اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ماذا تفعل لو كنت مكانى ... مغترب و لكن

Recommended Posts

السلام عليكم و على كل من قراء هذا الموضوع

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله الذى رزقنى ما رغبه و الحمد لله الذى اعطانى ما تمنيت و لكن هناك دائما شأبه و انت كنت غير مدرك حتى الان اذا كانت شأبه ام لا

الموضوع و باختصار. انى اعمل خارج مصر منذ 5 اشهر (حلو اوى عاليه كدة) و فكرت بالزواج. نزلت مصر فى اجازة و ربنا اراد انى اخطب و لكن لم تتم خطبتى الشهرين فاكتشفت ان البعد بين المخطوبين تولد جفاء( اتفركشت الخطوبه ) و خاصه انى المكوث فى مصر لمدة قصيرة جدا فلا يوجد ما يولد المشاعر و يبقىء الاتصال عبر النت.

انى افكر حاليا بالهبوط الى ارض مصر و الحصول على عمل بها و من ثم البحث عن انسانه لخطبتها حتى اكون بجوارها فى فترة الخطوبه و لا اكون بعيد او يكون الاتصال عبر النت او اى وسيله اخرى

و لكنى بصراحه اخاف الحياة فى مصر و مشاقتها

هل تعتقد انى راى صائب..شاركنى الراى

تم تعديل بواسطة Romantic Dream
رابط هذا التعليق

أهلا ومرحبا بك بيننا

بس ممكن قبل أن يرد الأعضاء أن تعدل مشاركتك لتكون أكثر وضوحا

وعينُ الرِّضا عن كلَّ عيبٍ كليلة ٌ وَلَكِنَّ عَينَ السُّخْطِ تُبْدي المَسَاوِيَا

وَلَسْتُ بَهَيَّــــــابٍ لمنْ لا يَهابُنِي ولستُ أرى للمرءِ ما لا يرى ليــا

فإن تدنُ مني، تدنُ منكَ مودتــي وأن تنأ عني، تلقني عنكَ نائيــــا

كِلاَنــا غَنِيٌّ عَنْ أخِيه حَيَـــــاتَــه وَنَحْنُ إذَا مِتْنَـــا أشَدُّ تَغَانِيَــــــــا

رابط هذا التعليق

أهلا ومرحبا بك بيننا

شكرا يا صح.. و اهلا بك

بس ايه اللى مش واضح

رابط هذا التعليق

أهلا ومرحبا بك بيننا

شكرا يا صح.. و اهلا بك

بس ايه اللى مش واضح

ما انت صلحته خلاص :angry:

وعينُ الرِّضا عن كلَّ عيبٍ كليلة ٌ وَلَكِنَّ عَينَ السُّخْطِ تُبْدي المَسَاوِيَا

كِلاَنــا غَنِيٌّ عَنْ أخِيه حَيَـــــاتَــه وَنَحْنُ إذَا مِتْنَـــا أشَدُّ تَغَانِيَــــــــا

رابط هذا التعليق

أخي الكريم..طيب هل لك أتصال بأسر مصريه في الغربه؟؟ ممكن عن طريق أحدي الأسر تتعرف علي بنات محترمات جدا...بلاش الهبوط دلوقتي إلا لما تمسك حاجه مضمونه الأول..أو تطور نفسك في عملك في الغربه

ربنا يوفقك

أختك ناش

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

أخي الكريم..طيب هل لك أتصال بأسر مصريه في الغربه؟؟ ممكن عن طريق أحدي الأسر تتعرف علي بنات محترمات جدا...بلاش الهبوط دلوقتي إلا لما تمسك حاجه مضمونه الأول..أو تطور نفسك في عملك في الغربه

ربنا يوفقك

أختك ناش

اختى الكريمه..شكرا على ردك انى ابحث و ارسل السى فى الى بعض الشركات فى مصر لكى لا اعانى البحث عن وظيفه فى مصر على الرغم من الفرق فى مستوى المعيشه التى ساحصل عليها من العمل هناك و هنا و لكن الحمد الله اشكر ربى انى من اسرة كريمه.

اهلى يردون ان يكونوا على صله بمن سوف اخطب انشاء الله حتى نتدارك ما حدث من قبل ..

رابط هذا التعليق

ربنا يوفقك

أختك ناش

اختى الكريمه..شكرا على ردك انى ابحث و ارسل السى فى الى بعض الشركات فى مصر لكى لا اعانى البحث عن وظيفه فى مصر على الرغم من الفرق فى مستوى المعيشه التى ساحصل عليها من العمل هناك و هنا و لكن الحمد الله اشكر ربى انى من اسرة كريمه.

اهلى يردون ان يكونوا على صله بمن سوف اخطب انشاء الله حتى نتدارك ما حدث من قبل ..

طب إبعتلي ال سي في بتاعك يمكن ألاقيلك عروسة

بس لازم تنزل مصر ساعتها

رابط هذا التعليق

انا لو مكانك مضحيش بالغربة دلوقتي ...

اما في حكاية العروسة فانت عاوز جواز صالونات ودة موجود ومش وحش وبعد ما تتاكد من حسن اخلقها وهي تتاكد كذلك من حسن اخلاقك والازي منة تتجوزو علطول والحب يجي بعد الزواج ... ولو الاختيار دة عجبك يبقى ركز علي تتدين العائلة وخلق البيت كلة مش البنت بس وكذلك هي نفس الحكاية

او تشوف حد من قريبك ... تعرفها وتعرفك ومش محتاجين وقت للتعارف ... وتتوكل على الله بردة

الجواز دة بالنسبالي انا ودة راي (( ذي الموت ليك المعاد المحدد الي هتتجوز فية وليك بنت الحلال الي لازم تتجوزها ومتتجوزش غرها ... دة رزقك وهتشوفة متستعجلش علية .... وأهو كاس وداير..... وحدووووووووووووووووووو ))

لا اله الا الله

اخوك العازب : الديزل

تم تعديل بواسطة Eldisel

كلكم راعي وكلكم مسؤل عن رعيتة

اصلح رعايتك لمن ترعاهم

يصلح من يرعاك رعايتة لك

رابط هذا التعليق

انصحك يا صديقى انك تكون نفسك الاول وتقف على ارض صلبه حقيقى وبعدين تشوف هل حتقدر تستغنى عن الغربه ام لا وبعد كده تفكر تتجوز انت يعنى مستعجل على ايه خصوصا انك مش مرتبط عاطفيا بواحده ولا يوجد ما يدفعك دفعا للارتباط

مفيش طبعا احلى من الزواج ولالاستقرار لكن اعقلها وتوكل يا صديقى ومتعتمدش فى المقام الاول على اسرتك يعنى فى امورك الماديه وحاول تكون مستقل بنفسك فى النقطه دى خصوصا انك بالزواج حتصبح مسئول وعائل لاسره

رابط هذا التعليق

أخى العزيز لاكتمال الفائدة أرجو ان تقرأ مشاركة الأخت ناش السابقة جيدا

فيبدو أنك لم تدقق فيها أو تسرعت فهمها

وأنا أؤيدها بل أنها سبقتنى إلى هذا الرأى

وهو ألا تضحى بفرصتك بالخارج حاليا

وفى نفس الوقت ترتبط بمن هى معك فمن نفس مجتمعك الحالى

لابد أن تبحث جيدا فيمن حولك من بنات المغتربين معك وأن تجتهد فى ذلك

هذا رأى ممن لهم خبرة منا أرجو أن تستفيد منه

هو الذي أرسل رسوله بالهدى ودين الحق ليظهره على الدين كله ولو كره المشركون.

رابط هذا التعليق

عزيزي Romantic Dream

أولا زي ما نصحوك قبل مني لازم تقف على رجليك الأول

و تأمن مستقبلك و مستقبل الإنسانة إلي حترتبط بيها

و بعدين تفكر في الزواج...بس ده كمان يعتمد على عمرك و إحتياجاتك كإنسان

فزواج الصالونات لا ينجح 100 في 100 مع الناس العاطفيين إلي بيحبو يعيش لحظات الحب و حالته الرومنسية

بل بينجح مع الناس إلي بفكرو بعقولهم أكثر و بيحسبوها أولا

أصل زواج الصالونات بيكون خالي من العواطف و كله محسوب يعني البنت والديها

بيبقو عايزين عريس كامل من كله شقة و مهر كبير و سعات عربية و مرتب كويس وحجات تانية كثير

يعني بيبقو عايزين زوج على الفرازة إن صح التعبير...عشان كده حتى الزواج ده صعب عشان ممكن توفر كل إللي بينطلب منك

و في الأخر تلاقي نفسك مع إنسانة لا يربطك بيها أي علاقة فكرية أي إنسجام روحي بغض النظر على إنها جميلة من عيلة كويسة

محترمة و كل الأوصاف المطلوبة ...بس حتتة التآلف و الود و الإنسجام والتقارب الفكري و الإنجذاب دي أصعب حاجة

إنت بقا أدرى بنفسك و بسنك و بوضعك المادي

و ربنا يوفقك لما يحبه و يرضاه

رابط هذا التعليق

الزواج في هذا الزمن اصبح مشكله

علي الرغم من الانفتاح الشامل في حياتنا لكن اصبح الارتباط مشكله

وعلي الرغم من العدد الكبير من الاخوات الفتيات في سن الزواج ايضا مشكله

طيب ليه مشكله ..!!!!!....؟؟؟

.........................................

........................................

أرحب بالاخ الكريم Romantic Dream وبوجوده ومشاركته

وربنا يوفقك ويكرمك

وانا معى تكوين نفسك ومستقبلك وعملك وفي اثناء ذلك

ستلتقي ان شاء الله بما يرضي عقلك ...ويريح قلبك

لكن دع امامك حديث الرسول عليه السلام

في اختيار الزوجه

وتوكل علي الله

وهو الموفق

............................................

...........................................

يامصر... يامصر...يامصر

ياااااااااااااااااااااااااااااامصر

رابط هذا التعليق

• بعد 2 سنة...

يا جماعة الرجل بيتكلم صح.هو عنده مشكلة ولو حد يعرف بنات من عيلة كويسة يبعتله ويعرفهم على بعض وجزاه الله خير.

على فكرة انا عندى نفس المشكلة ومش انا بس بل يمكن كل الشباب المغترب.فان حلتولوا مشكلته لا تنسونى :blink:

رابط هذا التعليق

يا جماعة الرجل بيتكلم صح.هو عنده مشكلة ولو حد يعرف بنات من عيلة كويسة يبعتله ويعرفهم على بعض وجزاه الله خير.

على فكرة انا عندى نفس المشكلة ومش انا بس بل يمكن كل الشباب المغترب.فان حلتولوا مشكلته لا تنسونى :blink:

صباح الخير يا عمنا

الراجل زمانه خلف

الموضوع من 2006 و احنا ف 2009

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

على فكرة انا عندى نفس المشكلة ومش انا بس بل يمكن كل الشباب المغترب.فان حلتولوا مشكلته لا تنسونى :sad:

صباح الخير يا عمنا

الراجل زمانه خلف

الموضوع من 2006 و احنا ف 2009

:rolleyes:

:unsure: :roseop: :blink:

رابط هذا التعليق

نفسى المشكلة تعرضت ليها أخى الكريم .. بس أستمرت شهر ونص .. بس لو كنت مكانك الغى الفكرة حالياً تماماً .. جواز المراسلة ده فاشل

لا داعى للخوف من صوت الرصاصة .. فالرصاصة التى ستقتلك لن تسمع صوتها

رابط هذا التعليق

أولا أخىالبشمهندس ياسر انت موتنى من الضحك :roseop: ثانيااعرض لكم تجربتي انا اشتغلت في السعودية اولا ثم لما اردت الزواج استبعدت قريباتى لخلافات عائلية و بدات الرحلة كل اجازة انزل الاسرة تكون يدوب محضرة واحدة او اتنين اشوفهم و لا امل و مرت سنين وخغت قدمت استقالتى و نزلت مصر و بعد ما بقيت هناك 4 شهور اتحطمت اللى عاوزه فلوس و اللي انا مش عاجبها و اللى مش عجباني و يريد ربكم جالي عقد الكويت و قبل السفر ب3 اسابيع قابلت زميل قديم في الشارع و حكيت له حكايتى قالي انه قريبته شافت بنت عجبتها قوي و رشحتها له جمال و اخلاق و مركز المهم قالي ان امه تريده يتزوج بنت خالته و اعطانى عنوان مكان عمل البنت دى و رحت و من اول مرة شفتها خلاص عرفت انها نصيبي و جبت تليفون اهلها و تقدمت رسمي طبعا ذهلوا انت خلاص مسافر و كل الكلام ده بس يريد ربك يقدروا الامر لانهم تربية الخليج برضو المهم تمت الخطبة و سافرت بعد4 ايام و كلمتها في النت سنة و يشاء الله يلقى بالحب و المودةبينا و الان معنا 3 اولاد ربنا يخليهم لما ربنا بيريد النصيب بييجى و الله ................ و شكرا

رابط هذا التعليق

مش مهم أتجوز أو خلف.

المهم دة فعلا مشكلة كبيرة تواجهة الشباب المغترب فأقترح أن نفكر فى حل لمساعدتهم.

المهم الموضوع فى حد ذاته وليس الحالة بعينها

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...