اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

بدل ما تشتري كوكاكولا

sendrella119

Recommended Posts

قبل ما اكتب موضوعي ...لفت نظري كلام كان كتبه دكتور خالد مع عطر عن مرضي الكبد وكيفية العلاج

وشعرت ان الكلام اللي كنت عايزة اكتبه غير مجدي ..او بمعني اصح حسيت انه طار من عقلي ..هرب

بس استجمعت الكلام تاني لاني مؤمنه بيه وحسيت ان من واجبي اني اكتبه

كلنا فرحانين بنصر المقامة ..فرحة كبيرة من زمان ما حسيناش بيها

بقالنا سنين بنسمع عن ضغط الناس في كل مكان ..في العراق وفلسطين ولبنان ..ومصر ..وان كان نوعية الضغط مختلف نوعا ما

انا واحدة من الناس اللي حاسة بتقصير من ناحية الناس دي واكيد في زيي كتير!!!

ليه ما نقاومش زيهم ..

كان ليا اقتراحين في هذا الموضوع

الاقتراح الاول هو المقاطعة ..ازاي؟

لو كل مدينة عربية ...تخيل بقي في كام مدينة عربية ؟

تبنت الفكرة دي سواء كان مجلس المدينة او حتي الشؤون الاجتماعية .(.ما عنديش فكرة بصراحة ممكن مصلحة ايه تتبني الفكرة دي :ph34r: )

وفكرت انها تدعم الفكرة دي سواء بدعوة الناس لكده وتحميسهم ..حتي لو بس وزعت عليهم ورق دعاية او دعوة لهم بذلك.

طب افترض ان القليل تبني الفكرة دي...

علي المستوي الفردي ليه كل فرد ما يلتزمش بكده

بدل ما يمد ايده ويسحب كوكا ...ياخد عصير

ومفيش داعي يقول ان اولادي بيموتوا في الكوكا ....ما اهو ممكن يموتوا في حاجة تاني!!!

كفاية انننا نحس ..اننا عملنا شئ وصدقوني ده مش بسيط ....حتي لو كنت انت وحدك اللي في الشارع بتعمل كده ..برضه حيأثر في اقتصادهم.

الاقتراح التاني هو التبرع

قبل ما تردوا وتقولوا هو احنا لاقيين ناكل ...ده المرتب مش بيكفي لنصف الشهر

لو مرتبك 100 جنية جرب كده انك تاخد منه 10 جنية وتتبرع بيها ...ال 10 اللي اتبرعت بيها دي حترجع لك 100

جرب وشوف انت خسران ايه ....؟

وقسم العشرة جزء علي اولاد بلدك وجزء علي منكوبي لبنان وفلسطين واخلي نفسك من مسؤلية ان لو في طفل مات في فلسطين حنتحاسب عليه ....والله

صدقني دي طريقة متجربة ..وموصوفة -_-

انا بس كنت طالبة اننا نقول الكلام ده في اي منتدي مشتركين فيه ....لو تقدروا

سامعاك :angry:

يا اللي هناك .....

.بتقول " هو احنا ناقصينك انتي كمان ..ما كفايا اللي فينا mfb: !!!!!"

;)

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 1
      معظم القراء هنا لا يتذكرون و لا يعرفون القرش و التعريفة ، أكيد لم تسمعوا هتاف "سيد بيه يا سيد بيه كيلو اللحمة بقى بجنيه" ، أراكم تستغربون من هذا الهتاف. انها سنة الحياة  و كنا نتندر بكلام كبار السن الذين يحكون عن أشياء ب تعريفة و نكلة   كانوا يقولون انتوا شفتوا ايام. ده كا و كان .. الخ مرفق هنا صورة قصاصة من مجلة روزاليوسف تحكي فيها عن تطور ماهية خريج الجامعة و ماذا كانت توفر له ، سياق النشر نقاش عن عودة القرش صاغ 
    • 2
      لماذا تشتري الصين المعروض العالمي من الحمير؟   أتلانتا، الولايات المتحدة الأمريكية (CNN)-- الجيلاتين المنتج من جلود الحمير هي العنصر الرئيسي لأحد العلاجات الصينية التقليدية المفضلة، والمعروفة باسم "إيجياو" (ejiao)، والذي يستخدم لعلاج مجموعة من الأمراض من نزلات البرد إلى الأرق. ولكن مع التوجه إلى الصناعات المتقدمة والابتعاد عن الزراعة التقليدية وينخفض عدد الحمير. وتشير الإحصاءات الرسمية إن أعداد الحمير انخفضت من 11 مليون إلى ستة ملايين ع
    • 18
      للأسف غاندي طلع شمال .... حد يصدق !!!! http://www.7tribunes.com/2012/6497.html
    • 1
      السلام عليكم محتاج مشورتكم يا مغتربي الخليج مثلي مثل اي واحد عايز بعد سنين الغربه دي كلها انزل اركب عربيه كويسه في مصر مش فيرنا لا لانوس مع احترامي لملاكهم انا عايز اركب عربيه في مصر بس في الفئه اللي فوق ال 200 الف بالنسبه لفئات مصر يعني باسات سكودا اوبل انسجنيا او اي عربيه كروس اوفر مثلا كيا سبورتن او هيونداي فور باي فور كده يعني بس مش عارف الواحد يشتري من هنا ويقسط وبعد كده يجمركها ولا لما ينزل مصر يحلها حلال بس الصراحه الواحد حاسس لما ينزل حيستكتر يدفع مثلا 250 الف كده مره واحده في عربيه ل
    • 0
      خمسة طرق بسيطة لتوجيه ميزانيتك في الطريق الذي تشعر معه بالسعادة والنعيم. 1- الرحلات بدلا من علاج المنتجعات الصحية: قد يكون المساج أو التدليك وسيلة مثالية للشعور بالراحة، حيث يقول الخبراء أن وضع بعض المسافات بينك وبين محيط عملك اليومي، هي وسيلة أفضل بكثير لإزالة التوتر وتستحق الإنفاق حقا. وفي دراسة نشرت في مجلة الطب المهني وجد الباحثون أن الرحلات ليس لها أثر إيجابي على السعادة قصيرة المدى فحسب، بل ولها أيضا أثر مفيد على الصحة العقلية والنفسية طويلة المدى للأشخاص. 2-
  • أضف...