اذهب الي المحتوي
إنشاء باب جديد بعنوان سد النهضة الإثيوبي لكل الموضوعات المتعلقة بسد النهضة ×
Guest انا تهت

قاربت على الإنهيار من أخبار الوباء

Recommended Posts

Guest انا تهت

يمكن في ناس تانية زي حالاتي  على وشك الجنون و الانهيار العصبي

ليس الجنون بالضبط  لكن التوتر المتزايد بلا منطق أو سبب … حد سمع عن الموت او الانتحار اليكترونيا

هل جربت ان تتخلص من رأسك  أو على الأقل تتوقف عن استعمالها. … هل جربت أن تغلق عينيك و تغلق رأسك  في السينما  لانك مشفاهم او مش عاجبك الفيلم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
2 ساعات مضت, Guest انا تهت said:

ليس الجنون بالضبط  لكن التوتر المتزايد بلا منطق أو سبب … حد سمع عن الموت او الانتحار اليكترونيا

هل جربت ان تتخلص من رأسك  أو على الأقل تتوقف عن استعمالها. … هل جربت أن تغلق عينيك و تغلق رأسك  في السينما  لانك مشفاهم او مش عاجبك الفيلم

لازم فترات للانقطاع عن متابعة الاخبار بشكل عام

وخاصة اخبار  الكورونا

لو عرفنا ننظم يومنا يبقى جميل 

وقت للعبادة ووقت للكلام مع العيلة ووقت للاكل ووقت للقراءة الحرة ووقت لتفضية الدماغ من اي حاجة

ده غير الناس اللي زي حالاتي لسه منتظم في شغله

لكن الاستسلام للاخبار  ... من خبر لخبر لحد ما نغرق في الاكتئاب غير صحي بالمرة

انا با اكلم نفسي اولا 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
6 ساعات مضت, Guest انا تهت said:

هو الأكيد انه فيلم .. زي أفلام يوسف شاهين المقصود منها انك تتوه وتحاول تحل ألغازه ويا تنجح يا ماتنجحش .. وبرضو أكيد الفيلم بايخ وبقى مؤلم و ممل . 

لكن زي ماقالك الفاضل( فلان )  حاول تنشغل بأي شىء مفيد او مسلي و الأهم لا تزعل ولا تقلق ولا تتوتر .. عن نفسي الموضوع بالنسبالي مستفز مش أكثر . 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زوار
اضف رد علي هذا الموضوع....

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• محاورات مشابهه

• مظاهرات في ألمانيا تطالب بوقف الذعر من الوباء

الناس هناك فاض بهم الكيل … و يتصورون  أن الذعر من الوباء كلما خبا  يظهر من ينفخ فيه و يؤججه. الذعر يجتاح الجميع  سليمان جودة كتب مقال في المصري اليوم  أشار فيه إلى أن أرباح جيف بيزوس  صاحب شركة أمازون للتجارة الإليكترونية ارباحة في يوم واحد وصلت إلى ١٣ مليار دولار و يقول مع هذا الرقم فإني اتحسس عقلي

في  فى الثقافة و العلم

• أخبار ... أهرااااااام ... جمهورية !!!

مؤخرآ استلم علي الواتس من العزيز الأستاذ عادل ابو زيد نسخ الكترونية من بعض الصحف المصرية ... و هو شيء حتي زمن قريب لم اكن اتخيل ان نصل اليه بل و عند بداية عصر المعلومات الديجيتال تكون داخلي شعور بعدم تقبل الفكرة نفسها كرد فعل أولي  ... فالتعود البشري علي شيء ما يجعل من تقبل شيئآ أخر مختلف يشوبه بعض المقاومة و الرفض في البداية ..   فجيلنا هو اخر جيل تعود علي "لمس" الحروف اثناء قرائتها او كتابتها ... ملمس الصحف في ايدينا ... رائحة الورق ... تقليب صفحات كتاب و عيوننا تقفز بين السطور ... فتح خط

في الإعلام المصرى

• الوباء سيناريو لترويض البشرية

شوفوا بقي ... الفيلم الهابط اللي الكوكب ده كله عايشه لا يهدف الا لشى واحد فقط ..  الي خلق وفرض ثقافة جديدة علي الجنس البشري .. ثقافة التباعد الاجتماعي ... ثقافة التفاعل مع جرس الانذار ... ثقافة قطيع يمثل ٩٠% من سكان كوكب الارض يحرس التزامه بهذه الثقافة ٩% لصالح ١% هم من يحكمون الارض ... فيلم هزيل وركيك وكل ارقامه تؤكد مدي ضعف الحجة ... انت خايف من فيروس قتل ميتين الف ..  لكن طبعا اللي خلي النسبة ماتزيدش هو التباعد الاجتماعي اللي لو ماحصلش .. كان ممكن عدد القتلي يبقي بالملايين ...

في موضوعات خفيفة

• دول عديدة أظهرت نذالة … اكرر نذالة كشفها الوباء

موقف الاتحاد الأوروبي  تجاه إيطاليا و إسبانيا  موقف  ردئ  و يتسم  بالأنانية ؛ بل ان امريكا أقوى و أغنى دولة في العالم  أثبتت أنها حتى أكثر نذالة تجاه مواطنيها أتوقع  أن المجتمع  سيلجأ إلى إعادة تشكيل نفسه و علاقاته بعد إنقشاع مأساة  فيروس كورونا

في سياسة دولية

• أخبار نادي الزمالك

عاجبك كدة يادكتور هوبا اللي حصل في السودان !!! والله فضيحة ما بعدها فضيحة - كنا المفروض نتغلب 6 أو 7 على الأقل !! اللعيبة بالكامل شايلة أكياس رمل في رجلها - مفيش لعيب بيضغط على أي لاعب سوداني علشان ياخد الكورة - لعيبة بتترقص في نص سنتي !!! الأستاذ تامر عبدالوهاب كتر خيره خلص على الفرقة بدري بدري . حسيت إن الزمالك بيلاعب منتخب العالم مش الهلال السوداني !!! كدة نبصم بالعشرة إنهم خارج البطولة لو استمروا على ماهم فيه !!! 90 دقيقة الزمالك لم يلمس فيها الكورة على الإطلاق وكأنهم خشب مسندة في

في الرياضة

• اضف...