ..

قالت واحدة .....الفقر....الفقر هو اصعب ابتلاء....عارفين يعنى ايه ميكونش معاكم تجيبوا لولادكم حتى ..كتب المدرسة ؟؟ ...لازم ولادكم ياخدوا كتب قديمة ؟؟ عارفين يعنى ايه تخافوا من بكرة ؟؟ ...عارفين يعنى ايه تحوشوا لو جالكم قرشين وحتى تحرموا نفسكم لانكم خايفين من يوم اسود زى الايام اللى مرت بيكم؟؟

الاضطرار للعمل والكفاح للحصول على لقمة العيش حتى تسدى حاجة هذه الافواه الجائعة ..يكفى سماع مالايرضيك والكل يعاملك على انك محتاجة دائما ..

الفقر يخليكى عايشة فى بيت حماتك...الفقر يخليكى مش عارفة تساعدى ولادك ..

قالت الثانية ..اصعب شئ ممكن يحدث فى الحياة ان يكون لك زوجة اب....او زوج ام.....اصعب شئ...تزوجت زوجى وكان له زوجة اب..حرمته من والده وهو عايش..ولهذا اتفقنا عند زواجنا ان لو مات حد فينا يبقى التانى لايتزوج...!!!

قالت الثالثة ...اصعب شئ فى الحياة ان يكون لديك طفل معوق ...انه المرارة نفسها ...لااستطيع ان افعل اى شئ ..اراه واتعامل معه واحبه واخشى عليه الغد .ارى نظرات الاستهتار فى عيون من حوله لااحد يأبه بمشاعره لااحد يعلم بماذا يفكر ..انا فقط امه..وانا وحدى اشعر به..خايفة لما اموت حايعمل ايه؟؟ ياترى حد حايحبه زيى ؟؟

وقالت الرابعة ....انه اليتم...

اصعب شئ فى الحياة ان تكونى يتيمة ...لاشئ فى الدنيا يعوض اليتم ...لامال ولا اى احضان اخرى تغنيك عن احضان الأم او الأب ..

اليتيم هو ابأس اهل الارض ...

والخامسة قالت ...الغربة هى اصعب الابتلاءات..الغربة هى نزعك من ارضك من الجذور مهما قلتى ان جذورك هناك ...لانك غصب عنك علشان تعيشى لازم تعملى لك جذور جديدة امال يعنى حايرووكى ازاى ؟ مش كل زرعة محتاجة لمياه علشان تعيش ؟؟ وكل زرعة ليها جذور ؟؟ طيب حاتبقى جذورك هناك ويرووها من هنا ؟؟ حرام حرام كل اللى بيحصل حرام ...دى اصعب الابتلاءات ..انك تكونى مجبرة (( على عدم الاختيار ))...ملكيش صوت وان كان لكى مبيوصلش وان وصل محدش حايسمعه ..متعرفيش حتى تختارى ..

و..

تستمر المناقشات...

و..

فى الحقيقة ياست البنات ان كل واحدة من دول كان كلامها صح...وبالتأكيد حانلاقى واحدة ربنا كرمها وتلاقيها يتيمة وفقيرة وعندها طفل معوق واتربت فى بيت فيه زوج ام او زوجة اب قاسية .....ويمكن كمان تلاقيها متغربة ...(( كل الخيرات يعنى ))..

كل واحد بيشوف مشاكله وكل ما اصابه فى الحياة ....هو اصعب الاشياء التى من الممكن ان تصيب انسان ..

مين بقى بيحس بالانسان (( الكبير )) اللى ربنا ابتلاه...حتى بالحزن اللى بيرسم دائما خطوط واضحة على وجنتيه؟؟ ..بسبب او لعدة اسباب ؟؟

الابن...

الابن البار...الابن الصالح..

زى ما بيقولوا ....الابن اللى بيحس بأهله ...بأمه وبأبوه..

البنت بيبقى نفسها تعوض امها ....البنت بتحس بأمها كتير...(( الابن كمان بيحس بس مش بيعرف يعبر ...او ...بيعتقد خصوصا لما يبدأ يكبر ان تعبيره كل شوية كل شوية عن حبه لامه بالقبلات والاحضان ..ده تقليل من رجولته..!!.......فى الحقيقة انا ابنى من وقت للتانى ياخدنى فى حضنه ويقوللى ...امتى حاتكبرى ياسلوى بقى وتبقى قدى ؟؟ ...لانه طويل...ربنا يحمى كل الشباب .))

فهمتى قصدى ياست البنات ؟؟ يالماضة مصرية جدا جدا جدااا...

متتعبيش نفسك فى التفكير ...اتصرفى مع ماما بمنتهى البساطة اللى انتى حاساها ..

كلميها وقولى لها دايما انك بتحبيها ..طمنيها عليكى دايما...قولى لها انك نفسك تجيبى لها الدنيا بحالها ملفوفة فى منديل حرير وتديها لها هدية وده مش كفاية .

قولى لها انها اكيد عارفة اد ايه انتى مشتاقة لها ...قولى لها انك نفسك تاخديها فى حضنك علشان تحسى بالراحة والاطمئنان ..

خليها تدعى لك انك تعيشى وتقدرى تعوضيها حتى عن جزء بسيط جدا جدا جداااامن كل اللى عملته علشانك ...قولى لها مهما عملت فده حايكون مجرد قطرات بسيطة من مياه ...بحر عميق وكبير سبق لك وقدمتيه ..

ماما مش عاوزة منك حاجة ياحبيبة قلبى غير انك تكونى سعيدة ومبسوطة ..

الاشياء المادية مهما قدمناها للام....بدون كلمة طيبة ..ملهاش اى قيمة ..

انا عارفة اد ايه انتى بتحبيها ....قولى لها يابنتى .

كلامك حايديها الامل ..

الكلمة الحلوة بتعمل معجزات ..

الكلمة واللفتة الجميلة اكسير حياة ..

ربنا يسعدك ويسعد كل البنات ..

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

لست ادرى ان كانت ايام فرحى زادت عن ايام جرحى .....ام انه العكس دائما..حقيقة لست ادرى ...!!!

اصبحت انظر لكل شئ بطريقة مشوشة بعض الشئ ...وكأنى لاادرى اى فعل هو الاصوب حتى افعله او اتجه اليه؟؟

لااعترض على مشيئة الله فى اى شئ ...لكن؟؟

نحن بشر.....ضعفاء ...مهما حاولنا ادعاء القوة والتحمل ....

والبكاء اصبح تعبير تلقائى ..

كان ....بلا اى مدلول محسوس ....كان...ولعله اصبح مجرد ابتسامة تختبئ فى خجل على جانب جدار الشفاه ...!!..بكل الرضا بأمر واقع ..

اهو عجز...ام قلة حيلة .؟؟..ام احزان تجمعت فى بؤرة واحدة مرة واحدة ..!!..احساس يزلزل الكيان كله ويجعل الاطياف كلها تحلق عالية فوق جسدى الذى اصبح لايتحمل رؤية روحى الضائعة ..

وعدتها بالمجئ ...وعدتها.

الم افى بعهدى ؟؟

اوفيت بوعدى ؟؟

وكان اللقاء فى مكان كنت من اختاره فى قرارة النفس ...

و...انضممت لكل احباءك يااميرة الاحلام الجميلة .

كل الاطياف تتهافت وتتراقص حولى ...حتى الاحلام تداعبنى بوحشية ثم تناغينى بعفوية قاسية ..

وفيت بوعدى ...لكن؟؟ بعد فوات الآوان؟؟ اكان حقا بعد فوات الآوان ؟؟

ونقطة اللقاء كانت وانت ياحبيبة القلب محمولة على الاعناق وانا؟؟ اسير فوق التراب ...!!

اشعور بالرضا اجتاحنى ؟؟ اكان رضا حقا؟؟ اكان انحناء النظرة الاخيرة هو الوداع؟؟

اكانت رائحة المسك والعنبر تزين جنبات قصرك المسحور فى جنة النعيم ..تشغل اذهان الساجدين فى مسجد مدينة المولد؟؟

قاسية هى الرحلة الاخيرة ..

كم كانت قاسية يااحب الاحباب ...لكنها كللت بالنجاح...ودققت طبول افراح العودة .

كم كانت فى هيبة ذكراك وطيفك .

كم كان جمبلا وجهك الملائكى ...اقسم بالله رايت ابتسامة تعلو وجهك الباسم ..

اكانت ابتسامة رضا؟؟

و..

كان يوم جمعة ..والمسجد عامر بكل محبيه..وكنت اسير حافية ..(( لاتظهر منى سوى عينان ...تعمدت اخفاء وجهى ))..وانظر من خلال سياج ...نحو..جناح رجال .

اخذ اكثرهم فى ترديد دعوات ...وقراءة سورة يس.

وارى طاقة النور تحلق بك ...

واعود..

انا امرأة ..ضعيفة مهما اظهرت من قوة ..

ارانى اصبحت على اول قائمة ...مطلوبة ...فى التعديل القادم...!!

تناثرت حبات العقد...انفرطت..

ضاعت..

ومن كل اتجاه تتجمع دائما ....نحو الملتقى ....فى ساحة الحب .

هناك...بين احضان الاحباب .

كم انت رائعة ايتها الدنيا ....كم انت رائعة ....

على ارضك نلهو ...

تتلاعبين بنا ككرة ثلج ...تتدحرج وتتدحرج وتكبر وتكبر ...تكبر..وتكبر....ثم...تتلاشى بعد حين ...و...تعود اليك مرة اخرى ..؟؟ اتعود اليك حقا؟؟

تعود اليك الكرة لكن؟؟ فى حالة سكون ...تستقر وتستكين ..

دائما....تكسبين .

دائما ...تتفوقين .

دائما....تظلين انت ...و...نذهب نحن.

و..

يلفنى حزن عميق ...عميق..واتمنى لو تتلاشى كل الوجوه من صفحة اقدارى ..

واعبث فى وريقات قديمة جدا جدااا.....وصور جميلة جدا جدا جداااا...

واحلق فى صفحات براءتى و..اتوه...فى ايام ...جمعتها اميرتى فى كتابها الذهبى .

واقرر...

غدا....عندما افيق من صدمة صدق الحدس ...!!!

سوف احرق كل الصور وسوف ادمرها بيدى ....لن ادع ذكراى تحلق فوق رؤوس احبائى ..

لن اترك كلمات مؤلمة من شدة صدقها وحنانها وحنينها ...

سوف اداوى جراحهم من الآن ...سوف اعفيهم من الاحساس العقيم بالذنب ...!!!

هل كنا على قدر الحدث ؟؟ هل تعاملنا بما هو مفروض او واجب ؟؟

هل قصرنا؟؟

ورغم محاولاتى الفاشلة باظهار وارتداء القناع الطبيعى ...

ارى عيون عدة تنظر الى خلسة ..

قائلة ...بلا اى صوت .

مسكينة ياامنا الصغيرة ..

لكن؟؟

ابشرى ...انه حديث معتاد حقا...

مفاجاة ياامى ..

سوف تظهر حياة اخرى فى خلال شهور ....

وها هى البشائر ..

ابتسمى ياامى ...انها الحياة .

ابتسمى ولاداعى للقهقهة ...ابتسمى فقط وهذا يكفينا .

الاحباء داخل القلب يقبعون ..

دعى الروح تمرح ..

فالحياة تسير...

الحياة تسير...

الحياة تسير...

رابط هذا التعليق

ماما سلوي

صباح أبدأه بقراءة كلماتك.......سيكون أكثر من أن تصفه الكلمات الدافئة جدا جدا جدا

وحشتيني كتير ماما سلوي

دعيني اقتبس منكي لكي

لكي مني

حضن كبير آآآآآآآآآآآآآآآآآد البحر و السما و الكون بحااااااااااااله

آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآىىد افتقادي ليكي

رابط هذا التعليق

ماما سلوى .........

عنيا دمعت وانا بقرا كل الكلام المكتوب ده وبكيت من كل قلبى..... مع انه مش حزين ا و مش ماسويات بس حسيت يعنى ايه ام يعنى ايه حنان وحنية حسيت كانى راكب مركب وماشى فى بحر حنية امواج تتحرك بمنتها الحنان واللطف والعطف والدفئ ....

وتخيلت لما الحنيه والرحمة دى ربنا حطها فى قلوب امهاتنا والناس اللى زى حضرتك كل الطيبين اللى هنا ..... واللى هى جزء من 100جزء من رحمته امال رحمته شكلها ايه رحمة ربنا بينا فى الدنيا انه خلق ناس طيبين يطبطبو علينا ومن غيرهم الحياة تبقا نار رحمته هتبقا ازاى بينا يوم القيامة والله ربنا خلقنا عشان يرحمنا مش عشان يعذبنا ......

ماما سلوى وكل الناس الطيبين ....... ربنا يخليكو لينا وتطبطبو على قلوبنا بادين طيبتكو والرحمة اللى ربنا خلقها فى قلوبكم .....

انما الامم الاخلاق ما بقيت .............. فان همو ذهبت اخلاقهم ذهبوا

...................................................................!

وعلمتنى الحياه اضحك لأحبابى

واضحك كمان للعدو علشان يشوف نابى

واخده كمان بالحضن لو خبط على بابى

فيحس انى قوى وميشفش يوم ضعفى.......

قناتى ع اليوتيوب ....

صفحتى ع الفيس بوك .....

رابط هذا التعليق

ماما سلوى كم اشتاق الى نطق كلمة ماما اللى اتحرمت منها من سنتين لم اقل كلمة ماما و لم انطق بها على لسانى الا الان فقط

ماما سلوى

احسن انى احتاج الى صدر الام لقد ضاقت بى الدينا قوى يا ماما من وقت ما اصبحت يتيمة من الام و من الاب بعد زواجة و بعدة عنى

اصبحت حياتى خالية لا توجد فيها اى صدر حنون لم انجب بنات يعووضا لى الحنان و لم يكن لى اخت احس بجانبها ببعض الحنان

حياتى جافة اصعب من شوك الصبار لا احد يحس و لا يدرك ما اعانية انى وحيدةةةة وحيدة

كم افتقد امى كثيرا

كم افتقد الحنان فى حياتى كم افتقد الحنية و العطف انى وحيدة يا امى وحيدة حتى فى وسط اولادى وحيدة لا يشعر بى احد

[على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب

وبحبها وهي مرمية جريحة حرب

بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب

والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

على اسم مصر

رابط هذا التعليق

ماما سلوى كم اشتاق الى نطق كلمة ماما اللى اتحرمت منها من سنتين لم اقل كلمة ماما و لم انطق بها على لسانى الا الان فقط

ماما سلوى

احسن انى احتاج الى صدر الام لقد ضاقت بى الدينا قوى يا ماما من وقت ما اصبحت يتيمة من الام و من الاب بعد زواجة و بعدة عنى

اصبحت حياتى خالية لا توجد فيها اى صدر حنون لم انجب بنات يعووضا لى الحنان و لم يكن لى اخت احس بجانبها ببعض الحنان

حياتى جافة اصعب من شوك الصبار لا احد يحس و لا يدرك ما اعانية انى وحيدةةةة وحيدة

كم افتقد امى كثيرا

كم افتقد الحنان فى حياتى كم افتقد الحنية و العطف انى وحيدة يا امى وحيدة حتى فى وسط اولادى وحيدة لا يشعر بى احد

حبيبتي ذهبية المشاعر....

مين قال انك وحيدة.....مين قال؟؟؟

عارفة من يومين.... كنت قاعدة في صحبة جميلة أوي.... و بنضحك و و بناكل و بنتكلم و طبعا زي اي قعدة بنات موضوعاتنا مخرجتش عن 3 حاجات (الحب...دماغ الراجل....الدراسة).... كانت قعدة كسرت صقيع الحياة

بس و في وسط القعدة دي.....حسيت قلبي فجأة مبقاش معايا....

سرحت برضه في مامتشي.... ياااااااااااااه............ وحشتني اكبر م الكلمة نفسها

وحشتني..... إحساس بيفرحني ان السفر و الغربة لسه مقتلتش جوايا حاجات كتير.....

بس أحيانا اكتر بيوجعني لما بحس اني عاجزة...إني اشوف حد بحبه أوي

سرحت بخيالي لما كنا بنقعد نتفرج علي اي مسلسل او فيلم...... و نعمل فيلم تاني خالص....فيه افيهات...فيه حكايات لابطال تانيين....

سرحت بخيالي....... في اوقات كتير كنا بنضحك فيها سوا.......

سرحت بخيالي علي خناقاتنا اليومية.... عشان سبت المواعين لغاية الصبح.... و لا عشان نشرت الغسيل غلط ووقعت الزعطلون و هتضطري تغسليه علي ايدك يا شاطرة.... (طبعا مصحوبة بنظرة يا خيبة أملي فيكي... هتفتحي بيت إزاي).... و لا عشان فيه ناس النهاردة جايين بالليل عايزين يشوفوكي.....(نعم نعم يشوفوني ايه... هو انا كنبة؟؟؟)

سرحت بخيالي... لما بنخرج سوا..... و ماما تصر انها تفتح حوار مع السواق و تساله عن احواله و عامل ايه في الغلا.... و لما توصل في الحوار انها تساله و اولادك عاملين أيه..... اكون انا خلاص اقتنعت تماما ان السواق هو حد من قرايبنا !!!

بصي بقي.... أنا لما خيالي يسرح بيا و انا اسرح فيه.... بآخد شريط الذكريات ده.... بس بقاوم قانون الجاذبية اللي يخليني افتكر آد ايه أنا لوحدي دلوقتي.....و بخلي منه طاقة تخليني افتح عينيا كل يوم الصبح

نبحث في أعماقنا عمن أحبونا بصدق..... و نري ان عطاؤنا....لمن حولنا هو من يجدد داخلنا تلك االطاقة التي لا تنتهي من النور.

حبيبتي ذهبية المشاعر....

حبيت أشارك معاكي في لحظة خاصة

مش عارفة وصلتلك فيها احساسي و لا لا

صباحك نوووووووووووور جميل بيطمنك ان كل حاجة هتبقي كويسة

رابط هذا التعليق

طبعا وصلى احساسك و عشت معاكى فية و افتكرت انا وماماتى لما كنا بنعمل كدة و مكناش بنسيب بعض دقيقة ربنا يارب يخليكى لك ماماتك يارب و يبارك لك فيها

الذكريات دى اللى معيشانى لحد الان و اللى مخليانى منهرش انى حاسة ان ماما لو حاسة بيا و شافتنى بالضعف دة هتزعل

منى قوى لانها طول عمرها مش بتحبنى ابدا ضعيفة

افتكر وشها و هو دايما تقولى مش عايزة اشوفك ابدا ضعيفة محبكيش كدة يمكن شوية الذكريات دى هو الخزين اللى باقى من شوية السنين اللى فاتوا

بس انا يا لماضة حياتى الان مفيهاش اى حنان ولا اى صحوبية و لا اى حاجة من اى اى نوع يمس من القريب او البعيد حاجة تحسسك ان لسة فية حد بحبك

علشان كدة دة وحدتى الحقيقية الحب الحقيقى فى قلب الام فقط اللى فية عطاء بلا حدود بلا مقابل بلا تمن

دة اللى مش لاقياة فى حياتى ومش عارفة الاقية

دى خسارتى الحقيقة خسارة مش هاقدر اعوضها ولا عارفة اعيش حياتى بالاحساس دة

على اسم مصر

رابط هذا التعليق

البنوتة الغالية جدا جدااا / لماضة مصرية جدا جدااا..

اشتقت انا ايضا اليك واليكم جميعا ..

اشتقت الى حروفك الشقية الرشيقة المرحة ...اشتقت الى تحويرك للكلمات والعبارات وجعلها كلمات تتراقص فى دائرة تحفظ داخلها مجموعة فريدة رائعة من محبيك ..

اشتقت الى ابتسامة اجدها واتخيلها على وجهك الصافى تتسع وتتسع وتسع الكون كله .

اشتقت ان ارى جذوة الأمل يلمع مرة اخرى بين حنايا المكان الذى يجمعنا ..

ولك ايضا ..

طوفان من المشاعر الرائعة الجميلة وحنان يتهادى على صفحة حياتك الناصعة ..

دمت بكل الخير والرضا..

رابط هذا التعليق

الابن الفاضل الرائع / هشام الجنيدى.

تعرف ياهشام ؟؟ تعرف حصل لى ايه لما قريت كلماتك؟؟......((.اسمح لى اكتبلك باللهجة العامية المحببة اليك .))..

انا كمان بكيت..

برضه مكانش بكاء حزن ..لالالالا...كان بكا له معنى ميخطرش على البال ...تعرف ايه هو المعنى ؟؟

المعنى كان....ياااااه...اخيرا فيه ابن قدر يستوعب يعنى ايه ام ؟؟ يستوعب كويس يعنى ايه ام ؟؟...فيه انسان قدر يصدق ويفهم ان مش كل المشاعر ممكن تترجمها لحروف ...فيه حد شاف اللى مش اى حد يشوفه ...!!...انا عارفة من زمان انك ابن بار ...عارفة ...وعلشان كدة فهمت ليه كلماتى اللى طالعة من جوة اعماق القلب قدرت توصل لك ؟؟

تعرف ياهشام ؟؟...اسمح لى اقولك سر...هو دلوقت لما حنكتبه مش حيبقى سر...

انا لما كبرت واتجوزت وبقى عندى اربعة اولاد (( ربنا يخليكم ويخليهم ))....كنت لما اروح مصر واقعد جنب امى واحط كل وشى فى حضنها ..كنت بحس ان خلاص ..مفيش حاجة اسمها هم ...مفيش حاجة اسمها مشاكل ..مفيش اى حاجة فى الدنيا تقدر تخلينى اغير رأيى فيها ..(( فى الدنيا يعنى مهما عملت فيا ))...الدنيا حلوة وجميلة ورايقة زى ما امى علمتنى ...احنا اللى بنعمل سعادتنا ..احنا اللى بنزرع الفرحة ..

وتصدق ياهشام ؟؟

كنت ساعتها ببص حتى للحلول المستحيلة وكأنها حلول ممكنة ....!!

دايما فيه امل ...كانت امى بتزرعه فينا ..

متتطلبيش من الناس تديكى اكتر من اللى عندها ....كانت دايما امى تقوللى كدة لو فى يوم قلت لها ..ياماما انا على طول مستعدة انسى واسامح واضحى وده ظلم ..

وكانت ترد وتقوللى ..

بلاش تنتظرى مقابل ..

كونى دائما ...ام...

ام لاولادك وام لزوجك...وام لاخواتك ..

ربنا يسترها معاك ويبارك لك دايما ويخللى لك كل حبايبك ..

رابط هذا التعليق

ذهبية ..

حبيبة الكل ..وحبيبة قلبى ...الابنة الغالية ذهبية المشاعر ..

ذهبية المشاعر .....فعلا ...كما وصفتك البنت اللمضة المصرية . ..

انت فعلا فعلا انسانة رقيقة وحساسة ..

ارى ان البنت اللمضة جدا جدااا ...حاولت تبسيط الامور بالنسبة لك ولخصت لك كل شئ فى هذه الكلمات الجميلة ..

بصي بقي.... أنا لما خيالي يسرح بيا و انا اسرح فيه.... بآخد شريط الذكريات ده.... بس بقاوم قانون الجاذبية اللي يخليني افتكر آد ايه أنا لوحدي دلوقتي.....و بخلي منه طاقة تخليني افتح عينيا كل يوم الصبح

نبحث في أعماقنا عمن أحبونا بصدق..... و نري ان عطاؤنا....لمن حولنا هو من يجدد داخلنا تلك االطاقة التي لا تنتهي من النور.

حبيبتي ذهبية المشاعر....

حبيت أشارك معاكي في لحظة خاصة

مش عارفة وصلتلك فيها احساسي و لا لا

صباحك نوووووووووووور جميل بيطمنك ان كل حاجة هتبقي كويسة

تعرفى ياذهبية ؟؟

هو ده سر السعادة ...

شوفى انا كتبت وقلت ايه لهشام .....شوفى امى كانت بتقوللى ايه؟؟ وانا لحد دلوقت مشيت على نفس الطريق اللى هى رصفتهولى ...(( رصفته مش وصفته ))..

يعنى ايه..((.مش فاهمة .))...تقولى ان معندكيش بنات؟؟ ....و هو يعنى الصبيان مش بيدوكى حنان زى البنات؟؟

الكلام ده مردود عليه بالجامد..

الصبيان مش بيعر فوا يعبروا عن مشاعرهم لكنهم عندهم نفس كمية الحنان اللى عند البنات ..

تعالى نتكلم بصراحة شوية واول شئ نعرف فين الوجع بالضبط....معايا؟؟

ياذهبية ياحبيبة قلبى ....انتى مش عاوزة تنسى ان بابا اتجوز واحدة تانية ...فاكرة اتناقشنا اد ايه؟؟ لما كتبتى تعترضى ؟؟ الكل قال لك ده حقه ..وهو كدة مش بيخون عهد والدتك ...ومش بيطغى على حقوقكم ...وحتى لما قلتى انه نسى ...او ان مكانش فيه عدل حتى فى المشاعر ...

دى سنة الحياة ياذهبية ..

محدش بيحب ولا بيقدر يعيش وحيد فى الدنيا دى ...

انتى مش قادرة تستوعبى الموقف اللى حصل ....صعبان عليكى ذكرى والدتك وصعبان عليكى انه سعيد .

ايوة ياذهبية هى دى الحقيقة ..

لكن؟؟

يابنتى ...فيه مثل بيقول ...الحى ابقى من الميت .

والناس بتتصرف على هذا الاساس ..

متقدريش تحكمى على كل الناس من خلال نظرتك انتى للاحداث ..

حاولى تدى وقت اكبر لاولادك ...حاولى تدخلى حياتهم بكل الحاجات الصغيرة قوى اللى ممكن انتى متديهاش اهمية ...!!

حاولى تفهميهم انك مهتمة بكل شئ هم بيهتموا بيه ..

خديهم فى حضنك واحكى لهم اى حاجة تحسى انها ممكن تشد انتباههم ..

خليهم يستنوا الوقت اللى حاتكونوا فيه مع بعض ..

اديهم كل حنانك ياذهبية ..

ده استثمار جيد جدا جدا جدا جداااااا...

اديهم حنان وحب وتفاهم وحاتكون مفاجأة لكى ....حاتلاقى رد فعل لاتتوقعيه ..

بلاش تظهرى امامهم انك حزينة لاى سبب ...بلاش ..

افرحى ياذهبية انتى لسا قدامك العمر طويل ان شاء الله..

حاولى تكتشفى طاقة النور اللى جواكى وخليها تشع على كل حبايبك ..

ربنا يسعدك ياذهبية ..

رابط هذا التعليق

ماما سلوى

تعرفى لنا قريت كلامك ليا و اول ما كتبى عن السر الحقيقى لاحساسى لاقتنى من غير ما ادرى بادارى وشى بكف ايديا ومش قادرة

ا كمل كلامك و انهارت فى بكاء مستمر لمدة نص ساعة

ومش قادرة احط ايدى على الكى بورد و لا ارد عليكى الا الان فقط

يمكن علشان انتى بذكائك قدرتى تجيبى الىل كان تايهة عنى و مش عايزة اعترف بية او اواجه نفسى بيه

يمكن حسيت انك قدرتى تواجهينى باللى اهرب منه مش بس علشان ذكرى ماما مقدر ش يحافظ عليها او يحزن حتى عليها او انه سعيد

يمكن لانه الغى كل الناس من حياته و بما فيهم انا و اكتفى بمكالمة لا تتعدى الدقيقة كل اربع خمس ايام

يمكن علشان المفروض يكون له دور تانى غبر اللى لاقيته انه يلمنا و يطبب على جرحنا و يكون الاب والام لا اتعامل معانا انه عريس جديد

تفاصيل مش عايزة اذكرها لانى عارفة الردود هتكون ايه حقه ومعملش حاجة حرام عارفة بس زى ماكلمه مامتك ليكى دخلت ودنى و رنت فيها الى عقلى

متطلبيش من الناس تديكى اكتر من اللى عندها

بس كنت متوقعة منه اكتر من اللى عنده او كنت متوقعة ربع اللى كان عند ماما دة اللى عمللى الصدمة دى و على فكرة

ياماما سلوى .. صدمتى دى مش عليا انا بس اخواتى الصبيان كمان كدة يمكن عرفوا يطلعوا من الصدمة دى بحكم انهم رجالة لكن انا لا

اشكرك تانى يا ماما سلوى على كلماتك ليا واوعدك انى اعمل اللى بتقولى عليه بس الآن باقول وانا ايه يضمن لى بعد ماادى و احرق

نفسى و اضحى و احرم نفسى الاقى نفس مصير ماما انى بقيت مجرد صفحة فى كتاب اتقلبت و جت صفحة جديدة لغت كل اللى راح

تم تعديل بواسطة Salwa

على اسم مصر

رابط هذا التعليق

مساء سعيد ياذهبية المشاعر والقلب الصافى الصادق..

تعالى نتكلم من الآخر ...

ايه معنى كلامك وقولك (( انا ايه يضمن لى انى مش حاكون مجرد صفحة فى كتاب تتقلب وتيجى صفحة جديدة بعد كل التضحية ؟؟ ))

طيب..

هو انتى ياذهبية حاتحسى لما (( بعد عمر طويل ان شاء الله ))....تتركى حياتنا الفانية دى ؟؟...يعنى حاتحسى انك بقيتى صفحة وياخسارة وياغلبى والكلام الكبير ده كله؟؟؟؟؟؟؟

حاتحسى يعنى بكل اللى حواليكى وحاتتألمى ؟؟..حاتزعلى يعنى ان زوجك تزوج من امرأة اخرى ؟؟؟ بقى ده اسمه كلام يابنتى ؟؟؟

اهم حاجة ياذهبية انك تعيشى حياتك بطريقة طبيعية بدون الآم او ...تخللى زوجك يشعر بذنب لم يرتكبه ..!!!...لمجرد انك حاسا ان والدك ارتكب ذنب فى حق والدتك او...انه قصر تجاهكم ..او...بمعى آخر ...(( لم يتجمل او يدارى سعادته بحياته الجديدة ))..

زوجك ملهوش اى ذنب فى كل ده..

انتى كدة كأنك بتدفعيه دفع انه يشوف ان حياته معاكى محكومة بمشاعرك تجاه والدك ..وده مش عدل ..

طيب...

تعالى نشوف مع بعض القرآن العظيم بيقول لنا ايه؟؟

يا أيها الناس اتقوا ربكم الذي خلقكم من نفس واحدة وخلق منها زوجها وبث منهما رجالاً كثيرا ونساء... (سورة النساء:1)

و...

هو الذي خلقكم من نفس واحدة وجعل منها زوجها ليسكن إليها ... (سورة الأعراف:189)

يعنى مفروض كل واحد من الزوجين يكون (( سكن)) للآخر ......والا انتى مش معايا ؟؟

بلاش تظنى وبلاش تخافى من شئ ...خايفة الا بعدين يحصل...بعد مانتى تتركى الدنيا ..

يعنى بصراحة ده تفكير ممكن يشوش حياتك كلها ...ثم...تعالى برضه مرة تانية نتكلم بصراحة ....(( هل يضير الشاة سلخها بعد ذبحها ؟؟ ))..

ياذهبية ..

ياابنتى العزيزة الغالية ..

خدى نفس عميق من الهواء النقى ...واغمضى عيناك ورددى وقولى ...(( لكل حادث حديث ...بلاش انعى هم حاجة فى علم الغيب ...لابد اعمل اللى عليا على اكمل وجه ..وربنا هو المكافئ ))..

صدقينى ياذهبية ..

ساعات كدة بتحصل حاجات غريبة الشكل ...حاجات ملهاش تفسير...وتلاقى ربنا بينجينا بمعجزة ..(( يعنى حادثة طائرة ...مركبتهاش بالصدفة لانى لغيت رحلتى فى آخر لحظة ...والا عملية جراحية .....والا حد من الولاد ربنا نجاه من انه يسير فى طريق غير قويم ..والا ابنتى اللى نجت بمعجزة من كام سنة من حادثة .والا غيره وغيره .وغيره كتير ...ماهى الحياة فيها كل الالوان ...))...بيبقى الرد ايه؟؟

الحمدلله....آهو طيب ابوكى قعد لك..

الحمدلله آهو طيب امك قعد لك ...

الحمدلله...احنا معملناش حاجة تغضب ربنا ..

هو ده المطلوب منك ياحبيبة قلبى ..

اعملى اللى عليكى ...اعملى كل شئ طيب .

ازرعى السعادة والأمل فى كل مكان تروحيه ...

يمكن انا زمان قلت هنا امى كانت بتوصينى تقوللى ايه قبل ما اسافر ؟؟

كانت بتقوللى ازرعى فى المكان اللى حاتعيشى فيه وكأنك حاتعيشى العمر كله هناك ....بلاش تعملى الحاجات انصاص وبس ..

مش مهم بعد كدة تسيبى اللى بدأتيه...لان بالتأكيد حاتلاقى حد ييجى بعدك ويستفيد...تعبك عمره ماحايروح هدر ..

ح رام تعيشى على طول بطريقة مؤقتة ...!!!...مينفعش ..!!!

اقولك سر...تانى ؟؟

بس بجد بجد بجد....بجد يعنى ...ده سر عمرى ماقلته لحد ...(( قلته بس لأختى ...وقلتهولها من كام سنة بس...كنت طبعا قلته لوالدتى .))..

انا اول مرة اسافر واترك مصر...!!..من سنين طويلة قوى قوى ....قوى..

زوجى..مكانش فاهم ولاقادر يستوعب ..ولاقادر يغيرنى ...(( ليه بحتفظ بكل ملابسى فى الشنط ...!!!!!!!!...ومش بعلقها فى دولابى ؟؟؟؟؟...))..كنت ببص له...واسكت؟؟

اقول له وانت ايه اللى مزعلك ؟؟

تعرفى ؟؟

كنت مسافرة ...(( جوايا...ناوية ارجع ))...مستعدة للعودة بعد ايام....مش مستوعبة انى اتغرب ...انا بحب السفر بس السفر المؤقت ...متخيلتش السفر الدائم ..

فترة وانتهت...

هل معنى هذا ...افضل بقى العمر كله ...اقول لزوجى انه السبب فى غربتى ؟؟ انى مكنتش محتاجة للاغتراب ؟؟ انه السبب فى عذابى وبعدى عن اهلى واحبابى ؟؟

انه السبب فى احساسى بالوحدة ؟؟و..و...و..و...و......وكل اللى هو شايفه من فوائد الغربة انا مش شايفاه؟؟

مكانش ينفع..

مكانش حاينفع ان تستمر الحياة بينا وكل واحد بيفكر ان التانى ظلمه....!!!

هو فاكر انى ظلمته ...لانى مصممة اعيش فى مصر.

وانا فاكرة انه ظلمنى لانه مصمم يعيش هنا...

لكن؟؟

الحياة بتستمر ...واحنا بنكبر وبنتغير...والتغيير بييجى مع اول تغيير فى حياتنا ...وولادنا هم اللى بيجعلونا نغير تفكيرنا فى الف حاجة ..

الحياة ...محطات.

روحى اسألى .... .لولا ...شاعرة المحاورات

انتى دلوقت قطار حياتك داخل على محطة جديدة خالص وملهاش دعوة بكل المحطات اللى فاتت ...صدقينى .

اضحكى ..اضحكى ياذهبية .

لو عديتى على محطة اسكندرية ......حاتلاقيهم بيبيعوا ...فريسكا.

ولو عديتى على محطة طنطا .....حاتلاقيهم بيبيعوا ...حمص وحلاوة .

ولو عديتى على دمياط...حاتلاقيهم بيبيعوا ...مشبك .

ولو رحتى تركيا....حاتاكلى ملبن ....ولو رحتى سويسرا....حاتعجبك الجبنة هناك قوى ....اما بقى لو رحتى ايطاليا فلازم حاتاكلى مكرونة .

ولولا اختلاف الاذواق لبارت السلع ...وبرضه...حياتنا كلها كدة ..

نشكيلة متنوعة من كل شئ...

صدقينى ..

دوام الحال من المحال ...بكرة حاتلاقى انك انشغلتى بحاجة تانية خالص .

و..

متطلبيش من والدك انه يتغير..

وياستى ..

خليكى انتى ...احن...عليه.

واتصلى بيه انتى ...كل اسبوع عشر دقائق..

جربى ...وشوفى النتيجة ..

ربنا يسعدك ويروق بالك .

رابط هذا التعليق

اشكرك جدا يا ماما سلوى على كل كلمة قولتيها ليا لانها بجد طالعة من قلبك و بجد خبرة الايام و السنين الىل مجتش بالساهل

قدرتى بمجموعة سطور تكتبى حكمة الحياة و خبرة السنين اللى انتى مريتى بيها معاك حق فى كلمة انتى قولتيها

وانا مقتنعة بيها جدا يمكن علشان انا جوة التجربة بيكون لانسان ملغى العقل و المشاعر هى الىل بتحركة و بيحس فعلا ان الكون واقف مش بيتحرك وانة اتحكم علية يفضل كدة فى الالم دة

و بينسى فى كل دة ان الايام بتتغير و الانسان بيتغير و الظروف بتتغير بمكن فعلا زى ما انتى قولتى بعد فترة لما الاقى حاجة تانية

بدات تدخل حياتى و اهتم بيها ساعاتها ابص على التجربة دى بكل الامها و ذكرياتها الوحشة من برة و استغرب ازاى انا كنت باشعر بالمشاعر دى

الايام كفيلة تغير كل مشاعرى دى بعد فترة الله اعلم مداها اية بس فعلا زى ما قولتى انا مش هينفع اعيش حياتى اخاف من الغيب

اوعدك انى هاحاول اعيش حياتى زى ما ربنا كتبها ليا

واكيد لكل شىء حكمة يمكن معرفش حكمتها الان لكن اكيد اكيد بعد فترة اعرف حكتها بعد ما اكون نضجت النضج الكافى و بدات افهم و اعزر

بادعيلك من كل قلبى ربنا يسعد ايامك و يجعلك دايما سبب فى مساعدة المحتاج و يعوضك خير فى زوجك و ابنائك يارب

على اسم مصر

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 149
      السلام عليكم و رحمة الله و بركاته انهاردة الجمعة... و طبعا الجمعة يبقي سورة الكهف فيه أية جميلة من سورة الكهف "و إذ اعتزلتموهم و ما يعبدون إلا الله فأوا إلي الكهف ينشر لكم ربكم من رحمته و يهيء لكم من أمركم مرفقا" الشيخ الشعرواي...فسرها بشكل اكثر من رائع..... الفتية هربوا من ظلم الحياة... و ربنا قالهم اذهبوا للكهف.....اللي ممكن يتراءي للناس العادية انه مكان ضيق... بارد... مافيهوش خير.... و لكن لأن ربنا قال كده و لان الفتية كان لديهم من اليقين ان ربنا سيهيء لهم من أمرهم رشدا... آووا الي ال
    • 2
      مبادرة من وزارة الثقافة المصرية. الثقافة بين يديك. حفلات يومية بالأوبرا  تعيشي يا مصر  تعيشي يا مصر.  حتى في ظروف الضنك  بلدنا معانا
    • 126
      هل كان الفراعنه هم عماليق الجزيرة العربيّة؟؟!!! وبالتالى : هل كان الفراعنه هم أنسباء سيّدنا اسماعيل عليه السلام؟؟!!! ======================================= كما يقول العنوان : هى تأمّلات تاريخيّة ناشزه قد تبدو كشطحات ولكن دعونى احاول عرضها ربّما وجدّتم فيها نفس المنطقيّة التى وجدّتها. دعونى أبدأ من الآية رقم 37 من سورة ابراهيم بالقرآن الكريم والتى تقول: "ربّنا انّى أسكنت من ذرّيتى بواد غير ذى زرع عند بيتك المحرّم" وهذا الواد غير ذى زرع هو وصف للفلاة أو البريّة التى ورد ذكرها فى التوراة فى
    • 0
      طول عمري اسمع إن سورة "الأنبياء" معروفة بين المشايخ وأهل العلم بإنها سورة "الاستجابة" بس عمري ما دوّرت عن السبب  السبب هو إنها السورة القرآنية الوحيدة اللي ورد فيها لفظ "فاستجبنا له" أكثر من مرة وفي أكتر من سياق، اللفظ ده لم يرد في أي موضع قرآني خارج سورة "الأنبياء"، طب ورد فيها كم مرة وفي أي سياقات؟ أول مرة :" وَنُوحًا إِذْ نَادَىٰ مِن قَبْلُ فَاسْتَجَبْنَا لَهُ فَنَجَّيْنَاهُ وَأَهْلَهُ مِنَ الْكَرْبِ الْعَظِيمِ" آية رقم 76 تاني مرة عن سيدنا أيوب عليه السلام:" فَاسْتَجَبْنَا لَه
    • 1
      ‏أفضل ما قيل فى ناصرأنه لايمكن بمنطق حسابي خصم سلبياته من إيجابياته،فله إنجازات لاتنال منها الخطايا،وله خطايا لاتغفرها الإنجازات ‏⁧‫
  • أضف...