اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

استشارة

Omar11

Recommended Posts

السلام عليكم اعمل في السعودية منذ 17 سنه وكانت الحياه جميله حيث ان اولادي كانوا معي ولكن نزلوا نهائي منذ 3 سنوات واصبحت الحياه صعبة بدونهم وهم يلحون علي في العودية بشكل نهائي لان الاولاد بدأت مشاكلهم العادية وزوجتي غير قادرة علي ادارة الامور معهم مع العلم اني  املك بيت ومحل مؤجر ومبلغ قليل من المال في مصر و ليس لدي وظيفة في مصر وافكر في العوده وعمل اي مشروع ولكني متخوف من القرار لان مجال خبرتي بعيد عن مصر ارجوا النصيحه

رابط هذا التعليق

• بعد 5 شهور...

عليكم السلام استاذ عمر

طبعا اختار الحياة الجميلة وسط اهلك واولادك واعمل المشروع و لو بعيد عن مجال خبرتك وياريت يكون مشروع من النوع اللى راس المال مضمون بلاش مجازفة بالفلوس لان مصر مصاريفها كتير

• أعجبني 1
رابط هذا التعليق

هذا الإستفسار من جانبك يواجهه آلاف بل ملايين المغتربين وخاصة إذا طالت فترة الإغتراب مع الإنطباع الشائع أن المغتربين يغترفون أموالهم من البحر

ما سبق كان إستهلالا لابد منه

تحتاج حضرتك لمشورة من سبقك في العودة إلى الوطن وستجد الحل الذي يرضيك و ترتاح له

أتمنى لحضرتك كل التوفيق و النجاح لأسرتك و أبنائك  و ليتك تطمئنا إلى ما وصلت إليه

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

السلام عليكم 

عندي استشاره 

انا البطاقه عندي مكتوب فيها محاميه بهيئة حكوميه 

ولكن ارغب في السفر للسعوديه كيف اغير مهنتي في البطاقه لاخصائية تسويق حتى اتمكن من السفر 

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 2
      الحمد لله اشتريت شقة تمليك ومكتوب فى العقد بنود وهى : شامل نصيبه من الارض المقام عليها العقار فى وسط الكلام ... وتبلغ مساحة الشقة موضوع البيع كذا .. تقريبا تحت العجز والزيادة وبناء تمثل كذا قيراط من 24 قيراط مشاعة فى كامل ارض وبناء العقار ..هى مكونه من .... الخ .. وده بند اخر مذكور ايضا فى وسط الكلام ... وهناك بند ثانى يقول يتحمل الطرف الثانى( المشترى ) بنصيبه فى تكاليف حفظ الأجزاء المشتركة وصيانتها وادارتها وتجديدها ويكون نصيبه فى هذه التكاليف بنسبة قيمة حصة الشقة موضوع البيع فى الأجزاء المش
    • 5
      السلام عليكم  ما خاب من استشار  محتاجه رأي أهل الخبرة  انا خريجة 2017 كليه تمريض أخصائي تمريض بعد عناء خمس سنوات الحمد لله  انا حاليا تم تعييني في مستشفيات الجامعه  ومحتاره جدا في قرار السفر نفسي اسافر واعمل إنجاز قبل ما السنين تجري بيا واحس اني معملتش حاجه  وف نفس الوقت قلقانه اسافر مرتحش من المعامله والأسلوب وابقي اتدبست في عقد عمل  محتاجه اعرف رايكم ايه الاحسن هل في أماكن كويسه بره مصر والخوف اللي جوايا مش اكتر من وهم جوايا الخوف من التغيير والسفر   ولا
    • 7
      بسم الله الرحمن الرحيم الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين السلام عليكم ورحمة الله وبركاته فيه خطأ في بطاقتي الشخصية في الاسم الخامس لما رحت أطلع بطاقة رقم قومي من 12 سنة كتبت اسمي واسم العائلة زي مانا عارفه وحافظه الموظفة لم تأخذ بما كتبته في الاستمارة بل أخذت بما استنتجته بعبقريتها الفذة من شهادة الميلاد القديمة الي كانت مكتوبة بخط زي خط الروشتات الطبية :lol: ولما استلمت البطاقة واكتشفت الخطأ ده سألتها عن السبب قالتلي انها قرأت الا
    • 9
      ان شاء الله طالع مع اهلي رحلة عمرة اخر الاسبوع بالسيارة واول مرة نعملها حبيت اعرف كام حاجة مثل ايه انسب مكان لركن السيارة واحسن وقت للانطلاق وناخد ايه من الرياض واحنا طالعين وومسافة الطريق لو همشي على 150 مثلا تكون وقت قد ايه احنا صد رد يعني مش هننزل بفندق يدوب نعمل عمرتنا ونرجع هل فيه زي ما سمعت مواقف جديدة مجانية عملاها امانة مكة للقادمين وايه المشاكل اللي ممكن تواجهنا بالطريق مع الشكر للجميع
    • 17
      الاعزاء أعضاء المنتدى احب اخد رأي حضراتكم في اقسام كلية الهندسة من حيث توفر مجال العمل بمصر او الخارج.وكذلك امكانية الجمع بين العمل الغير اكاديمي الى جانب دراسة الماجستير والدكتوراه ان شاء الله الميول الشخصية للحاسب والاتصالات قبل دخول الكلية وهى من الاقسام المرشحة حاليا بس بدأت فكرة لامانع من عمارة او غيرها وطبيعة الشخصية لاتميل للعمل مع جمهور كتير زى المهندس المدني مثلا؟ وهل الميول الشخصية دي ممكن تتعدل مع النضج ولا لأ والشخصية طموحة تتمنى تدرس بالخارج والخارج ده أوروبا وأمريكا وايه هي م
  • أضف...