اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الإمام الزهيري


MZohairy

Recommended Posts

منذ ساعة, wagdi said:

تحية من صديق قديم على الموضوع الجميل... ?

اقتباس

wagdi

  • Advanced Member
  •  
  • Members
  •  4
  • 631 مشاركات

الفاضل محمد عامر...

السلام عليكم ورحمة الله...

حضرتك بتسأل أسئلة كتيرة لا أظن أن هذا مكانها... ولن تقود إلا لجدل مذموم...وخناقات وناس بتفتي في اي كلام...وبكرة حفكرك.... :roseop:

بس عامة... خليني أسالك أنا سؤال... حافترض معاك إن السنة مالهاش لازمة...وممكن نمشيها بالقرأن بس... طيب.. جالك واحد بيقولك أنا شايف الجماعة المسلمين دول ناس نضيفة ومجتهدة وبتاعة علم وعمل وشاغلين نفسهم بالمصلحة مش بالهجايص...وقررت أبقى مسلم... إديني بقى يا عم حاجة تقوللي أعمل إيه... تقوم إنت قايله مافيش أي مشاكل إتفضل عندنا كتاب إسمه القرأن ده فيه كل إلى حاتحتاجه...

أخده منك وسافر بلدهم... رحت إنت زرته بعد كام سنة... لقيته بيصلي الفجر 4 ركعات والمغرب إتنين والعشا خمسة... ولقيته بيصوم رمضان لا بياكل ولا بيشرب بس بيدخن... ولقيته راح عمل عمرة...أحرم بالبنطلون الجينز من ميقات فرانكفورت... لقى الناس كلها بتطوف عكس عقارب الساعة ...طاف هو معاها...وبعدين حب يعمل بالرحلة بقى ويضمن الجنة فقالك أنا خليني أحسن من العالم ديي وأطوف عشر أشواط مش سبعة...وبدل الجمر ضرب رصاص... وبعدين الزكاة بقى ماقولكش... حاسبها هو مع نفسه كدة على حسب المزاج والتساهيل...ولما جه عيد الأضحى موت الخروف بالكهربة... وخد عندك بقى الطلاق، وأحكام البيوع، وتفاصيل الربا، والأقضية، والتداعي، والأيمان، والصدقات، وكتاب فقه السنة ده يتعمل قراطيس....

وبعدين لقيته كدة بيقولك أنا قريت في القرأن "وما آتاكم الرسول فخذوه وما نهاكم عنه فانتهوا واتقوا الله إن الله شديد العقاب" إيه هو إلى أتانا بيه الرسول...تقوم إنت تقوله دي حاجة إسمها السنة... يقولك طب وأنت مادتنيش كتب عنها ليه؟ تقوله لا يا عم ده كلام جي كدة بالتواتر ماحناش عارفين صح و لا لأه ويمكن حد يكون لعب فيه... يقوم هو قايلك الله...طب ما القرأن برضه واصلنا بالتواتر من نفس الناس... إيه يضمن لنا بقى إن القرأن هو كمان مش متغير فيه؟؟؟

وحاوريني يا كيكة...

"هو الذي بعث في الأميين رسولا منهم يتلو عليهم آياته ويزكيهم ويعلمهم الكتاب والـحكمة وإن كانوا من قبل لفي ضلال مبين" [الجمعة:2]

شوف كدة... يتلو... وبعدين يزكيهم ...وبعدين يعلمهم ... ماقالش يتلو ويزكيهم وبس...وسيبهم هما بقى كل واحد يفهم ويتصرف على كيفه...

معلش طولت عليك... ربنا يهدي الجميع ويهدي المسلمين...

تحياتي...


 

فكأننا والماء من حولنا... قوم جلوس وحولهم ماء...

12 سنة مرت على مداخاة حضرتك

العمر بيمر

تحية لكل المحاورين في كندا

رابط هذا التعليق
شارك

  • الردود 50
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

23 ساعات مضت, مجرد مواطن said:

أعتقد الإيمان ليس مرادف للوراثة

بكل تأكييييييييييد

و لذلك هتلاقيني قلت......بالإيمان (((أو))) الوراثة

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

2 ساعات مضت, wagdi said:

تحية من صديق قديم على الموضوع الجميل... ?

وجديييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي  صديقي الجميييييل 

كومانتاليه فو مونامي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

يارب تكون بخير

اسعدتني اسعدتني اسعدتني ??

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

الصلاة منقولة بالتواتر يا صديقي

سنة حركية فعلية منقولة بالتواتر

تختلف 180 درجة عن اي سنة آحاد قولية منقولة

اكتر من 95% من الاحاديث هي احاديث آحاد غير متواترة

(((((( ظنية الثبوت ظنية الدلالة))))))) 

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

3 ساعات مضت, مجرد مواطن said:

12 سنة مرت على مداخاة حضرتك

العمر بيمر

تحية لكل المحاورين في كندا

يااااه... كأني باقرا كلام شخص تاني ?

قد ايه ١٢ سنة ممكن تغير قناعات وأفكار البني أدم...

  • شكراً 1

فكأننا والماء من حولنا... قوم جلوس وحولهم ماء...

رابط هذا التعليق
شارك

4 ساعات مضت, MZohairy said:

الصلاة منقولة بالتواتر يا صديقي

سنة حركية فعلية منقولة بالتواتر

تختلف 180 درجة عن اي سنة آحاد قولية منقولة

اكتر من 95% من الاحاديث هي احاديث آحاد غير متواترة

(((((( ظنية الثبوت ظنية الدلالة))))))) 

فيه مشكلة طبعا عند البعض أو الكل  انهم يتزوجوا بشهادة شاهد واحد على عقد الزواج ويبقى الزواج باطل حتى لو كان الشاهد عدل .... مش ممكن حد يقبل لا اهل العريس ولا اهل العروسة .... دا في امر حياتي اجتماعي 

وعند نفس الناس مفيش مشكلة انه ياخد كلام عن النبي بشاهد واحد على اعتبار انه شاهد عدل ودا أمر ديني 

وطبعا بنص القرآن ان ممكن تلاقي ناس منافقين وانت متعرفش ويمكن تعدهم عدول لأنك فعلا لا ترى إلا الظاهر

(وَمِمَّنْ حَوْلَكُم مِّنَ الْأَعْرَابِ مُنَافِقُونَ ۖ وَمِنْ أَهْلِ الْمَدِينَةِ ۖ مَرَدُوا عَلَى النِّفَاقِ لَا تَعْلَمُهُمْ ۖ نَحْنُ نَعْلَمُهُمْ ۚ سَنُعَذِّبُهُم مَّرَّتَيْنِ ثُمَّ يُرَدُّونَ إِلَىٰ عَذَابٍ عَظِيمٍ)

كم أنتم متساهلون في أمر الدين متشددون في أمور انفسكم .... اكيد التمسك بأمور ظنية الثبوت لمصلحة دنيوية

واكيد احنا نحتاج نميز الخبيث من الطيب من خلال العرض على القرآن والا فنحن مستمرون في الضلال والاضلال

  • أعجبني 1

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

 

رابط هذا التعليق
شارك

5 ساعات مضت, MZohairy said:

الصلاة منقولة بالتواتر يا صديقي

سنة حركية فعلية منقولة بالتواتر

تختلف 180 درجة عن اي سنة آحاد قولية منقولة

اكتر من 95% من الاحاديث هي احاديث آحاد غير متواترة

(((((( ظنية الثبوت ظنية الدلالة))))))) 

من معلوماتي الطشاش في علم الحديث إن الآحاد ما دون المتواتر

لأن البعض بيفتكر إن الآحاد هو واحد عن واحد عن واحد (وبس)

وده اسمه الغريب من أقسام الآحاد الثلاثة وأغلبها ضعيف والبعض منها صحيح مثل حديث إنما الأعمال بالنيات 

والقسم الثاني  العزيز   لايقل عن اثنين في كل طبقة من طبقاته

والقسم الثالث المشهور  وهو ما رواه أكثر من ثلاثة في كل طبقة من طبقاته 

وظنية الثبوت لا يلزم معها ظنية الدلالة

فقد يكون الخبر قطعي الثبوت وظني الدلالة يتحمل أكثر من معنى وهو ما فيه مجال للإجتهاد في فهم النص

مثل قوله تعالى  ( والمطلقات يتربصن بأنفسهن ثلاثة قروء ) 

القرء حيض أم طهر

وقد يكون ظني الثبوت وقطعي الدلالة لا يحمل أكثر من معنى

 وقطعي الدلالة لامجال للإجتهاد فيه 

وظني الثبوت يفيد العلم 

ويزيد الظن في الثبوت كلما زاد عدد الرواة الثقات في كل طبقة

مثلا إذا جاءك خبر عن واحد ولو كان صادق يكون التصديق محتمل قبوله عكس لو كان كاذب أو تصيبه أوهام

وإذا جاءك اثنان بنفس الخبر تزداد الثقة وإذا جاءك ثلاثة صادقين أثبات تزداد الثقة أكثر فأكثر وهكذا

فليس كله على نفس الدرجة 

تختلف درجة قبول خبر الآحاد حسب نوعية الرواة وعددهم

و ليس هذا في السنة فقط

بل هو  في عموم نقل الأخبار التاريخية والمعاصرة وهو كلام منطقي مقبول عقليا

تم تعديل بواسطة مجرد مواطن
رابط هذا التعليق
شارك

قطعا الآحاد دون المتواتر

لكن يظل الآحاد ظني الثبوت مهما كان نوعه غريب او عزيز او مشهور

يظل ظني الثبوت ظني الدلالة

ضف على ذلك ما ورد في القصة اول الموضوع الحالي....(عبر الازمان)  من اختلاف للمنقول باختلاف اللهجات و احتمالات النسيان واحتمالات الاضافة واحتمالات الانتقاص واحتمالات سوء الفهم (كل ده بحسن النية).....اضف الى ذلك احتمالات سوء النية بكل ما فيها من احتمالات مخيفة

 

كل ذلك يجعل المحتوى مستحيل ان يكون تشريعا ملزما  ومستحيل اعتباره سليما من اي عوار

 

لذلك وبكل بساطة....كل ما يخالف القرآن والاخلاق والفطرة السليمة و المنطق القرآني ........هو كذب....مهما قيل عنه صحيحا

 

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

2 ساعات مضت, MZohairy said:

قطعا الآحاد دون المتواتر

لكن يظل الآحاد ظني الثبوت مهما كان نوعه غريب او عزيز او مشهور

يظل ظني الثبوت ظني الدلالة

ضف على ذلك ما ورد في القصة اول الموضوع الحالي....(عبر الازمان)  من اختلاف للمنقول باختلاف اللهجات و احتمالات النسيان واحتمالات الاضافة واحتمالات الانتقاص واحتمالات سوء الفهم (كل ده بحسن النية).....اضف الى ذلك احتمالات سوء النية بكل ما فيها من احتمالات مخيفة

 

كل ذلك يجعل المحتوى مستحيل ان يكون تشريعا ملزما  ومستحيل اعتباره سليما من اي عوار

 

لذلك وبكل بساطة....كل ما يخالف القرآن والاخلاق والفطرة السليمة و المنطق القرآني ........هو كذب....مهما قيل عنه صحيحا

 

لو راجعت المداخلة السابقة عن الثبوت والدلالة ستجد أن لا ارتباط بينهم

اختلاف اللهجات ليس حجة في عدم تصديق الخبر لأنها مفهومة في الأغلب من العرب

او ليست اللهجة المصرية مثلا مفهومة في كل الدول العربية

لهجة النبي صلى الله عليه وسلم مفهومة ويمكن نقلها كما هي

كان العرب يحفظون مئات الأبيات من الشعر بنصها وينقلونها حرفيا

احتمال النسيان يتناقص مع اختيار القبول من الراوي جيد الحفظ ورد أخبار من يتوهم أو معروف النسيان 

واحتمال الإضافة وسوء النية يرده اختيار العدول الذين ظهرت علامات تقواهم وورعهم

ويزداد القبول للخبر بازدياد طرق نقله وتعدد روايته من الحفظة الجيدين المعروفين بالصدق والورع 

رد الأخبار في حياتنا بشكل عام بسبب الاحتمال تستحيل معه الحياة ولن نحصل فائدة أو ندفع ضرا جاءنا في خبر

إذا جاءك ابنك المعروف عنه الجدية أن ماما أخذت شنطها وأقسمت أن لا تعود

سيختلف قبولك للخبر إذا كان من الابن الآخر المعروف عنه كثرة الهزار والمقالب

لو كان الخبر من الإثنين سيختلف أكثر وإذا انضمت اختهم اليهم عندها لابد ان تقوم وتتحرك قبل ان يفوت امكانية الاصلاح

وهذا معنى إفادة العلم والعمل

لو تركت الاحتمالات تقودك الى القعود فسوف يفوتك الكثير

وأوافق أن كل ما يخالف القرآن والأخلاق والفطرة السليمة يكون غير صحيح

ولكن البعض يريد أن يفرض مفهومه لذلك ويتشنج ويتعصب ويوزع السباب والتجهيل لمن يخالفه في الفهم

ويكون المعنى في حقيقته غير ذلك وهذا مجاله الحوار والمناقشة العلمية الهادئة

رابط هذا التعليق
شارك

6 ساعات مضت, مجرد مواطن said:

لو راجعت المداخلة السابقة عن الثبوت والدلالة ستجد أن لا ارتباط بينهم

اختلاف اللهجات ليس حجة في عدم تصديق الخبر لأنها مفهومة في الأغلب من العرب

او ليست اللهجة المصرية مثلا مفهومة في كل الدول العربية

لهجة النبي صلى الله عليه وسلم مفهومة ويمكن نقلها كما هي

كان العرب يحفظون مئات الأبيات من الشعر بنصها وينقلونها حرفيا

احتمال النسيان يتناقص مع اختيار القبول من الراوي جيد الحفظ ورد أخبار من يتوهم أو معروف النسيان 

واحتمال الإضافة وسوء النية يرده اختيار العدول الذين ظهرت علامات تقواهم وورعهم

ويزداد القبول للخبر بازدياد طرق نقله وتعدد روايته من الحفظة الجيدين المعروفين بالصدق والورع 

رد الأخبار في حياتنا بشكل عام بسبب الاحتمال تستحيل معه الحياة ولن نحصل فائدة أو ندفع ضرا جاءنا في خبر

إذا جاءك ابنك المعروف عنه الجدية أن ماما أخذت شنطها وأقسمت أن لا تعود

سيختلف قبولك للخبر إذا كان من الابن الآخر المعروف عنه كثرة الهزار والمقالب

لو كان الخبر من الإثنين سيختلف أكثر وإذا انضمت اختهم اليهم عندها لابد ان تقوم وتتحرك قبل ان يفوت امكانية الاصلاح

وهذا معنى إفادة العلم والعمل

لو تركت الاحتمالات تقودك الى القعود فسوف يفوتك الكثير

وأوافق أن كل ما يخالف القرآن والأخلاق والفطرة السليمة يكون غير صحيح

ولكن البعض يريد أن يفرض مفهومه لذلك ويتشنج ويتعصب ويوزع السباب والتجهيل لمن يخالفه في الفهم

ويكون المعنى في حقيقته غير ذلك وهذا مجاله الحوار والمناقشة العلمية الهادئة

ارجع اقرا قصة صحيح الزهيري تاني وانت تفهم ان الموضوع مش كده خلص في اختلاف اللهجات

اللهجة المصرية مفهومة طبعا بشكل اكبر من باقي اللهجات العربية بسبب الاغاني والافلام والريادة المصرية الفنية

لكن العكس لأ

اتحداك لو تفهم اللهجة الجزائرية!!!! او التونسية او المغربية او اليمنية  (لو ماكنتش احتكيت بيهم وعشت معاهم اقصد)

و يتفرع من كل لهجة عشرات اللهجات 

زي المصري....هتلاقي العريشي والشرقاوي والدمياطي ووووووووووووو

كل ده مختلف عن بعضه تماااااما

ده اولا

==========================================================

 

ثانيا الموضوع الاحتمالي ده ممكن نتغاضى عنه لو بنتكلم عن موضوع عام مش مؤثر في الناس!!!!!

زي ياترى اللوز احلى ولا الفزدق مثلا!!!

 

انما لما يكون فيه موضوع داخل في حياة الناس بشكل مهول ويومي....و بيشرع لهم حياتهم....ويحاكمهم بالقتل لو اخطأوا.....زي من بدل دينه فاقتلوه مثلا!!!!!!!!

 

وتيجي تقولي (لو تركت الاحتمالات تقودك الى القعود فسوف يفوتك الكثير)!!!!!!!.....يبقى الف لأ......الف لأ.....ويفوتني الكتير يا سيدي....احسن ما تجيبلي كلام بشري و تقتلني بيه لاعتقادك انه كلام سماوي!!!!!!

 

والله عيب  نخلي كلام صحيح الزهيري جزء من الدين ......بقى ربنا يقول اليوم اكملت لكم دينكم.....وييجي الزهيري يجيبلكم دين تاني بعد 250 سنه.....تقوموا تتبعوه؟؟؟؟؟

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

17 دقائق مضت, MZohairy said:

ارجع اقرا قصة صحيح الزهيري تاني وانت تفهم ان الموضوع مش كده خلص في اختلاف اللهجات

اللهجة المصرية مفهومة طبعا بشكل اكبر من باقي اللهجات العربية بسبب الاغاني والافلام والريادة المصرية الفنية

لكن العكس لأ

اتحداك لو تفهم اللهجة الجزائرية!!!! او التونسية او المغربية او اليمنية  (لو ماكنتش احتكيت بيهم وعشت معاهم اقصد)

و يتفرع من كل لهجة عشرات اللهجات 

زي المصري....هتلاقي العريشي والشرقاوي والدمياطي ووووووووووووو

كل ده مختلف عن بعضه تماااااما

ده اولا

==========================================================

 

ثانيا الموضوع الاحتمالي ده ممكن نتغاضى عنه لو بنتكلم عن موضوع عام مش مؤثر في الناس!!!!!

زي ياترى اللوز احلى ولا الفزدق مثلا!!!

 

انما لما يكون فيه موضوع داخل في حياة الناس بشكل مهول ويومي....و بيشرع لهم حياتهم....ويحاكمهم بالقتل لو اخطأوا.....زي من بدل دينه فاقتلوه مثلا!!!!!!!!

 

وتيجي تقولي (لو تركت الاحتمالات تقودك الى القعود فسوف يفوتك الكثير)!!!!!!!.....يبقى الف لأ......الف لأ.....ويفوتني الكتير يا سيدي....احسن ما تجيبلي كلام بشري و تقتلني بيه لاعتقادك انه كلام سماوي!!!!!!

 

والله عيب  نخلي كلام صحيح الزهيري جزء من الدين ......بقى ربنا يقول اليوم اكملت لكم دينكم.....وييجي الزهيري يجيبلكم دين تاني بعد 250 سنه.....تقوموا تتبعوه؟؟؟؟؟

اللهجة المنقول عنها لهجة النبي هي لهجة قريش بها نزل القرأن

معروفة للجميع سهل النقل عنها

يفوتك الكثير مما أمر به في القرآن من طاعة الرسول والاقتداء به وهذا من تمام الدين

والقضية ليست كتاب واحد بل المنهج والنقل والكتابة والتدوين بدأ منذ عصر النبي من الصحابة ثم التابعين

وكتاب الصحيح ليس سوي جمع لما سبق وليس بداية 

رابط هذا التعليق
شارك

43 دقائق مضت, مجرد مواطن said:

اللهجة المنقول عنها لهجة النبي هي لهجة قريش بها نزل القرأن

معروفة للجميع سهل النقل عنها

تاني....ده لو هو اللي قالها فعلا......و الاهم من كده انه كان بيكلم ناس مش من قريش....من الطائف و نجد والبحرين واليمن و تبوك وووووووووووو كل دول لهجتهم مختلفة تماما

يفوتك الكثير مما أمر به في القرآن من طاعة الرسول والاقتداء به وهذا من تمام الدين

ده لو عندنا شريط كاست بصوت الرسول بيقول فيه حاجه
ثانيا طاعة الرسول فيما نقله من كلام الله فقط.....كلام محمد الانسان كان كلام بشري غير منزل...و غير ملزم....زي تأبير النخل مثلا

والقضية ليست كتاب واحد بل المنهج والنقل والكتابة والتدوين بدأ منذ عصر النبي من الصحابة ثم التابعين

وكتاب الصحيح ليس سوي جمع لما سبق وليس بداية 

وضحتلك امثلة كتيير لمصايب وردت في هذا الصحيح......مش عارف هل مفروض اعيدها تاني؟

احنا بنرجع كده لاول الحوار تاني  ? 

 

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

وبالتالي لما الرسول يتقال انه قال (من بدل دينه فاقتلوه) .....هنا طاعته مخالفة لطاعة الله

 

وبالتالي الطاعة هنا غلط.....و هناك مئات الامثلة على ذلك

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

منذ ساعة, MZohairy said:

.و الاهم من كده انه كان بيكلم ناس مش من قريش....من الطائف و نجد والبحرين واليمن و تبوك وووووووووووو كل دول لهجتهم مختلفة تماما

حتى لو لهجتهم مختلفة فيسهل عليهم النقل بلهجة قريش لأنها لغة القرآن ويعرفونها جيدا ويستخدمونها

 

منذ ساعة, MZohairy said:

ده لو عندنا شريط كاست بصوت الرسول بيقول فيه حاجه
ثانيا طاعة الرسول فيما نقله من كلام الله فقط.....كلام محمد الانسان كان كلام بشري غير منزل...و غير ملزم....زي تأبير النخل مثلا

وحتى لو كان فيه شريط كاست  كان سيطعن فيه من أراد الطعن ...حاليا يتم اللعب في الفيديوهات وهناك تطبيقات تركب الصوت حتى على  من قد مات

اعة الله وطاعة الرسول بينهما حرف واو العطف والعطف في اللغة يقتضي المغايرة 

وكلام محمد الإنسان وهو إنسان في كل الأحوال لكن كلامه في النيا غير كلامه في الدين

في الدنيا أنتم أعلم بشئون دنياكم 

لكن في الدين هو رسول الله أعلم الخلق بالله وأتقاهم وأشدهم خشية

فهو صلى الله عليه وسلم خير معلم ومربي

وأمرنا بالاقتداء به ولو لم يكن هناك أخبار عنه لنقتدي به لكان الأمر بالاقتداء سدى وحاشاه سبحانه أن يأمر بما هو سدى

 

منذ ساعة, MZohairy said:

وضحتلك امثلة كتيير لمصايب وردت في هذا الصحيح......مش عارف هل مفروض اعيدها تاني؟

احنا بنرجع كده لاول الحوار تاني  ? 

أعتقد أنني رددت على ذلك  بأن متن كل حديث يختلف فيه أو  هو مخالف للقرآن في اعتقاد من يعتقد ذلك هو شئ يخضع للنقاش والمدارسة العلمية

لأن ما خلصت أنت إليه قد لا توافق عليه ومفهومك غير إجباري على الباقين

ولو لاحظت أنني لا أناقشك في الأحاديث لأن هناك ما يبدو من كلامك أنك لا تعترف بالأحاديث بالجملة(كلها) وهو منهج القرآنيين مثل أحمد صبحي منصور وجماعته

وأحيانا أحتار في كلامك هل هناك بعض الأحاديث مشكلة بالنسبة لك والباقي مقبول 

لو كان ذلك  كذلك فسوف أذاكر تلك الأحاديث جيدا ثم ننتناقش إما أن تقنعني بمفهومك  فسأقبله طواعية رغبة في تحري الصواب وإما أن نختلف

أما الذي يبدو وأرجو أن أكون مخطئا أنك تمزق الصحيح وغير الصحيح وترد الكل

 

تم تعديل بواسطة مجرد مواطن
رابط هذا التعليق
شارك

في ٣٠‏/١٠‏/٢٠١٩ at 20:11, tarek hassan said:

 

وطبعا بنص القرآن ان ممكن تلاقي ناس منافقين وانت متعرفش ويمكن تعدهم عدول لأنك فعلا لا ترى إلا الظاهر

(وَمِمَّنْ حَوْلَكُم مِّنَ الْأَعْرَابِ مُنَافِقُونَ ۖ وَمِنْ أَهْلِ الْمَدِينَةِ ۖ مَرَدُوا عَلَى النِّفَاقِ لَا تَعْلَمُهُمْ ۖ نَحْنُ نَعْلَمُهُمْ ۚ سَنُعَذِّبُهُم مَّرَّتَيْنِ ثُمَّ يُرَدُّونَ إِلَىٰ عَذَابٍ عَظِيمٍ)

 

المنافقين في الآية حول النبي والصحابة وليسوا هم الصحابة

الصحابة هم من ذكرهم الله في قوله تعالى

اقتباس

وَالسَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالْأَنْصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسَانٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ۚ ذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ

 

 

رابط هذا التعليق
شارك

2 ساعات مضت, مجرد مواطن said:

المنافقين في الآية حول النبي والصحابة وليسوا هم الصحابة

الصحابة هم من ذكرهم الله في قوله تعالى

طبعا الحديث تم جمعه بعد وفاة الرسول عليه الصلاة والسلام بقرنين الزمان ....هل من الوارد ان تحسب ان هذا الراوي عدل حسب الظاهر وانت لا تعلم باطنه ويطلع منافق 

هل لم يكن حول الرسول عليه الصلاة و السلام منافقون لا يعلمهم الرسول عليه الصلاة والسلام والله يعلمهم 

هل قرأت سورة المنافقون التي تبدأ بقوله تعالى اذا جاءك المنافقون 

نعم كان وما يزال على مر العصور منافقون مخادعون  ورد ذكرهم ايضا في أول سورة البقرة ومن الناس من يقول آمنا .... 

لا يمكن الجزم لأي انسان انه عدل الا من طريق واحد وهو أن يخبرنا الله عالم السر وأخفى 

حكاية الرواية عن عن عن عن   كلهم عدل .... وهم ... وضحك على الدقون... 

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

 

رابط هذا التعليق
شارك

7 دقائق مضت, tarek hassan said:

طبعا الحديث تم جمعه بعد وفاة الرسول عليه الصلاة والسلام بقرنين الزمان ....هل من الوارد ان تحسب ان هذا الراوي عدل حسب الظاهر وانت لا تعلم باطنه ويطلع منافق 

هل لم يكن حول الرسول عليه الصلاة و السلام منافقون لا يعلمهم الرسول عليه الصلاة والسلام والله يعلمهم 

هل قرأت سورة المنافقون التي تبدأ بقوله تعالى اذا جاءك المنافقون 

نعم كان وما يزال على مر العصور منافقون مخادعون  ورد ذكرهم ايضا في أول سورة البقرة ومن الناس من يقول آمنا .... 

لا يمكن الجزم لأي انسان انه عدل الا من طريق واحد وهو أن يخبرنا الله عالم السر وأخفى 

حكاية الرواية عن عن عن عن   كلهم عدل .... وهم ... وضحك على الدقون... 

أنا لم أرد عليك بحديث

بل رددت عليك بآية من القرآن فتجاهلتها 

أتكلم عن الصحابة السابقون الأولون الملازمين لرسول الله الراون عنه 

هل قرأت هذه الآية

وَلَوْ نَشَاءُ لَأَرَيْنَاكَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُمْ بِسِيمَاهُمْ ۚ وَلَتَعْرِفَنَّهُمْ فِي لَحْنِ الْقَوْلِ ۚ وَاللَّهُ يَعْلَمُ أَعْمَالَكُمْ

 

هل تدبرت كلمة ولتعرفنهم

ما ورد في سورة المنافقون وسورة البقرة وسورة التوبة وغيرها من السور هو تعريف لصفات المنافقين واقوالهم وأعمالهم هو للتعريف بهم وفضحهم

فهل بعد كل هذا  التوضيح لهم في القرآن تلمح بأن أجلاء الصحابة يمكن أن يكونوا منافقين ؟؟؟؟؟؟؟؟

لو لاحظت أنا لا أحاورك بالاستدلال بالأحاديث بل بالقرآن فقط بسبب ما يلوح من كلامك من إنكار كامل لكل ما روي عن رسول الله بالجملة

وقبل أن ندخل في حوار

أود أن تجاوبني على سؤال بشجاعة هل أنت ممن يعتنقون فكر من يسمون بالقرآنيين وترد كل الأحاديث حتى نقف على قاعدة واحدة ولا نلف وندور في نفس النقطة

 

رابط هذا التعليق
شارك

1 ساعه مضت, tarek hassan said:

 

لا يمكن الجزم لأي انسان انه عدل الا من طريق واحد وهو أن يخبرنا الله عالم السر وأخفى 

حكاية الرواية عن عن عن عن   كلهم عدل .... وهم ... وضحك على الدقون... 

في نظرك بما أنه لا يمكن الجزم بعدالة أحد إلا بوحي فلا يخبر أحد عن أحد أي خبر

هل هذا الفهم يستسيغه العقل

وهو توقف النقل للأخبار بين بني البشر  لأنه لا يمكن الجزم بعدالة أحد

فلا يقبل القاضي بشهادة الشهود ونعطل المحاكم ولا نزوج ولا نتزوج لأننا لن نستطيع الجزم بعدالة أي إنسان

بل نعطل الحياة كلها

الضحك على الدقون بل الضحك على الفهوم هو ترويج هذا الفهم

الله كلفنا بما نطيقه وما هو في حدود قدراتنا كبشر 

وهو قبول الخبر ممن ظهر وبان صدقه فإذا أضيف له صادق  آخر وآخر مشهود لهم بالصدق تزداد الثقة في الخبر أكثر

وإذا ضبطت الطريقة في التلقي والنقل كان أبلغ وأبلغ

مش انت بتقول إن الناس الحلوة هي من تحسن الظن بالناس

خليك بقه حلو كده  وأحسن الظن بالصحابة وخلفاء رسول الله وبالعلماء والفقهاء ورواة الحديث وبالأمة  كلها  1400 سنة ?

رابط هذا التعليق
شارك

10 ساعات مضت, مجرد مواطن said:

حتى لو لهجتهم مختلفة فيسهل عليهم النقل بلهجة قريش لأنها لغة القرآن ويعرفونها جيدا ويستخدمونها

يسهل دي مش متفق معاك فيها....غير ان لغة قريش هي لغة القرآن دي كمان مش متفق معاك فيها

وحتى لو كان فيه شريط كاست  كان سيطعن فيه من أراد الطعن ...حاليا يتم اللعب في الفيديوهات وهناك تطبيقات تركب الصوت حتى على  من قد مات

المقصود ان ماعنديش دليل لا يقبل الطعن على ان ما وصل الينا هو فعلا كلام الرسول (شريط الكاسيت للتشبيه بس)

اعة الله وطاعة الرسول بينهما حرف واو العطف والعطف في اللغة يقتضي المغايرة 

كلمة رسول يعني حامل الرسالة...ماقالش طاعة محمد...طاعة الرسول يعني فيما حمله من رسالة فقط

وكلام محمد الإنسان وهو إنسان في كل الأحوال لكن كلامه في النيا غير كلامه في الدين

في الدنيا أنتم أعلم بشئون دنياكم 

متفقين

لكن في الدين هو رسول الله أعلم الخلق بالله وأتقاهم وأشدهم خشية

الدين اللي هو القرآن نبقى متفقين.....تضيف عليه مرويات و احاديث وتراث نرجع نختلف تاني

فهو صلى الله عليه وسلم خير معلم ومربي

وأمرنا بالاقتداء به ولو لم يكن هناك أخبار عنه لنقتدي به لكان الأمر بالاقتداء سدى وحاشاه سبحانه أن يأمر بما هو سدى

الاقتداء بأخلاقه مش بطريقة نومه و طريقة لبسه و تربية دقنه و طريقة تداويه....كل ده يخص محمد الانسان القرشي مش محمد الرسول

 

أعتقد أنني رددت على ذلك  بأن متن كل حديث يختلف فيه أو  هو مخالف للقرآن في اعتقاد من يعتقد ذلك هو شئ يخضع للنقاش والمدارسة العلمية

لأن ما خلصت أنت إليه قد لا توافق عليه ومفهومك غير إجباري على الباقين

لما حديث يقول ان عائشة كانت بتحض على الفحش والرزيلة....اعتقد ماينفعش نتكلم في ده كتير  ?   و طبعا غيره كتيييييييييييير

 

10 ساعات مضت, مجرد مواطن said:

ولو لاحظت أنني لا أناقشك في الأحاديث لأن هناك ما يبدو من كلامك أنك لا تعترف بالأحاديث بالجملة(كلها) وهو منهج القرآنيين مثل أحمد صبحي منصور وجماعته

انا ماليش منهج....انا اي حاجه فيها تخاريف ودعوة للفجر او القتل باعتبرها مهملات لازمة التنظيف

وأحيانا أحتار في كلامك هل هناك بعض الأحاديث مشكلة بالنسبة لك والباقي مقبول 

اكيد...بس مش مقبول كتشريع.....لأني شاكك في المنهج المتبع لنقل الاحاديث....وبالتالي الحسن اقبله كحكمة او نصيحة فقط....غير كده ارفضه واهاجمه

لو كان ذلك  كذلك فسوف أذاكر تلك الأحاديث جيدا ثم ننتناقش إما أن تقنعني بمفهومك  فسأقبله طواعية رغبة في تحري الصواب وإما أن نختلف

خلينا نبتدي بحديث عائشة اللي كانت بتأمر بنات اخواتها بارضاع الرجال...وحديث الرسول اللي بيضاجع زوجاته كلهم بدون غسل....كبداية استفتاحية

بس مش عايز دفاع اعمى وتبريرات....حديث صحيح بيقول انهم عملوا كده او قالوا كده......يا تقبله يا ترفضه...مش عايزين لوي لعنق كلام في غاية الوضوح الله يخليك خلينا نتحاور حوار ناضج و صحي......واحد قاللي ابوك قواد......ماعتقدش اني هقعد التمس له الاعذار

أما الذي يبدو وأرجو أن أكون مخطئا أنك تمزق الصحيح وغير الصحيح وترد الكل

ماهو لما يقولي ان حديث عائشة ده صحيح

و حديث تاني بيقول ان معزة اكلت اية من القرآن و نسيوا يرجعوها تاني,,,ويقولوا عليه صحيح

عايزني اتصرف ازاي؟؟؟ ?

 

 

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

4 ساعات مضت, مجرد مواطن said:

في نظرك بما أنه لا يمكن الجزم بعدالة أحد إلا بوحي فلا يخبر أحد عن أحد أي خبر

هل هذا الفهم يستسيغه العقل

وهو توقف النقل للأخبار بين بني البشر  لأنه لا يمكن الجزم بعدالة أحد

فلا يقبل القاضي بشهادة الشهود ونعطل المحاكم ولا نزوج ولا نتزوج لأننا لن نستطيع الجزم بعدالة أي إنسان

بل نعطل الحياة كلها

الضحك على الدقون بل الضحك على الفهوم هو ترويج هذا الفهم

الله كلفنا بما نطيقه وما هو في حدود قدراتنا كبشر 

وهو قبول الخبر ممن ظهر وبان صدقه فإذا أضيف له صادق  آخر وآخر مشهود لهم بالصدق تزداد الثقة في الخبر أكثر

وإذا ضبطت الطريقة في التلقي والنقل كان أبلغ وأبلغ

مش انت بتقول إن الناس الحلوة هي من تحسن الظن بالناس

خليك بقه حلو كده  وأحسن الظن بالصحابة وخلفاء رسول الله وبالعلماء والفقهاء ورواة الحديث وبالأمة  كلها  1400 سنة ?

احتمالية أن يكون الانسان عدل أو غير عدل تعني ان ما يقوله ظني أو محتمل لا يقيني.... إذن نحتاج إلى ضابط  اخر يؤكد ما قاله .... بالعرض على اليقيني الوحيد وهو القرآن 

انا لا امنع ان يخبر احد عن أحد ولكن هل يمكن أن نبني على ذلك أحكاما وتشريعات للناس في الدين 

وهل رواية واحد عن واحد علم ... قطعا لا .... انا مع من اعتبر الجرح والتعديل جريمة كبرى 

ليه عمال تسمي التابعين وتابعي التابعين صحابة.... هل انت عايز تفهم القارئ ان انا بشتم الصحابة وانت مدافع عنهم يا سيدي دول ٢٠٠ سنة من الرواة عن فلان عن علان وانت متعرفهمش هما اللي قالو لك التابعين وتابعي التابعين ولم يروا الرسول عليه الصلاة والسلام اصلا

انا لا أنكر أن فيه شاهد عدل أو شهود عدول ولكن هناك شاهد زور وشهود زور ... ويمكن الزور اكتر 

... يبقى ان اقول لك انني لا اقبل رواية صحت عندهم سندا تجعل الرسول صلى الله عليه وسلم مثلا مشرعا مع ربه ولكني اقبل بالرواية اذا كانت تبين للناس ما نزل اليهم فمهمة الرسول تنحصر في البلاغ والبيان بنص القرآن 

انا لا اقبل برجم الزاني أو قتل المرتد برواية البشر وهي أحكام مهمة .... هل يمكن أن يهملها القرآن.... وهل يمكن أن يفتقر القرآن لمن يكمله وفيه ... اليوم أكملت 

الصلاح والفلاح في التمسك والتمسيك  بكتاب الله ليس معه كتب أخرى

  • أعجبني 1

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

 

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

×
×
  • أضف...