اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

دعوة الانبا بيشوي للمسيحيات لتعلم الحشمة من المحجبات


samehmagdy

Recommended Posts

7 hours ago, فولان بن علان said:

عقلك حجة لك انت وليس لغيرك

و هو انا قولتلك انها حجة غيري؟ انت سألتني ايه حجتك قولتلك ايه حجتي  🙂

الحجة هي ما تكون دليل وبرهان للغير تبنى على اسس علمية

ده على اساس ان أمة النقل بلا عقل عندها حجج علمية؟  

وجيد جدا انك تكون حريص على حجاب الاماء كحجاب الحرائر

والله انا حريص لكن عمر كان غير حريص...بل بالعكس امرها بخلعه وضربها...رغم ان الأمة والحرة الاتنين ستات مسلمات في دين لا يفرق بين الناس...لكن النقل بلا عقل لازم يوجهنا للطريق الغلط

وسألتك عن مصادر كلامك ولم تأت به

مصادر تاني؟؟؟؟؟  يا دكتور افتح جوجل واكتب وهتلاقي كل المصادر بنفسك....كونك مش حابب تدور او خايف تدور خوفا من صدمة ما في تراثك فده امر غير صحي

لانك نقلته  على بعضه والخلطة  المنقول بها مغرضة

والله اسأل الشيخ طارق هتلاقيه فهم المنقول بكل بساطة...الفرق بينه وبينك انك رافض ان التراث يكون فيه فضيحة فبتنكره فقط....مش عايز تنقيه وتنضفه زينا

ومثل هذه المسائل تحتاج الى تحرير لانها مرتبطة بعصرها ولم تعد موجوده

و للمرة الالف....كونها مش موجودة حاليا ده نحمد عليه ربنا...لكنها موجودة في تراث تلى الاسلام وخالفه...يعني تراث فاسد ويجب محاربته

هات لي رأي واحد من احد من العلماء قال برأيك في لبس المرأة عبر عصور المسلمين

حاضر...انت مش عاجبك اراء الفقهاء الاربعة....اجيبلك احاديث  بتوصف بالصحيحة؟  يارب بس ترضيك

مُرُوا صِبْيانَكم بالصَّلاةِ لسَبعٍ، واضرِبوهم عليها لعَشْرٍ، وفَرِّقوا بيْنَهم في المَضاجعِ، وإذا زَوَّجَ أحدُكم عبدَه أَمتَه أو أجيرَه، فلا يَنظُرْ إلى ما دونَ السُّرَّةِ وفوقَ الرُّكبةِ؛ فإنَّ ما تحت السُّرَّةِ إلى الرُّكبةِ منَ العَورةِ.
الراوي:عبدالله بن عمرو المحدث:شعيب الأرناؤوط المصدر:تخريج سنن الدارقطني الجزء أو الصفحة:887 حكم المحدث:حسن
 
 
إذا زوَّجَ أحدُكم جاريتَهُ عبدَهُ أو أجِيرَهُ فلا يَنظُرْ إلى ما دونَ السُّرَّةِ والرُّكبةِ فإنَّه عورةٌ
الراوي:[جد عمرو بن شعيب] المحدث:الألباني المصدر:إرواء الغليل الجزء أو الصفحة:1803 حكم المحدث:حسن
 
 
إذا زوَّج أحَدُكم خادمَهُ عَبدَهُ – أو أجيرَهُ – فلا ينظُرْ إلى ما دونَ السُّرَّةِ، وفوقَ الرُّكْبةِ.
الراوي:[جد عمرو بن شعيب] المحدث:أبو داود المصدر:سنن أبي داود الجزء أو الصفحة:4114 حكم المحدث:سكت عنه [وقد قال في رسالته لأهل مكة كل ما سكت عنه فهو صالح]
 
 
 
 
 

انا كده عملت اللي عليا

فقهاء المذاهب الاربعة واحاديث حسنة

و لن اجادل اكثر من ذلك

 

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

  • الردود 40
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

إسمحوا لي بالتداخل السريع  بدأ الكلام عن الحجاب في مصر أوائل السبعينات من القرن الماضي ، و تدريجيا بدأت الدعوة للحجاب  و تطورت تلك الدعوة إلى حد القول أنه  فرض  سادس إلى جانب الفروض الخمسة  التي نعرفها كلنا

و الله أعلم ماذا كان سيكون الأمر عليه 

مثلا ملك المغرب الذي  يقول  قال جدي عليه الصلاة و السلام   كذا و كذا     ملك المغرب و بناته و زوجته  يكشفن شعورهن  .... عادي جدا

  • أعجبني 1

مواطنين لا متفرجين


رابط هذا التعليق
شارك

الحجاب مش فرض مثل الصلاة و الصوم و الحج وسائر العبادات ولكنه فضيلة مثل الصدق والامانة و الشجاعة و الايثار و التضحية والوفاء كلها أشياء نؤجر عليها وتركها ربما يؤدي للوقوع في ذنوب  .. لذلك أؤمن أن الحجاب فضيلة واجبة على النساء يؤجرن  عليها ..  الانبا بيشوي يملك حسن البصيرة و يعلم قيمة الحشمة في مجتمعاتنا . 

  • أعجبني 1

خير الكلام ما قل ودل وإتكتب بالمصري الفصيح

رابط هذا التعليق
شارك

4 ساعات مضت, Grandma said:

الحجاب مش فرض مثل الصلاة و الصوم و الحج وسائر العبادات ولكنه فضيلة مثل الصدق والامانة و الشجاعة و الايثار و التضحية والوفاء كلها أشياء نؤجر عليها وتركها ربما يؤدي للوقوع في ذنوب  .. لذلك أؤمن أن الحجاب فضيلة واجبة على النساء يؤجرن  عليها ..  الانبا بيشوي يملك حسن البصيرة و يعلم قيمة الحشمة في مجتمعاتنا . 

ذلك لان قضية الحجاب متروكة ولم تحسم قديما أو حديثا ..

فالقرآن ذكر الحجاب ومشتقاته في ثماني مواضع كلها ليست زيا أو ملابس 

اذن الكلام عن الحجاب في القرآن غير موجود 

اما اللباس بنصه ذكر من بدء الخليقة ليواري السوءة

ولكنهم اختلفوا فيما يظهر من المراة قديما وحديثا .... فاقول .... المهم هو غض البصر وحفظ الفرج ..... حتى من زعموا انها محسومة بالنصوص كانت لهم آراء متناقضة فيما يظهر من الأمة 

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

 

رابط هذا التعليق
شارك

منذ ساعة, Scorpion said:

اول ظهور تاريخي  ( و مازال ) للحجاب بل للنقاب كان كزداء يهودي .. و منه انتقل الي الإسلام  ... مثله مثل عاشوراء ...

الحجاب هو النقاب أواللثام أو البرقع .....  ما اعرفه انه عادة جاهلية  أثبتها الشعر العربي الجاهلي للنساء قبل الإسلام ولم يرد ان الشعراء الجاهليين وصفوا وجه المراة او شعرها ومما ذكر عن قناع المرأة في الجاهلية قول عنترة

إن تُغدِفي دوني القناعَ فإنني         

طَبٌ بأخذِ الفارسِ المُستلئمِ

لكن لم يرد مطلقا كزي للمرأة في الإسلام الا بالنهي في حديث واحد عن الرسول صلى الله عليه وسلم نهى المرأة المسلمة ان تنتقب في الحج كخطوة لإبطال هذه العادة

ولا علاقة له باي دين أو عفاف 

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

 

رابط هذا التعليق
شارك

في ١٨‏/٢‏/٢٠٢٠ at 14:36, tarek hassan said:

من الأمور الاكيدة

ان الحجاب في القرآن ليس زيا أو ملابس  ....

العفة في غض البصر وحفظ الفرج  .....

ولا علاقة للعفاف بالزي أو الملابس .......

ذكر الله ذلك أدنى ان يعرفن ..... المعروفة الظاهرة تأمن ويؤمنها المجتمع الاسلامي حتى من النظرة ....

وتتخفى غير العفيفات أحيانا حتى لا يعرفن .... 

 

كيف يكون العفاف لا علاق له بالزي

يعني ممكن ان يكون من تمشي بزي غير محتشم متعففة حينها

ام تقصد ان غير المتعففة هي الزانية فقط  !!لا يلزم ذلك.

التعفف في السلوك والزي والكلام والاحتشام وكل شئ

اما غير العفيفة المحجبة المحتشمة في الظاهر فهذا افيد للمجتمع من غير العفيفة غير المحتشمة لانها حينئذ تفعل سوءا في السر وفي العلن

وربنا يهديها في كل الاحوال 

ز فيه سؤال من الفاضل زهيري في مداخلة يقول هل يرضيك ان تقف الامة امام ربها تصلي عارية الصدر

ولا اعرف اين هي المداخلة الان

والجواب هو انا اوردت رايا وتبرير اصحاب هذا الرأي وليس ما اراه انا

والعقل النقدي ينقل اراء المخالف بادلتها ثم يفندها ليثبت صحة رايه

وما زلت ارد بادلتهم على موضوع عورة الامة في الصلاة

عندما يقال ان العورة في الصلاة من كذا الى كذا وحتى بالنسبة للرجل فهذا هو الحد الادني الذي يمكن ان تقبل فيه الصلاة وليس هو المطلوب بدليل ما ورد من كراهة صلاة الرجل  عاري الكتفيين مع انهما ليسا بعورة

اما الضرورة فلها حكم آخر 

لو كان الانسان عاريا تماما في وضع لا يستطيع فيه الستر مخطوف مثلا في هذا الوضع 

هل يصلي عاريا تماما ام لا يصلي

بل يصلي

 

 

وقولوا للناس حسنا

رابط هذا التعليق
شارك

الكلام على ان التراث عفن و ،،،،وو،،،،وووو

اعتقد هذا سباب وشتيمة وليس حوار 

بل هو احيانا يكون بديلا على عدم وجود حجة قوية

مثل ان تقول ده وحش وحيييييشششش 

طب ليه

هو وحش وخلاص

كل الافكار والفلسفات تقوم على نقد ما سبق لاثبات جديد

لذا المطالبة بالحذف غريبة جدا حتى على ما ثبت انه خطأ

بمعنى بقاء عملية التفكير نفسها والية النقد 

الشئ الثاني في المطالبين بالحذف والالغاء

هو فقدان الالية مثلا نوقف الطبع ولا نقطع المخطوطات ونحرقها ولا نطبع كتب ونشيل صفحات منها

ولا نسيبها ونزود تصحيح في الحواشي

ممكن يكون ده مقبول وليس ما سبق من طرق تتارية داعشية

لان التصحيح قد يتغير

ويمكن ان تتغير الرؤى

تتغير الرؤى في كثير من الامور باكتشافات حديثة وادلة لم تكن موجودة

فما كان يعتقد انه خطأ ربما يظهر دليل يغير الحكم عليه

لا اتحدث علي ما يسمى بالعلم الضروري الذي يدلل عليه بالقول لا يجتمع الضددان والاثنيين اكثر من الواحد

ولكن فيما يحتمل التغيير

وقولوا للناس حسنا

رابط هذا التعليق
شارك

3 ساعات مضت, فولان بن علان said:

اما بالنسبة لزي الامة

لو قرأت بإمعان ما اوردته من احاديث

كلها تتناول زي الامة امام مملوكها الذي زوجها لاخر ولم يتخذها لنفسه وما زالت مملوكة له

رائع...رغم انه كلام غير صحيح....فهتلاقي كلام الفقهاء الاربعة و احاديث تانيه بتقولوا عليها حسنة مابتعملش التعميم اللي حضرتك عممته ده

لكن مفيش مانع وخليني معاك للآخر.......

حضرتك شايف ان  لو الحاج احمد اشترى الجارية سميحة المتزوجة من العبد حسنين.....من حق المالك الحاج احمد ان يشوف كل جسم سميحة ماعدا من السرة للركبة

و مش عارف الحقيقة تفرق في ايه انها متجوزه ولا مش متجوزه في انه يشوف كل جسمها و هي ست مسلمة.او حتى غير مسلمة!!!!!!!!!!

 

الحقيقة مش لاقيلها اي مخرج اطلاقا....الا محاولة التطبيل للتراث الجميل بتاعكم  🙂 

 

استغفر الله العظيم...ربنا يصلح احوالكم وينور بصايركم يا رب

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

2 ساعات مضت, MZohairy said:

رائع...رغم انه كلام غير صحيح....فهتلاقي كلام الفقهاء الاربعة و احاديث تانيه بتقولوا عليها حسنة مابتعملش التعميم اللي حضرتك عممته ده

لكن مفيش مانع وخليني معاك للآخر.......

حضرتك شايف ان  لو الحاج احمد اشترى الجارية سميحة المتزوجة من العبد حسنين.....من حق المالك الحاج احمد ان يشوف كل جسم سميحة ماعدا من السرة للركبة

و مش عارف الحقيقة تفرق في ايه انها متجوزه ولا مش متجوزه في انه يشوف كل جسمها و هي ست مسلمة.او حتى غير مسلمة!!!!!!!!!!

 

الحقيقة مش لاقيلها اي مخرج اطلاقا....الا محاولة التطبيل للتراث الجميل بتاعكم  🙂 

 

استغفر الله العظيم...ربنا يصلح احوالكم وينور بصايركم يا رب

يارب يصلح احوالنا جميعا وينور بصايرنا

نتكلم في الرق والاماء اللي هو مش موجود

واللي الاحكام كانت كلها بتصب في اتجاه انهاءه في الكفارات والحث على عتق الرقاب المكرر في الكتاب والسنة

واحكام الرق تختلف عن احكام الحرائر مع المطالبة بحسن معاملتهم

هل قرأت في الفرآن قوله تعالى

:﴿فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ مَا عَلَى الْمُحْصَناتِ مِنَ الْعَذابِ﴾

لماذا الحد للامة نصف ما على الحرة

هناك فرف في الظروف 

لذا كان ما على الحرة غير ما على الامة

رحمة بها وليس تنقيصا من ادميتها

حتى اذا اعتقت ولم تعد حرة انتهت هذه المعاملة وصارت كالحرة الاصلية تماما

بالنسبة لسؤالك تفرق ايه  متجوزة ولا مش متجوزة

لانها لو ام تكن متزوجة من غيره وكانت له سرية اختلف الوضع

هل فرأت قوله تعالى

 (وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ . إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ)

ولو لم تكن سرية له وتزوجت غيره حرم عليه معاملتها كزوجة

وما يباح لها كشفه امام مالكها او رؤية مالكها من جسهما مختلف عن غيرها من الاحرار

وذلك رحمة لها لانها في الخدمة  ويصعب عليها التحرز الكامل

وليس ذلك معناه ان تظل متعرية امامه ولكن ان كان هناك اضطرار او سهو او عدم مقدرة كاملة 

والستر الكامل افضل واولى حتى على مالكها

اسوف لك هذا الدليل العقلي لمن يرى الفرق

ولا اراه انا كذلك

عملا بما قلته في طريقة تفكير العقل النقدي وسوق الادلة

والرق لم يعد موجودا 

والتراث الجميل فيه هذا وذاك 

فيه الرأي ونقده 

حجاج عقلي لا شتيمة ولا سباب

وقولوا للناس حسنا

رابط هذا التعليق
شارك

5 ساعات مضت, فولان بن علان said:

 حجاج عقلي لا شتيمة ولا سباب

مفيش سباب ولا شتم لا سمح الله يا دكتور فلان بن علان لك احترامك وتقديرك بالتأكيد 

كلمة تراث عفن اصبحت دارجة جدا قالها اسلام بحيري ورد عليه على جمعة تقريبا وقاله انت اللي معفن 

اعتبرني متحيز واعطيني المساحة

اسلام بحيري عبر صح عن رأيه مع اني ممكن اختلف معاه فهو يقصد ونجح في رفع القداسة 

على جمعة شخصن واخطا ورد بالشتم على الشخص

مع ذلك هناك دكتور كبير في جامعة الأزهر تراجع واعتذر واستقال من الجامعة لأنه كفر اسلام بحيري

في التراث نفسه الفاظ منافية للآداب.... وانا مش هاعط أمثلة لاحاديث منسوبة 

توجيه الكلام للشخص عيب 

وصف الأشياء باي وصف اعتبره رأي وتقبله ورد عليه براحتك بوصف ما تراه فيه عادي 

تقبل تحياتي

  • أعجبني 1

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

 

رابط هذا التعليق
شارك

6 ساعات مضت, فولان بن علان said:

نتكلم في الرق والاماء اللي هو مش موجود

طب ده كلام يا دكتور؟  🙂 

يعني عدم وجوده الآن معناه ان احكام تراثك كانت سليمة؟؟؟؟؟

يعني لو الاسلام زمان كان بيحلل الدعارة او القتل.......ولسبب ما... مابقاش فيه دعارة وقتل حاليا.....نبقى براءه كده وكله تمام ويبقى ده دين من عند ربنا؟  🙂 

انا مش هقدر ارد للأسف

 

بالنسبة لسؤالك تفرق ايه  متجوزة ولا مش متجوزة

لانها لو ام تكن متزوجة من غيره وكانت له سرية اختلف الوضع

مش شايف في الكلام ده اي نوع من انواع الدعارة يا دكتور خالص؟؟؟؟؟؟ 

 

والتراث الجميل فيه هذا وذاك 

فيه الرأي ونقده 

جميل قوي اهو 🙂 طيب سؤالي للمرة العاشرة....طالما موافق على وجود نقد لتراثك في تراثك........زعلان مننا ليه لما ننتقد ماتم انتقاده في تراثك؟؟؟؟؟؟

تعبتنا معاك يا فضيلة الإمام ....على رأي السيسي  🙂 

حجاج عقلي لا شتيمة ولا سباب

انت انسان محترم ومهذب يا دكتور.......لكن الحجاج ده لا يوجد بينه وبين العقل اي صلة.......ده حجاج يخلي اي انسان محايد يصف المنظومة دي بوصف داعر.....وكل ده علشان تثبت ان تراثك جميل (كما وصفته حضرتك).......تراث بيخلي راجل مسلم يتفرج على صدر ست مسلمة بكل بساطة

 

ربنا يصلح الحال 

 

  • أعجبني 1

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

اساسيات كل الاديان واحدة وما بتختلفش كلها تحت ليسته الوصايا العشرة ( لا تقتل . لا تزنى . لا تشهد بالزور . لا تشتهى امراه قريبك .. لا تسرق .. الخ ... )ولا يحيد عن الوصايا العشرة اى دين .. حتى البوذيين اصحابي هنا فى كندا لو تناقشت معهم فى اساسيات الدين بلاحظ تشابه كبير فى طريقة العبادة والصوم والملبس والصلاه  ... الخ 

ما سبق كان استهلالا لابد منه ...

"سرقتها من استاذنا الكبير "

 

 .. رغم تشابه الاديان لكن فى اديان عملت تحديث بمعنى انها بدات تركز على العبادة بمفهوم يناسب تطور المجتمعات ومنها المسيحية والدليل نهضة اوربا .. مش هينفع يبقى كل التقدم والتكنولوجيا دى موجودة وانا اخرج من بيتى بجلابية وقبقاب ولفه على راسي .. لان المظهر لازم يواكب العصر والحشمه بتختلف كمفهوم .. ممكن ابقى بدون حجاب بس بلبس حشمه وشكلى مقبول ومش معنى كدا ان اخلاقى وحشة او مش قريبة من ربنا لان العبادة هى قلب مرفوع لله وليس حجاب .. 

اما موضوع التوبيك بخصوص ابونا فلان داه وتصريحاته فهو انسان عادى جدا و له مصالح ومجاملات وحسابات فمتركزوش عليه هو له تصريحات غريبة كتير بس هو بالنسبالنا مش شيء مهم لان ممكن تلاقو انسان عادى جدا مؤمن اكتر منه مش لازم ابقى رتبة فى الكنيسة

.. انا غالبا مش بحب اضيع وقتى فى الكلام عنه هو بيحب يجامل  فى الجلسات العرفي اكتر من اللازم وفى حاجات ما ينفعش فيها مجاملات .. هتجامل على حساب بناتك اللى بيخرجو من الكنيسة ومنتظرين فى اى لحظة واحد يرشهم بميه نار او يهجم على رقبتهم بسكينه زى ما حصل للست فى شبرا الخيمه من اسبوعين لمجرد انها مش محجبة .. انت كرتبة كنسية بتجامل على حساب مين ؟؟ بتشجع فكر مش سائد فى مجتمعك الكنسي كان ممكن يقول الحشمه كلفظ مش لازم حجاب ويبقى ساب الفكرة كمفهوم عام افضل ...

وما زااااااالت تنقصه الكثير من الحكمه

شكرا 

  • أعجبني 2
رابط هذا التعليق
شارك

10 ساعات مضت, MZohairy said:

نتكلم في الرق والاماء اللي هو مش موجود

طب ده كلام يا دكتور؟  🙂 

يعني عدم وجوده الآن معناه ان احكام تراثك كانت سليمة؟؟؟؟؟

يعني لو الاسلام زمان كان بيحلل الدعارة او القتل.......ولسبب ما... مابقاش فيه دعارة وقتل حاليا.....نبقى براءه كده وكله تمام ويبقى ده دين من عند ربنا؟  🙂 

انا مش هقدر ارد للأسف

 

بالنسبة لسؤالك تفرق ايه  متجوزة ولا مش متجوزة

لانها لو ام تكن متزوجة من غيره وكانت له سرية اختلف الوضع

مش شايف في الكلام ده اي نوع من انواع الدعارة يا دكتور خالص؟؟؟؟؟؟ 

 

والتراث الجميل فيه هذا وذاك 

فيه الرأي ونقده 

جميل قوي اهو 🙂 طيب سؤالي للمرة العاشرة....طالما موافق على وجود نقد لتراثك في تراثك........زعلان مننا ليه لما ننتقد ماتم انتقاده في تراثك؟؟؟؟؟؟

تعبتنا معاك يا فضيلة الإمام ....على رأي السيسي  🙂 

حجاج عقلي لا شتيمة ولا سباب

انت انسان محترم ومهذب يا دكتور.......لكن الحجاج ده لا يوجد بينه وبين العقل اي صلة.......ده حجاج يخلي اي انسان محايد يصف المنظومة دي بوصف داعر.....وكل ده علشان تثبت ان تراثك جميل (كما وصفته حضرتك).......تراث بيخلي راجل مسلم يتفرج على صدر ست مسلمة بكل بساطة

 

ربنا يصلح الحال 

اود ان اوضح شئ وضحته من قبل وهو انني لا اتبني الرأي الذي اورد ادلته

ولكن يبدو ان هذا الامر يحتاج الا مزيد ايضاح

بمعنى انني احاول الدخول الي امخاخهم للبحث في اسباب قولهم هذا القول

لو لم تقرأ كتاب رفع الملام عن الائمة الاعلام فنصيحة من اخيك لو توفر لك الوقت لقراءته فهو نفيس في بابه

عندها ستكتشف لماذا احاول البحث عن ادلة اصحاب رأي لا اتبناه

معنى ان الرق انتهى ولم يعد موجودا اي اننا لسنا في نفس الظروف والاحوال التي تمكننا من الحكم على راي اتخذ في ظروف تاريخية واجتماعية وسياسية لم تعد موجودة

لكي تحكم عليه حكما صحيحا سافر الى الزمن الماضي بظروفه وملابساته واحواله 

او تخيل نفسك تعيش في هذا العصر كواحد من ابناءه وعندها قيم هذا الرأي

الشئ الثاني ضم هذا الرأي الى منظومة التعامل والاحكام الخاصة مع هذه القضية الرق والرقيق

وكيف حدد وضيق مجاله ووسع  واستحب وحث في مجالات انهاءه

مع التعامل الواقعي معه بأفضل مما لم يكن موجودا

هناك سؤال لك اود منه استيضاح سؤالك عن اتخاذ الامة سرية 

بقولك هل هذا نوع من انواع الدعارة

هل تعتبر الاية تحض على الدعارة

وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاءَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ

اذا كان لديك تفسير  آخر تفضل به

المفاضلة هنا بين امة في الخدمة وامة سرية تعامل معاملة الزوجة سيدة دار وتحرر اذا اصبحت ام ولد

هل تعلم ان امهات معظم الخلفاء من ملكات اليمين 

اي انهن اصبحن في وضع تكريم لا اهانة ولا كما تقول دعارة بل سيدات للدور وامهات لخلفاء

تقول ان هذا الحجاج يخلي الانسان المحايد يقول كذا......

لا تصادر على الانسان المحايد وتحمله رأيك انت

ودعه بحكم هو ربما يخطأك انت

تحياتي

 

 

  • أعجبني 1

وقولوا للناس حسنا

رابط هذا التعليق
شارك

استاذ ... محمد زهيري 

دكتور ... فلان بن علان 

تحية طيبة لكما على هذا الإثراء الثقافي

استاذنكم طالما الكلام تحول الي الحديث عن الإماء ففيه موضوع خاص بذلك يا ريت تشرفوني فيه حتى لا تضيع مجهوداتكم ومشاركاتكم القيمة في ثنايا موضوع لا يحمل العنوان 

 

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

 

رابط هذا التعليق
شارك

12 ساعات مضت, aghapy said:

اساسيات كل الاديان واحدة وما بتختلفش كلها تحت ليسته الوصايا العشرة ( لا تقتل . لا تزنى . لا تشهد بالزور . لا تشتهى امراه قريبك .. لا تسرق .. الخ ... )ولا يحيد عن الوصايا العشرة اى دين .. حتى البوذيين اصحابي هنا فى كندا لو تناقشت معهم فى اساسيات الدين بلاحظ تشابه كبير فى طريقة العبادة والصوم والملبس والصلاه  ... الخ 

ما سبق كان استهلالا لابد منه ...

"سرقتها من استاذنا الكبير "

 

 .. رغم تشابه الاديان لكن فى اديان عملت تحديث بمعنى انها بدات تركز على العبادة بمفهوم يناسب تطور المجتمعات ومنها المسيحية والدليل نهضة اوربا .. مش هينفع يبقى كل التقدم والتكنولوجيا دى موجودة وانا اخرج من بيتى بجلابية وقبقاب ولفه على راسي .. لان المظهر لازم يواكب العصر والحشمه بتختلف كمفهوم .. ممكن ابقى بدون حجاب بس بلبس حشمه وشكلى مقبول ومش معنى كدا ان اخلاقى وحشة او مش قريبة من ربنا لان العبادة هى قلب مرفوع لله وليس حجاب .. 

اما موضوع التوبيك بخصوص ابونا فلان داه وتصريحاته فهو انسان عادى جدا و له مصالح ومجاملات وحسابات فمتركزوش عليه هو له تصريحات غريبة كتير بس هو بالنسبالنا مش شيء مهم لان ممكن تلاقو انسان عادى جدا مؤمن اكتر منه مش لازم ابقى رتبة فى الكنيسة

.. انا غالبا مش بحب اضيع وقتى فى الكلام عنه هو بيحب يجامل  فى الجلسات العرفي اكتر من اللازم وفى حاجات ما ينفعش فيها مجاملات .. هتجامل على حساب بناتك اللى بيخرجو من الكنيسة ومنتظرين فى اى لحظة واحد يرشهم بميه نار او يهجم على رقبتهم بسكينه زى ما حصل للست فى شبرا الخيمه من اسبوعين لمجرد انها مش محجبة .. انت كرتبة كنسية بتجامل على حساب مين ؟؟ بتشجع فكر مش سائد فى مجتمعك الكنسي كان ممكن يقول الحشمه كلفظ مش لازم حجاب ويبقى ساب الفكرة كمفهوم عام افضل ...

وما زااااااالت تنقصه الكثير من الحكمه

شكرا 

اهلا يافندم

من جريدة اليوم السابع

اقتباس

مر عام على وفاة الانبا بيشوي مطران دمياط وكفر الشيخ الذى ترأس لجنة المحاكمات الكنسية طوال عصر البابا شنودة، وشغل أيضا منصب سكرتير المجمع المقدس في تلك الفترة، إلا أن تلك اللجنة قد اختفت عن الأنظار تماما منذ وصول البابا تواضروس لسدة كرسي مارمرقس عام 2012 ولم يبق منها سوى أسماء الذين أحالهم الانبا بيشوي للتحقيق مع روايات مختلفة حول ما جرى، إذ كانت تلك اللجنة أداة البابا شنودة التى حاكم بموجبها أساقفة وأعادهم للخدمة بأديرتهم كرهبان وشلح من خلالها كهنة وحرم أخرين.

لم يكن الانبا شخصية عادية كان له وضع ومنصب رفيع

وكان يمكن ان يكون هو البابا

وكان محل ثقة البابا شنودة

فهل هو يتبع النسخة غير المعدلة من المسيحية

وغير معتاد بالنسبة لي انتقاد الارثوذكس لاباءهم الكهنة

ثم هناك فيديوهات كثيرة لكهنة وقساوسة يقولون بما يقول به

وفي اي نقطة جامل فيها

لبس العذرا والراهبات

ام قوله الاسلام قوة للمسيحية 

الم تقولي حضرتك الوصايا العشر في كل الاديان

فعندما يوجد دين يطبق ابناؤه الوصايا العشر

الا يشترك ذلك مع الدين الاخر الذي يتبنى تلك الوصايا ويكون قوة له في ذلك

اما موضوع تطور المسيحية فالموضوع يطول فيه الكلام ويتشعب ربما الموضوع هنا لا يتحمل ذلك

تحياتي

 

 

 

تم تعديل بواسطة فولان بن علان

وقولوا للناس حسنا

رابط هذا التعليق
شارك

4 ساعات مضت, فولان بن علان said:

اهلا يافندم

من جريدة اليوم السابع

لم يكن الانبا شخصية عادية كان له وضع ومنصب رفيع

 

شكرا يا استاذ فلان رجعت الزمن بيا ١١ سنه ورا على المنتدى هنا  ... 

ما سبق كان استهلالا لابد منه برضوة ....

  فى المجمل هاحاول اجمع النقاط المهمه وهاكتبلك الدنيا شكلها ازاى مادمت حضرتك مهتم كدا بالارثوذكس وعقيدتهم واساقفتهم وبناتهم وحجابهم

ولانه اسقف ومنصب رفيع كان لازم يفكر الف مرة قبل ما يتكلم فى الحجاب ولما استشهد بالعدرا حجة مش قوية لان العصر بتاعها لا يواكب العصر الحديث ولو العدرا فى الزمن بتاعنا مكنتش هتتجب زى زوجات الكهنه مثلا . 

ولما استشهد بالراهبات دول ماتو خلاص .. بمعنى الرهبان فى المسيحية بيصلى عليهم صلاه الموتى يعنى ماتو عن العالم زهد فى زهد .. فقصة يلبسو حجاب يلبسو نقاب هما خلاص ماتو ..

ولانه هو اسقف و منصب رفيع .. كان لازم يكون عارف الفرق بين الراهبة والانسانه العادية المتجوزة او اللى بتخرج تقابل الناس فى الحياه العامه  ولازم تمشي مع الاتيكيت والموضه .. يعنى الامثلة اللى استعان بيها غلط وحجج غير مقنعه لينا احنا المسيحين ..

وهو فى المجاملات استاااذ كبير وكان معروف عنه بيحب يجامل كتير فى اللقاءات اللى فيها محافظ او جلسات عرفى او لمه حلوة  والدليل جملة الاسلام قوة المسيحية ... يعنى قوة من اى ناحية ؟ لان كل واحد هيفهمها بطريقة مختلفة .. مجاملة ملهاش اى معنى من الاعراب !! لان المسيحيه جاءت قبل الاسلام وعدد المسيحين حول العالم اكبر من المسلمين .. فانا مش فاهمه اى قوة يقصد ؟

 يعنى حتى فى الفيديو مبسوط كان ومفرجنا صف اسنانه كلها والضحكه العريضة ماليه وشه على ايه ؟ هو كان مبسوط اوى كدا ليه ؟ .

هو بمنصبه الرفيع ميعرفش ان اى كلام عن الحجاب والحشمه بيتهم بنات الكنيسة انهم بلا اخلاق وغير محتشمين وبيبيح وبيحلل فتاوى الشيوخ المحرضين عليهم ..

هو ميعرفش انه بيزود الخطر عليهم وحوادث كتير حصلت لبنات مسيحيات لمجرد انهم مش محجبات ومنها قص شعرهم فى المترو وسط الزحمه و بنت اختى اتعرضت لكدا  سنه ٢٠١٠ وكتير حوادث تانية  ..

انا شخصيا بعتبر ثقافة الحجاب فلسفة دخيلة على الشعب المصرى وداه دورنا احنا المثقفين المتعلمين نوعى الناس انا مش بقول انه خطر لكن فكر ممكن يتحول لخطر ..  مدام فيه حجاب يبقى فيه فكر مرتبط بيه يعنى المحجبة شايفة انها الافضل الاحشم المؤمنه اكتر ... الخ .. الى ان يصل لمرحلة العنف ضد من هم غير محجبات .

الفكر دخيل على مصر مثلا بنت شيخ الازهر فى فترة الستينات مكنتش محجبة ولا زوجته !!! ..

و الفرق بين دين فهم الوصايا العشرة ودين حفظ الوصايا العشرة  .. دى بشبهها بثلاث اخوات اطفال فى بيت واحد بيدرسو فى مرحلة ابتدائي  .. 

واحد اجتهد وذاكر وحضر درجة الدكتوراه . 

وواحد درس الثانوى واشتغل اى حاجة .

والاخير ساب المدرسة فى ابتدائي ومكملش تعليمه.

شكرا

رابط هذا التعليق
شارك

12 ساعات مضت, فولان بن علان said:

اود ان اوضح شئ وضحته من قبل وهو انني لا اتبني الرأي الذي اورد ادلته

ولكن يبدو ان هذا الامر يحتاج الا مزيد ايضاح

نعم؟؟؟؟  بتدافع عن رأي انت مش مقتنع به؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟   🙂 كده يبقى النقاش تضييع وقت يا دكتور

 

معنى ان الرق انتهى ولم يعد موجودا اي اننا لسنا في نفس الظروف والاحوال التي تمكننا من الحكم على راي اتخذ في ظروف تاريخية واجتماعية وسياسية لم تعد موجودة

لكي تحكم عليه حكما صحيحا سافر الى الزمن الماضي بظروفه وملابساته واحواله 

او تخيل نفسك تعيش في هذا العصر كواحد من ابناءه وعندها قيم هذا الرأي

كلام شديد الخطأ وضد اي منطق و دين في الدنيااااااااااااااااا

لما القرآن يقول ان (كذا) حرام سنة 1411 هجرية مثلا..... الكذا دي بتفضل حرام ليوم القيامة

ماينفعش نستميت في الدفاع عن تراث داعر أمر بأوامر تخالف القرآن بعد سنة 1411 هجرية.....بحجة انها كانت ساعتها تناسب العصر

مفيش دعارة تناسب العصر بعد القرآن مانزل يا دكتور بالله عليك يا اخي

مفيش ست مسلمة تعري صدرها ويبقى ده حلال يا دكتور في اي عصر بعد 1411 هجرية يا دكتور والا يبقى كلام مخالف للقرآن

 

هناك سؤال لك اود منه استيضاح سؤالك عن اتخاذ الامة سرية 

بقولك هل هذا نوع من انواع الدعارة

هل تعتبر الاية تحض على الدعارة

وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاءَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ

اذا كان لديك تفسير  آخر تفضل به

مفهومي لمعنى ماملكت ايمانهم غريب شوية ومش هينفع اقوله هنا لأن الناس مش هتفهمه و هيكفروني فورا 🙂 بس على الاقل بيبعد فكرة الدعارة عن اللفظ القرآني تماما كما فهمه عوام المسلمين

 

تحياتي

 

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

3 ساعات مضت, MZohairy said:

نعم؟؟؟؟  بتدافع عن رأي انت مش مقتنع به؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟   🙂 كده يبقى النقاش تضييع وقت يا دكتور

 

الالمام بجميع الاراء وادلتها النقلية والعقلية باب للوصول الى راي سديد

لان معرفة دليل الراي هو الوسيلة لتفنيده

مش تضييع وقت ابدا

3 ساعات مضت, MZohairy said:

لما القرآن يقول ان (كذا) حرام سنة 1411 هجرية مثلا..... الكذا دي بتفضل حرام ليوم القيامة

ماينفعش نستميت في الدفاع عن تراث داعر أمر بأوامر تخالف القرآن بعد سنة 1411 هجرية.....بحجة انها كانت ساعتها تناسب العصر

مفيش دعارة تناسب العصر بعد القرآن مانزل يا دكتور بالله عليك يا اخي

مفيش ست مسلمة تعري صدرها ويبقى ده حلال يا دكتور في اي عصر بعد 1411 هجرية يا دكتور والا يبقى كلام مخالف للقرآن

 

ما هو الرأي  ده بيقولك في فرق بين الحرائر والاماء

ودول لهم احكام ودول لهم احكام

مش فيه فرق في حد الزنا بين الحرة والامة بنص القرآن

الكلام اللي كان يناسب العصر وقتها هو قضية الرق كلها باحكامها وليس ما تسميه انت وتكرره انه دعارة

بتقول مفيش ست مسلمة تعري صدرها 

جميل جدا ان حضرتك غيور على نساء المسلمين 

وكثير من الاماء لسن مسلمات

فالاولى ان تقول مفيش رجل مسلم يحق له النظر الى صدر امرأة مسلمة كانت او غير مسلمة

صح الكلام

طبعا لا ارى انه حلال لاي ست تعري نفسها

وانا ضد العري في كل وقت وكل عصر ولكل امراة و رجل

لكن كلامك عن ملك اليمين انت حر فيه

لكنني مع القرآن ولست معك

تحياتي

 

 

 

 

وقولوا للناس حسنا

رابط هذا التعليق
شارك

7 ساعات مضت, aghapy said:

ولو العدرا فى الزمن بتاعنا مكنتش هتتجب زى زوجات الكهنه مثلا .

مجرد افتراض بلو 

ايه دليله 

ربما لا اوافقك عليه 

فانخذت من دونهم حجابا  عندنا في القرآن مش بس الزي لكن حاجز وساتر عنهم

اقتباس

لما استشهد بالراهبات دول ماتو خلاص .. بمعنى الرهبان فى المسيحية بيصلى عليهم صلاه الموتى يعنى ماتو عن العالم زهد فى زهد .. فقصة يلبسو حجاب يلبسو نقاب هما خلاص ماتو .

ده كلام جديد علي

لكن الرهبان والراهبات في المسيحية في مقام عالي وغير متهمين بالتطرف وان كانوا ماتوا عن العالم زهد في زهد لكن لسه معانا في الدنيا بيمشوا في الشوارع واحتمال منهم الخطأ وارد ومش معاكي ما زال لبسهم رمز لشئ سامي

7 ساعات مضت, aghapy said:

 

وهو فى المجاملات استاااذ كبير وكان معروف عنه بيحب يجامل كتير فى اللقاءات اللى فيها محافظ او جلسات عرفى او لمه حلوة  والدليل جملة الاسلام قوة المسيحية ... يعنى قوة من اى ناحية ؟ لان كل واحد هيفهمها بطريقة مختلفة .. مجاملة ملهاش اى معنى من الاعراب !! لان المسيحيه جاءت قبل الاسلام وعدد المسيحين حول العالم اكبر من المسلمين .. فانا مش فاهمه اى قوة يقصد ؟

 

اعتقد انه يقصد قوة في المشترك من الحشمة والاخلاق بشكل عام وكما قلت في تفيذ الوصايا العشر

7 ساعات مضت, aghapy said:

 يعنى حتى فى الفيديو مبسوط كان ومفرجنا صف اسنانه كلها والضحكه العريضة ماليه وشه على ايه ؟ هو كان مبسوط اوى كدا ليه ؟ .

هو بمنصبه الرفيع ميعرفش ان اى كلام عن الحجاب والحشمه بيتهم بنات الكنيسة انهم بلا اخلاق وغير محتشمين

لا عتقد انه اشار لذلك

وان كانت هناك فيديوهات اخرى لقساوسة يقولون انهم يتحرجون مما تلبسه المسيحيات وخاصة في الاكاليل داخل الكنيسة

 

7 ساعات مضت, aghapy said:

 

وبيبيح وبيحلل فتاوى الشيوخ المحرضين عليهم ..

هو ميعرفش انه بيزود الخطر عليهم وحوادث كتير حصلت لبنات مسيحيات لمجرد انهم مش محجبات ومنها قص شعرهم فى المترو وسط الزحمه و بنت اختى اتعرضت لكدا  سنه ٢٠١٠ وكتير حوادث تانية  ..

 

هو فيه فتاوي بتحرض على المسيحيات بالذات

التطرف مش موجه لاحد دون احد

هو على الكل وليس سببه كلام الانبا او غيره 

7 ساعات مضت, aghapy said:

انا شخصيا بعتبر ثقافة الحجاب فلسفة دخيلة على الشعب المصرى وداه دورنا احنا المثقفين المتعلمين نوعى الناس انا مش بقول انه خطر لكن فكر ممكن يتحول لخطر ..  مدام فيه حجاب يبقى فيه فكر مرتبط بيه يعنى المحجبة شايفة انها الافضل الاحشم المؤمنه اكتر ... الخ .. الى ان يصل لمرحلة العنف ضد من هم غير محجبات .

الفكر دخيل على مصر مثلا بنت شيخ الازهر فى فترة الستينات مكنتش محجبة ولا زوجته !!! ..

الحجاب هو لبس الاغلبية الساحقة من المسلمات

وغير مرتبط بثقافة دخيلة ولا يلزم منه شئ اخر

هي تراه واجب ديني وفقط

وليس فيه اي خطر على احد

وزوجات اي شيخ لسن حجة لشئ

7 ساعات مضت, aghapy said:

و الفرق بين دين فهم الوصايا العشرة ودين حفظ الوصايا العشرة  .. دى بشبهها بثلاث اخوات اطفال فى بيت واحد بيدرسو فى مرحلة ابتدائي  .. 

واحد اجتهد وذاكر وحضر درجة الدكتوراه . 

وواحد درس الثانوى واشتغل اى حاجة .

والاخير ساب المدرسة فى ابتدائي ومكملش تعليمه.

شكرا

مش فاهم الكلام الاخير مقصود بيه ايه

تحياتي

  • أعجبني 1

وقولوا للناس حسنا

رابط هذا التعليق
شارك

16 ساعات مضت, فولان بن علان said:

الالمام بجميع الاراء وادلتها النقلية والعقلية باب للوصول الى راي سديد

لان معرفة دليل الراي هو الوسيلة لتفنيده

ده لما يكون رأي في خلاف بشري....مش خلاف مع الله في ان الست المسلمة تعري صدرها بسبب كونها جارية

16 ساعات مضت, فولان بن علان said:

ما هو الرأي  ده بيقولك في فرق بين الحرائر والاماء

ودول لهم احكام ودول لهم احكام

لهم احكام بخصوص الدية والحدود مثلا.....مش ان واحدة تبقى مأمورة بالحجاب وواحده مسموح لها تعري صدرها

16 ساعات مضت, فولان بن علان said:

الكلام اللي كان يناسب العصر وقتها هو قضية الرق كلها باحكامها وليس ما تسميه انت وتكرره انه دعارة

قطعا اللي يأمر ست بتعرية صدرها دعارة.....عندك وصف تاني؟  🙂 

16 ساعات مضت, فولان بن علان said:

بتقول مفيش ست مسلمة تعري صدرها 

جميل جدا ان حضرتك غيور على نساء المسلمين 

خطأ....انا غيور على الاخلاق عموما وعلى دين بيتم تحريفه

16 ساعات مضت, فولان بن علان said:

وكثير من الاماء لسن مسلمات

غير صحيح....كان فيه إماء كتير مسلمات!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

16 ساعات مضت, فولان بن علان said:

فالاولى ان تقول مفيش رجل مسلم يحق له النظر الى صدر امرأة مسلمة كانت او غير مسلمة

صح الكلام

خطأ تاني 🙂 

الاولى ننفي عن الدين اي منطق بيقول ان حلال الست تعري صدرها

16 ساعات مضت, فولان بن علان said:

طبعا لا ارى انه حلال لاي ست تعري نفسها

وانا ضد العري في كل وقت وكل عصر ولكل امراة و رجل

لكن كلامك عن ملك اليمين انت حر فيه

لكنني مع القرآن ولست معك

تحياتي

يسعدني انك مع القرآن....بس اي تأييد او تبرير لرأي فقهاء بيقولوا ان تعرية صدر الست حلال.....تبقى ضد القرآن مش معاه اطلاقا

 

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

×
×
  • أضف...