اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ألاقى صعوبات فى الدخول للموقع - في ايه

nora

Recommended Posts

في ايه

هتجنن الموقع بتاع المحاورات مش راضي يشتغل عندي وشغلته ب بروكسي ولما جيت اعمل لوجن مرضاش فاشتغلت دلوقتي بالاسنوب بلوكر وطبعا مش بعرف اعمل اي اموشن او تعديل في الخط ولما بضيف الموضوع بيخرج من الموقع وعلشان كده حصلت الغلطه بتاعت انشاء الموضوع باسم في ايه لاني بصراحه كنت بجرب لقيته ضاف الموضوع سؤالي باه هو في ايه الموقع محجوب عن مصر ولا ايه؟؟؟؟

تم تعديل العنوان ليعبر عن محتوى الموضوع

تم تعديل بواسطة Advisor

رابط هذا التعليق

سيدتى الفاضلة ...

هناك مشاكل بالفعل فى دخول الموقع من مصر... و يمكنك زيارة هذا الموضوع للتعرف على الطرق السهلة لدخول الموقع من مصر.

أى سؤال نحن فى الخدمة -_-

تحياتى ...

رابط هذا التعليق

سيدتى الفاضلة ...

هناك مشاكل بالفعل فى دخول الموقع من مصر... و يمكنك زيارة هذا الموضوع للتعرف على الطرق السهلة لدخول الموقع من مصر.

أى سؤال نحن فى الخدمة -_-

تحياتى ...

شكرا على الرد يا استاذ وليد بس للاسف ارجو كتابت اسم الموضوع و مكانه فين بالضبط لان اللينكات مش بتشتغل تقريبا موقع سنوب بلوكر بالكاد بيخليني اكتب واتصفح لكن كل حاجه مش شغاله زي الاموشن والتعديل في الاضافه والتول بار الي فوق بتاع المواضيع وده الي اكتشفته لحد دلوقتي فرجاء قولي مكان الموضوع وشكرا على ردك

رابط هذا التعليق

تم إعادة تفعيل موضوع "معالجة مشاكل الدخول إلى الموقع" و هو موجود كإعلان فى كل الأبواب.

ببساطة إختارى أى من أقسام محاورات المصريين و ستجدينه أول موضوع و أتصور أنه لا توجد مشاكل الآن فى الدخول إلى الموقع عن طريق Te Data و من ناحية ال dial-up فإن رقم 07775000 قمت شخصيا بتجربته عدد من المرات و فى كل مرة أنجح فى الوصول إلى الموقع (فى الوقت الذى كان يتعذر الوصول للموقع من خلال أرقام أخرى)

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

شكرا جدا على الرد بس برضو لسه عندي مشكلتين اول وحده انا عندي DSL ومش معقول الغيه

تاني حاجه وهو الحل الي حضرتك اشرتني اليه في موضوع معالجة مشاكل الدخول

وهو ظهر لي ايرور

cannot create the c:\windows\systems32\drivers\ect\hosts file

make sure that the path and filename are correct

ايه باه ده

ولما عملت اوكي اداني اني اختار الاسم والاكستنشن ايه باه الاكستنشن الي اخزن بيه معلش ارجو الرد

رابط هذا التعليق

يا أخت نورا ياريت تتبعى الخطوات المكتوبة بالحرف وإن شاء الله تعرفى تدخلى الموقع.

الملف اللى اسمه hosts المفروض إنه موجود فعلاً ومش مطلوب إنك تخلقى ملف جديد إلا إذا مكانش موجود فعلاً

الملف مالوش إكستنشن يعنى اسمه hosts بس كده

المشكلة اللى قابلتك دى ممكن تكون نتيجة إن الملف للقراءة فقط يعنى read only فكل ما عليكى إلا إنك تفتحى المجلد اللى فيه الملف و تضغطى على أيكونة الملف مرة واحد بالماوس وبعدين تضغطى على الزر اﻷيمن بتاع الماوس وتختارى منها properties وتشيلى علامة صح اللى جنب كلمة Read only

وبعد كده تجربى الخطوات تانى وزى ماقلتلك تعملى الخطوات بالحرف

وياريت لو فى مشكلة تقولى لنا انتى عملتى إيه بالضبط عشان نقدر نساعدك

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

يا أخت نورا ياريت تتبعى الخطوات المكتوبة بالحرف وإن شاء الله تعرفى تدخلى الموقع.

الملف اللى اسمه hosts المفروض إنه موجود فعلاً ومش مطلوب إنك تخلقى ملف جديد إلا إذا مكانش موجود فعلاً

الملف مالوش إكستنشن يعنى اسمه hosts بس كده

المشكلة اللى قابلتك دى ممكن تكون نتيجة إن الملف للقراءة فقط يعنى read only فكل ما عليكى إلا إنك تفتحى المجلد اللى فيه الملف و تضغطى على أيكونة الملف مرة واحد بالماوس وبعدين تضغطى على الزر اﻷيمن بتاع الماوس وتختارى منها properties وتشيلى علامة صح اللى جنب كلمة Read only

وبعد كده تجربى الخطوات تانى وزى ماقلتلك تعملى الخطوات بالحرف

وياريت لو فى مشكلة تقولى لنا انتى عملتى إيه بالضبط عشان نقدر نساعدك

شكرا استاذ محمود على الرد بس انا مش عرفه اقول ايه

(وش هيموووووووووووت من الكسوف )

لسه في مشكله الا وهي ان الملف مش read only وانا عملت الي مكتوب بالحرف في اول مرة والملف موجود مش بنشاه انا لما باجي اخزن بيقولي كده

بس ارجو المساعده

على فكرة نسيت اقولك انا مهندست كمبيوتر متخفش فهمه الي بتقولوا ليا بس مش عرفه احل المشكله دي

رابط هذا التعليق

أنا راجعت رسالتك تانى واكتشفت حاجة ممكن تكون هى السبب

رسالة الخطأ اللى ظهرت لك بتقول

وهنا فى مجلد اسمه مكتوب غلط اللى هو ect

المفروض الاسم الصح etc

راجعى كده الموضوع اﻷصلى وتأكدى من اسم المجلد الصح

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

أنا راجعت رسالتك تانى واكتشفت حاجة ممكن تكون هى السبب

رسالة الخطأ اللى ظهرت لك بتقول

وهنا فى مجلد اسمه مكتوب غلط اللى هو ect

المفروض الاسم الصح etc

راجعى كده الموضوع اﻷصلى وتأكدى من اسم المجلد الصح

والله انا مش عرفه اقول ايه هي الغلطه مطبعيه مني انا ولازلت المشكله قائمه شكرا على ردك

رابط هذا التعليق

طيب لو سمحتى اكتبى الخطوات اللى انتى عملتيها بالضبط لغاية ما ظهرت لك رسالة الخطأ, وإن شاء الله المشكلة تتحل

shawshank

رابط هذا التعليق

طيب لو سمحتى اكتبى الخطوات اللى انتى عملتيها بالضبط لغاية ما ظهرت لك رسالة الخطأ, وإن شاء الله المشكلة تتحل

انا رحت لحد المكان c:\windows\systems32\drivers\ect\hosts

وفتحت الملف ب النوت باد بعدها ضفت الموقع والكود زي مهو قايل بعد كده اخترت كلمت save طلع الايرور الي قلته وبعدها اداني امكانيت اني اخزنه باي اسم اي انه فتح save as بس ده الي حصل مش عرفه باه ايه المشكله

رابط هذا التعليق

انا رحت لحد المكان c:\windows\systems32\drivers\ect\hosts

وفتحت الملف ب النوت باد بعدها ضفت الموقع والكود زي مهو قايل بعد كده اخترت كلمت save طلع الايرور الي قلته وبعدها اداني امكانيت اني اخزنه باي اسم اي انه فتح save as بس ده الي حصل مش عرفه باه ايه المشكله

كلامك هذا ليس له إلا معنى واحد فقط, أنك ليس لك الحق أن تعدلى فى الملف المذكور وهذا سببه إما أن يكون الملف للقراءة فقط أو أنك كمستخدم للكمبيوتر ليس لك الحق فى تعديل محتويات هذا الملف ﻷنك لست ال Administrator مثلاً, فأرجو منك التحقق من صلاحياتك كمستخدم للكمبيوتر أو أن تدخلى ك Administrator

shawshank

رابط هذا التعليق

انا Administrator والملف مش للقرائه فقط انا متاكده من ده وحاولت الدخول بالايبي موباشرة وبرضو مش نافع انا حسه انك تعبت طيب لو فرمت الجهاز ينفع للعلم انا دخلت من الشركه الي عمله عندها الاشتراك قبل كده مش عرفه باه ايه المشكله والمشكله ان الجهاز لاب توب ولازم اوديه للشركه علشان يعملو الفورمات

رابط هذا التعليق

تحياتي للجميع

الحل بسيط جدا والمشكلة تكمن في خطأ هجائي في المسار المذكور حيث كتب systems32 والمفروض system32 بدون S قبل 32

إذا المسار الصحيح هو

c:\windows\system32\drivers\etc\hosts

فكل ماعليكم هو نسخ المسار ولصقه داخل مربع الحوار الخاص بالأمر RUN ومن ثم فتح الملف عن طريق ال notepad ثم متاابعة باقي الخطوات كما ذكر الأخوة

خالص تحياتي

ياسر جبريل

تم تعديل بواسطة Smiley
رابط هذا التعليق

تحياتي للجميع

الحل بسيط جدا والمشكلة تكمن في خطأ هجائي في المسار المذكور حيث كتب systems32 والمفروض system32 بدون S قبل 32

إذا المسار الصحيح هو

c:\windows\system32\drivers\etc\hosts

فكل ماعليكم هو نسخ المسار ولصقه داخل مربع الحوار الخاص بالأمر RUN ومن ثم فتح الملف عن طريق ال notepad ثم متاابعة باقي الخطوات كما ذكر الأخوة

خالص تحياتي

ياسر جبريل

والله مش المشكله في ده خالص انا وصلت للملف وبدليل بقول فتحته كل الكلام ده اخطاء مطبعيه مش اكتر والله انا بعد مبعدل في الملف الي اسمه هوست واجي اخزن يقول الارور ده مش عرفه باه زهقت وتاقلمت على الوضع بس مشكلة الموقع الي بدخل عن طريقه كتير بيقع ولو حطيت بروكسي بيقفلي المسنجر مجموعه مشاكل

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...