اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

فكرة مشروع زراعي أتمني ان احققه

متفائل

Recommended Posts

ألف مبروك يا أستاذ محمد .

أهو كدة الشغل واللا بلاش robt:

القعدة في بيت المزرعة أحسن الف مرة من السكن في المدن لكن ده يعتمد على الخدمات المتوافرة في المكان الموجود فيه المزرعة مثل المدارس والمستشفيات وخلافه .

وواضح إن نوعية التربة عندك جيدة - مع الاعتناء بالخدمة إن شاء الله مزرعتك تكون زي الفل - لإن ده واضح من المزرعة اللي جانب مزرعة حضرتك .

أنا في رأيي مفيش داعي لحمام السباحة لإن له شروط ومواصفات خاصة مكلفة - وبالنسبة للنصف فدان حديقة فأرى زراعته بتشكيلة من أشجار الفاكهة - وتحديده من الخارج بنباتات زينة .

ولك تحياتي

اسألوا الأيام .......... اسألوا الآلام

من الملام إذا ......... وكلنا لوام

رابط هذا التعليق

• الردود 101
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

الاخ كوكو واوا الاخوة الاعزاء

الموضوع هام جدا والوقت بيضيع وياريت نهتم بالموضوع لاهميته لينا كلنا وياريت نري النور للموضوع هذا الصيف اعنكم الله

تحياتي

عبده بيه

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

رابط هذا التعليق

ألف مبروك يا أستاذ محمد .

أهو كدة الشغل واللا بلاش ha)

القعدة في بيت المزرعة أحسن الف مرة من السكن في المدن لكن ده يعتمد على الخدمات المتوافرة في المكان الموجود فيه المزرعة مثل المدارس والمستشفيات وخلافه .

وواضح إن نوعية التربة عندك جيدة - مع الاعتناء بالخدمة إن شاء الله مزرعتك تكون زي الفل - لإن ده واضح من المزرعة اللي جانب مزرعة حضرتك .

أنا في رأيي مفيش داعي لحمام السباحة لإن له شروط ومواصفات خاصة مكلفة - وبالنسبة للنصف فدان حديقة فأرى زراعته بتشكيلة من أشجار الفاكهة - وتحديده من الخارج بنباتات زينة .

ولك تحياتي

انا هاعمل حمام سباحة صغير ومنه ايضا خزان ماء احتياطي

اما الخدمات فهي موجود على بعد 23 كيلو في مدينة السادات ويمكن اخذ شقة في مدينة السادات لهذا الغرض

يأتي في آخر الزمان قوم حدثاء الأسنان سفهاء الأحلام يقولون من خير قول البرية يمرقون من الإسلام كما يمرق السهم من الرمية لا يجاوز إيمانهم حناجرهم فأينما لقيتموهم فاقتلوهم فإن في قتلهم أجرا لمن قتلهم يوم القيامة

رابط هذا التعليق

• بعد 7 شهور...

حلم المزرعة يراودنى، ولكنى لا أريد المجازفة بالمال حيث أن ليس لى خبرة سابقة بهذا المجال. هل من سبيل للتعلم، وكيف؟ علماً بأننى أبلغ من العمر 32 عاماً.

أشرف الشفقى

مدينة نصر

http://mazra3a.blogspot.com/

تم تعديل بواسطة shafaki
رابط هذا التعليق

حلم الزرعة يراودنى، ولكنى لا أريد المجازفة بالمال حيث أن ليس لى خبرة سابقة بهذا المجال. هل من سبيل للتعلم، وكيف؟ علماً بأننى أبلغ من العمر 32 عاماً.

أشرف الشفقى

مدينة نصر

أخي العزيز أشرف

سعدت جدا بمدونتك

وحسيت بمدى رغبتك الخيرة والرائعة لعمل مشروع زراعي وسعيك الجاد لذلك

قرأت أغلب المواضيع في مدونتك وعن الأراضي الي شفتها في الفيوم و بني سويف

أخي صدقني انا حلم حياتي اني أعمل مشروع زراعي

بس كمان عندي خوف كبير من الفشل وخاصة اني هغير مسار حياتي تماما

عموما أتمني لك التوفيق من كل قلبي وياريت لو نقدر يكون بنا تعاون من أي نوع أو شراكة نناقش الموضوع ده

لان بتأكيد الموضوع محتاج تعاون والمجهود الفردي ممكن يكون في منتهي الصعوبة

رابط هذا التعليق

بعد مكالمة مع متفائل على جوجل تولك، تبين لى رغبته فى استعادة السعى فى مشروع عمل مزرعة فى مصر بمشاركة أكثر من شخص.

كنت أود المشاركة فى هذا المنتدى منذ شهور طويلة، ولكنه للأسف تم منعه فى مصر على فترات متقطعة مما حرمنى من المشاركة فيه.

والآن فأنا أحب أن أعبر عن رغبتى فى التعاون مع من مازالت لديه الرغبة فى عمل مزرعة فى مصر تكون بالمشاركة بين أكثر من شخص. وكما قيل هنا، فليس شرط أن يكون كل من شارك له نصيب بالتساوى، بل يمكن أن يشارك كل شخص بما يريد من مال ويكون له نسبة من المزرعة أو أسهم فى المزرعة توازى القيمة التى شارك بها. هذا النظام سوف يمكن من ليس لهم رؤوس أموال كبيرة أن يشاركوا وبذا يكونوا أعضاء فاعلين فى مشروع المزرعة ويزيدوا من فرص نجاحها بإذن الله.

وأكرر أننا نحتاج على الأقل إلى شخص واحد من المشاركين تكون لديه خبرة بمشروع المزرعة، ليس فقط بعملية الزراعة، بل بالمشروع ككل من حيث التسويق والتسجيل والتعامل مع البدو وكل تلك الأشياء التى لن تجدها فى كتاب. وأتمنى أن يكون هذا الشخص هو الأخ كوكو واوا.

والسلام،

أشرف الشفقى

مدينة نصر، القاهرة، مصر

تم تعديل بواسطة shafaki
رابط هذا التعليق

سعدت بالكلام معك أخي أشرف

وانشاء الله الموضوع يتفعل تاني ونقدر ناخد فيه خطوات ايجابية

وموضوع المشاركة بنظام المساهمة حل كويس جدا وياريت كل الي مهتمين بالموضوع يرجعوا علشان نبتدي نتكلم في التفاصيل المتعلقة بالمشاركة

وطبعا الخبرة العملية هتكون ضرورية

عشان كده انا بعت للأخ كوكو واوا على الخاص

وربنا يوفقنا للبدء والاستمرار في المشروع ده

رابط هذا التعليق

ماشاء الله

أنا بس حبيت أقول انها حاجة تفرح جدا

جدا

جدا

وفقكم الله لما فيه صلاحكم ان شاء الله

يارحمن يا رحيم

اكفيني زحمة كتبي

و الحق اعمل سين و جيم

و أبطل أخبط في ركبي

يا جراحة يا جراحة

بالراحة عليّ بالراحة

يا نسا يا نسا

فيكي انا متحوسة

يا ولادة يا ولادة

بزيادة كدة بزيادة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا فعلا مهتم بالموضوع دة

بس السؤال هل هناك ارض بسعر كويس اليوم

ياريت تفيدنا

شكرا

اخوك

تامر السيد

أستغفر الله الذى لا اله الا هو الحى القيوم وأتوب اليه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كيف حال الجميع اتمنى ان تكونوا جميعا في احسن حال

انا حبيت كتير موضوع المزرعه ده وكانت هنا شركه بتعمل اعلان عن بيع اراضي في وادي النطرون ونزلت اعلان اكتر من مره اشتري مزرعتك وابني بيتك والمزرعة 3 فدادين

وطبعا انا مبفهمش في المواضيع دي وكلمت احدى زميلاتي واحبت الفكره وهي اللي شجعتني ورحنا نشتري :lol: والشركه طبعا عرضوا علينا فيديو للمزارع اللي مفروض انها بتاعهم في الكيلو 84 مصر اسكندريه وكان الشكل مفرح جدا

ودفعنا الفلوس وعملنا جمعيه عشان نخلص من الاقساط والمفاجأه لما رحنا وجدنا ان الشركه كانت عارضه علينا فيديو للمزارع اللي جنبها اما مزارعهم كلها او اغلبها صحراء جرداء لا حياة فيها

قلنا مبنفهمش نجيب حد يفهم واتفقنا مع شخص حسبنا الله ونعم الوكيل فيه عمل البحر طحينة بالعسل :blush2: ودفعنا له مبالغ على ان يزرعها لنا مانجو من احسن الانواع اللي تصلح في المكان ده

المهم اخد الفلوس ورمى لنا كم شجره فيها عشان نروح احنا نرويها وقال انا زرعت وباي :lol:

حاولنا نبيع المزارع اللي اشتريناها واحنا مبنفهمش فيها غير اننا كنا بنحلم واتضح انه كان كابوس ومش عارفين نبيعها والشركه :lol: والحمد لله على كل حال

استغفر الله واتوب اليه

رابط هذا التعليق

ماتزعليش مني شموع

والله فعلا شر البلية ما يضحك

لا حول ولاقوة الا بالله

سامحيني بجد

فوضي أمرك لله بقى

ما تعرفيش الخير فين

يارحمن يا رحيم

اكفيني زحمة كتبي

و الحق اعمل سين و جيم

و أبطل أخبط في ركبي

يا جراحة يا جراحة

بالراحة عليّ بالراحة

يا نسا يا نسا

فيكي انا متحوسة

يا ولادة يا ولادة

بزيادة كدة بزيادة

رابط هذا التعليق

اعتقد انه طالما المزارع الي بجواركم اثمرت يبقى فيه امل ان شاء الله لكن مش ديه المشكله

المشكله انكم اشتريتوا سمك في ميه وكان لازم حد يروح يعاين الارض ويتأكد من كل المعلومات

عموما لازم تشوفوا حد بيفهم في الموضوع ده علشان يساعدكم

وربنا معاكم

رابط هذا التعليق

عندك حق يا نونا كتير انا وصاحبتي نقعد نضحك على اللي حصل لنا وخاصة انها بتربي ايتام :lol:

والاخ هشام فعلا احنا عملنا كده بس اللي اتفق على زراعتها استرجل نفسه واستضعف النساء وكمان راح لزميلتي عشان يكمل عليها المسلسل بس هي عرفت ازاي تعمل له استوب وكفايه اللي استحله :lol:

احنا فعلا اشترينا سمك في ماء يعني كان حلم وسبحان الله كنا نتمنى نعيش في مكان هادي وناكل من خير ارضنا ودلوقت بنحاول نبيعها هي 9 فدادين طبعا غير مزروعة :blush2:

الحمد لله انا برده احسن من غيري لان في زميله تانيه كان عندها نفس الحلم اشترت ووكلت زوج اختها بنى لها بيت هناك وبعد ماصرفت كل اللي وراها برده عرضتها للبيع وقالت اعيش فوق السطوح او البدروم بس اخلص منها :lol:

استغفر الله واتوب اليه

رابط هذا التعليق

عندك حق يا نونا كتير انا وصاحبتي نقعد نضحك على اللي حصل لنا وخاصة انها بتربي ايتام

و الله أنا اسفة بجد

ما كنتش قاصدة يعني اتريق أو اتهكم

و بعدين ثقي ان رزقك و رزقها ورزق الايتام على الله

وفي السماء رزقكم و ما توعدون

ربنا يرزقكم بالخير ان شاء الله

أسفة بقى :blush2:

اقعدي بعافية :blush2:

تم تعديل بواسطة Nonna

يارحمن يا رحيم

اكفيني زحمة كتبي

و الحق اعمل سين و جيم

و أبطل أخبط في ركبي

يا جراحة يا جراحة

بالراحة عليّ بالراحة

يا نسا يا نسا

فيكي انا متحوسة

يا ولادة يا ولادة

بزيادة كدة بزيادة

رابط هذا التعليق

هل هناك أراضى بأسعار رخيصة؟

أعتقد أن هذا هو السؤال الخاطئ الذى يقع فيه الكثير من الذين ليس لديهم دراية بالزراعة. فربما وجدت أرض بسعر غاية فى الرخص ولكنها ليست بها مصدر ماء جيد، ويجب حفر بئر على أعماق كبيرة يكلفك الكثير، وربما تكون بعيدة عن الطريق فيكلفك النقل الكثير وهناء عوامل أخرى كثيرة. فربما تشترى أرض بسعر 10 آلاف جنيه للفدان تكون أفضل لك فى النهاية من ناحية التكلفة النهائية من أرض سعرها ألف جنيه فقط للفدان ولكن تحتاج إلى مصاريف باهظة لجلب الماء ونقل المحصول وخلافه.

بالنسبة لشراء المزارع عن طريق إعلانات الجرائد البراقة، فيجب عمل زيارة ميدانية لموقع المزرعة قبل الشراء بل وأخذ عينة من التربة والماء وعمل تحليل لها حتى يتبين مدى صلاحية الأرض للزراعة وكم من الجهد والمال سوف تتكلف وما أنواع المحاصيل التى يمكن زراعتها بها. وفى الأغلب، فإن هذه الشركات التى تبيع تلك المزارع وتعلن عنها بهذا الشكل البراق حتى ولو كانت صادقة وجادة فهى تبيع بأسعار أعلى بكثير من الأسعار التى يمكن الشراء بها من مصادر أخرى. وكما قيل من قبل، فإن تلك المزارع تباع بأسعار سياحية.

شكراً جداً على مشاركتك وإخبارك لنا بتجربتك التى تعلمتى منها وعلمتينا أيضاً منها الكثير. وهذا هو سبب إصرارى على أن يكون معنا فى المشروع واحد على الأقل له خبرة بهذا الموضوع، وأكرر ليس فقط خبرة بالزراعة، بل خبرة بموضوع عمل وإدارة المزرعة ككل، فبجانب عملية الزراعة هناك التسويق والاوراق القانونية وخلافه.

تحياتى،

أشرف محمد الشفقى

مدينة نصر، القاهرة، مصر

تم تعديل بواسطة shafaki
رابط هذا التعليق

الأخت شموع ابعتي لي على الخاص ظروف الأرض وسعرها عندي حد ممكن يشتري زوج صديقتي في مصر و هو أصلا مهندس زراعي

قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا

رابط هذا التعليق

بعد مكالمة مع متفائل على جوجل تولك، تبين لى رغبته فى استعادة السعى فى مشروع عمل مزرعة فى مصر بمشاركة أكثر من شخص.

كنت أود المشاركة فى هذا المنتدى منذ شهور طويلة، ولكنه للأسف تم منعه فى مصر على فترات متقطعة مما حرمنى من المشاركة فيه.

والآن فأنا أحب أن أعبر عن رغبتى فى التعاون مع من مازالت لديه الرغبة فى عمل مزرعة فى مصر تكون بالمشاركة بين أكثر من شخص. وكما قيل هنا، فليس شرط أن يكون كل من شارك له نصيب بالتساوى، بل يمكن أن يشارك كل شخص بما يريد من مال ويكون له نسبة من المزرعة أو أسهم فى المزرعة توازى القيمة التى شارك بها. هذا النظام سوف يمكن من ليس لهم رؤوس أموال كبيرة أن يشاركوا وبذا يكونوا أعضاء فاعلين فى مشروع المزرعة ويزيدوا من فرص نجاحها بإذن الله.

وأكرر أننا نحتاج على الأقل إلى شخص واحد من المشاركين تكون لديه خبرة بمشروع المزرعة، ليس فقط بعملية الزراعة، بل بالمشروع ككل من حيث التسويق والتسجيل والتعامل مع البدو وكل تلك الأشياء التى لن تجدها فى كتاب. وأتمنى أن يكون هذا الشخص هو الأخ كوكو واوا.

والسلام،

أشرف الشفقى

مدينة نصر، القاهرة، مصر

هل ياتري عندكم خطة الأعمال (Business Plan) أقدر أشوفهه؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...