اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

دولة الخلافة اللاإسلامية


MZohairy

Recommended Posts

14 ساعات مضت, مجرد مواطن said:

يلا نفكر مع بعض

الجيش الذي حارب المسلمين هو من البيزنطيين والدولة البيزنطية معادية

وعداوتها للدولة الناشئة ودعوة الرسالة الخاتمة منذ العهد النبوي  ...غزوة مؤتة وغزوة تبوك

حلو.....هل جاء اي عدوان على الجزيرة العربية من جهة الغرب (من ناحية مصر يعني) ؟؟؟  ابدا!!!!!!!!!!!

كل كتب التاريخ الإسلامي بتبرر غزو مصر لأسباب اقتصادية توسعية......يعني اي محاولة لتفسير هذا الغزو على انه أمر دفاعي مردود عليه ومن كتب التراث الاسلامي السني نفسه

وبالفعل....حلبوها ومصوا دمها لقرون طويلة كانت تحول ثروات مصر للجزيرة العربية......عدوان استعماري بكل ما تحتويه الكلمة

اللي بعده

14 ساعات مضت, مجرد مواطن said:

والمصريين فضلوا متمسكين بدينهم ولغتهم  4 قرون..دي معلومة في صالح المسلمين لأنهم لم يجبروا أحد على تغيير دينه

الإجبار مكانش بالصورة المضحكة اللي بيحاول المسلمين بالوراثة تصويرها......اللي حصل كان تضييق و اجبار غير مباشر.....و بالتالي فكرة ان المسلمين كانوا داخلين ينشروا الدين دي كانت كذب فاشل خالص ?

و ارجوك...لازم تفهم ان من يؤمن بحديث اذا رأيتم النصارى فضيقوا عليهم الطرقات..........لازم يكون شخص غير محب  بكل تأكيد!!!!!!!!

14 ساعات مضت, مجرد مواطن said:

وأيضا معلومة تعارض ما ذهبت إليه أن منهم من دخل بسبب الاحتياج أو النفاق والتطبيل(الذين تمسكوا بدينهم أربعة قرون لا يتخلون عنه لهذه الأسباب)

وبالطبع  لم يرفضوا الدين الجديد 4 قرون ثم دخلوا كلهم فجأة لذلك كانت معلومة الثورات لطرد الغازي مشكوك في صحتها 

وكثير من المصادر منسوبة الي  الفريد بتلر وبتلر نسبها لنسخة كتاب ليوحنا النقيوسي باللغة الحبشية والنسخة القبطية والعربية ضاعت 

مما يشكك في المصدر وهو يخالف ما آلت إليه الأمور

ولا ينفي حدوث تذمرات ضد بعض المظالم حدثت من المصريين بشكل عام 

الدخوال في الإسلام  من المصريين كان تدريجي تزداد أعدادهم  حتى صار المصريون أغلبهم مسلمين 

عايزك تقرا مصادر اسلامية تاريخية.....وانت بنفسك تعرف كم الضرايب المريع اللي فرضه العرب على المصريين بعد رحيل عمرو ابن العاص.....واللي كان السبب الرئيسي في ثوراتهم المذكورة في نفس المصادر

 

14 ساعات مضت, مجرد مواطن said:

 

والأسباب الأساسية  تكمن في الإسلام  نفسه كدين و لما تعرف عليه المصريون من المعاملة مع المسلمين والاختلاط والتزاوج

 

لازم تعرف اني مش بهاجم الاسلام

انا بهاجم العرب اللي قاموا بغزو مصر تحت رداء الاسلام ومخالفة لتعاليم الاسلام 

 

كان غزوااا...بكل ما تحتويه الكلمة من معاني

ومن كتب التراث الاسلامي نفسه

 

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

  • الردود 77
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

حاول من خلال قصة ابن الأكرمين بتاعة ابن ابن العاص (اللي مش كل المصادر اكدت حدوثها) لكن الاسلاميين الحاليين بيأكدوها وبيتباهوا بيها.....

حاول من خلالها تفهم عقلية و نفسية الغازي العربي

هو شايف نفسه ابن الأكرمين.....والمصريين اقل منه شأنا و مش ولاد اكرمين

ومن خلال النظرة دي

ومن خلال ضيقوا عليهم الطرقات

ومن خلال عشرات الأحاديث الأخرى المنسوبة كذبا للرسول محمد......(رغم ادعاءهم انها صحيحة)

حاول بقى تفهم ده كان غزو قميئ ازاي

ان الله لا يحب المعتدين

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

8 ساعات مضت, MZohairy said:

حاول من خلال قصة ابن الأكرمين بتاعة ابن ابن العاص (اللي مش كل المصادر اكدت حدوثها) لكن الاسلاميين الحاليين بيأكدوها وبيتباهوا بيها.....

حاول من خلالها تفهم عقلية و نفسية الغازي العربي

هو شايف نفسه ابن الأكرمين.....والمصريين اقل منه شأنا و مش ولاد اكرمين

ومن خلال النظرة دي

ومن خلال ضيقوا عليهم الطرقات

ومن خلال عشرات الأحاديث الأخرى المنسوبة كذبا للرسول محمد......(رغم ادعاءهم انها صحيحة)

حاول بقى تفهم ده كان غزو قميئ ازاي

ان الله لا يحب المعتدين

فعلا هي قصة غير ثابتة  فلا يبنى عليها

والبعض غاب عنه العلم بعدم ثبوتها

 

رابط هذا التعليق
شارك

8 ساعات مضت, MZohairy said:

حلو.....هل جاء اي عدوان على الجزيرة العربية من جهة الغرب (من ناحية مصر يعني) ؟؟؟  ابدا!!!!!!!!!!!

كل كتب التاريخ الإسلامي بتبرر غزو مصر لأسباب اقتصادية توسعية......يعني اي محاولة لتفسير هذا الغزو على انه أمر دفاعي مردود عليه ومن كتب التراث الاسلامي السني نفسه

وبالفعل....حلبوها ومصوا دمها لقرون طويلة كانت تحول ثروات مصر للجزيرة العربية......عدوان استعماري بكل ما تحتويه الكلمة

اللي بعده

الإجبار مكانش بالصورة المضحكة اللي بيحاول المسلمين بالوراثة تصويرها......اللي حصل كان تضييق و اجبار غير مباشر.....و بالتالي فكرة ان المسلمين كانوا داخلين ينشروا الدين دي كانت كذب فاشل خالص ?

و ارجوك...لازم تفهم ان من يؤمن بحديث اذا رأيتم النصارى فضيقوا عليهم الطرقات..........لازم يكون شخص غير محب  بكل تأكيد!!!!!!!!

عايزك تقرا مصادر اسلامية تاريخية.....وانت بنفسك تعرف كم الضرايب المريع اللي فرضه العرب على المصريين بعد رحيل عمرو ابن العاص.....واللي كان السبب الرئيسي في ثوراتهم المذكورة في نفس المصادر

 

لازم تعرف اني مش بهاجم الاسلام

انا بهاجم العرب اللي قاموا بغزو مصر تحت رداء الاسلام ومخالفة لتعاليم الاسلام 

 

كان غزوااا...بكل ما تحتويه الكلمة من معاني

ومن كتب التراث الاسلامي نفسه

 

الدول المعادية لا تنتظر تحركها بالجيش نحوك من ناحية الغرب أو من ناحية الشرق

والفطنة تستلزم منك أن تختار الثغرة المناسبة في دولة عدوك الذي يريد القضاء عليك وعلى الدعوة للدين الخاتم

وتقييم الأحداث التاريخية بمنطق العصر الحالي غير منطقي

فمصر وقتها لم تكن دولة مستقلة ذات سيادة ولها علم ونشيد ودستور للحكم ومجلس نيابي

إنما كانت تحت الادارة  والحماية الرومانية ولم يكن المصريين يحكمون بلدهم 

هذا فضلا عن الخلاف المذهبي والاضطهاد الذي كان يعاني منه المصريين

وقد ذكر ذلك الفريد بتلر عندما كان يتحدث عن محاولة هرقل لتوحيد الكنيسة

لكن قيرس رئيس أساقفة الأسكندرية شرع يحمل المصريين على الخروج من مذهبهم

بالجبر والعصف والاضطهاد

فالمصريون لم يكونوا متمتعين بالحرية الدينية قبل دخول المسلمين

image.thumb.png.664361fea9f0d5b3ab7fdfaaf1843b83.png

رابط هذا التعليق
شارك

انظر إلى ما قاله ابي الفرج ابن العبري في الصفحة الماضية ولم يكن عربيا ولا مسلما

000

الغرض من الفتح اقتصادي توسعي ولا دعوة للإسلام

أنت ذكرت أنهم مارسوا الجبر للمصريين بطرق غير الطرق المضحكة للدخول في الإسلام

إذاً كانوا يسعون لدخول المصريين في الإسلام  وهذا يناقض كلامك عن الغرض الاقتصادي 

يعني هما كانوا عايزينهم يدخلوا في الإسلام  وده مش سبب افتصادي توسعي

ولما يدخلوا في الإسلام ويبقوا إخوانهم في الدين ها يستغلوهم ازاي

الكلام فيه تناقض

 

9 ساعات مضت, MZohairy said:

نا بهاجم العرب اللي قاموا بغزو مصر تحت رداء الاسلام ومخالفة لتعاليم الاسلام 

وكمان ده تناقض هما اجبروا الناس على الدخول في الإسلام وخالفوه في نفس الوقت

وهم يخالفوه دخلوا الناس في الدين اللي بيخالفوه

الكلام غير مستقيم

والمستقيم انهم لا خالفوه ولا أجبروا أحد على الدخول فيه

وأكرر ولم يكونوا معصومين

لكنهم بذلوا ما يستطيعون وحملوا الدين ووصلوه لمصر ودخل المصريين في الإسلام ولله الحمد والمنة

وإن كان هذا سبب ضيق للمخالفين فهذا شئ طبيعي

رابط هذا التعليق
شارك

4 ساعات مضت, مجرد مواطن said:

الغرض من الفتح اقتصادي توسعي ولا دعوة للإسلام

أنت ذكرت أنهم مارسوا الجبر للمصريين بطرق غير الطرق المضحكة للدخول في الإسلام

إذاً كانوا يسعون لدخول المصريين في الإسلام  وهذا يناقض كلامك عن الغرض الاقتصادي 

يعني هما كانوا عايزينهم يدخلوا في الإسلام  وده مش سبب افتصادي توسعي

ولما يدخلوا في الإسلام ويبقوا إخوانهم في الدين ها يستغلوهم ازاي

الكلام فيه تناقض

وكمان ده تناقض هما اجبروا الناس على الدخول في الإسلام وخالفوه في نفس الوقت

وهم يخالفوه دخلوا الناس في الدين اللي بيخالفوه

الكلام غير مستقيم

والمستقيم انهم لا خالفوه ولا أجبروا أحد على الدخول فيه

لأ انت فهمتني غلط......انا حابب اقول انهم كمصريين مارحبوش بالفاتح الاسلامي (الغازي العربي) و دخلوا للدين افواجا ابدا....

بل بالعكس عملوا عدة ثورات ضده و مادخلوش الدين الا بعد 4 قرون نتيجة الضرايب اللي اثقلت كاهلهم و عدم اتاحة الوظائف الا لمن يجيد العربية وللمسلمين....وبالتالي بدأ البعض تدريجيا يسلم نمر و يلجأ للحل الاسهل...كل المعلومات دي من التراث اسلامي

يوضح الحال قول الخليفه عثمان بن عفان لعمرو بن العاص بعد ما خلفه عبد الله ابن ابى سرح على ولاية مصر و زود الضرايب فزادت الايرادات: " درت اللقحة بأكثر من ردها الاول " فرد عمرو عليه: " قد أضررتم بولدها "

و حاول تقرا المصادر دي المقريزى : المواعظ و الاعتبار بذكر الخطط و الاثار

و ابن عبد الحكم : فتوح مصر وأخبارها

 

وأكرر ولم يكونوا معصومين

لكنهم بذلوا ما يستطيعون وحملوا الدين ووصلوه لمصر ودخل المصريين في الإسلام ولله الحمد والمنة

وإن كان هذا سبب ضيق للمخالفين فهذا شئ طبيعي

للمرة الرابعة .....الدين قال ولا تعتدوا.....و كل النقاشات اللي حصلت بين قيادات المسلمين عن فكرة غزو مصر مكانتش للدفاع عن الجزيرة ضد الرومان......كانوا بيتكلموا على الخير اللي هيلاقوه....كل الموضوع كان توسعي للفلوس....يبقى ماينفعش تقولي تاني او تالت حكاية حملوا الدين دي

هم راحوا نهبوا نهيبة كبيييييييييرة لقرووون طويلة

اللي عايز ينشر دين يروح ينشره و يروح....مش يقعد يحلب فيها قرون  ?

بالله عليك تحترم عقلي شويه  ? 

اشكرك

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

عمرو قلل الضرايب اول ما حكم

فالمصريين بدل ما كانوا بيدفعوا 20 مليون دينار مثلا ايام البيزنطيين بقوا يدفعوا 12 مليون بس سنويا

بس بقت اكتر بكتير بعد كده بعد رحيل عمرو

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

وللمره الاخيرة ...العبارة اللي انت مصمم تطنشها هجيبها في مداخله لوحدها

شعب بيؤمن بالحديث ده:

قَالَ عليه الصلاة والسلام : لا تَبْدَءُوا الْيَهُودَ وَلا النَّصَارَى بِالسَّلامِ ، فَإِذَا لَقِيتُمْ أَحَدَهُمْ فِي طَرِيقٍ فَاضْطَرُّوهُ إِلَى أَضْيَقِهِ . رواه مسلم 

 

و رايح يفتح بلد فيها نصارى

عايزه يبقى فاتح طيب مش غازي سيئ ازاي؟؟؟؟؟؟  ? 

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

5 ساعات مضت, MZohairy said:

وللمره الاخيرة ...العبارة اللي انت مصمم تطنشها هجيبها في مداخله لوحدها

شعب بيؤمن بالحديث ده:

قَالَ عليه الصلاة والسلام : لا تَبْدَءُوا الْيَهُودَ وَلا النَّصَارَى بِالسَّلامِ ، فَإِذَا لَقِيتُمْ أَحَدَهُمْ فِي طَرِيقٍ فَاضْطَرُّوهُ إِلَى أَضْيَقِهِ . رواه مسلم 

 

و رايح يفتح بلد فيها نصارى

عايزه يبقى فاتح طيب مش غازي سيئ ازاي؟؟؟؟؟؟  ? 

وأنا أبدأ بالرد عليها 

لأننا نتكلم عن أحداث سنة 18 هجرية  والتناول الأصلي كان شفويا

وأنت تقول أنها أحاديث مكذوبة

فإن كانت مكذوبة كما تقول ويمكن أن يكون الكذاب على حد قولك بعد سنة 18

وعنذئذ تكون أيضا وقعت في تناقض

كيف تقول أنها مكذوبة لم تكن موجودة وفي نفس الوقت تقول شعب يؤمن بها

فكيف يؤمن بما ليس موجود

تقع كثيرا قي التناقض يا عزيزي

خلينا في الأحداث التاريخية ولا تتفرع

رابط هذا التعليق
شارك

6 ساعات مضت, MZohairy said:
6 ساعات مضت, MZohairy said:

و حاول تقرا المصادر دي المقريزى : المواعظ و الاعتبار بذكر الخطط و الاثار

و ابن عبد الحكم : فتوح مصر وأخبارها

هل قرأتها أنت ؟ أم قرأت لمن نقل عبارات وكلمات مبتسرة منتقاه لتخدم غرض وأفكار مسبقة تسئ لأصحاب النبي صلى الله عليه وسلم وترك ما يتعارض مع ما في رأسه من نفس المصادر

فإما أن نقبل بها جميعا أو نتركها جميعا

من غير الإنصاف هو الانتقاء وهو منهج معوج

أغلب الظن أنك لم تقرأ في تلك المصادر لأنك لو قرأت فيها ستجد غير ما ذهب إليه

وكتب التاريخ بشكل عام  فيها تساهل في نقل الروايات ففيها كثير من الإرسال والانقطاع وأحيانا تنقل روايات متضاربة أو مختلفة للخبر أو الحدث الواحد

ويكون ديدن المؤرخ هو التجميع لمن يأتي بعده ليفحص ويمحص

لو رجعت لكتاب ابن عبد الحكم 187-257 وهو الكتاب الأقدم  وإليه ترجع بقية الكتب وقرأت عما دار بين المقوقس وعبادة بن الصامت

ستجد حوار من كان كل همهم الدين والدار الآخرة 

إنهم صحابة نبي زكاهم الله في القرآن وليسوا زعماء عصابة

إنهم نقلة الدين وحاملوه إلى الناس

إذا لم يكن عن طريقهم فمن أين ؟من التليفزيون ولا من الانترنت !

وليسوا معصومين

ولا تكتفي بالنقل عمن يظهر عداؤه للإسلام 

أو عمن خلص إلى تكفير الصحابة

أو عمن اخترع مصطلح الأديان الأرضية  صبحي منصور وأشباهه

أرجع إلى المصادر بنفسك واقرأها بغير أفكار مسبقة وبغير انتقاء

 

رابط هذا التعليق
شارك

1 ساعه مضت, مجرد مواطن said:

وأنا أبدأ بالرد عليها 

لأننا نتكلم عن أحداث سنة 18 هجرية  والتناول الأصلي كان شفويا

وأنت تقول أنها أحاديث مكذوبة

فإن كانت مكذوبة كما تقول ويمكن أن يكون الكذاب على حد قولك بعد سنة 18

وعنذئذ تكون أيضا وقعت في تناقض

كيف تقول أنها مكذوبة لم تكن موجودة وفي نفس الوقت تقول شعب يؤمن بها

فكيف يؤمن بما ليس موجود

تقع كثيرا قي التناقض يا عزيزي

خلينا في الأحداث التاريخية ولا تتفرع

انت اللي بتتناقض  كده  ?

انت بتؤمن انها موجوده

ومؤمن انها صحيحة

طالما آمنت بصحتها يبقى ازاي مؤمن ان من يكره النصارى هيبقى شخص لطيف معاهم و هو رايح يحتلهم؟؟؟  ?

شوفت التناقض؟  ? 

انا مؤمن ان النبي ماقالهاش.......لكني مؤمن تماما انها عقيدة عند الاعراب ...لم ينجح الاسلام في طمسها اطلاقا

 

انت بقى

 

ممكن تفهمني ازاي مؤمن بصحة وصدق الحديث ده.....و في نفس الوقت مصدق ومقتنع ان العرب الغزاة كانوا طيبين مع النصارى المصريين؟  ? 

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

منذ ساعة, مجرد مواطن said:

 

واضح انك بتقرا كمان ما تحب قراءته و تستنتج ماتحب استنتاجه فقط. من التاريخ...لذلك خلينا نركز في ضيقوا عليهم الطرقات.....يمكن نوصل لنتيجة

وبلاش الله يرضى عليك تقولي انت قريت ايه وماقريتش ايه

خلينا في الطرقات  ?

اشكرك

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

5 ساعات مضت, MZohairy said:

انت اللي بتتناقض  كده  ?

انت بتؤمن انها موجوده

ومؤمن انها صحيحة

طالما آمنت بصحتها يبقى ازاي مؤمن ان من يكره النصارى هيبقى شخص لطيف معاهم و هو رايح يحتلهم؟؟؟  ?

شوفت التناقض؟  ? 

انا مؤمن ان النبي ماقالهاش.......لكني مؤمن تماما انها عقيدة عند الاعراب ...لم ينجح الاسلام في طمسها اطلاقا

 

انت بقى

 

ممكن تفهمني ازاي مؤمن بصحة وصدق الحديث ده.....و في نفس الوقت مصدق ومقتنع ان العرب الغزاة كانوا طيبين مع النصارى المصريين؟  ? 

والله يا مولانا  أنا ما كنتش معاهم في فتح مصر ولا أعرف كانوا مؤمنين بصحة  الحديث ولا لأ

لو عندك مصدر انه ذكر على لسان أي واحد من المسلمين في الفتح أو ضيق عي أحد من المصريين في الطريق وقاله  بسبب الحديث

أرجوك طلع لنا المصدر ..فين منين..وامتى

5 ساعات مضت, MZohairy said:

واضح انك بتقرا كمان ما تحب قراءته و تستنتج ماتحب استنتاجه فقط. من التاريخ...لذلك خلينا نركز في ضيقوا عليهم الطرقات.....يمكن نوصل لنتيجة

وبلاش الله يرضى عليك تقولي انت قريت ايه وماقريتش ايه

خلينا في الطرقات 

أنا باأقول لو بنحتكم لكتب التاريخ يا ناخد كله يا نسيب كله ما ننقيش اللي يعجبنا بس

وكتاب التاريخ بيقول إن القبط كانوا مع المسلمين في فتح الاسكندرية  عون على الروم يمهدون الطريق ويدلون ويمدون بالطعام والمؤونة

معاهم مش بيضيقوا عليهم

وبعدين أنت زعلت ليه يا مولانا

مش أنت نصحتني أقرأ كتب التراث وأنا سمعت الكلام وحملت كتاب ابن عبد الحكم ووصلت للصفحة 50 من 266

أهو با اسمع كلامك أهو

وده شئ جيد جدا من ثمرات النقاش إنه بيحرض على القراءة وبيفتح مجالات جديدة في الثقافة الشخصية

خليك يا مولانا انت لوحدك في الطرقات أنا في كتاب  فتوح مصر واخبارها لابن عبد الحكم ?

رابط هذا التعليق
شارك

خدني على قد عقلي و جاوب سؤالي بدون مراوغة ?

انت راجل مؤمن بإن النبي بتاعك قال : لما تشوفوا المسيحيين غلسوا عليهم و ضيقوا عليهم الطرقات

و قال مليون حاجه تانيه شبيهة.....زي لا يقتل مسلم بكافر (و كافر عند المسلمين بالوراثة طبعا تشمل اليهودي و المسيحي اللي انتم معتقدين ان كتبهم اتحرفت).....وامثلة كتير قوي مش هنرغي فيها

 

يبقى السؤال للمرة الخامسة والعشرون  ? 

ازاي ناس مسلمة و مؤمنة بإن كل ما قال الرسول حق...........ورسولهم قالهم غلسوا و ضيقوا على النصارى .......ويروحوا يحتلوا بلد نصرانية.......ويبقى فتح مش غزو؟؟؟؟

 

لو راوغت في الرد هتكون دي آخر مداخلة.....ولو لاحظت هتلاقيني ماقتبستش من ردك الأخير حاجه لأني لقيتك بتراوغ ومابتردش رد مباشر

 

اشكرك

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

والله يا مولانا كل الردود كانت واضحة 

بس انت عايز تسيب موضوع الحوار الرئيسي  

كان فيه فرق بين المحارب وغير المحارب

وعندك اقتباسات من نفس الكتب اللي بيستدل منها اللي نقلت عنهم

كان فيه تعاون بين القبط والمسلمين ازاي بقه كانوا بيغلسوا عليهم

أما  ألفاظك زي " النبي بتاعك" واللي انتم معتقدين " ورسولهم قالهم غلسوا" تدل على توتر وعصبية  وتحتاج منك لمراجعة وهدوء

لو عايز تسيب الحوار الرئيسي وتركز على ما أؤمن به أنا

هاأقولك على منهج مريح للتعامل مع مثل هكذا أخبار يمكن وصفها بالمشتبهات يخالف  المحكمات وكليات الشريعة

كليات الشريعة العدل والتسامح والرحمة والحث على مكارم الأخلاق ودعوة الناس بالحسنى

المنهج هو رد المشتبه إلى المحكم .يصرف المعني الظاهر (لو الخبر ثابت سندا) ويأول 

لعل الكلام كان في حادثة معينة في ظرف معين  والله أعلم

ولأانه لم يرد خبر بفعل النبي صلى الله عليه وسلم أو أحد من أصحابه بذلك

وليس الحل هو نفي الخبر لأن القرآن أيضا يشتمل على مشتبهات بنص القرآن في أول سورة آل عمران

أما موضوع الكفر والإيمان وتحريف الكتب وما يستتبعه  مكانه المناقشات في المجمعات العلمية وليس بالطريقة التي تثير الفتن "البلد مش ناقصة فتن"

أنا لا أدخل في أي نقاش من هذا النوع مع أصحابي وزملائي من المسيحيين

 

رابط هذا التعليق
شارك

14 دقائق مضت, مجرد مواطن said:

لو عايز تسيب الحوار الرئيسي وتركز على ما أؤمن به أنا

هاأقولك على منهج مريح للتعامل مع مثل هكذا أخبار يمكن وصفها بالمشتبهات يخالف  المحكمات وكليات الشريعة

كليات الشريعة العدل والتسامح والرحمة والحث على مكارم الأخلاق ودعوة الناس بالحسنى

المنهج هو رد المشتبه إلى المحكم .يصرف المعني الظاهر (لو الخبر ثابت سندا) ويأول 

لعل الكلام كان في حادثة معينة في ظرف معين  والله أعلم

اولا اشكرك على اول اجابة شبه مباشرة من اول الحوار

ثانيا: موضوع توتر واضح و الحركات القديمة بتاعة حوارات المراهقين دي ياريت ماتكررهاش لأنك اولا شخص مهذب و ثانيا لأننا اتفقنا نرتقي حواريا  ? 

ثالثا نرجع للموضوع الاصلي .....اللي هو معتقدك....لأنه مفروض هو نفس معتقد اللي دخلوا مصر احتلوها وانت بتدافع عنهم...واللي هو مش معتقدي....وبالتالي لازم اقول النبي بتاعك والدين بتاعك ......لأن لا النبي بتاعي ولا الدين بتاعي قالوا كده....

انت علشان تهرب من المأزق اللي ورطك فيه الحديث.......وصفت (الحديث الصحيح) اللي ورد في (صحيح مسلم) بالمشتبهات و انه (لعله) ? في حادثة معينة (حلوه لعله دي كدليل في الحوار ) ? 

و دي اونطة حوارية الحقيقة ماتزعلش مني ? 

حديث (بتقولوا عليه صحيح) و في تاني اصح كتاب على الارض بعد القرآن (زي ما بتقولوا عليه)

تقول عليه مشتبهات او خاص بحادثة معينه؟؟؟؟؟  ? 

ده منطق مايقنعش طفل صغير!!!!!!

 

 

الحاجه الوحيد اللي تقدر تعملها للرد عليا و لتأكيد او توضيح منطقك......انك تجيبلي حاجة (مثبتة و مجمع عليها) بتقول الحديث ده اتقال للسبب الفلاني او للظرف العلاني او للوضع الترتاني......وهو ليس حالة عامة تطبق على الكل....بل هو خاص بالحادثة دي

 

غير كده يبقى الناس دي دينها و رسولها (أمروهم) بإسائة التعامل مع النصارى بشكل صريح وواضح

 

و ساعتها نكمل كلام.......لأن كلامك بمصادرك هتودينا للهدف اللي انا عايز اوصلك له من الاول

 

حاسس انك مش هتقدر ترد عليا في طلبي.....مفيش اي مشاكل و سعدت بنقاشك بدون اي زعل

 

اشكرك

 

 

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

الموضوع مش خناقة يا افندم 

وانا غلبتك ومش ها تقدر 

 

وبعدين يتطلب حوار راقي زي ده كده

16 دقائق مضت, MZohairy said:
18 دقائق مضت, MZohairy said:

و الحركات القديمة بتاعة

 

11 دقائق مضت, MZohairy said:

حوارات المراهقين

 

12 دقائق مضت, MZohairy said:

اونطة حوارية

 

13 دقائق مضت, MZohairy said:

مايقنعش طفل صغير

ما علينا

18 دقائق مضت, MZohairy said:

لحاجه الوحيد اللي تقدر تعملها للرد عليا و لتأكيد او توضيح منطقك......انك تجيبلي حاجة (مثبتة و مجمع عليها) بتقول الحديث ده اتقال للسبب الفلاني او للظرف العلاني او للوضع الترتاني......وهو ليس حالة عامة تطبق على الكل....بل هو خاص بالحادثة دي

 

 أنا طلبت منك مصدر في الأول ولم أذكر إنك مش ها تقدر ومسكت عليك مسكة والكلام ده

 

22 ساعات مضت, مجرد مواطن said:

والله يا مولانا  أنا ما كنتش معاهم في فتح مصر ولا أعرف كانوا مؤمنين بصحة  الحديث ولا لأ

لو عندك مصدر انه ذكر على لسان أي واحد من المسلمين في الفتح أو ضيق عي أحد من المصريين في الطريق وقاله  بسبب الحديث

أرجوك طلع لنا المصدر ..فين منين..وامتى

أقول لعل لأني ليس لدي مصدر بالفعل وكذلك أنت

لأني أرى في النص المباشر والمفهوم الظاهري إشكال 

في الفهم والتطبيق

27 دقائق مضت, MZohairy said:

انت علشان تهرب من المأزق اللي ورطك فيه الحديث.......وصفت (الحديث الصحيح) اللي ورد في (صحيح مسلم) بالمشتبهات و انه (لعله) ? في حادثة معينة (حلوه لعله دي كدليل في الحوار ) ? 

 

وماذا تقول في مشتبهات القرآن

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

×
×
  • أضف...