اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

وزنك بيزيد عليكي وعلي..........

sendrella119

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله.....

حأكتب كلمتين على عجل كده...واكمل ان شاء الله بعد الفاصل..(لانى مأجرة العجل عشر دقايق بي).....

عملتى ايه الاول فى الامتحان يانجف بنور؟؟...ماجبتيش سيرته يعنى؟ان شاء الله يكون خيرا....

انا كنت متوقعة انك تكتبى مذكراتك اليومية مع الرجيم...يعنى شعرت بايه امبارح واكلتى ايه....وكده....انا بدأت معاك طبعا هو مش اتفاق رجالة ولا ايه؟. wst:: ..بس حيث انى مسجلة خطر رجيم فمش باعانى الحمد لله من الاعراض الجانبية بتاعته....وبأمشى كل يوم ساعة......

طبعا نظام الاخ لخبطة كويسة ...بس اللى احنا محتاجينه فى الاول اننا نحرق اللى موجود بالفعل..لاننا لو ثبتنا كمية الاكل تبعا للسعرات الحرارية المحتاجة الجسم.......الجسم حيستهلك الوارد ويحتفظ بالمخزون زى ماهو...يبقى فى الاول لازم نقلل كمية الاكل علشان الجسم يسحب من مخازن الغلال عنده ويكمل عدد السعرات المحتاجة لها...

معلش فى الاول الموضوع بيكون صعب لكن النتيجة بتكون مرضية......ولما وصل للوزن المطلوب نبقى نثبت بقى كمية الاكل علشان نحافظ على الوزن...

حاولى تواظبى على المشى ساعة يانجفة واركنى العربية شوية او لو بتروحى "جيم"...يبقى استخدمى الة المشى هناك ...وممكن تبدأى بنص ساعة الاول وتزويدى بعد كده.....وفيه شورت كاوتش كده او جلد اسمه شورت السونا ده بيساعد برضه على خروج الماء والعرق من الجسم ممكن تجربيه وانت بتمشى.....

نبض الابداع...انا مستنية وصفة المسقعة من يومها....على اى حال انا حاغششك....بنشوى الباذنجان ونكمل الطريقة عادى بدون اضافة زيوت خالص....وبتبقى جميلة برضه....(بس انا بحب المسقعة المزيتة :blink: )

حاكتب الاسبوع الرابع ان شاء الله اما ارجع لانى حاروح امشى بقى حسب اتفاقنا :lol:...

وبالنسبة للعنوان ..انا مايرضنيش زعل سندريلا ولا اى حد لان كلكم غاليين عندنا جدا....ننتظر سندريلا...ولو اننا ممكن نسيب العنوان ونضيف جملة تحته وخلاص لو تحبى يعنى..

وصباحكو نجف..... :rolleyes:

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

• الردود 63
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

نبض الابداع...انا مستنية وصفة المسقعة من يومها....على اى حال انا حاغششك....بنشوى الباذنجان ونكمل الطريقة عادى بدون اضافة زيوت خالص....وبتبقى جميلة برضه....(بس انا بحب المسقعة المزيتة :lol: )

ايه دا ايه دا مسقعة ومزيته والله عال wst::

انا كنت بامتحن IELTS international english language testing system .

ودا للاسف مافيهوش نجوح وسقوط دى درجات بتتجمع وانا كل مرة انقص عالدرجة الى محتجاها مرة نص ومرة درجة يعنى بتقدم تقدم فظيع :rolleyes: المرادى كان معقول عن المرة اللى فاتت وعشمانا خير ان شاء الله انه اجيب الاسكور اللى عوزاها بقي عشان اخلص

شكرا على سؤالك

بخصوص النظام اللى باعملة

:blink: هو بصي انا للاسف مش باعرف امشي على النظام اللى هو 3 وجبات لانى مش باقدر استمر عليه نظرا لانى مش باكل 3 مرات اصلا

فالنظام اللى باعملة الاتى

الصبح

باشرب 2 كوب ماء عالريق سائع لانى مش باحب الماية السوخنه

بعد كدا عجلة 10 دقايق

اروبكس 30 ساعة

وعندى كورة fitness ball

دى باعمل عليها التمارين ومريحة جدا وكويسة وهابقي اجيبلكم تمارين الكورة فى صالة الرياضة بتاعتنا wst:: وطبعا عندى سونا سوت بدلة كاملة

بس للاسف الماء اللى بيخرج مع التمرين مجرد انك تشربي مايه بترجع زى ما هى بس هى نفسيا مريحة لما باعرق باحس انى شقين وتعبت وانى عملت مجهود فزيع

:P

بعد كدا فى حاجة كدا معرفش اسمها ايه بس دى باقعد اشد فيها يتقوى عضلات الصدر والكتف والزراع دى لمدة 5 دقايق لانها مرهئه

وبعدين فى الجيم جهاز المشي TREDMILL نص ساعة وباقي الاجهزة كدا طيارى

بس طبعا مش كل يوم نظرا لاختلاف مواعيد عملى يعنى تقدرى تقولى 4 ايام فى الاسبوع اللى اقدر اعمل فيهم كدا

نرجع بقي للنظام الاكل المهم

انا طبعا مش باكل لحوم غير السمك فقط

وعشان مزهءش

يوم سمك مشوي وسلطة

ويوم زبادي وسلطة خضرة

وفواكة

وممنوع الايس كريم واليشكولاته ومافيش عيش نهائي ولا رز ولا مكرونه

وفى حبوب اسمها CITRIMAX PLUS الدكتور كتبهالى وقالى دى قبل الاكل بساعة

دى بتعمل على الاحساس بالشبع وتكرهك فى الاكل وبتمنع الجسم من تخزين الدهون

والحمدلله لحد دلوئتى مش حسه باي حاجة غير صداع خفيف ومع الشاي الاخضر والبنادول كل تمام

انا عرفه ان النظام بتاعى ملخبط شوية بس ربنا يسهل واكمبل فيه لانى اى نظام مش باقدر استمر علية نظرا لانى 3 تربع الاكل مش باكلة wst:: mf-:

بس طبعا انا عجبني اننا نتابع بعض ونشجع بعض وكل واحد عالنظام اللى بيرتاح فيه بس اهم حاجة انه يستمر

ملحوظة لمدام فلانه

ابعدي عن طيف الابداع والمسقعة المزيته

وامنعى بنت الشاطيء وسمسة من دخول الموضوع دا

عشان بس نفويستنا والاحباط والنفوس الضعيفة وكدا يعنى

اما لو هيتخلوا يشجعونا وينسوا موضوع التخن دا يبقي هلا وغلا بهم :lol:

A liberal is a man or a woman or a child who looks forward to a better day, a more tranquil night,and a bright, infinite future

.

رابط هذا التعليق

نبض الابداع...انا مستنية وصفة المسقعة من يومها....على اى حال انا حاغششك....بنشوى الباذنجان ونكمل الطريقة عادى بدون اضافة زيوت خالص....وبتبقى جميلة برضه....(بس انا بحب المسقعة المزيتة :roseop: )

ملحوظة لمدام فلانه

ابعدي عن طيف الابداع والمسقعة المزيته

وامنعى بنت الشاطيء وسمسة من دخول الموضوع دا

عشان بس نفويستنا والاحباط والنفوس الضعيفة وكدا يعنى

اما لو هيتخلوا يشجعونا وينسوا موضوع التخن دا يبقي هلا وغلا بهم :roseop:

كدا برضة يا نجفة ازعل.. واللا اقولك مش هزعل

انا فعلا لازم اراعى مشاعر الناس اللى هنا زى ما قالت فلانه هانم وهى نصحتنى بشوية نصايح وشوية اكلات وقالتلى مقلش انا اكلت ايه

وانا طبعا مش هقول اكلت ايه واللا اشتريت ايه من السوبر ماركت

بس هقولكوا على العزومه اللى كنت عملاها

عبارة عن صينية مكرونه بالبشاميل انما ايه تاكلى اديكى وراها

ومعاها فراخ متحمرة وطبق ارز كبيييير بالشعرية وطبعا منستش الحلوى اللى لازم تتاكل بعد الغدا وكانت عبارة عن صينية بسبوسة عملاها بالحليب المركز انما ايه رووووووعة

وانا مش عايزه اقول على الحاجات اللى اشتريتها من السوبر ماركت بس عشان خاطر نجوفة اقولك يا ستى جبت كميات شكولاته وكمان جاتوه جميل بالكاستر وحلوى بجوز الهند بس خطيرة

وكل يوم على الغدا لازم طبق الأرز بالسمنة البلدى مرة بالشعرية ..مرة بالخضار والبسلة ..مرة فى الفرن

وطبعا لازم بين الوجبات شوية جاتوه على شوية شكولاته على ساندوتش جبنه مع كوب شاى باللبن

يا سلام ما احلى الأكل لذيييييييييييييييييذ

رابط هذا التعليق

• بعد 4 شهور...
استعنى عالشقي بالله

العزيزة الغالية مادم فلانه زملائي الاعزاء فى الكلاب الصحي للتخسيس بادارة مدام فلانه الجميلة

اعلن من موقعى هذا والله شاهد على ما اقول اننى قد بدات رجيم اليوم واتمنى من الله الثباااااااااااااات وادعو لى بالنحافة ان شاء الله :blink:

بخصوص اسم الموضوع كل الاسامى الللى اخترتيها حلوة ولكن نظرا لعدم ظهور اختنا الفاضلة كاتبة الموضوع سندريلا 119 يبقي مش هنقدر نغير الا لما هى توافق عشان مش تزعل مننا

رسالة حقد الى اختى العزيزة بنت الشاطيء

الرحمة حلوة ويا رب ينقص وزننا ويضبف عندك ونلاقيكى هنا فى الكلاب بتسالنا عن وصفات للتخسيس wst:: wst::

وساعتها بقي هنساعدك بردة

:rolleyes: انا باهزر طبعا

اقرى النصايح اللى كتباها مدام فلانه للتخسيس واعملى عكسها

وانا بردة عشان انتى اخت عزيزة هساعدك

عليكي بقي وعالاكل عالفاضي والملايان اى حاجة تقابلة او توقع فى ايديك اوعى تفوتيها

اكل بين الوجبات ايس كريم سفي سكر

مسليات

:wub:

رسالة حقد نمرة 2 ..انتي جاية هنا غلط يا بتاعة حلة الرز

بصي

حلاوة طحينية -مفتقة - فطير بالعسل الاسود والزبدة-كرواسووووووووووون :happy:

دول كوارث طبيعية !:blink:

معرفش بقه دول يتعملوا ازاي رجيم :blink: يا نبض الابداع

عقلي الباطن

الموضوع ده فقس امتي؟ :blink:

هي فلانة :blink: smk:

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 25
      طبعا محدش عاجبة وزنة ... واللى معدى المائة وعشرون :D بيقول : نفسى بس انزل لتسعين ..واللى وزنها تمانين خمس وتمانين بتقول : اة بس لوابقى خمسة وستين حتى ;) عموما ممكن نحاول ..حنخسر اية يعنى ...يعنى هى جت على دى تعالوا بينا نشوف اهم الاعشاب المهمة لتزيل الوزن ووصفاتها اية .. ولا شك أن هناك الكثير من المعتقدات المتداولة بين الناس والتى نبعت مما يسمى بالطب الشعبى القديم والذى يعتمد فى المقام الأول على استخدام النباتات والأعشاب الطبيعية المختلفة، وأن هذه المعتقدات وما تقدمه من وصفات تساعد على التخ
    • 0
      الفاضلة سوما  التي تهرب من الإذاعة و التليفزيون الى ماسبيرو اف ام أو ماسبيرو زمان … هنا أيضا تجدين مبتغاكي  هذه الرائعة شادية تستحلف حبيبها دون جوان السينما المصرية لعشرات السنين كمال الشناوي ألا يفصح عن حبهما   
    • 1
      بسم الله الرحمن الرحيم لكي الله يا مصـــــــــــــــــــــــــــــــــــر حماكي الله يا مصر من المتآمرين حماكي الله يا مصر من الخائنين العابثين حماكي الله يا مصر من اللئام الكارهين عيوننا تدمع والقلوب تنزف حسرة عليكي يا مصر مصر الاسلام والعروبة مصر العذراء وابنها المسيح بن مريم مصر كنانة الله في ارضـــــــــــــــــه عدوكي يا مصر اصبح موجود داخل اراضيكي وخارجها فمن لكي غير الله يحميكي افرح يا اخواني اخوك المصري بينزف دم افرح يا يهودي يا صهيوني المصري بيتقتل في بلده افرحي يا امريكا الجندي ال
    • 5
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته البارحة .. وصلت الى مكة لاداء العمرة .. والحمدلله كانت الاجواء مناسبة .. والمناسك سهلة و ميسورة عند وصولي لمنطقة مواقف الزاهر .. كالعادة قام الامن بايقاف سيارتي .. وهو اجراء تنظيمي متبع في كل سنة .. للتنقل في سيارة اجرة الى الحرم المكي الشريف المهم .. اوقفت سيارتي هناك .. وركبت مع سائق اجرة سعودي بعد فصال مرير عن التسعيرة السيارة تخترق الطرق .. والرجل في خبرته بشعاب مكة يختصر الطرق ويدخل في حواري وازقة حتى وصلنا لمناطق ضيقة .. والرجل يقود سيارته بسرعة ال
    • 55
      اه صحيح بمناسبة الحنية اللى شغالة فى المحاورات قررت اعرض عليكم موضوع خطيررررر لو جوزك اتجوز عليكي ولا صاحب واحدة تانية - وكله جايز ما تقوليش لاء من الاخر استغفلك يعنى لموأخذة - حتعملوا ايه يا ستات يا حلويات بس ياريت الصراحة راحة - الصراحة مطلوبة الله يخليكم مين فينا بيظلم التانى - بصراحة الواحد احتار مين اكتر بيظلم التانى هل الستات ظالمين ومفتريين ولا الرجاااالة طب ليه دايما يقولوا ان الست ضعيفة وما حيلتهاش غير دمعتها ويرجعو يقولوا - لا لا - داه الست لعبتها الراجل واحيانا يقولوا الر
  • أضف...