اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

دعوة الانبا بيشوي للمسيحيات لتعلم الحشمة من المحجبات


samehmagdy

Recommended Posts

طلب الانبا بيشوي، عضو المجمع المقدس، من الفتيات المسيحيات، الإقتضاء بملابس المسلمات، فى زيارة دير ''الانبا بيشوي'' فى تأبين البابا شنودة، قائلا: ''ممكن المسيحيات يزعلوا منى، لكن العذراء مريم، والقديسة دميانة، والراهبات، يرتدون الملابس المحتشمة''(باختصار يعنى كده الحجاب

.

رابط هذا التعليق
شارك

  • بعد 7 سنة...
  • الردود 40
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

 

وجود الاسلام في مصر قوة للمسيحية

 

لبس العذراء والراهبات هو لبس المحجبات

في الوقت الذي يدعو فيه بعض المسلمين لخلع الحجاب

تم تعديل بواسطة فولان بن علان

وقولوا للناس حسنا

رابط هذا التعليق
شارك

35 دقائق مضت, فولان بن علان said:

وجود الاسلام في مصر قوة للمسيحية

انا مش عارف ظروف اللقاء ... و دون التطرق لمشروعية الحجاب عند المسيحية أو عند الإسلام 

 انا كمسلم اقول الإسلام ( الخاتم ) على وجهه الصحيح دون تفريط أو إفراط أو غلو أو تشدد أو تزيد ... هو دين عظيم كامل نحمد الله عليه ونتمسك به ونتمنى ان نموت عليه

.... وعلى فكرة فيه مواقف مشابهة من مسيحيين وشهادات كثيرة منصفة...لكن لي ملاحظات على استشهادك هذا

- يعني الا تشعر ان هذا الانبا منصف

- الا تشعر انه معتدل متزن وانت تنقل عنه 

- الا تشعر انه يعطي صورة سمحة لرجل الدين

- الا تشعر انه قد احسن في بث روح السلم والتعايش مع الاخر 

- الا نشعر جميعا بالخجل حينما يكفرهم البعض أو يحرم السلام عليهم او يضيق باسم الدين عليهم الطريق 

- الا يرد الموقف عليك حينما تقول بأنهم غير مؤمنين بالرسالة السماوية الخاتمة ...... 

- الا تدرك من هذا ان منهم قسيسين ورهبان وانتم لا يستكبرون ويبثون في أتباعهم التواضع 

يمكنك أن تستنبط أمورا كثيرة لا محل الاستشهاد فقط بنظرة أعمق وأوسع وبعين الرضا وليس عين السخط 

علينا أن نقرأ كل الرسالة ما لنا وما للاخر ... هو يقول انت قوة لي وانا اقول كلانا لا غنى له عن الاخر 

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

 

رابط هذا التعليق
شارك

3 minutes ago, tarek hassan said:

انا مش عارف ظروف اللقاء ... و دون التطرق للحجاب عند المسيحية أو عند الإسلام 

 انا كمسلم اقول الإسلام ( الخاتم ) على وجهه الصحيح دون تفريط أو إفراط أو غلو أو تشدد أو تزيد ... هو دين عظيم كامل نحمد الله عليك ونتمسك به ونتمنى ان نموت عليه

لكن لي ملاحظات على استشهادك هذا .... وعلى فكرة فيه مواقف مشابهة من مسيحيين وشهادات 

- يعني الا تشعر ان هذا الانبا منصف

- الا تشعر انه معتدل متزن وانت تنقل عنه 

- الا تشعر انه يعطي صورة سمحة لرجل الدين

- الا تشعر انه قد احسن في بث روح السلم التعايش مع الاخر 

- الا نشعر جميعا بالخجل حينما يكفرهم البعض أو يحرم السلام عليهم او يضيق باسم الدين عليهم الطريق 

- الا يرد الموقف عليك حينما تقول بأنهم غير مؤمنين بالرسالة السماوية الخاتمة ...... 

يمكنك أن تستنبط أمورا كثيرة لا محل الاستشهاد فقط بنظرة أعمق وأوسع وبعين الرضا وليس عين السخط 

علينا أن نقرأ كل الرسالة ما لنا وما للاخر ... هو يقول انت قوة لي وانا اقول كلانا لا غنى له عن الاخر 

ذهبت بعيدا يا شبخ

وجمعت المواضيع التي لا محل لها مع بعض وحولت المسار 

تضطرني للاستشهاد بفيديو اخر

 

لا اريد الخوض في هذا الموضوع بهذه الطريقة ولكن انت من تعاود التكرار والكلام فيه

وقلت قبل ذلك نحن مختلفين عقائديا ولا داعي لأي ادعاء غير ذلك

 ومع ذلك اخوة في الوطن يحسن بعضنا لبعض ويبر بعضنا ببعض

وقولوا للناس حسنا

رابط هذا التعليق
شارك

منذ ساعة, فولان بن علان said:

 قلت قبل ذلك نحن مختلفين عقائديا ولا داعي لأي ادعاء غير ذلك

خليني معاك حتى لا احسب انك متناقض ... لان انا مش فاهم الفيديوهات بتقول ايه ..... أفضل ان تكتب 

انت تعتقد انك مختلف معه عقائديا .... فلم تستشهد بكلامه ؟ ...

. أم انك تعتقد انه يجوز الاستشهاد بكلامه اذا كان لك ولا يجوز اذا كان غير ذلك  .... 

مشكلتي هي العدالة مع الاخر ايا كان الاختلاف أو ايا كان معتقده أو اعتقادي فيه

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

 

رابط هذا التعليق
شارك

 استشهد بكلامه في غير العقائد المختلف معي فيه

شفت بسيطة وسهلة ازاي

 وامدحه واثمن ما يستحق المدح من كلامه

شفت عدالة اكثر من كده

وقولوا للناس حسنا

رابط هذا التعليق
شارك

7 ساعات مضت, فولان بن علان said:

 استشهد بكلامه في غير العقائد المختلف معي فيه

شفت بسيطة وسهلة ازاي

 وامدحه واثمن ما يستحق المدح من كلامه

شفت عدالة اكثر من كده

انا اختلف معاك لان المفروض اننا نتفق ان دين الانبياء واحد والشرائع شتى طبعا اقصد الطوائف المؤمنة حقا القائمة على الحق حتى يوم الحساب 

يعني انت متاكد انك متفق معاهم في حكاية الحجاب في ايه بالضبط 

في وجوبه على الطرفين 

ولا في عدم وجوبه على الطرفين 

ولا في انه عرف اجتماعي حسب البيئة يعني لو هما عايشين في الغرب مش هيقولهم خليكم زي المسلمات 

يعني انت كده صعبتها مش سهلتها .... وطبعا موضوع الحجاب ده انت مختلف فيه اصلا مع اخوك المسلم

 ازاي هتتفق فيه مع اخوك المسيحي 

طب كنت حل مشكلتك الأول واحسم المسألة عندك 

مكنتش تذهب بالمسالة لكي تدلل عليها في الاتجاه الخاطئ 

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

 

رابط هذا التعليق
شارك

7 hours ago, tarek hassan said:

انا اختلف معاك لان المفروض اننا نتفق ان دين الانبياء واحد والشرائع شتى طبعا اقصد الطوائف المؤمنة حقا القائمة على الحق حتى يوم الحساب 

يعني انت متاكد انك متفق معاهم في حكاية الحجاب في ايه بالضبط 

في وجوبه على الطرفين 

ولا في عدم وجوبه على الطرفين 

ولا في انه عرف اجتماعي حسب البيئة يعني لو هما عايشين في الغرب مش هيقولهم خليكم زي المسلمات 

يعني انت كده صعبتها مش سهلتها .... وطبعا موضوع الحجاب ده انت مختلف فيه اصلا مع اخوك المسلم

 ازاي هتتفق فيه مع اخوك المسيحي 

طب كنت حل مشكلتك الأول واحسم المسألة عندك 

مكنتش تذهب بالمسالة لكي تدلل عليها في الاتجاه الخاطئ 

طبعا دين الانبياء واحد

دعوة الانبياء كلهم كما ورد في القرآن

ان اعبدوا الله ما لكم من اله غيره

والله سبحانه المأمور بعبادته

هو الله أحد الله الصمد لم يلد ولم يولد ولم يكن له كفوا  أحد

ما اتخذ الله من ولد وما كان معه من إله

ودين الانبياء يجب فيه الايمان بجميع الرسل والانبياء لا نفرق بين احد منهم

ولا نؤمن ببعض وننكر بعض

ونؤمن بجميع الكتب والرسالات

وغير ذلك مخالف لدين الانبياء

والاتفاق في الحجاب انه حشمة ووقار واقرب الى الله

والمسلمون منذ 14 قرن متفقون في الحجاب وغير ذلك  ارى انه رأي شاذ

ولا مجال لاختراعات جديدة فيه

 و هنا ليس موضع التحدث في هذا الشأن.

مفيش اتجاه خاطئ

كل خلق محمود وعادات وعقائد وشرائع مستقيمة مجال للاتفاق  

ولا ينكر على الاتغاق فيه

وعكس ذلك من المختلف فيه

ليس من الحكمة ان ينكر

 ولكن نبني على المتفق والمشتركات

 

وقولوا للناس حسنا

رابط هذا التعليق
شارك

عايز اقول رأيي بس مش عايز ضرب 🙂

كلمة الاحتشام دي كلمة مطاطة جدا

فالاحتشام في الصعيد المصري و عرعر وسكاكا و بريده السعودية....يختلف تماما عن الاحتشام في القاهرة مثلا تماما

والاحتشام في الاحياء الشعبية في القاهرة نفسها يختلف عن الاحتشام في نادي الجزيرة في الزمالك في القاهرة

والاحتشام في نادي الجزيرة غير الاحتشام في لندن و لاس فيجاس تماما

فكرة انك تفرض زي موحد زي بتوع الكشافة على كل كوكب الارض بمختلف ثقافاتهم و جوهم و بيئتهم....فكرة مضحكة جدا...ولا تتناسب ابدا مع اي حكمة الهية

فكرة انك تخلي الست في طوكيو تلبس زي الست في تنزانيا زي الست في اسيوط زي الست في باريس.....فكرة شديدة الهرتلة الحقيقة

الحشمة يقررها المجتمع الرشيد في اي مكان حسب اعرافه و بيئته

يعني انا مع ان مجتمع ما يرى ان النقاب هو الزي المناسب والمحترم للمرأة فيه.......ومجتمع اخر يرى ان البنطلون والقميص و كشف الشعر هو الزي المناسب المحترم فيه

في كل بلاد العالم يوجد المحتشم والهابط والمنحرف......من غير زي الكشافة اطلاقا 

 

تحياتي

  • أعجبني 2

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

3 hours ago, MZohairy said:

عايز اقول رأيي بس مش عايز ضرب 🙂

كلمة الاحتشام دي كلمة مطاطة جدا

فالاحتشام في الصعيد المصري و عرعر وسكاكا و بريده السعودية....يختلف تماما عن الاحتشام في القاهرة مثلا تماما

والاحتشام في الاحياء الشعبية في القاهرة نفسها يختلف عن الاحتشام في نادي الجزيرة في الزمالك في القاهرة

والاحتشام في نادي الجزيرة غير الاحتشام في لندن و لاس فيجاس تماما

فكرة انك تفرض زي موحد زي بتوع الكشافة على كل كوكب الارض بمختلف ثقافاتهم و جوهم و بيئتهم....فكرة مضحكة جدا...ولا تتناسب ابدا مع اي حكمة الهية

فكرة انك تخلي الست في طوكيو تلبس زي الست في تنزانيا زي الست في اسيوط زي الست في باريس.....فكرة شديدة الهرتلة الحقيقة

الحشمة يقررها المجتمع الرشيد في اي مكان حسب اعرافه و بيئته

يعني انا مع ان مجتمع ما يرى ان النقاب هو الزي المناسب والمحترم للمرأة فيه.......ومجتمع اخر يرى ان البنطلون والقميص و كشف الشعر هو الزي المناسب المحترم فيه

في كل بلاد العالم يوجد المحتشم والهابط والمنحرف......من غير زي الكشافة اطلاقا 

 

تحياتي

مش لازم يعني نفس الموديل ونفس طريقة اللبس المهم تأدية غرض الستر والاحتشام

فيه اندونيسي وشامي ومصري وسوداني وغيره

كل بلد وكل منطقة لها طابعها وازياءها 

وبعدين يعني ماله يعني زي الكشافة ده زي شيك وزي الفل

 والحشمة مش بس يقررها المجتمع حسب اعرافه وتقاليده

بل وحسب دينه

والمجتمعات التي لا تلقى بالا بالدين هي حرة مع نفسها

وموضوع الستر والعفاف ملوش محل عندهم

عندهم حرية جنسية مش عندنا

لكن المجتمعات المتدينة ملتزمة باوامر ونواهي وتؤمن بالثواب والعقاب والحساب

 مش بتحط حدود من مزاجها كده

عشان تحقق غرض في المجتمع يريده  هذا الدين الملتزم به المجتمع

 

وقولوا للناس حسنا

رابط هذا التعليق
شارك

13 دقائق مضت, فولان بن علان said:

مش لازم يعني نفس الموديل ونفس طريقة اللبس المهم تأدية غرض الستر والاحتشام

فيه اندونيسي وشامي ومصري وسوداني وغيره

كل بلد وكل منطقة لها طابعها وازياءها 

وبعدين يعني ماله يعني زي الكشافة ده زي شيك وزي الفل

 والحشمة مش بس يقررها المجتمع حسب اعرافه وتقاليده

بل وحسب دينه

والمجتمعات التي لا تلقى بالا بالدين هي حرة مع نفسها

وموضوع الستر والعفاف ملوش محل عندهم

عندهم حرية جنسية مش عندنا

لكن المجتمعات المتدينة ملتزمة باوامر ونواهي وتؤمن بالثواب والعقاب والحساب

 مش بتحط حدود من مزاجها كده

عشان تحقق غرض في المجتمع يريده  هذا الدين الملتزم به المجتمع

انا مش هعلق بس داخل فقط اعرض نقطتين من كلامك يا استاذ فلان بن علان وهما قولك 

ان الحشمة يقررها الدين 

وان درجات العفاف مرتبطة باللبس 

يعني انت عايز تقول للاستاذ زهيري مش كده برضه

ان الواحدة اذا كانت منتقبة أو مختمرة تبقى عفيفة ومحترمة

واذا كانت كاشفة وشها أو رأسها  تبقى العكس 

اذا كنت تقصد ذلك فلا اظن ان الواقع يؤيدك 

الدين مش حاجه خيالية يا دكتور فلان في أذهاننا فقط

عموما انت حر مع الأستاذ... محمد زهيري انا مش مدخل بينكم ... انا مالي ياعم 

  • أعجبني 1

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

 

رابط هذا التعليق
شارك

3 minutes ago, tarek hassan said:

انا مش هعلق بس داخل فقط اعرض نقطتين من كلامك يا استاذ فلان بن علان وهما قولك 

ان الحشمة يقررها الدين 

وان درجات العفاف مرتبطة باللبس 

يعني انت عايز تقول للاستاذ زهيري مش كده برضه

ان الواحدة اذا كانت منتقبة أو مختمرة تبقى عفيفة ومحترمة

واذا كانت كاشفة وشها أو رأسها  تبقى العكس 

اذا كنت تقصد ذلك فلا اظن ان الواقع يؤيدك 

الدين مش حاجه خيالية يا دكتور فلان في أذهاننا فقط

عموما انت حر مع الأستاذ... محمد زهيري انا مش مدخل بينكم ... انا مالي ياعم 

لأ لم اقل ذلك

الاحتشام والستر جزء من العفاف مش كل حاجة

هناك من تتستر خوفا او هروبا من شئ ما

ولكن الاحتشام  افيد للمجتمع

والله اعلم بالسرائر

وقولوا للناس حسنا

رابط هذا التعليق
شارك

52 minutes ago, فولان بن علان said:

مش لازم يعني نفس الموديل ونفس طريقة اللبس المهم تأدية غرض الستر والاحتشام

فيه اندونيسي وشامي ومصري وسوداني وغيره

كل بلد وكل منطقة لها طابعها وازياءها 

وبعدين يعني ماله يعني زي الكشافة ده زي شيك وزي الفل

 والحشمة مش بس يقررها المجتمع حسب اعرافه وتقاليده

بل وحسب دينه

والمجتمعات التي لا تلقى بالا بالدين هي حرة مع نفسها

وموضوع الستر والعفاف ملوش محل عندهم

عندهم حرية جنسية مش عندنا

لكن المجتمعات المتدينة ملتزمة باوامر ونواهي وتؤمن بالثواب والعقاب والحساب

 مش بتحط حدود من مزاجها كده

عشان تحقق غرض في المجتمع يريده  هذا الدين الملتزم به المجتمع

 

احنا مختلفين للأسف

فأنا مش شايف في الدين حاجه بتقول يجب تغطية شعر الرأس للمرأة

و ارجوك فضلا ماتجيبليش الايات اللي انا حافظها صم لأننا سنختلف في تأويلك وتفسيرك لها

 

اما ما ضايقني في تعليقك هو الزج بالعبارة الحرية الجنسية ووصف من لا يؤيد الحجاب ضمنا انه مؤيد للعري

 

الفكرة ان تفسير من يؤيد رأيك في الايات غير ملزم لمن لم يقتنع به

 

القرآن يأمر بالحشمة .....ولم يأمر بالكشافة اطلاقا

 

تحياتي

 

 

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

1 hour ago, MZohairy said:

احنا مختلفين للأسف

فأنا مش شايف في الدين حاجه بتقول يجب تغطية شعر الرأس للمرأة

و ارجوك فضلا ماتجيبليش الايات اللي انا حافظها صم لأننا سنختلف في تأويلك وتفسيرك لها

 

اما ما ضايقني في تعليقك هو الزج بالعبارة الحرية الجنسية ووصف من لا يؤيد الحجاب ضمنا انه مؤيد للعري

 

الفكرة ان تفسير من يؤيد رأيك في الايات غير ملزم لمن لم يقتنع به

 

القرآن يأمر بالحشمة .....ولم يأمر بالكشافة اطلاقا

 

تحياتي

 

 

انت حر يافندم في اللي تشوفه

وانا مش هااجيبلك الايات اللي انت حافظها صم ولا تفسيري لها

ولا ها نختلف في التاويل لان الايات مباشرة ولا تحتاج تاويل

وهكذا فهمها المسلمون 14 قرن 

انت حر يافندم عايز تخالف المسلمين كلهم عبر الاجيال براحتك

 وموضوع الحرية الجنسية لو رجعت الى مداخلتي تحدثت بها عن المجتمعات التي لا تلقي بالا للدين

ملوش دعوة بالحجاب تأيدا او عدم تأييد

زي الكشافة ده دعابة

موضوع العري ده حقيقي 

كلام د شحرور عن المحرم فقط اظهاره

هو تفسيره لجيوبهن يعني الفرجين وما بين الاليتين والثديين وتعرية الباقي كله جائز لا شئ فيه

وقولوا للناس حسنا

رابط هذا التعليق
شارك

42 minutes ago, فولان بن علان said:

انت حر يافندم في اللي تشوفه

وانا مش هااجيبلك الايات اللي انت حافظها صم ولا تفسيري لها

ولا ها نختلف في التاويل لان الايات مباشرة ولا تحتاج تاويل

وهكذا فهمها المسلمون 14 قرن 

انت حر يافندم عايز تخالف المسلمين كلهم عبر الاجيال براحتك

 وموضوع الحرية الجنسية لو رجعت الى مداخلتي تحدثت بها عن المجتمعات التي لا تلقي بالا للدين

ملوش دعوة بالحجاب تأيدا او عدم تأييد

زي الكشافة ده دعابة

موضوع العري ده حقيقي 

كلام د شحرور عن المحرم فقط اظهاره

هو تفسيره لجيوبهن يعني الفرجين وما بين الاليتين والثديين وتعرية الباقي كله جائز لا شئ فيه

حضرتك شايفها مباشرة و ده لا يلزمني بأي شيئ

فأنا شايف انها غير مباشرة اطلاقا

 

اما كون المسلمين اتبعوها لقرون فذلك لا يعني اي شيئ بالنسبالي...فثقافة القطعان في كل الاديان و حتى في السياسة لا تعني ان مليارات متبعيها على صواب

 

واخيرا..لو كنت فهمت ان شحرور قال ان المرأة تغطي صدرها وفرجيها بس......فسامحني مش هقدر اعلق احتراما لك وللمكان

 

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

1 hour ago, MZohairy said:

حضرتك شايفها مباشرة و ده لا يلزمني بأي شيئ

فأنا شايف انها غير مباشرة اطلاقا

 

اما كون المسلمين اتبعوها لقرون فذلك لا يعني اي شيئ بالنسبالي...فثقافة القطعان في كل الاديان و حتى في السياسة لا تعني ان مليارات متبعيها على صواب

 

واخيرا..لو كنت فهمت ان شحرور قال ان المرأة تغطي صدرها وفرجيها بس......فسامحني مش هقدر اعلق احتراما لك وللمكان

 

تحياتي

انا لا الزمك بشئ

انما اسوق الحجج والبراهين

تقبلها او ترفضها

لكني ارجو منك عندما تردها تذكر لنا حججك وادلتك وليس مجرد القول انها لا تلزمني

 دور على فيديو كلام دكتور شحرور ستجد ذلك بلسانه وليس فهما مني

والمسلمون على مر الاجيال منذ عصر الصحابة حتى الان ليسوا قطعان

ربنا يسامحك

وقولوا للناس حسنا

رابط هذا التعليق
شارك

19 minutes ago, فولان بن علان said:

انا لا الزمك بشئ

انما اسوق الحجج والبراهين

تقبلها او ترفضها

لكني ارجو منك عندما تردها تذكر لنا حججك وادلتك وليس مجرد القول انها لا تلزمني

 دور على فيديو كلام دكتور شحرور ستجد ذلك بلسانه وليس فهما مني

والمسلمون على مر الاجيال منذ عصر الصحابة حتى الان ليسوا قطعان

ربنا يسامحك

حجتي هي عقلي و عدم سيري وراء اراء الناس بنقل بلا عقل

بكل بساطة

لما الاقي ناس بتقول الحجاب فرض و الاقي عمر ضرب الأمة علشان تعري راسها و الفقهاء الاربعة بيقولوا كلام مخزي.....وفي نفس الوقت مفيش اية صريحة بتقول غطوا شعركم يا ستات بلا تأويل ولا لوي لعنق النص

فيبقى عقلي لو ماشتغلش يبقى عندي مشكلة ضخمة

اما عبارتك الاخيرة بخصوص القطعان

فبالتأكيد ليس كل المسلمين قطعان .....الناقلون بلا عقل منهم فقط........وهم الاغلبية للأسف....لكن ده لم يمنع من ظهور ائمة عظماء شغلوا مخهم ....و تم اغتيالهم بدنيا او معنويا لمخالفتهم القطيع

ربنا يصلح الحال

 

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

6 hours ago, MZohairy said:

حجتي هي عقلي و عدم سيري وراء اراء الناس بنقل بلا عقل

بكل بساطة

لما الاقي ناس بتقول الحجاب فرض و الاقي عمر ضرب الأمة علشان تعري راسها و الفقهاء الاربعة بيقولوا كلام مخزي.....وفي نفس الوقت مفيش اية صريحة بتقول غطوا شعركم يا ستات بلا تأويل ولا لوي لعنق النص

فيبقى عقلي لو ماشتغلش يبقى عندي مشكلة ضخمة

اما عبارتك الاخيرة بخصوص القطعان

فبالتأكيد ليس كل المسلمين قطعان .....الناقلون بلا عقل منهم فقط........وهم الاغلبية للأسف....لكن ده لم يمنع من ظهور ائمة عظماء شغلوا مخهم ....و تم اغتيالهم بدنيا او معنويا لمخالفتهم القطيع

ربنا يصلح الحال

 

تحياتي

عقلك حجة لك انت وليس لغيرك

الحجة هي ما تكون دليل وبرهان للغير تبنى على اسس علمية

والا تكون شئ اخر

وجيد جدا انك تكون حريص على حجاب الاماء كحجاب الحرائر

وسألتك عن مصادر كلامك ولم تأت به

لانك نقلته  على بعضه والخلطة  المنقول بها مغرضة

ومثل هذه المسائل تحتاج الى تحرير لانها مرتبطة بعصرها ولم تعد موجوده

 

هات لي رأي واحد من احد من العلماء قال برأيك في لبس المرأة عبر عصور المسلمين

وقولوا للناس حسنا

رابط هذا التعليق
شارك

من الأمور الاكيدة

ان الحجاب في القرآن ليس زيا أو ملابس  ....

العفة في غض البصر وحفظ الفرج  .....

ولا علاقة للعفاف بالزي أو الملابس .......

ذكر الله ذلك أدنى ان يعرفن ..... المعروفة الظاهرة تأمن ويؤمنها المجتمع الاسلامي حتى من النظرة ....

وتتخفى غير العفيفات أحيانا حتى لا يعرفن .... 

 

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

 

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

×
×
  • أضف...