اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عايزة اقتراحاتplz

basmaaa

Recommended Posts

السلام عليكم

الموضوع وما فيه ان فيه واحده جارتى والدة من يومين وعايزة اطبخلها بس مش فى دماغي حاجه معينه يا ريت تقولولي شوية طبخات تكون سهله ولذيذة

رابط هذا التعليق

إطبخي لها هي حاجات من اللي بيعلموها للستات حديثي الوضع .. زي الفراخ البلدي وشوربة لسان العصفور والحاجات دي

وطبعاً زوجها وأولادها لو عندها أولاد مش هايقعدوا يتفرجوا عليها وهي بتاكل وهما بيتلووا من الجوع ... فيبقى أديهم أي طبيخ سريع سريع ويكفيهم يوم بحاله .. صنية بطاطس بالفراخ .. مكرونه بشامل ... أي نوع خضار مطبوخ مع لحمه ورز ..

أو إدي كل واحد 5 جنيه في إيده وهو يتصرف بقى لو احتارتي يعني في الأخر :angry:

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

ونعم التعاون والاخلاص سيدتي

هذا الموقع قد يدلك علي شئ جميل

ولعله يفيدك ويريحك من التفكير

للسيدات فقط

وهنا في المنتدي كان لنا مطبخ جميل ولذيذ

ابحثي فيه ايضا

وفقك الله

المطبخ

يامصر... يامصر...يامصر

ياااااااااااااااااااااااااااااامصر

رابط هذا التعليق

إطبخي لها هي حاجات من اللي بيعلموها للستات حديثي الوضع .. زي الفراخ البلدي وشوربة لسان العصفور والحاجات دي

يا سي السيد أرجوك بلاش الوصفات المضرّة بالغير دي..

يا بسمه كفاية شوربة الفراخ، وبلاش حكاية العصفور من فضلك.. حاولوا تقدروا مشاعري يا جماعة :P

العشب طاطا للنسايم ونـــــــــــــــــــخ

أخضر طري مالهش في الحســــــن أخ

عصفور عبيـط انا .. غاوي بهجه وغـــــنا

ح انزل هنا.. وانشالله يهبرني فـــــــــخ

رابط هذا التعليق

اختى العزيزة

ليس هناك اى داعى لطبيخ طعام مخصوص للوالدة فبأمكانها تناول ومشاركه اسرتها طعامهم مع شويه فيتامينات مقويه للمنظرة

وليس هناك ما يمنعها من القيام بالاعمال المنزليه بعد 24 ساعه من الولادة ( اللهم إلا اذا كان هناك فتح بطن او توسيع جراحى )

ولا حظى انها بعد اسبوع من الولادة ومن استنفاذ اموال الاسرة بطعامها الخاص ستجرى خلف التمارين الرياضيه الخاصه بالتخسيس

انصحك بنصح الوالدة على الاستلقاء فى البانيو فى مياة ساخنه مع قليل من املاح البحر الميت او ملح الطعام

القيام ببعض التمارين الرياضيه الخفيفه

تناول الطعام مع اسرتها ومما يأكلون منه

تناول مشروب الحلبه لانه مدر للبن حتى تطعم المولود

وبلاها شوربه لسان العصفور حتى لا يضرر اى عصفور طائر ... خلوها شوربه لسان الحدايه حماتها :P

رابط هذا التعليق

الاستاذ se_ Elsyed

واللهي فكره جميله انى اديهم فلوس ومحيرش نفسي حتى علي الاقل هيترحموا من طبيخي mfb:

الاستاذ خضر

حلو جدا موقع الطبخ ده انا براحه نشنتلى علي كام حاجه عجبتني

الاستاذعصفور طاير

ولا تزعل نفسك مش هاعمل لسان عصفور خالص.... ميخلصنيش :P

رابط هذا التعليق

اخى ahm_ali_baba

انا عايزة اطبخلها عشان اريحها وطبعا هاعمل حساب زوجها واولادها اماموضوع انها تاكل من اكل الاسرةفالحقيقه ان احنا فى غربه ولا يوجد من يساعدها .. وعلي فكرة الوالده بتكون لسه تعبانه خصوصا في الايام الاولي ده كفايه عليها انه مابتنامش با لليل من ابنها .. فمنقدرش نقولها ياللا انتي والده طبيعي قومي شوفي البيت عايز ايه واطبخي واكنسى .. الرحمه

رابط هذا التعليق

انا عايزة اطبخلها عشان اريحها وطبعا هاعمل حساب زوجها واولادها ............

هذا شعور جميل تشكرين عليه ولا غبار عليه اجتماعيا

اماموضوع انها تاكل من اكل الاسرة فالحقيقه ان احنا فى غربه ولا يوجد من يساعدها .................

ما دخل المساعدة هنا فى تناولها ما يتناوله زوجها واولادها ( لن يضرها تناول الفول المدمس لو كانت اسرتها تأكله )

وعلي فكرة الوالده بتكون لسه تعبانه خصوصا في الايام الاولي ................

هذا كان ايام زمان ايام جدتى وجدتك قبل استخدام التخدير الموضعى وتخدير العمود الفقرى

ده كفايه عليها انه مابتنامش با لليل من ابنها ................

وهل ينام زوجها

فمنقدرش نقولها ياللا انتي والده طبيعي قومي شوفي البيت عايز ايه واطبخي واكنسى .. الرحمه ......................

بالعكس فهذة اكبر رحمه لها ففى الحركه بركه وفى العمل رشاقه لها ولعائلتها

وعلينا التفرقه مابين

العادات والتقاليد والعرف والالتزام والتعاطف الاجتماعى وبين مصلحه الشخص المعنى الطبيه

مع اروع ان تقوم الوالدة من سريرها لتنظيف مولودها كل ساعه واستحمامه واستحمامها مرتين يوميا على الاقل

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      هذه الحكايات حكايات من وحى خيال الكاتب والرسام وليست لها أى علاقة بالواقع الجميل حكاية أب شايف المصلحة وعارعرض الصفحة
    • 0
      هذه الحكايات حكايات من وحى خيال الكاتب والرسام وليست لها أى علاقة بالواقع الجميل حكاية أب شايف المصلحة وعارعرض الصفحة
    • 0
      توقفت معكم فى الحلقة الأولى حول الحوار بينى وبين صاحب المحطة الذى عرضت عليه إنتاج مذكرات نادية لطفى وتوقفت مع عرض الصفحة
    • 48
      انا و صديقة ليا ان شاء الله ناوين نفتح محل حريمى خاص بالايشاربات و الاكسسورات و الميك اب والانجرى و كدة ومحترين فى الاسم طبعا كلنا عارفين ان الاسم فعلا بيشد العين و بيرن فى الاذن و من كتر تكرارة على اللسان بيعمل دعاية لوحدة محتارة بين اسم اجنبى اسم عربى اسم ملوش لزمة زى اللى بنسمع عنة زى هى و زرقها او ضجة او البغل اسم البغل دة اللى مستغربة جدا يكون اسم محل اكل و بالرغم من دة انتشر بسرعة البرق و بنروح نشترى منة و احنا فرحانين و تقول اكلنا من عند البغل والله احترت و احتار دليلى ق
    • 5
      عايزة اكون اتحاد ملاك ونبنى مع بعض عمارة بالاندلس او القرنفل فى التجمع الخامس حيكون ارخص بكتير من شراء شقق جاهزة ومكن نظبطها مين عايز دبلكس ومين عايز شقة سواء كبيرة او صغيرة عايزين نفتح النقاش وشكرا
  • أضف...