اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تقديم بلاغ

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 38
      النهاردة في الشغل وبما انه آخر الاسبوع حبينا نروش شوية قلنا نطلب بيتزا انا و واحدة نصف امريكية و واحدة كندية و كان عندنا كلاسز فصاحبتنا الكندية هي اللي عملت الاوردر بالتيلفون و في البريك سألتها كام المبلغ و بعدين قلت لها احنا كام عشان نقسم المبلغ علينا فوجئت بيها بتقول لي معقول حاقول لهم ادفعوا ؟؟؟!!!! تعجبت جدا و قلت لها انتي بقيتي عربية !! تناقشت معها مناقشة سريعة باستغراب ان ده حقها و مفيهوش كسوف وقلتلها انتي مش كندية يا بنتي؟؟؟!!! و كانت فعلا مكسوفة جدا من حكاية
    • 0
      مساء/صباح الخير انا يا جماعه عملت الموضوع ده لاني محتاج مساعده عاوز اعرف هل ممكن الهجره للدنمارك او النرويج؟ لاني شايف المصريين ليهم دول محدده بيهاجروا ليها فالفرصه بتقل والمنافسه بتزيد وفوفس الوقت شروطهم بتزداد صعوبه الخ ففكرت فالبلدين دول سمعت انهم كويسين و قرات عنهم كذا معلومه وشفت ان شروطهم اسهل بسنين ضوئيه من دول كثيره المهم الي يعرف عنهم حاجه يقولي ضروووري انا خريج حقوق جديد ومستعد لدراسه الامانيه السفلى او النروجييه الخ يعني مشكله اللغه بتاعتهم مش عائق يعني بس لو ضامن بشكل كبير ا
    • 20
      السلام عليكم ورحمه الله وبركاته كان في موضوع كده بفكر فية بقالي فترة و كنت محتاج رأيكم معايا , (لا خاب من استخار ولا ندم من استشار) . اسمي محمد و عندي 23 سنة . من الباسلة (بورسعيد) :closedeyes: , مهندس ميكانيكا , شغال في احدى الشركات في البحر الأحمر , مهندس مشروعات مرتبي الحمد لله مش معترض علية خالص , رزقي , بيكفيني و بحوش منة . بس طبعا المشكلة كلها في النظام و طريقة اداء الشغل , و انا اكيد بتعلم و بتقدم في المكان ,بس بمعدل بطئ شويتين (عادي يعني , مشاكل البلد كلها ) من زمان نفسي اسافر
    • 1
      السلام عليكم ورحمه الله وبركاته كان في موضوع كده بفكر فية بقالي فترة و كنت محتاج رأيكم معايا , (لا خاب من استخار ولا ندم من استشار) . اسمي محمد و عندي 23 سنة . من الباسلة (بورسعيد) :closedeyes: , مهندس ميكانيكا , شغال في احدى الشركات في البحر الأحمر , مهندس مشروعات مرتبي الحمد لله مش معترض علية خالص , رزقي , بيكفيني و بحوش منة . بس طبعا المشكلة كلها في النظام و طريقة اداء الشغل , و انا اكيد بتعلم و بتقدم في المكان ,بس بمعدل بطئ شويتين (عادي يعني , مشاكل البلد كلها ) من زمان نفسي اسافر
    • 0
      السلام عليكم ورحمة الله الحقيقة اننى صيدلى مصرى وامامى فرصة لدراسة الماجستير فى النرويج او فنلندا لكنى محتار جدا فى الاتى فارجوا مشاركة اهل الخبرة اولا: من حيث الدولة النرويج ليست تابعة للأتحاد الاوربى اما فنلندا فهى تابعة للأتحاد الاوروبى فما الافضل اختار اى منهم فأنا اريد ان اعمل بجانب الدراسة لأغطى مصاريفى الشخصية ثم بعد الحصول على الماجستير ابحث عن عمل واقيم فى البلاد بطريقة شرعية فمن اختار من حيث مستوى المعيشة الافضل ومستقبل الاقامة فى البلاد والحفاظ على هويتى كمسلم ثانيا: انا محتار بي
  • أضف...