اذهب الي المحتوي
nora

قصائد لأحمد فؤاد نجم

Recommended Posts

الأغنية الشهيرة مصر يا أمه يا بهية وقد غناها الشيخ أمام في فيلم العصفور ليوسف شاهين

يسبق كلامنا سلامنا يطوف ع السامعين معنا

عصفور محندق يزقزق كلام موزون و له معنى

عن أرض سمرة و قمرة

و ضفة نهر و مراكب

و رفاق مسيرة عسيرة

و صورة حشد و مواكب

ف عيون صبية بهية

عليها الكلمة و المعنى

مصر يا أمة يا بهية

يا أم طرحة و جلابية

الزمن شاب

و انتي شابة

هو رايح

و انتي جية

جية فوق الصعب ماشية

فات عليكي ليل و ميه

و احتمالك هو هو

و ابتسمتك هي هي

تضحكي للصبح يصبح

بعد ليلة و مغربية

تطلع الشمس تلاقيكي

معجبانية وصبية

تم تعديل بواسطة asmg70

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السلام عليكم ورحمة الله .........

هوشــــى منــــــــه

يادى العجب يارجب

يا مرتب الحكايات

اسمع وشوف واندهش

واكتبها فى الكتبات

عسى الكلام ينقرى

لو قلبوا الصفحات

خلّى الشعوب والدول

تتعلـــم البطولات

********

الحـــزن طول عمرنا

له من حياتنا حياة

نقضيها فى النهنهه

ونضيع الأوقات

نبكى على اللى مضى

ونعيش مع اللى فات

شوف العجب يا رجب

واعجب من الروايات

شعب الملاحم بكى

نزلت دموعه دانات

ع الظالم المفترى

حلفت عليه ما يبات

******

أول ما طار الخبر

بين الجنود اشاعات

دمع البارود انهمر

دفعات ورا دفعات

واحده تصيب العدا

تردى العدا عشرات

والتانية من عزمها

زعق الفضا زعقات

والتالتة تحمى السما

من فانتوم الخواجات

والرابعة من بعدها

والميّة بالأ لوفات

مطر بارود وانهمر

فى الأرض والسموات

يغسل طريق البشر

ويبدِد الحشرات

******

ولما ذاع الخبر

واتأكد الاثبات

صاح السلاح فى الحرس

قال "هوشى منه" مات

الحاكم اللى زهد فى الملك واللذات

والزاهد اللى حكم

ضد الهوى والذات

مات المسيح النبى

ويهوذا بالأ لوفات

مات الصديق الوفى

للخُضرة فى الغابات

مـــات

بس فات للأمل

فوق الطريق علامات

لو سار عليها العمل

طول الطريق بثبات

تهدى الغريب سكته

وتقرب المسافات

(معتقل القناطر 1971)

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

بهيــــــة :احمد فؤاد نجم

يسبق كلامنا سلامنا يطوف ع السامعين معنا

عصفور محندق يزقزق كلام موزون و له معنى

عن ارض سمرا و قمرا

و ضفه و نهر و مراكب

و رفاق مسيره عسيره

و صوره حشد و مواكب

ف عيون صبيه بهيه عليها الكلمة و المعنى

***

مصر يا امه يا بهيه

يام طرحه و جلابيه

الزمن شاب و انتي شابه

هو رايح و انتي جايه

جايه فوق الصعب ماشيه

فات عليكي ليل و ميه

و احتمالك هو هو

و ابتسامتك هي هي

تضحكي للصبح يصبح

بعد ليلة و مغربية

تطلع الشمس تلاقيكي

معجبانية و صبية يا بهية

***

الليل جزاير جزاير

يمد البحر يفنيها

و الفجر شعلة ح تعلا و عمر الموج ما يطويها

و الشط باين مداين

عليها الشمس طوافه

ايدك في ايدنا

ساعدنا

دي مهما الموجة تتعافى

بالعزم ساعه جماعة

و بالأنصاف نخطيها

***

مصر يا امه يا سفينة

مهما كان البحر عاتي

فلاحينيك ملاحينيك

يزعقوا للريح يواتي

اللي ع الدفة صنايعي

و اللي ع المجداف زناتي

و اللي فوق الصاري كاشف كل ماضي و كل آتي

عقدتين و التالته تابتة

تركبي الموجة العفية

توصلي بر السلامة

معجبانية و صبية.. يا بهية

***

و يعود كلامنا في سلامنا يطوف ع الصحبة حلواني

عصفور محني يغني

على الأفراح ومن تاني

يرمي الغناوي تقاوي

تبوس الأرض

تتحنى تفرح

و تطرح

و تسرح

و ترجع تاني تتغنى

اللي بنى مصر كان في الأصل حلواني

1968

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

من الاشياء التىجعلت من ه>ا الشاعر المبدع علامه فى تاريخ الشغر الغمى انه لم يكتب لبلده فقط بل كتب لشتى نواحى الحياه مثل حبيبته وشعبه بل ومدح ايضا جمال عبد الناصر بعد الهجوم الشرس عليه وابدع ايضا ديوان عن كره القدم

واقدم لكم قصيدته عن الحياه نفسها

الغابه

غابة كلابها ديابــــا ... و نازلين في الناس هـم

و اللي ينام في الغابة ... رح يتاكل هــــــــم

و اللي يدور وشـــــو ... في غمضة عين يتهــــــم

و اللي يغيب عن جحرو .. لاجل القوت و المم

يتخان من ورا ظهرو ... او يتاخد خم

غابة بتاكل ميتة ... غابة بتشرب دم

غابة كلابها ديابا ... نازلين بالناس هم

غابة و ناسها غلابة .. خيخة لا ناب و لا فم

متكلين عالصدفة .... متاكلين بالهم

و احنا يا ملح الغابة .. هم يحرك هم

ضايعين و سط ديابا .. مش فاضيين نهتم

فاهمين و بنتغابا ... مش راضيين نتلم

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

ويجب علينا ان ندكر العلاقه بين احمد فؤاد نجم والعبقرى نجيب سرور فالعلاقه بينهم علاقه تلميد واستاده وعندما رحل

نجيب سرور عن دنيانا لم ينساه نجم بل جعل الشيخ امام يلحن قصيده (البحر بيضحك ليه ) التى ابدعها نجيب سرور

والتى يعتقد البعض انها تخص احمد فؤاد نجم

البحر بيضحك ايه

البحر بيضحك ليه

وانا نازله ادلع املا القلل

البحر غضبان ما بيضحكش

أصل الحكاية ما تضحكش

البحر جرحه ما بيدبلش

وجرحنا ولا عمره دبل

مساكين بنضحك من البلوة

زي الديوك و الروح حلوة

سارقاها من السكين حموة

و لسة جوا القلب أمل

قللنا فخارها إناوي

بتقول حكاوي و غناوي

يا قلة الذل أنا ناوي

ما شرب و لو في المية عسل

والبحر بيضحك ليه … ليه

وانا نازلة ادلع املا القلل

ياما ملينا وملينا

لغيرنا وعطشنا ساقينا

صابرين وبحر ما يروينا

شايلين بدال العلة علل

والبحر بيضحك ليه … ليه

وانا نازلة ادلع املا القلل

في بالي ياما وعلى بالي

واللي بيعشق ما يبالي

ما يهمنيش من عزالي

يا حلوة لو مرسالي وصل

والبحر بيضحك ليه ليه

وانا نازلة ادلع املا القلل

بيني وبينك سور ورا سور

وانا لا مارد ولا عصفور

في إيدي عود قوال وجسور

وصبحت انا في العشق مثل

والبحر بيضحك ليه

وانا نازله ادلع املا القلل

اقدم لكم حديث صحفى منقول عن صديق للشاعر احمد فؤاد نجم

قرات في العدد الأخير من مجلة القمة، مقابلة فعلاً ممتعة مع الشاعر الكبير احمد فؤاد نجم، ارتأيت ان انشرها هنا.

في حديث عن السياسة والذكريات

أحمـد فـؤاد نجـم : الوحــدة العربية مازالت أنبل أحلامنا

الحوار مع الشاعر الكبير أحمد فؤاد نجم - أو عم أحمد كما يحب ان يطلق عليه ، حوار ممتد وممتع وموصول، ينتقل من السياسة الى الشعر الى الصحافة الى الذكريات الجميلة، فعفوية عم أحمد، حلوة ومتدفقة وتحمل أيضا روح التمرد والتعبير الحر.

أحمد فؤاد نجم شاعر أصيل وسياسي مشاكس ومعارض حقيقي رغم انه لم ينخرط في حزب أيديولوجي وإنما كان على الدوام يشكل وحده حزبا يضم في عضويته الآف المقهورين والحالمين . بعد هذه السنوات الطويلة ترى ماذا تكون إجابته حول الأحلام التي داعبت مخيلة الملايين من العرب والمصريين لعقود طويلة، وماذا عن مشاعر الناس الحقيقية التي لمسها العم احمد في زياراته المتعددة للبلدان العربية؟

بيروت حبيبتي

ـ في مايو 1967 - قبيل النكسة - سافرت الى بيروت مع وفد منظمة تضامن الشعوب الأفرو آسيوية التي كان يرأسها وقتها يوسف السباعي، ومن الطائرة نزلت الى المستشفى لإصابتي بالملاريا أو شيء من هذا القبيل، فتخلفت عن اجتماعات المؤتمر الذي جئنا لأجله، وكانت فرصة للاحتكاك باللبنانيين، كلما كنت أتكلم بالعامية المصرية أجد من يقول لي: يا هلا بزلام أبو خالد يعني أهلاً برجالة عبد الناصر! هذه الجملة كان يقولها الناس البسطاء العاديون.

وهناك كدت ان أتزوج، ولم تنفع الجوازة بسبب تدخل -الله يرحمه- الأستاذ يوسف السباعي، فقد ذهب أهل العروس التي أردت الزواج منها كالمعتاد يسألونه عني فقال لهم كلاماً غريباً عني، وفشل زواجي من الحبيبة البيروتية، عموماً الله يسامحه.

وفي تلك الفترة القصيرة التي قضيتها في بيروت تعرفت الى كثير من الفلسطينيين واللبنانيين ودارت بينهم وبيني مناقشات لذيذة ومعمقة أعادتني وأنا مؤمن وموقن بأن الوحدة العربية مصير وقدر لابد منه ولا مهرب منه.

بعدها حدث ما حدث وجاء يونيو 1967 بالهزيمة ثم خرجت من مصر وسافرت الى الجزائر والمغرب وسوريا ولبنان واليمن وليبيا في سنوات 1982 - 1984 عندها اختلفت المسألة، واحتككت أيضا بالأشقاء في الخليج سواء في مصر أو في الخارج، ولم أزر من دول الخليج سوى قطر، ولاحظت اختلافاً كبيراً عندهم وبعدا عن الحديث عن الوحدة وكذلك في المغرب والجزائر.

وماذا عن ذكرياتك في سوريا وليبيا في هذا السياق؟

ـ في سوريا وليبيا المسألة تختلف تماماً، في منتصف الثمانينات كنت أجد سائق التاكسي في دمشق يشغل شريط كاسيت لأم كلثوم أو عبد الحليم حافظ أو خطب عبد الناصر، ليس لان الراكب معه قادم من مصر، فهو لا يعرف على وجه الدقة من الراكب، وكذلك لو دخلت بيت شخص بعثي تجد صورة حافظ الأسد وصورة عبد الناصر، ولو دخلت بيت شيوعي تجد صورة لينين وماركس ومعهما صورة عبد الناصر.

أتذكر عندما كنت في الشام كان يعقد مهرجان للمسرح العربي، ومصر أرسلت فرقتين، إحداهما تعرض مسرحية الوزير العاشق وكان بطلها المرحوم الفنان عبد الله غيث، وفي أثناء المهرجان كنت أحضر أمسية شعرية في كلية آداب جامعة دمشق، فعزمت أصدقائي من ممثلي المسرحية على الحضور فحضر معظمهم ماعدا الممثلين الكبار، وأثناء وقوفي على المسرح ألقي قصائدي، فوجئت بما يشبه الانفجار في القاعة، تصفيق وصراخ هستيري، نظرت فوجدت عبد الله غيث ومعه عزة بلبع، فتوقفت عن الإلقاء، واستمر التصفيق خمس دقائق متواصلة، وعبد الله غيث يقف في حالة ارتباك، فنزلت وأخذته من يده الى المسرح لكي يحيي الناس ونزل، ثم طلب الجمهور سماع قصائد معينة، وكثرت الطلبات وتضاربت، فقلت لهم: والله العظيم، إذا لم تنتظموا لاطلعلكم عبد الله غيث يتكلم فتصاعد الصراخ، نزلت وطلع غيث مرة أخرى وقال الآتي: أنا رجل شغلتي المسرح، وشغلتي الكلام، وعمري ما ارتبكت، أنا لاول مرة في حياتي أرتبك أمام الجمهور، وأنا جايب لكم سلام من القاهرة لشقيقتها دمشق عاصمة الجمهورية العربية المتحدة.

ولا تسألني عما حدث بعد ان نطق عبد الله غيث بهذه العبارة، حالة هيستريا وحماس وجنون، وبدأت دموعي تتساقط، تأثرا من هذا المشهد. مثل هذه الحالة تجدها في نفوس الناس البسطاء الفقراء، في ليبيا وأكثر، ففي سوريا قد يختلف الناس معك في انتقادك لعبد الناصر ولكن في ليبيا سوف يقتلوك !

أما في المغرب العربي فلم يعد به حالة القومية العربية، بل حالة أبعد تماماً، وجدت هناك شباباً كثيراً وخاصة في مجال الأعلام كل مصدر فخارهم ليس عروبتهم أو تاريخهم وإنما فريق كرة القدم!! رأيت ذلك حتى عند ناس مثقفين! فيما عدا بالطبع قلة من المثقفين موجودين في كل بلد عربي، يفكرون مثلنا.

لماذا خصصت شباب الإعلاميين في المغرب، هل لذلك قصة؟

ـ نعم هنالك قصة، وأنا في المغرب دعاني الطيب الصديقي الذي يعتبر عميد المسرح المغربي، دعاني هذا الرجل لحوار في برنامج للتليفزيون المغربي وقال لي: هناك 3 محظورات لا تقترب منها، وهي مفهومة للجميع في المغرب، قلت له طيب، وقتها كانت زيارة بيريز للمغرب، فقلت له نتكلم عن الزيارة فرفض، فقلت له: هل تريد ان اذهب للتليفزيون وأقول لك ازيك فتقول لي: الله يسلمك ونأخذ بعضنا بالأحضان!! ولم اذهب لتسجيل البرنامج.

من المعروف ان لك علاقة جيدة بالقائد الليبي العقيد معمر القذافي، وأنك نزلت في ضيافته شخصياً، فما انطباعاتك عنه؟

ـ رحلتي التي ذكرتها توا للمغرب وقت زيارة بيريز لها حكاية تبدأ في ليبيا التي كنت أزورها بدعوة من العقيد القذافي الذي تربطني به صداقة وكنا نلتقي يومياً أثناء وجودي في ليبيا،وذات يوم وأنا في الفندق أيقظني شخص أعرفه بالتليفون وقال لي بشماتة شديدة بيريز في المغرب فقلت له، ما الغريب في الأمر؟ فقال ذلك الشخص المشاكس يا ترى ماذا سيفعل صاحبك؟ ويقصد (القذافي) بسبب عضوية ليبيا في الاتحاد المغاربي الذي لم تكن تواقيع القادة العرب ومنهم القذافي بالطبع قد جفت على أوراق إعلانه.

ولم تمر دقائق حتى اتصل بي القذافي نفسه وقال: شفت ماذا فعل ملك المغرب! فسألته ماذا ستفعل؟ قال: لا أعرف فقلت له إياك ان تقوم برد فعل انفعالي، تصرف بهدوء. وفعلاً ظهر القذافي على شاشة التليفزيون وقال ان ما حدث خروج على (اتفاق الاتحاد المغاربي) وأنه متأكد من ان الشقيق الأكبر الملك الحسن الثاني سيتدارك المسألة وسيعالجها.

بعدها ذهبت الى القذافي وقلت له أنني سأسافر الى المغرب لأعرف المسألة عن قرب، وفي المغرب قرأت في صحيفة الاتحاد الاشتراكي تنويها عن حفلة تأبين في المسرح الوطني للمخرج حوري الحسن الذي انتحر احتجاجاً على زيارة بيريز للمغرب!

وأقصد من ذلك القول ان المشاعر الشعبية محاصرة، سواء في رفض التطبيع مع العدو أو في فكرة الوحدة العربية، والتفكير بصوت عال في الوحدة والقومية العربية غير مسموح به، ولكني متأكد ان الوحدة موجودة في قلب المواطن العربي العادي الغلبان المطحون، أما المثقفون فكثير منهم تفرقوا شيعاً ولعبت اغراءات السلطة بعقولهم، بعد ان آذاهم القمع والقهر نفسيا.

وسأنقلك الى مكان آخر، الى اليمن حيث ذهبت الى عدن اثر المذبحة التي انتهت بهروب علي ناصر محمد منها واستيلاء القيادة الجماعية على السلطة، جماعة علي سالم البيض وأبو بكر العطاس، هناك لم يكن موضوع الوحدة الموضوع الأبرز في الساحة، بل ان لملمة الجراح كانت الأساس بعد مذبحة راح ضحيتها 15 ألف شاب يمني، فهناك تاريخ غير مقروء في كثير من بلادنا العربية لا تستطيع ان تعرفه وأنت جالس بعيداً تنظر مع أفكارك.

باختصار أستطيع القول ان السوريين هم اكثر الشعوب العربية من حيث يقظة وجدانهم وسخونته في مسألة الوحدة، وقد عشنا فترة طويلة من الزمن شهدنا فيها قادة عربا يستخدمون شعار الوحدة لتضخيم أنظمتهم والإيحاء بأنهم الأمل الوحيد في الوحدة العربية وجاء ذلك خصماً من حساب الفكرة، التي لم تعد للأسف حية ويقظة مثلما كانت أيام عبد الناصر، ربما لان الناس فقدت الثقة فيمن يطرحون الفكرة في الزمن الحالي، وربما لان الانشغال بالأحوال الخاصة أصبح مسيطراً على كثيرين، وأصبحت إثارة موضوع الوحدة تتم على استحياء!

احتكاك الشعوب ببعضها البعض كان له تأثير على فكرة الوحدة العربية، سواء بالسلب أو بالإيجاب ما تعليقك؟

ـ هناك شيء لا يلتفت إليه كثيرون، وهو ان كل المناطق العشوائية التي بنيت حول القاهرة، بنيت بفلوس النفط، فيقال مثلاً ان عشوائيات شبرا الخيمة أقيمت من فلوس العراق، أي من خلال عمل كثير من سكانها في العراق، ولذلك يتعاطفون معه، وتجدهم حزانى لضرب العراق، الاحتكاك والاختلاط والعشرة بين الاشقاء العرب مسائل ضرورية.

وجهت كلاما حادا ونظمت أشعارا ساخرة، ضد السادات واتفاقيات كامب ديفيد، ترى ماذا فعلت السياسة والسياسيون العرب لتجسيد فكرة الوحدة العربية والتضامن في مواجهة التحديات التي تواجه الأمة؟

ـ كل واحد استغل الموقف لصالحه، أتذكر وأنا عند العماد مصطفى طلاس، وزير الدفاع السوري في دعوة على العشاء، ودعا على شرفي مجموعة من المثقفين، بينهم دريد لحام وبعد قليل بدأ دريد لحام يعمل عرض التريقة على السادات قلت له، إياك ان تسخر أو تشتم السادات، وتكهرب الجو، وجاءني طلاس يسألني، ما الحكاية يا أخي السادات خاين! قلت له: وإحنا قتلناه، خلاصة هذه الواقعة ان كل حاكم وظف المسألة لصالحه، ولم ينظر أحد لصالح القضية العربية، لم يهاجم أحد السادات لصالح القضية العربية، أو لان السادات خان القضية الفلسطينية، والسادات من وجهة نظري ليس أول الخونة ولكنه أشدهم حمقاً فقط، لانه أعلن ذلك وألبس الحدوتة لباساً وطنياً، بقوله ان سبب بحثه عن السلام هو الأزمة الاقتصادية طيب هل حل السلام الأزمة الاقتصادية؟! أم إنها زادت؟! الحقيقة ان الكذابين كثيرون.

هل من الممكن الكلام مرة أخرى عن الوحدة العربية حالياً؟

ـ ليس عندي تصور جديد، وإنما أكيد ان هذه الوحدة هدف نبيل، ولكني اعتقد ان تحرير فلسطين هدف أقرب، تخيل معي تحرير فلسطين وسقوط الدولة العنصرية الموجودة فيها ماذا يمكن ان يحدث في المنطقة؟ اعتقد ان تحقيق الوحدة يظل أمراً صعباً مادام هذا الكيان مزروع في جسد الأمة، وطالما ان بعض الأنظمة العربية لا تفهم مصالح شعوبها، تصور هذه امريكا تقول جهاراً نهاراً ويسمعها الأطفال في المدارس أنها تضمن أمن اسرائيل وتضمن تفوقها العسكري المطلق على جميع الدول العربية، ومع ذلك نطلع نحن على الناس ونقول: امريكا هي الوسيط وراعي السلام أي سلام يقصدون!

يعني ان الوحدة تظل حلماً؟

ـ تظل حلماً بل أجمل الأحلام، تخيل ان تكون لك حرية حركة وتنقل من المحيط الى الخليج، تخيل الهنا الذي نعيشه وقتها، ذات مرة قال لي القذافي: حاول تتخيل مصر وليبيا والجزائر وتونس والمغرب دولة واحدة، تخيل شكلها ماذا سيكون!.

لو افترضنا ان سبب انهيار فكرة الوحدة - ضمن أسباب كثيرة - هو غياب قوة مركزية ممثلة في مصر ككل أو شخص عبد الناصر، لو إننا نريد إعادة أحياء الفكرة للحياة مرة أخرى أليس ضرورياً ان تعود مصر قوية من جديد؟

ـ لا يبدأ المشروع مرة أخرى إلا من مصر، ليست الوحدة فقط وإنما التغيير الاجتماعي في الوطن العربي كله، الثورة الثقافية لازم تبدأ من مصر، وهذا قدرنا وليس مجرد ادعاء سببه حب مصر، وإنما هو قدر ومسؤولية ويبدو ان عمنا جميعاً جمال حمدان كان عنده حق في مسألة عبقرية المكان، لا نعرف بالضبط ما هو سر مصر! لا نعرف لماذا كانت القاهرة في كل الحالات التي مرت بها سواء الصعود أو السقوط، هي الحاضنة الرءوم للثقافة العربية! ستقول لي مثلاً لان بها الأزهر وتعلق المسلمين به، أقول لك طيب وماذا عن الثقافة الحديثة التي ليس لها علاقة بالأزهر وربما متخاصمة معه؟ لماذا ولد اكبر حزب شيوعي عربي (وهو الحزب الشيوعي السوداني) في مصر؟

ولكن هل تنفع الوحدة العربية في ظل وجود فجوات اجتماعية وثقافية بين بعض البلدان؟

ـ هذا كان نقطة الخلاف بين عبد الناصر والشيوعيين، كانوا يريدون عدم التعجل وردم الفجوات أولاً، أما عبد الناصر فكان يريد خبطة نفسية في مواجهة الحرب النفسية المعلنة ضده، فتسرع وتعامل مع الشيوعيين باعتبارهم أعداءه، رغم انهم كانوا حليفه الأول، أتذكر كلمة للمرحوم فيليب جلاب (الذي رأس تحرير صحيفة الأهالي اليسارية المصرية فترة من الوقت) كنا تحت التعذيب والضرب بالشوم والكرابيج وساعة ان نعلم بسفر عبد الناصر كانت قلوبنا تعزف لحن حبه، تحرسه لكي يعود بالسلامة،

من من البلاد العربية التي زرتها أعجبتك إبداعات المرأة؟

ـ في سوريا ولبنان مبدعات كثيرات والمرأة هناك مثلها في مصر ليست ممتهنة، المرأة في المغرب لديها ثقافة واطلاع، هناك وجدت البرافدا والتايم وكتبي وكتب الشيخ الشعراوي كلها جنبا الى جنب، وهذه معركة القذافي في ليبيا، حيث المجتمع قبلي، يقاتل دفاعاً عن حرية المرأة وأنا اشهد له بذلك، وقد نجح الى حد بعيد في تحرير المرأة، كانت لديه وزيرة ثقافة فوزية شلابي، وحرسه سيدات، وأذكر انه أقام مدرسة ثانوية عسكرية للبنات، فذهب إليه شيوخ القبائل واعترضوا وقالوا له ان ذلك لن يحصل، واذا قلت هذا الكلام مرة أخرى سنذبحك. فخرج الى التليفزيون واعلن انه لا يستطيع ان يحضر البنات من بيوتهن، إنما يستطيع ان يحمي أي بنت تأتي الى المدرسة، وكان العدد المطلوب للمدرسة 500 طالبة، فجاءت 3 آلاف فتاة، وهذه معركة حقيقية يقودها القذافي ببسالة شديدة، ولكن إعلامه لا يلتفت الى ذلك، وربما ان شعبه كله في واد والقذافي في واد آخر.

لم تحدثنا عن السودانيين، هل لأنك لم تزر السودان؟

ـ لم أزر السودان حقيقة، ولكني عاشرت السودانيين، وهم شيء راق جداً، شعب طيب ومتحضر، يتنفس الديموقراطية، يحبون مصر موت، أنجب أفذاذا، عبد الخالق محجوب والشفيع أحمد الشيخ والطيب صالح، السودان شعب صادق لا يكذب يحب مصر جداً وما يبهرني في السودانيين، الديموقراطية لأنني رأيت كيف يراقص سائق في السفارة السودانية، زوجة السفير، وزوجة السائق تراقص ابن السفير، كل السودانيين ليس بينهم فروق مصطنعة.

لماذا يتحسس بعض السياسيين والمثقفين المصريين من الانتقادات العربية لمصر، وتفسرونها وكأنها ضد فكرة الوحدة او ضد فكرة الريادة بشكل عام؟

ـ بالتأكيد، ضد فكرة الوحدة، وضد ريادة مصر، التي أصبحت عقدة عند،البعض ان تسود الفنون المصرية، ان يتطور الإنسان المصري وتتسع الثقافة المصرية، مسائل تقلق هذا البعض، حسدا لمصر ودورها الريادي باعتبارها مصدر الإشعاع وبوتقة التحضر والتطور.

أتذكر عندما ذهبت الى قطر منذ فترة طويلة، وجدت بعض الصحفيين الذين كانوا يدعون الناصرية قد تحولوا الى أصحاب ملايين وحاصروني هناك، يرسلون ناسا يشتمونني ويحرجونني وفي ندوة من الندوات طلع صحفي قطري وقال: عرفنا رأيك في عبد الناصر والسادات، طيب قل لنا رأيك في حسني مبارك؟ وكان يقصد إحراجي، قلت له: تعال إلي في القاهرة وأنا أقول لك رأيي في حسني مبارك بصوت عال، ولكن قل لي أنت ما رأيك في رئيس بلدك، فهرب وضحك الحاضرون عليه وصفقوا لي.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

على حسب وداد جلبي

على حسب وداد جلبي

ومزاج البلديات

أبعد م الشين

واتاخر

وإجول للزين

سلامات

على حسب وداد جلبي

على صهد الآرض السمرا

أنا أبوي النيل

سواني

ممصوص

وخشن من بره

زى الطينه إلآسوانى

وألخضره ف جلبي وجلبي

دايما على طرف لساني

ولساني حصاني رماني

وتعبنى كتير وأذاني

ياما جابني

وياما وداني

من جوله فى الحكايات

على حسب وداد جلبي

على بحر النيل يا جناوي

ضليله وجلة ميه

وناسات ع يجولوا حكاوي

ع تخلي اللجمه هنيه

وشطوط مزروعه غناوي

وغيطان ألحان مرويه

وألزين يغزل مواله

من كلمه عمه وخاله

وأنا زى ناساتي ما جالوا

لفيت الجول حكايات

على حسب وداد جلبي

القاهره / 1964

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

المسحراتي

حبلت الأيام سنين

ولدت الأيام دهور

دامت الأيام لمين

وحدوا المولى الغفور

صلي على اللي

في القيامه يشفعك

واصح ياللي

نمت باللى بيوجعك

وانده اللي

لو ندهته يسمعك

واكشف اللي بيألمك

وبيوجعك

قول يا جاره

قول يا جار

مهما طال الليل

وجار

كل جرم

وله مسار

والكواكب دوارين

وحدوه

يا مؤمنين

صح نومك يا اسطى مرسى

ياللي راسي

هل يومك يا اسطى فكري

ياللى ناسي

يا حبايب مصر

يا أهلي

يا ناسي

اللى يعشق

بالسهر حتما يقاسي

إصح يا نايم

كفاية

وحد الإنسان معايا

طالت الليل الرحاية

والحدادي

قلقانين

وحدوه .. يا مؤمنين

يا اللى صاحيين في البيوت

ياللي واعيين بالزمان

ياللى سامعين السكوت

ياللي كاشفين المكان

استمدوا م الصيام

واستعدوا

للقيام

واقبلوا مني الكلام

مصر نايمه

من سنين

وحدوه ..

يا مؤمنين

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

البتاع 1980

يا اللي فتحت البتاع

فتحك على مقفول

لان اصل البتاع واصل على موصول

فأي  شيء في البتاع

الناس تشوف على طول

و الناس تموت بالبتاع

فيبقى مين مسئول؟

***

و ازاي حتفتح بتاع في وسط ناس بتقول

بأن هذا البتاع

جاب الخراب مشمول

لأنه حته بتاع

جاهل غبي مخبول

أمر بفتح البتاع

لأنه كان مسطول !

***

و بعد فتح البتاع

جابوا الهوا المنقول

نكس عشوش البتاع

و هد كل اصول

و فات في غيط البتاع

قام سمم المحصول

و خلا لون البتاع

اصفر حزين

مهزول

***

و ساد قانون البتاع

ولا عله ولا معلول

فالقاضي تبع البتاع و الحق ع المقتول

و الجهل زاد في البتاع

ولا مقري ولا منقول

و الخوف

سرح في البتاع

خلا الديابه تصول

***

يبقى البتاع في البتاع

و الناس صايبها ذهول

و ان حد قال ده البتاع

يقولوله مش معقول

و ناس تعيش بالبتاع

و ناس تموت بالفول

و ناس تنام ع البتاع

و ناس تنام كشكول

آدي اللي جابه البتاع

جاب الخراب بالطول

لأنه حته بتاع

مخلب لراس الغول

باع البتاع بالبتاع

و عشان يعيش على طول

عين حرس ع البتاع

..........

و برضه مات مقتول

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

يا عرب .. يا عرب .. يا عرب في أي مصر

يا عرب .. يا عرب .. اسمعوا صوت شعب مصر

أحفظوا لمصر المكان .. و احنا عالعهد اللي كان

مصر أوفى من الزمان ..

و انتو عارفين شعب مصر

يا عرب يا عرب يا أهل مصر

----------------------------

اللي خانوا العهد بينا .. و استباحوا كل حاجة

و استهانوا بالعروبة .. و استكانوا للخواجة

مستحيل حيكونوا منا .. نحنا حاجة و هما حاجة

هما باعوا الجلابية .. و الوطن و البندقية

و ا حنا أصحاب القضية ..

احنا ما بنبيعش مصر

يا عرب يا عرب يا أهل مصر

----------------------------

يطلع الدجال بزيفو .. يملا وادي النيل ضباب

ينزل الجلاد بسيفو ... يزرع الموت و الخراب

يطول الليل زي كيفو .... الصباح له ألف باب

و احنا بوصلتنا بإيدينا .. ما تخافوش من الليل علينا

مهما غبتو عن عينينا ..

انتو جوا بقلب مصر

يا عرب يا عرب يا أهل مصر

-------------------------

سينا و لا .. يافا و لا .. حيفا ولا ... دير ياسين

اسألوا الشمس اللي هالة .. عللي صحيوا مبدرين

يزرعوها نور و غلة .. دول جدودنا و لا مين ؟

حقنا و حتما ً يُعاد .. بس لو بانت سعاد

و البيان ده لوه معاد ...

و المعاد حيكون في مصر

يا عرب يا عرب يا أهل مصر

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

مٌر الكلام

مٌر الكلام

زي الحسام

يقطع مكان ما يمر

اما المديح سهل ومريح

يخدع صحيح ويغٌر

والكلمة دين

من غير إيدين

بس الوفا

ع الحر

القاهرة 1969

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

شجرة لو

يا اماني يا شجره ف بستاني

بتفرع يا ما وتعلو

وبيستناها الفكهاني

ولا تطرح غيركلمه لو

لوأغمض وافتح تانى

الاقينى طاير فى الجو

والشمس عروسه مقابلانى

بالطرحه الدهبي وبالضو

لاخطف طرحتها وفرحتها

وانزل فى اللحظه وفى التو

ابدر انورها واشواقي

ع الارض تنور تحلو

والمس بالكف المتحني

ع الزرع يبشر ويمني

والحب يرعرع

ويغني

والعمر يهني

ويغلو

ويقوموا الناس فى الفجريه

والصبح بيضحك هأ او

والليل بعيونه الحراميه

بيعيط خايف م العو

وامانى كتيره مشاغلانى

ممكن تتحقق يوم او

على راي صاحبنا البستانى

لو تطرح يوم شجره لو

القاهره / 1967

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

دا شعب فقرى

نظرا لأن النعمة فاقت حدها

ولأننا مش قدها

ولأن فعلا انجازاتك

فوق طاقتنا نعدها

ولأننا غرقنا في جمايل

مستحيل حنردها

نستحلفك ....... نسترحمك

نستعطفك .......نستكرمك

ترحمنا من طلعة جنابك حبتين

عايزين نجرب خلقة تانية

ولو يومين

اسمع بقى

إحنا زهقنا من النعيم

ونفسنا في يومين شقا

عايزين نجرب الاضطهاد

ونعوم ونغرق في الفساد

بيني وبينك حضرتك

دا شعب فقرى مايستحقش جنتك

أنا عارفه شعب ماينفعوش

إلا شارون وبلير وبوش

عايز يجرب الامتهان

ويعيش عميل للأمريكان

بيمد "غازه" لإسرائيل

ويومين كمان ويمد نيل

أهو يعنى نشرب ميه واحدة

ندوب في بعض

ماء وماء وماء

ونفض سيرة الانتماء

وبلاها نعرة وطنطنة

تبقى البلاد "مستوطنة "

(متسلطنة بالسرطنة)

إيه اللي خدناه م الكرامة والإباء

حبة خطب وكلام...كلام

إحنا راهننا على النظام

ورضينا بخيار السلام

بخيارحنسد عين الشمس بيه

علشان مايطلعش النهار

ويطلع لمين؟

حبة معارضة مغرضين؟

وحسب بيان السلطة

شلة مأجورين؟

ياعم فضك سيرة

وارضى بقسمتك

دا شعب مش فاهم أكيد

يالا اطرده من رحمتك

وإن كنت غاوي الحكم

خليك مطرحك

حاغطس واقب وأعود

بشعب يريحك

راضى وعمره مايجرحك

أخرس ومايسمعش

وأعميلك عينيه

مش كل قرش يبص فيه

مايقولش لأه، وفين، وليه

يضرب ينفض في السليم

وعلى الصراط المستقيم

كل اللي يعرف ينطقه

عاش الزعيم

يحيا الزعيم

أحمد فؤادنجم

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

هوشى منه

يادى العجب يارجب

يامرتب الحكايات

اسمع وشوف واندهش

واكتبها فى الكتبات

عسى الكلام ينقرى

لو قلبوا الصفحات

خلى الشعوب والدول

تتعلم البطولات

****

الحزن طول عمرنا

له من حياتنا حياه

نقضيها فى النهنهه

ونضيع الأوقات

نبكى على اللى مضى

ونعيش مع اللى فات

شوف العجب يارجب

واعجب من الروايات

شعب الملاحم بكى

نزلت دموعه دانات

ع الظالم المفترى

حلفت عليه ما يبات

****

اول ما طار الخبر

بين الجنود اشاعات

دمع البارود انهمر

دفعات ورا دفعات

واحده تصيب العدا

تردى العدا عشرات

والتانيه من عفوها

زعق الفضا  زعقات

والتالته تحمى السما

من فانتوم الخواجات

والرابعه من بعدها

الميه والأفات

فى الأرض والسموات

يغسل طريق الشر

ويبدد الحشرات

****

ولما ذاع الخبر   واتأكد الخبر

صاح السلاح فى الحرس

قال هوشى منه مات

الحاكم اللى ذهد  فى الملك واللذات

و الذاهد اللى حكم ضد الهوى  واللذات

مات المسيح النبى

ويهوذا بالألوفات

مات الصديق الوفى

للخضره والغابات

مات   ...  بس

فات للأمل

فوق الطريق علامات

لو سار عليها العمل

طول الطريق بثبات

تهدى الطريق سكته

وتقرب المسافات

1971

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

حلاويلا

حلاويلا يا حلاويلا .. يا خسارة يا حول الله

ده الثوري النوري الكلمنجي .. هلاب الدين الشفطنجي

قاعد في الصف الاكلنجي ... شكلاطة و كاراميلا ..

يتمركس بعض الايام ... يتمسلم بعض الايام

و يصاحب كل الحكام .. و بسطعشر ملة ..

حلاويلا يا حلاويلا .. يا خسارة يا حول الله

يا حلاولو لو شفتو زمان .. مهموم بقضايا الانسان

بيتكتك لتقول بركان .. و لا بوتجاز و لا حلة ..

حلاويلا يا حلاويلا .. يا خسارة يا حول الله

اش حالك يا قريب اليوم .. اش جاب التفاح للدوم

و اش جاب الغرفة ببدروم ... للعربية و فيلا

حلاويلا يا حلاويلا .. يا خسارة يا حول الله

جرانين و منابر و ادارة .. و معلق طلبة و زمارة

يعطل أهو بيسلك يابا .. و يجيبوا المنافيلا

حلاويلا يا حلاويلا .. يا خسارة يا حول الله

دا ترستق هلاب الدين .. بقى عاقل جداً و رزين

و يعن عند المجانين .. إن عشنا و متنا بعلة

حلاويلا يا حلاويلا .. يا خسارة يا حول الله

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

سلام للأرض

سلام يا ارضنا

يا غيطان الفلاحين

يا ورشه الصنايعي

يا بحور الصيادين

يا مدرسه يا جامعه

سلام والدنيا سامعه

يا دشمه يا خنادق

يا مدفع يا بنادق

واقفين والعزم صادق

تردوا المعتدين

ع الحق والسلام

سلام سلام سلام

سلام يا إدين قويه

خشنين وعرقانين

يناموا المغربيه

ويقوموا مبدرين

ويخضروا الجناين

ويطيروا الحمام

ويعمروا المداين

ويضيعوا فى الزحام

سلام يحمي الحياه

وصناع الحياه

ويزيد الانتباه

فى الناس الطيبن

للحق والسلام

سلام سلام سلام

سلام يا ارضينا

يا جنات الزيتون

يا اغلى عندنا

من حبات العيون

سلام نحميه بروحنا

ونصونه فى القلوب

ونداوي بيه جروحنا

احنا

وكل الشعوب

سلام يطرح امانى

ويزوق الاغانى

ويروق الانانى

ويسقى العطشانين

للعدل والسلام

سلام سلام سلام

معتقل القناطر / 1970

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

معلش أنا ليا رأي مخالف

ماحدش يقول لي إن انا بتاع حكومة لا وألف لاءين

إنما لما نشوف أحمد فؤاد نجم

هو شاعر بارع فعلا إنما مبادؤه

بدأ ببيعها

ساويرس عمل له حفلة عيد ميلاد ماتعملتش قبل كده

و غير كده الوطنية مش قلة أدب وطولة لسان

كلنا عارفين الرمز في قصيدة البتاع وهو الانفتاح

ياريت نتفرج عليه وهو بيلقيها في حضرة المحترمة إيناس الدغيدي والمحترمتين وتلاتة هالة سرحان

وكيف وظف الكلمات علشان يروح في حتة تانية خالص

أنا آسف إني بأقول هذا الكلام عارف إنه عيب إنما لازم أحط الحقيقة كما هي

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

في شاعرة جديدة اسمها ايمان بكري فيها كتير من جراة نجم و اسلوبه في الكتابة العاميه السياسية

يا ريت لو حد عنده حاجة من كتاباتها يشاركها معانا

وشكرا مقدما

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

استاذ باسم مرحبا بيك هنا وبرأيك انا عرفه انو بدأ فعلا ينساق مع التيار لكن احنا هنا بنذكر حجات كتبها حلوة لا نختلف عليها كلنا ....

وشكرا بجد على ملاحظتك

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

ردا على الاستاد باسم واسف من الاخطاء الاملائيه اللى هتحصل لكن مش بيدى ال (د) المفروض انها بنقطه فى بعض الاحيان.

المهم من غير ما اوجع دماغك بالمشاكل التكنولوجيه اللى عندى.

احب اقلك يا (استاد) باسم ان الشاعر ده انا نظرت له من جميع الزوايا والاتجاهات والمستويات ولقيت انه مش سئ للدرجادى او بيبيع مبادئه بسهوله بدليل انه اعتقل اكثر من 18 سنه من عمره على مدد منفصله لانه رفض انه يسكت وانت عارف وكلنا عرفين ان الفتره اللى اعتقل فيها كانوا بيعملوا المعتقلين السياسيين بحنيه ورقه غير عاديه

(هع هع هع هع يا راجل قول كلام غير ده) . المهم تفتكر ان راجل زى ده حصل اللى حصله وعاش بأمل ان البلد دى تبق جنه (وده مستحيل) يمشى مع التيار على راى الانسه نورا لا صعب هتقولى طب ما هو حصل فعلا (وفى سرك هتقول مين المجنون ده) . وقبل ما تقول كده احب اقلك ان عمر الشاعر ده تجاوز ال77 سنه يعنى فضله 3 سنين ويبق من المعمرين (فى الزمن اللى كل حاجه فيه ملوثه) يعنى ميستحملش اى حاجه وبعدين قصيده البتاع مكنش يقصد بيها الانفتاح بس كان بيقصد بيها الرئيس انور السادات وكل حاجه كانت قهره الشعب فى الوقت ده

وبعدين بص الاعماله الشعريه وشوف ازاى بيمزج جمال العاطفه من قسوه الواقع

انت يمكن بتقول ازاى بيقول كلام ويشتم فى الحكومه ويبهدلها ويغنى للفقرا والمساكين وبعدين يتعمله حفله عيد ميلاد محصلتش يا عم خلى الراجل يعيش شويه دا ياما (اتعدب) وياما جاع وشاف اللوان عداب محصلتش

ونيجى لتلميحاته اللى مش ولا بد هنقول ايه راجل كبير وانت عارف كبار السن مبيهمهمش حاجه

يمكن اكون وجعت دماغك (دا ادا قريت الكلام ده اساسا) لكن لأنى بحب الراجل ده هو وشعره

وكفايه انه لم زور وسرق اعترف بكل اللى عمله على الهوا (وفى كتاب الفاجومى)

هتقولى انت بتبالغ هقولك يمكن

سلام

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
زوار
هذا الموضوع مغلق.

  • محاورات مشابهه

    • قصائد الهايكو

      تحيات وتمنيات  بكل ماهو طيب لكم جميعا.. اسمحوا لى ان اتحدث معكم اليوم عن - نوع من الاشعار - غير معروف وبمعني  ادق....غير منتشر وهي اشعار أو قصائد الهايكو . تروق لي كثيراااا..اكثر مم تتخيلون ...وسمحت لنفسي اليوم  ان تشاركوني متعة التفكر والتأمل فيها.. اكتب لكم كبداية...نبذة عنها.-https://ar.wikipedia.org/wiki/هايكو------------------------------ هايكو أو هائيكو (باليابانية: 俳句) هو نوع من الشعر الياباني، يحاول شاعر الهايكو، من خلال ألفاظ بسيطة التعبير عن مشاعر جياشة أوأحاسيس عميقة. تتألف

      في أدب و شعر و قراءات

    • رائعة هشام الجخ ..مكملين و قصائد أخرى

      http://www.youtube.com/watch?v=YSzMWm-Owuc

      في أدب و شعر و قراءات

    • قصائد مغضوب عليها ...

      و قديماً كتبوا و ثاروا… هذه هي حال بلادنا العربية، من مشرقها إلى مغربها، ببترولها و نفطها، بجميلها و مرها… حال أبت إلا أن تعلن عن مأساة شعوب بأكملها، حال أبت إلا أن تعلن عن سلاطين استعبدت أمماً برمتها، حال أبت إلا أن تعلن عن ثوار ينادون للحرية من أوسع أبوابها… و كي لا نخطئ الظن بأدبائنا، و كي لا نسيء لمجد شعرائنا، وجب التعريف بشاعر من أبلغ ثوارنا… هو ابن مدينة دمشق، و ابن سورية، نزار قباني… عرفه التاريخ و صوره النظام على أنه شاعر المرأة، بسبب أشعاره الغزلية و قصائده

      في أدب و شعر و قراءات

    • <>0<>....قصائد ألهمتني....<>0<>

      اضاءة تشبه الربيع ... للشعر مكانة خاصة في قراءاتي وخاصة ماجاء نابضا بشعور تذوقته في مرحلة ما من عمري يملك الشعراء طاقة تعبيرية مذهلة تجعلنا نبتسم او نبكي او نحدق في الفراغ من الدهشة حين كان الشعر فقط موهبة كان للشاعر مكانة تجعل القبيلة تحتفي بنبوغ احد افرادها لانه سيكون اعلامها ودرع دفاعها ضد خصومها ....اما في عصر النسخ واللصق فقد اصبح الكل من خلف الشاشات شعراء هنا ساجمع القصائد التي الهمتني او آلمتني لانها عزفت بحروفها على جرح نازف في قلبي وهي محاولة مني لاصنع ارشيفا للذاكرة الشعرية ا

      في أدب و شعر و قراءات

    • مش مهم الاسم - قصائد لشعراء مجهولين..لكنها رائعة

      في هذه الزاوية تعالوا نبحث عن أجمل أشعار كتبها هواة أو شعراء مغمورون ليسوا معروفين لا للقارئ العادي و لا حتى المتخصص.. و سأبدأ بقصيدة رائعة لشاعر أول مرة أسمع عنه هو هشام إمام.. http://www.omeldonia.com/story....y_id=56 الإرهابى الغربُ يبكي خيفـةً إذا صَنعتُ لُعبـةً مِـن عُلبـةِ الثُقابِ . وَهْـوَ الّذي يصنـعُ لي مِـن جَسَـدي مِشنَقَـةً حِبالُها أعصابـي ! والغَـربُ يرتاعُ إذا إذعتُ ، يومـاً ، أَنّـهُ مَـزّقَ لي جلبابـي . وهـوَ الّذي يهيبُ بي أنْ أستَحي مِنْ أدبـي وأنْ

      في أدب و شعر و قراءات

×
×
  • اضف...