اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هنفصل او اتطلق من زوجي قريب جدا بسبب تداخلات الاهل وبسبب انه اناني ومش بيسمعني لدرجه انه قلب عليا لما عرفته حقيقه مرات ابوه وقلبتهم عليا لما رفضت اقضي اجازه معاهم ف مكان واحد بيبقي عاوزيني اصرف كل فلوس اللي جوزي بيبعتها وهو طبعا مش عنده اعتراض ولما اتكلمت

Krwana

Recommended Posts

للاسف انا لغايه دلوقتي مش فاهمه سبب قلبته عليا بسبب اني روحت شقتي اجيب حاجات ليا ولا بسبب اني لم انتظر رده بالموافقه ومفهم الناس كلها ازاي تخرج من غير ما تستني ردي وغلط في والدي واتكلم عن الاصول بشده وبالرغم انه ولا اهله يعرفوا الاصول وناس حقيره وماديه جدا وبالذات مرات الاب وشخصيه بتغير لدرجه بتفرح لما جوزي يبقي مش موجود او موجود وهما كلهم موجودين وحتي اني اقعد معاه براحتنا مافيش ولما كنت بتكلم مافيش اي رد فعل غير هتمنعيني من اخواتي 

لوقتي خلاص لينا فوق الست شهور مافيش اي كلام ولو حصل اي كلام بين بابا واخوه الكبير اللي جه اتقدم ليه بيجي يبعت رساله بيغلط فيها وابلغ ابا بيها ومشكلتي متجوزه بع عن بلد اهلي وشقتي في بيتهم ومش بقيت عارفه ايهزوضعها وانا مش لحقت اتجوز مش طملت سنه وشوفت جوزي فيها شهرين بالد دا لو كانوا كاملين من الزيارات وووجود اهله الله يرحم ابوه وامه فعلا اللي ليه مرات اب  يحن ل امه منها لله لو هي السبب وليها بنتين ربنا يوريها فيهم امر من اللي شوفته منهم وكل حياتي كانهم بيرقبوني وانا نفسيا مدمره حتيوشي كله باظ حبوب وبسبب اني مش شغاله مش قادره اطلب من والدي اكتر من طاقته لان ليا اخوات مسولين منه غيري  وساكته وكستحمله بس كلماافتطره افضل ابكيوانه ازاي كان حب وازاي وافقت عليه وهو كدا انسان مستهتى وازاي انا استحملت وحفظت ع بيتي وهو عمل مشكله واتلكك وغلط ف اهلي حتي فكره رجوعي ليه كل ماافتكر اللي عكله وهما عملوه وولو وافقت ارجعله مش هحس بايشي غيركره وانتقام وبعد وعيشمش تمام بسبرضو ببكي عليه وبفضل اغاتب نفسي اني كنت غلط ف اختياره واني روحت بسا برضو مش سبب للانفصال اكال لو عشنا حياه زي باقي الناس وفيها كشاكل كبيره كنا عكلنا ايه

رابط هذا التعليق

واضح إن مفيش سبب قوي يدعوك لطلب الطلاق

استسهال الطلاق مردوده سئ جدا ولا يكون إلا إذا استحالت العشرة

وواضح إن مفيش عشرة بدأت من الأساس 

أقل من شهرين زواج حقيقي

تحتاجين بعض الصبر وبعض الكياسة لادارة علاقتك بما تبقى من أهله وبزوجك أيضا

لو كل مشكلة في حياتنا كان حلها كسر العلاقات لمل تبقى لنا علاقة مع أحد

حاولى تحافظي على استقرار مسار حياتك بالتفهم وتقدير الأمور بما تستحقه ولا تتعجلي في أمر يمكن أن تندمي عليه

وحاولي تسيطري على كلامك لا تجرحي فيه أو في أهله

ركزي على حياتك أنت وزوجك ونمي علاقتك بيه

وربنا يعينك ويوفقك للاختيار الصحيح بالنسبة لك

وقولوا للناس حسنا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...