اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تقديم بلاغ

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 2
      من مدة لا أعرف منذ متى  و أنا أظنني قاربت الثمانين من عمرى و لكنى لم آخذها بجدية اليوم فوجئت أنى سأكمل الثمانين بعد يومين ثلاثة لن أعود لقصيدة الأعشى  سئمت تكاليف الحياة ...... و لكني سأقول
    • 0
      هذه الحكايات حكايات من وحى خيال الكاتب والرسام وليست لها أى علاقة بالواقع الجميل حكاية أب شايف المصلحة وعارعرض الصفحة
    • Guest وحداني حعيش كدة وحداني
      5
      لم أصب بالجنون بعد … لكني أعاني من الوحدة  التي يفرضها على السن. تذكروا بيت الشعر الذي يقول سئمت تكاليف الحياة ... الخ أذوب حزنا عندما أتصل بأحد الأصدقاء  و اصدم عندما أعرف أن غادرنا  … تكرر هذا الامر معي اربع مرات في غضون  هذا العام اقرأ الصحف و المجلات و اناقشها مع نفسي و. بما مع من يزورني من الاهل و اشعر بالوحدة لأنني و هم لسنا على نفس الموجة  سنا و ثقافة  ليس في شرقنا العربي من يهتم بكبار السن  نفسيا  ربما الفكرة دعهم ؤغادر ن في هدوء. و سؤالي هل أغامر بزيارة طبيب نفسي ؟  
    • 21
      - إستريح علي الشيزلونج دا و أحكي لي... - أنا يا دكتور ناشط سياسي.. و كنت عامل النهاردة ثورة عشان أرض مصر ما تتباعش... - أرض مصر اللي هي "بلد معفنة و ظالم أهلها" و "يا رب هجرة" و "إمتي تتضرب بالنووي" و "يا رب أمريكا تحتلها" و "ادوا مرسي فرصة" و هو بيبيع حلايب و شلاتين و سينا و مستعد تتنازل عن جنسيتها بعلبة سجاير؟ - أيوه... - تمام كمل.. - اتفاجئت إن الشعب الحقير العبيد الـ... - اللي هم في نفس الوقت غلابة و مساكين و نازل تعمل ثورة عشانهم؟ - أيوه
    • 4
      سلام عليكم معلش موضوعي ساذج شويه بس مش لاقي حد هنا اتكلم معاه في الشغل ولا في البلد انا شغال بقالي شهر وكام يوم من ضمن 3 شهور تجربة . وحصلت ظروف قهرية لازم لازم لازم ارجع مصر بسببها .. بس مش عارف اكلم الكفيل خايف اكلمه يحطني في دماغة كعاده اللى بسمعه هنا من المدير قالى لو مشيت مش هيبقى غير واحد شغال يعني هتبقى مصيبة بالنسباله .. استني لما اللى في اجازة يرجع وبعدين كلمه .. وطبعا لو استنيت لما اللى في اجازة يرجع هتحصل مصيبه لإني هكون عديت ال3 شهور وبالتالى لازم اكمل عقدي سنتين .. ودي كارثه كبرى
  • أضف...