Jump to content
Sign in to follow this  
MZohairy

الناسخ والمنسوخ

Rate this topic

Recommended Posts

روى عبد الله بن الإمام أحمد في " زوائد المسند " (21207) ، وعبد الرزاق في " المصنف " (5990) ، وابن حبان في "صحيحه" (4428) ، والحاكم في "المستدرك" (8068) ، والبيهقي في "السنن" (16911) ، وابن حزم في "المحلى" (12/175) من طريق عَاصِمِ بْنِ بَهْدَلَةَ ، عَنْ زِرٍّ، قَالَ : قَالَ لِي أُبَيُّ بْنُ كَعْبٍ: " كَأَيِّنْ تَقْرَأُ سُورَةَ الْأَحْزَابِ؟ أَوْ كَأَيِّنْ تَعُدُّهَا؟ " قَالَ: قُلْتُ لَهُ: ثَلَاثًا وَسَبْعِينَ آيَةً ، فَقَالَ: قَطُّ ، لَقَدْ رَأَيْتُهَا وَإِنَّهَا لَتُعَادِلُ سُورَةَ الْبَقَرَةِ ، وَلَقَدْ قَرَأْنَا فِيهَا : ( الشَّيْخُ وَالشَّيْخَةُ إِذَا زَنَيَا فَارْجُمُوهُمَا الْبَتَّةَ نَكَالًا مِنَ اللهِ وَاللهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ) .

قال ابن حزم رحمه الله :
" هَذَا إسْنَادٌ صَحِيحٌ كَالشَّمْسِ ، لَا مَغْمَزَ فِيهِ " انتهى .
وقال ابن كثير رحمه الله :
" وَهَذَا إِسْنَادٌ حَسَنٌ ، وَهُوَ يَقْتَضِي أنه قد كَانَ فِيهَا قُرْآنٌ ثُمَّ نُسِخَ لَفْظُهُ وَحُكْمُهُ أَيْضًا، وَاللَّهُ أَعْلَمُ " انتهى من "تفسير ابن كثير" (6/335) .

=============================================================================

 

هل تتخيل يا بشر....ان ربنا بجلالة قدره ينزل 213 آية في القرآن و بعد كام سنة...يرجع في كلامه (حاشاه) و يلغيهم؟ 1f642.png🙂
الأحاديث بتقول كده 1f642.png🙂

ربنا نزل سورة الاحزاب اللي هي 73 آية حاليا.....نزلها في الاول قد سورة البقرة اللي هي 286 آية
و بعد كام سنة حذف منها 213 آية لتصبح كما هي عليه الآن 1f642.png🙂
ده كلام بتاع إله خالق الاكوان؟
و ده كلام بتاع دين نازل للعالمين؟؟؟

 

ربنا يهديهم

Share this post


Link to post
Share on other sites

ما هو لو كان تفسير آية النسخ إن القرآن نسخ الآيات في أديان  أو شرائع أهل الكتاب السابقة يبقى برده لم يزل الإشكال

لأن الأديان أو الشرائع السابقة من عند الله أيضا الفرق هنا في التوقيت بس 

لو قلت لاختلاف أحوال الناس أو للتدرج في التشريع إذا هو سبب موجود في الحالتين

لو كان الفهم الصحيح إن لازم ثبات التشريع من عند الله يبقى كان لازم يكون التشريع والآيات واحدة ثابتة منذ آدم حتى نهاية الخليقة

ويرد إلإشكال بأنه سبحانه يأت بخير منها أو مثلها 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
45 دقائق مضت, مجرد مواطن said:

ما هو لو كان تفسير آية النسخ إن القرآن نسخ الآيات في أديان  أو شرائع أهل الكتاب السابقة يبقى برده لم يزل الإشكال

لأن الأديان أو الشرائع السابقة من عند الله أيضا الفرق هنا في التوقيت بس 

لو قلت لاختلاف أحوال الناس أو للتدرج في التشريع إذا هو سبب موجود في الحالتين

لو كان الفهم الصحيح إن لازم ثبات التشريع من عند الله يبقى كان لازم يكون التشريع والآيات واحدة ثابتة منذ آدم حتى نهاية الخليقة

ويرد إلإشكال بأنه سبحانه يأت بخير منها أو مثلها 

هو مش جدال وخلاص يا حاج مواطن خلاصة القول ان ربنا اجل واعظم من ان يرجع ويلغي كلامه زي ما قالك اخونا زهيري 

ربنا قال نأت بخير منها أو مثلها .... فين الأشكال...وقال تعالي ان  مفيش اختلاف في القران واللي بتقوله دا زعم اختلاف بين الناسخ والمنسوخ ... 

يا ريس انت بعد كده حر في اعتقادك اللي تقابل بيه ربك 

انا عن نفسي عايز اقابل ربنا بعقيدة تنزهه سبحانه عن النقائص وعن الشبه بالعباد في الرجوع في كلامهم تعالى الله عن ذلك علوا كبيرا 

يا اخي ما ظنكم برب العالمين ... كيف ترونه ... هل تعلمونه حقا

انتصر يا اخي لمن تشاء على حساب ربك 

قول ربنا رجع في كلامه ومتزعلش فلان أو علان أو ترتان اذا كانوا هينفعوك أو يشفعون لك 

عقيدتي اعيش واموت عليها لا ناسخ ولا منسوخ في القران 

شكرا 

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 دقائق مضت, tarek hassan said:

هو مش جدال وخلاص يا حاج مواطن خلاصة القول ان ربنا اجل واعظم من ان يرجع ويلغي كلامه زي ما قالك اخونا زهيري 

ربنا قال نأت بخير منها أو مثلها .... فين الأشكال...وقال تعالي ان  مفيش اختلاف في القران واللي بتقوله دا زعم اختلاف بين الناسخ والمنسوخ ... 

يا ريس انت بعد كده حر في اعتقادك اللي تقابل بيه ربك 

انا عن نفسي عايز اقابل ربنا بعقيدة تنزهه سبحانه عن النقائص وعن الشبه بالعباد في الرجوع في كلامهم تعالى الله عن ذلك علوا كبيرا 

يا اخي ما ظنكم برب العالمين ... كيف ترونه ... هل تعلمونه حقا

انتصر يا اخي لمن تشاء على حساب ربك 

قول ربنا رجع في كلامه ومتزعلش فلان أو علان أو ترتان اذا كانوا هينفعوك أو يشفعون لك 

عقيدتي اعيش واموت عليها لا ناسخ ولا منسوخ في القران 

شكرا 

أرجو يا فندم ترد على الفكرة المجردة لأنك لفيت حواليها 

مش ربنا سبحانه وتعالى أرسل الرسل وغير الشرائع وجعل لكل شرعة ومنهاجا

تتابع الرسل وتغير الشرائع مش معناها رجع في كلامه حاشاه سبحانه

بل هو يختار التشريع المناسب في الوقت المناسب بما يتوافق مع حكمته جل وعلا ومع سعة علمه بعباده

وبعدين مش الباشمهندس اللي انت جبت الفيديو بتاعه هو اللي قال القرآن نسخ شرائع أهل الكتاب

هو التوراة والانجيل مش من عند الله ولو نسخها يبقى اسمه رجع في كلامه؟؟؟؟؟

كله من عند الله حق وصدق وحكمة

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 ساعات مضت, مجرد مواطن said:

أرجو يا فندم ترد على الفكرة المجردة لأنك لفيت حواليها 

مش ربنا سبحانه وتعالى أرسل الرسل وغير الشرائع وجعل لكل شرعة ومنهاجا

تتابع الرسل وتغير الشرائع مش معناها رجع في كلامه حاشاه سبحانه

بل هو يختار التشريع المناسب في الوقت المناسب بما يتوافق مع حكمته جل وعلا ومع سعة علمه بعباده

وبعدين مش الباشمهندس اللي انت جبت الفيديو بتاعه هو اللي قال القرآن نسخ شرائع أهل الكتاب

هو التوراة والانجيل مش من عند الله ولو نسخها يبقى اسمه رجع في كلامه؟؟؟؟؟

كله من عند الله حق وصدق وحكمة

 

طبعا احنا موضوعنا بكل بساطة ووضوح ادعاء الناسخ والمنسوخ في القران الكريم 

وببساطة متناهية انا بقول بكل تأكيد في القران لا يوجد 

نعم موضوعنا في القران وانا جاوبت فيه

يبقى نسخ أحكام كانت في شرائع أخرى أو كانت في الجاهلية أو..... والاتيان بأفضل منها أو مثلها لحكمة يعلمها الله ... وانت أسأل ربنا واحتج عليه  ولا تحتج علي انا 

انت للان بتقول ان النسخ موجود في القران دي قضيتك ودا موضوعك .... عايز تعمل موضوع مستقل عن السؤال ... تفضل محدش منعك وسميه

لماذا جعل الله سبحانه وتعالى لكل أمة شرعة ومنهاجا وما هي حكمته ...و دا موضوع تاني خالص .... ودا واقع موجود ..... اعمل الموضوع ونبحث فيه عن الحكمة ... وان كنت أعلم أن الرسل السابقين كانوا يبعثون الى اقوام خاصة محدودة ورسالة محمد صلى الله عليه وسلم كانت للبشر عامة ورسالة خاتمة فكل شريعة تناسب مرحلتها........

وعادة قواعد الكتابة لا تقتضي الخروج عن الموضوع الأصلي ... أو القفز منه على شيئ آخر 

موضوعنا في القران الكريم واحنا قلنا مفيش وحاشاه بكل وضوح وجزم ان يكون في القران الكريم 

انت اللي عايز تلف وتدور وتخرج لموضوعات أخرى وتضيع الفكرة وانت حر  طبعا 

اذا كان غرضك الجدل من أجل الجدل مش هتوصل لشيئ

لكل حادث حديث 

شكرا

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 ساعات مضت, tarek hassan said:

طبعا احنا موضوعنا بكل بساطة ووضوح ادعاء الناسخ والمنسوخ في القران الكريم 

وببساطة متناهية انا بقول بكل تأكيد في القران لا يوجد 

نعم موضوعنا في القران وانا جاوبت فيه

يبقى نسخ أحكام كانت في شرائع أخرى أو كانت في الجاهلية أو..... والاتيان بأفضل منها أو مثلها لحكمة يعلمها الله ... وانت أسأل ربنا واحتج عليه  ولا تحتج علي انا 

انت للان بتقول ان النسخ موجود في القران دي قضيتك ودا موضوعك .... عايز تعمل موضوع مستقل عن السؤال ... تفضل محدش منعك وسميه

لماذا جعل الله سبحانه وتعالى لكل أمة شرعة ومنهاجا وما هي حكمته ...و دا موضوع تاني خالص .... ودا واقع موجود ..... اعمل الموضوع ونبحث فيه عن الحكمة ... وان كنت أعلم أن الرسل السابقين كانوا يبعثون الى اقوام خاصة محدودة ورسالة محمد صلى الله عليه وسلم كانت للبشر عامة ورسالة خاتمة فكل شريعة تناسب مرحلتها........

وعادة قواعد الكتابة لا تقتضي الخروج عن الموضوع الأصلي ... أو القفز منه على شيئ آخر 

موضوعنا في القران الكريم واحنا قلنا مفيش وحاشاه بكل وضوح وجزم ان يكون في القران الكريم 

انت اللي عايز تلف وتدور وتخرج لموضوعات أخرى وتضيع الفكرة وانت حر  طبعا 

اذا كان غرضك الجدل من أجل الجدل مش هتوصل لشيئ

لكل حادث حديث 

شكرا

أقول تاني يمكن أعرف أوضح المرة دي 

الباشمهندس اللي أنت احتجيت بالفيديو بتاعه هو اللي فسر الآية بأنها النسخ في الآية هو نسخ الآيات في كتب الأمم السابقة

وأنا كان ردي إن الكتب السابقة من عند الله أيضا فيكون نسخ لآيات أنزلها الله من قبل على حسب فهم الباشمهندس بكده تكون حجته في نفي النسخ في القرآن مردودة عليه

يعني آيات أنزلها الله في التوراة والإنجيل ثم نسخها الله  

وكذلك في القرآن آيات أنزلها ألله ثم نسخها الله

هو سبحانه أعلم منا بنفسه  على حسب علمه وحكمته وقدرته على كل شئ وله سبحانه الملك في السماوات والأرض 

يمحو ما يشاء ويثبت ما يشاء

هو يقول سبحانه ما ننسخ من آية وأنتم لا تصدقونه سبحانه وتقولون لا لم ينسخ من آية 

والآية نكرة وليس هناك دليل على أن المقصود بها الآيات في الكتب السابقة فقط

والذي أنكر النسخ قديما هم اليهود

والحكمة في النسخ واضحة جلية وأمثالها في القرآن كثيرة مثل التدرج في تحريم الخمر والمصابرة باثنين بعد أن كانت عشرة

والله أعلم

Share this post


Link to post
Share on other sites

فيه اله رشيد عادل يرجع في كلامه في ميتين وتلتاشر آية ويلغيهم في سورة الاحزاب خلال كام سنة؟ ده كلام؟

Edited by MZohairy
تجربة

Share this post


Link to post
Share on other sites

طيب نسخ التوراة بالانجيل بعد 18 قرن و انجيل بقرآن بعد 6 قرون امر منطقي لمرور زمن طوييييييل

انما يرجع في كلامه في ميتين وتلتاشر اية لسه منزلهم من كام سنة؟؟؟  ده منطق مايعملوش حتى الانسان المختل نفسيا!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

منهم من قال ٥٠٠ ايه منسوخة 

وقالوا الأعمال أولى من الإهمال 

واجازوا التوفيق بين الناسخ والمنسوخ 

لولا حفظ الله لضاع القرآن بهذه الآراء الخطرة

والله ولا حرف ولا حركة نسخها الله بدليل انه لم يخبرنا واننا بحاجة لكل ايه فيه 

النسخ مع ابقاء المنسوخ مكانه شيئ  مضحك مبك

Share this post


Link to post
Share on other sites

موضوع  سورة الاحزاب ده مهزلة.......مهزلة مهينة لله و للقرآن وللرسول

تخيل دفاعهم عن التراث يخليهم يهينوا الله وقرآنه بالشكل ده؟؟؟

ويقعدوا يبرروا تبريرات شديدة السطحية والسخافة للدفاع عن التراث!!!!

التراث عندهم بقى اهم من الدين نفسه

للأسف

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 ساعات مضت, MZohairy said:

موضوع  سورة الاحزاب ده مهزلة.......مهزلة مهينة لله و للقرآن وللرسول

تخيل دفاعهم عن التراث يخليهم يهينوا الله وقرآنه بالشكل ده؟؟؟

ويقعدوا يبرروا تبريرات شديدة السطحية والسخافة للدفاع عن التراث!!!!

التراث عندهم بقى اهم من الدين نفسه

للأسف

 انا قعدت فترة كبيرة ناقل للتراث 

يعني اروح احفظ من الكتب واقول 

يعني كان عندي هو دا الدين الذي لا جدال فيه 

وهو دا اللي بيقولوا عليه سلفية 

ومازال عند بعض الناس التدين انه يبقى سلفي أو اخواني

المهم ... انا مش مع رفض التراث كله ولا مع أخذه كله 

وهناك أسباب كثيرة حالت دون تنقيته

لازم نعلم جميعا ان كل واحد يؤخذ منه ويرد عليه 

والمقدس كتاب الله ... والمنزه عن النقص ... ولا يأتيه الباطل .... 

لازم نعرف ان اي انسان بخطئ كثيرا ويصيب قليلا  

وكل كلام فيه نقص وليس فيه كمال

والميزان هو الا نقبل ما يسبب الحرج في الدين 

وما جعل عليكم في الدين من حرج 

Share this post


Link to post
Share on other sites

فيه مشكلة ولا أدري سيضاف الرد أم لا لغيت الاقباسات يمكن يقبل الإضافة

 

واضح يا فنان بحكم الاشتغال بالموسيقى إنك استغنيت عن الإقناع العقلي بعزف موسيقي مرعب يغطي على الحوار ويشتت الانتباه عن التركيز عن استخدام البرهان 

التدرج في حكم الخمر اسمه ايه ؟؟؟رجع في كلامه؟؟؟ ولا حكمة ومراعاة أحوال الناس وده حدث خلال فترة نزول الوحي  القصيرة

وده استدلال من الفرآن نفسه ليس له أي علاقة بكتب التراث

وحكمك على كتب التراث يشوبه بعض الخلط لأن كتب التراث فيها الكثير من الآراء المختلفة

ربما عدم وجود فرصة  للاطلاع عليها 

أو أن هناك رأي مسبق بني على انتقاءات منتقدة سواء من المستشرقين ومن تأثر بآراءهم

أو ممن لا صبر له ولا وقت له لسبر غورها بنفسه

لا يوجد رأي واحد يمكن أن يورث

وحتى الرأي بعدم وجود النسخ موجود في كتب التراث

والردود موجودة بالأدلة والبراهين بعيد عن التراشق اللفظي وخلفية السخرية والتبشيع

 

وأصل تغير الأحكام  من زمن إلى زمن طال أم قصر للحكمة ومراعاة الأحوال ثابت 

ولا فيه مهزلة ولا إهانة بالعكس هو من رحمة الله لعباده ومن الحكمة وخاصة في ظل الرسالة الخاتمة الممتدة إلى قيام الساعة فليس هناك رسالة بعدها تنسخها

Share this post


Link to post
Share on other sites

شوف يابو حميد

لما تعرض عليا منهج لحاجه بتصفها (بالصحيحة)

ويتضح لأي عاقل ان بعضه فيه مخالفة للعقل والدين والاخلاق و كل ماهو طيب

يبقى منهجك مليئ بالعوار و مرفوض تماما

ماينفعش تقولي نطنش الصحيح الوحش و نأخذ بالصحيح الحلو

المنهج كده فاشل

ماينفعش يتاخد منه تشريع....(لأن بعض صحيحه ضد الدين احيانا)

ولازم تفهم العيب في الذات الالهية وتاخد بالك منه في موضوع النسخ في (((((سورة الاحزاب)))))

ده يهدملك الفكرة تمااااما

213 آية يا رااجل   

 

تحياتي

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 دقائق مضت, MZohairy said:

ولازم تفهم العيب في الذات الالهية وتاخد بالك منه في موضوع النسخ في (((((سورة الاحزاب)))))

ده يهدملك الفكرة تمااااما

213 آية يا رااجل   

 

أنا لا أري فيه عيب أن ينسخ الله ما يشاء لحكمة يعلمها بل أراها رحمة وتدرج بالبشر

ومن طلاقة قدرته أن يأتي بخير منها أو مثلها وليس بأقل منها وهذا  اعتقاد فيه تعظيم لله وليس العكس

بغض النظر عن الحديث وعدد الآيات ففكرة النسخ والإنساء(إن صح اللفظ) من رب العباد

Share this post


Link to post
Share on other sites
47 دقائق مضت, MZohairy said:

لما تعرض عليا منهج لحاجه بتصفها (بالصحيحة)

ويتضح لأي عاقل ان بعضه فيه مخالفة للعقل والدين والاخلاق و كل ماهو طيب

يبقى منهجك مليئ بالعوار و مرفوض تماما

ماينفعش تقولي نطنش الصحيح الوحش و نأخذ بالصحيح الحلو

المنهج كده فاشل

ماينفعش يتاخد منه تشريع....(لأن بعض صحيحه ضد الدين احيانا)

أولا ليس فيه اتفاق أو اجماع انه مخالف للدين أو العقل والأخلاق فالفهوم تختلف

ثانيا المنهج نفسه يحتوي على أدوات النقد

والمنهج مبني على مسلمات عقلية 

نصدق الصادق ونكذب الكاذب

الله تعبدنا بما نطيق بإمكانياتنا كبشر لم يكلفنا فوق ما نطيق وأحكامنا على قدر ما وهبنا من قدرات

والقول بأن هذا جهد بشري يطرأ عليه الخطأ صحيح يندرج على كل جهد بشري

وهل كتب (دون)القرآن إلا بجهد بشري وهل جمع إلا بجهد بشري وهل حفظ في الصدور إلا بجهد بشري

وجميع العلوم البشرية والحضارات بنيت على مجهودات بشرية يبني بعضها على بعض 

فالله حفظ الذكر عن طريق ذلك الجهد البشري ولم ينزله من السماء مكتوبا بأدوات وخط من السماء 

هل هناك من يشكك ويسخر  من القرآن؟؟نعم 

هل بحذف ما سخروا منه أم نبينه ونوضحه وندرسه ونثبت بالدليل العقلي والبرهان خطأ ما ذهبوا إليه

المستشرقون درسوا القرآن وعلوم الشريعة بعمق وتفاصيل أكثر من كثير من المسلمين

منهم من كان للبحث النزيه المتجرد واستفاد منه المسلمون

 ومنهم من كان للدس والطعن وإثارة الشكوك وكثير من أبحاثهم كانت مؤثرة على بعض المسلمين ونالت من ثقتهم

إذا كنا ننتقد الوراثة من كتب التراث الإسلامي دون دراسة ونقد

فكذلك ينبغي أن ننتقد ما ورث من المستشرقين ولا نسلم بنتائج دراساتهم المشوبة في الكثر بالتحيز وعدم التجرد والعداء العقيدي

ليست كل وراثة منتقدة وإلا لتركنا الأموال والعقارات الموروثة من آباءنا لأنها موروثة ليست من إنتاجنا

المهم ما هو  ذلك الموروث

تحياتي

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

اتفاقهم او اجماعهم من عدمه لا يعنيني في اي شيئ خالص

ده بالنسبالي منهج مهترئ شديد العوار و مضحك جدا......لا اعترف به

لأن مخرجاته مضحكة جدا

ارجوا يكون كلامي مفهوم

Share this post


Link to post
Share on other sites

ليس المقصود اتفاقهم أو إجماعهم هم ولا أدري من هم

أنا أقصد ليس هناك اتفاق بيني وبينك

والمنهج الذي تراه مهترئ شديد العوار ومضحك بالنسبة لك ومخرجاته المضحكة جدا بالنسبة لك

لا  أراه كذلك بالنسبة لي

وحاولت أن أسوق الأدلة و البراهين العقلية  على أنه علم جليل بذلت فيه الأمة مجهودات جبارة في انشاءه وتطويره

وأصبح منتج حضاري له شهادات من غير المسلمين

Share this post


Link to post
Share on other sites

الهندوس واليهود والبوذيين بيقولوا كده على اديانهم كمان لإضفاء قدسية خاصة غير موجوده

مخرجات هذا اللي بتسميه علم يابوحميد هي الحكم

فلو المخرجات منحدرة يبقى اللي بتسميه علم هو علم منحدر

القصد اني لا اؤمن بإنه علم اصلا....من الكثير من مخرجاته المخالفة لكل عقل و دين و منطق

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...