اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

خمس لغات للحب

Guest قلبي حنين

Recommended Posts

• الزوار
Guest قلبي حنين

أختي عايشة في الكويت وأخويا في مصر وأنا في نيوزيلاندا

كل مرة بكلم فيها أختي دايما بتشتكيلي من أخويا لأنه مش بيكلمها ويسأل عنها، على عكس ما أنا وهي متعودين نكلم بعض تقريبا كل يوم.

سؤال: هل معنى إن أخويا مش بيكلم أختي في التليفون يبقى مش بيحبها؟ وهل بالضروري لأني بكلم أختي يوميا في التليفون إني بحبها أكتر من أخويا؟

على حسب كلام دكتور جاري تشابمان (Garry Chapman) مؤلف كتاب "لغات الحب الخمس" (The 5 Love Languages)، كل إنسان ليه لغة حب أساسية ولغات تانيه ثانوية، وبعد ٣٩ سنة اشتغلها كإستشاري علاقات زوجية حدد ٥ لغات أساسية للتعبير عن الحب:
لغة الحب الأولى: كلمات التشجيع والثناء Words of Affirmation
لغة الحب الثانية تكريس الوقت وقضاء الأوقات سويا Quality Time
لغة الحب الثالثة: تقديم الهدايا Receiving Gifts
لغة الحب الرابعة: الأعمال الخدمية Acts of Service
لغة الحب الخامسة: الإتصال الجسدي Physical Touch

أخويا يمكن مبيكلمنيش أنا كمان كتير، لكنه أول واحد باتصل بيه وقت ما بكون في مشكلة، ودايما بيكون أول واحد موجود معايا أو مع أصحابه وعمره ما اتأخر علينا بوقت أو مجهود مهما كانت ظروفه، أخويا هو المسؤول الدائم عن جنينة البيت اللي نادرا لما كنت بنزل أساعده فيها، وهو اللي بيصلح أي حاجة في البيت كهربا و نجارة و و و، وعربيتي لو حصلها حاجة هو بيكون أول واحد بيجي في بالي وعمره في يوم ما قالي لأ.

علشان كدا إجابة السؤال اللي فوق هي "لا".... أنا مش بحب أختي أكتر من أخويا، لكن لغة أخويا في التعبير عن حبه مختلفة عن لغتي أنا وأختى. أنا وأختي بنتكلم اللغة التانية ( Quality Time)، ولغة أخويا في التعبير عن حبه هي اللغة الرابعة (Acts of Service).

مش معنى إن أخويا مش بيكلمني كتير في التليفون إنه مش بيحبني، هو بس طريقته في تعبيره عن حبه للأخرين إنه يساعدهم وميبخلش عليهم بوقت أو مجهود، غير طريقتي في التعبير عن حبي بإني أقضي وقت كتير مع اللي بحبهم وأسأل عليهم من وقت للتاني.

أوقات كتير بنخسر ناس بنحبهم لأننا فاهمين إنهم مش بيبادلونا نفس الحب، والحقيقة إنهم مش بيبادلونا نفس "طريقة الحب".

قبل ما تحكم على حد إنه مش بيحبك، اتأكد الأول إنك فهمت طريقته في التعبير عن حبه ليك.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

رابط هذا التعليق

احييك على هذا الموضوع فعلا كل واحد له لغته وله طريقته 

لما كنت جنب اخواتي كانت الامور عادية فيها من الود تارة والمشاكل تارة اخرى 

اما بعدت تقريبا مفيش مشاكل وفيه ود فقط 

الدنيا اتغيرت من تزاور لسؤال عبر وسائل الاتصال يكفي حتى الاتصال لا يكون عمال على بطال لان مفيش الروقان بتاع زمان 

بنكبر والحب بيتوزع على الام والاب والاخوة والزوجة والابناء واكيد مظاهره بتقل للمشاغل والدنيا 

فعلا الحب هو العطاء مش الكلام لو الحب كلام بس يبقى نصب

شكرا تاني على الموضوع 

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      سلام عليكــم ورحمـة الله وبركاتــة ،، الاخوات والاخوه الاعزاء عندي بنتى بتاريخ 1/10 ان شاء الله تتم 4 سنين و5 شهور و15 يوم  وعاوزها لما تنزل مصر تدخل تجريبي لغات وانا متواجد بنجران السعودية  مش عارف اعمل اية ولا اقدملها ايه هنا ومش لاقي حد يفهمنى الوضع ومحتار جداا  الرجاء توضيح الامر  جزاكم الله كل خير 
    • 0
      موقع الاسلام سؤال وجواب الاف الاسئلة اكثر من 10 لغات ويمكنك ارسال سؤال www.islamqa.com
    • 8
      عندما أحببتك كنت أعلم أنني أحب انسانا أحببت ضعفك قبل قوتك عيوبك قبل مزاياك اعتلال مزاجك قبل مرحك و قدرتك على التواصل معي احباطاتك واخفاقاتك قبل انجازاتك و نجاحك أحببت فيك الجانب الانساني المظلم قبل أن ارى النقطة النورانية التي تضيء قلبك و حبي لذلك الجانب منك يجعلني أراك بشكل أوضح يجعلني أثق في مشاعري تجاهك بأنها ليست انبهار وقتي بلمعانك الخارجي تلك الطبقة المبهرة الموجودة لدى الناس لم تبهرني بك فقد كنت أبحث عن قلب نقي لم يترك الزمن عليه آثاره قلب و رغم تقلباته لم يفقد أجمل ما
    • 0
      الاول السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.. ثانياً انا بتأسف اني فتحت موضوع جديد اتعمل فيه موضوعات كتير هنا. بس انا دورت في معظم المواضيع دي عن مدارس تكون قريبة من الحي اللي اناساكن فيه مالاقتش بصراحة عالعموم انا جاي جديد الرياض ناقل من الدمام واخدت سكن في حي النهضة لان لي هناك شغلي على خريص وعندي بنتي داخلة ان شاء الله كي جي 2 وعايز مدرسة قريبة من البيت لان انا اللي حوصلها باذن الله ولكم جزيل الشكر
    • 2
      أنا من سكان المعادي وعندي طفل واحد عمره 7 سنوات ..أعيش وأعمل الآن في جدة وأنوي العودة إلى مصر بإذن الله بعد كام شهر ..هل من الممكن أن تساعدوني في اختيار مدرسة لغات مناسبة لابني وهل لديكم فكرة عن أسعار مدارس اللغات وأي معلومات أخرى..أفيدوني جزاكم الله كل خير.
  • أضف...